Nieuwstopic Olmense Zoo/ Pakawi Park

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Olmense Zoo
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Olmense Zoo/ Pakawi Park

Bericht door Dier » juli 11, 2019, 19:02

In de Dag Allemaal van deze week staat een artikel in over Pakawi Park. Niet erg veel nieuws behalve dan dat Tommy al langer met het idee speelde een kleinschalig dierenpark te willen runnen, dat er misschien een cheetah drachtig is en als laatste nog het zinnetje dat ze nog met 4 hectaren kunnen uitbreiden en dat ze er al mee bezig zijn met deze plannen! Wow, nu toch dan. Ik dacht dat er niet veel uitbreiding meer inzat. Maar zoveel te beter.

De jonge vasa papegaai is uitgevlogen. Dit kweekresultaat komt denk ik doordat de buren nl de kaketoe's links en de blauw gele ara's rechts weg zijn gedaan en precies daarvoor vermoed ik.

Ik zie nog maar een grijsrugtrompetvogel meer. Is er een gestorven?

De jonge witoorpenseelaapjes gaan al alleen op verkenning uit.

Een kuiken bij de grijze kroonkraanvogels in de doorloopvolière gezien.

Het verblijf van de prairiehondjes degene waar ook een stekelvarken bijzat gaat op de schop volgens mij. Ze zijn het water aan het wegpompen in het ondergelopen uitkijkpunt. Misschien escape proof maken want die prairiehondjes kunnen vrij op de wandelwegen lopen. Misschien gaan ze wel weg en komen er andere dieren. Ik weet niet wat de plannen zijn voor dat verblijf.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » juli 11, 2019, 19:25

Mooi nieuws

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Dier » augustus 4, 2019, 23:21

Het jong van de trompetneushoornvogels is uitgevlogen en heeft wel een mooie rechte doch rozige snavel. Dat jong van vorig jaar heeft nog altijd een gekruiste snavel. Is daar niks aan te doen dan? Knippen? Of komt het wel goed?

Beide grijsrugtrompetvogels eindelijk nog eens gezien.

Het verblijf van de witkuifgaailijster is ratproof gemaakt en zit er terug in.

Er zijn 3 nieuwe jonge stekelvarkens.

Rode ibis vliegt nog steeds vrij.

Geen panterschildpadden meer bij de baardagamen in oude reptielgang.

Penny en Lola (luipaarden) zijn van verblijf gewisseld. Kobe niet gezien.

Het nieuwe verblijf voor de tijgers ligt stil (bouwverlof) . Het zal pas einde zomer af zijn vermoedelijk.

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Dier » augustus 22, 2019, 19:48

De grijze tokken hebben 3 jongen.

Werkzaamheden aan het nieuwe tijgerverblijf zijn hervat. De gaten voor de luiken zijn gemaakt.

Er zijn terug 2 witkuifgaailijsters.

Kobe zit nu bij Penny (luipaarden). Lola zit nu alleen.

Er zijn nog steeds servals. Heb ze terug gezien.

Voor degenen die het zich afvroegen net als ik hoe het nou zat met de dracht van de fossa: ze heeft een jong gehad maar dat heeft het niet gehaald heb ik gehoord. Jammer. Volgend jaar beter.

zoeff
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door zoeff » september 30, 2019, 19:35

Het bassin in het tijgerverblijf oogt enorm diep. Is dit nodig i.v.m. de wetgeving?

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » september 30, 2019, 20:16

Voor zover ik weet is er voor tijgerbassins in de Belgische wetgeving enkel een minimumoppervlakte (30m2), diepte is mij niet bekend.

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Dier » oktober 2, 2019, 21:33

Zo enorm diep is dat bassin niet hoor valt wel mee. In het binnenverblijf hebben ze tegels tegen de muren gehangen.

Er zijn terug 2 amerikaanse torenvalken.

Er zijn deze zomer nog 3 kleine egeltenreks geboren en er is ook een mara geboren.

Ze hebben de prairiehondjes die konden ontsnappen weggevangen met vallen die zijn weg nu dus ze zullen ze allemaal hebben gevangen.

2 nieuwe diersoorten : In de plaats van de korenslangen zitten er nu reuzenschildhagedissen 2 ex heb ik gezien en in de plaats van de dumerils grondboa's zit er nu een steppevaraan. Een nieuwe soort is dit niet want een tijd terug hadden ze er al 1 in de oude reptielengang. Of dit hetzelfde ex is weet ik niet. En de boa's zitten nu aan het einde van de gang waar nog een verblijf leegstond tegenover de witbuikegels.

De dwergara's zitten in het voormalige verblijf van de tijgergenets.

Er zijn 4 geelkoplori's bijgekomen al een tijdje eigenlijk.

Er is een baby panterschildpadje in de plaats van de bovenste kakkerlaksoort, naam ontgaat me even.

De Filipijnse krokodil laat zich steeds beter zien :) fijn.

Er is extra afscheiding geplaatst bij de emoe's zodat ze niet meer tot vooraan tegen de draad kunnen komen.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » oktober 2, 2019, 22:43

Waar zijn de genetkatten dan heen?

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Dier » oktober 2, 2019, 23:11

In dat hoekverblijf ernaast zitten de genetkatten al een tijdje. Daarom schreef ik ook voormalig verblijf. Hopelijk ben je mee.

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Dier » oktober 10, 2019, 18:46

De laatste lynx is gestorven. Vaarwel voor deze soort. Maar dat betekend volgens mij geheid dat er volgend jaar luipaard welpjes zouden kunnen zijn. Nu Kobe en Penny het nieuwe kweekkoppel is.

Het nieuwe tijgerbasin is 8 snelbouwsteen/betonblok diep valt wel mee dus. Maar ik vind het eerder klein van grootte. Overigens is maar de helft van het basin zo gemaakt. De andere helft zal volgens mij een natuurlijke oever krijgen. Dus kan best nog wat groter worden.

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Dier » oktober 18, 2019, 22:59

Ik mis het vrouwtje van de trompetneushoornvogels. Ze zal toch niet gestorven zijn hopelijk. Het was zo'n goed kweekkoppel.

Het paartje Europese kranen achterin het park naast de tijgers is weg.

Ook alle baardagamen zijn weg: die in oud en nieuwe reptielengang. In de nieuwe is hun verblijf al aangepast voor een ander dier. De rotsen zijn weggehaald.

Bij de wateragamen zit een kikker: groot, donkergroen en met witte buik. Of er nog zitten weet ik niet.

De witoorpenseelaapjes kunnen nu dmv een "draadgazen tunneltje" (denk neusberen) bovenaan in het verblijf erachter daar waar ooit witbuikegels en ook zwarte rattenslangen hebben gezeten. Misschien een introductie voor een nieuw stuk verblijf erbij.

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Dier » oktober 28, 2019, 22:39

In het oude verblijf van de baardagamen in de nieuwe reptielengang zitten nu 2 jonge kraaghagedissen. Die zijn nog klein maar wat een mooie aanvulling weer op de collectie :) .

De Halloweenwandeling was zoals altijd weer goed. Veel clowns, zombies en ziekenhuisspul brrr. En op het einde een mini showtje van Melfields Illusions. Dat was goed !

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Dier » Gisteren, 19:10

Er is nog een nieuwe diersoort bijgekomen : een bruinbehaard gordeldier. Wat een fijne aanwinst en aanvulling op de collectie! Je kan het vinden in het voormalig baardagamenverblijf in de oude reptielengang.

Er zit een grijsrugtrompetvogel apart in een verblijf achterin. Ik vermoed dat het ziek is.

Plaats reactie