Nieuwstopic Olmense Zoo/ Pakawi Park

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Olmense Zoo

Bericht door Renegade » maart 11, 2019, 19:37

Ik weet ook niet goed waarom een nieuwe naam echt nodig is.

Dat gezegd zijnde, de Olmense Zoo is in ieder geval toe aan investeringen en verregaande verbouwingen en verbeteringen.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Limburg vooruit » maart 11, 2019, 20:05

De zoo moet investeren zoals elk park, ze zouden enkel moeten opzoeken in de woordenboek wat onderhoud betekent. Want dat kennis ze niet!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » maart 11, 2019, 22:20

Ik kan het veranderen van de naam wel begrijpen. Voor een groot deel van het publiek zal aan de huidige naam altijd het negatieve imago blijven kleven van de dierentuin die op last van de minister moest sluiten. Wanneer je echt een frisse nieuwe start wil maken kan het handig zijn om van naam te wisselen, omdat je anders automatisch op een 1-0 achterstand begint.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 12, 2019, 14:57

Om te breken met het verleden.... kan ik wel begrip opbrengen voor een naamswijziging. Al is dat ook iets wat de nodige kosten met zich zal meebrengen. Ik ben met name benieuwd naar het totaalconcept dat ze willen verwezenlijken, en de termijn die ze daarbij in gedachten hebben. Of dat onder de huidige naam of een nieuwe naam moet gebeuren... veranderd niet veel aan het concept. ;)

Zou de naamswijziging niet vrij eenvoudig blijven? Iets zoals de Kempische Zoo of dergelijke? Een term waarmee ze al eigenlijk al in een paar folders hebben uitgepakt in het verleden?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » maart 13, 2019, 11:14

Als ze dan toch van naam veranderen wacht dan inderdaad tot de grootste pijnpunten weg gewerkt zijn.
Daar kunnen ze morgen reeds mee beginnen, een wandelpad dat afgesloten is voor grote werken stoort niemand, Antwerpen is al 5 jaar half afgesloten.
Maar de mensen moeten hierna resultaten zien, de grote knooppunten kun je enkel tijdens de winterperiode aanpakken.
Alles van een nieuwe laag verf voorzien, scheuren herstellen en een onderhoudsvriendelijke bodem in de verblijven doet al enorm veel en valt qua kosten te verwaarlozen.
Neem dan in 1x de wandelpaden onder handen met enkele vrachtwagens breekpuin en je hebt een nieuwe zoo.

Pak in 1 moeite de parking aan met hetzelfde breekpuin en je hebt een reden om geld voor de parking te vragen.
Zoals ik al eerder zei, zoek het woord onderhoud op en start hiermee van dag 1. Ook de nog aan te pakken delen.

Een totale make-over kan in Olmen met het juiste budget, genoeg personeel en een degelijke organisatie op 1 volledig jaar. Hierna kan je het park beginnen ombouwen zoals in het artikel staat.

Ik vrees echter voor een bloedbad in het aantal soorten, en dan zien ze mij na exact 20 jaar niet meer. Ik vind dat de toegangsprijs momenteel al niet te verdedigen is, laat staan dat er nog 1/3 van de soorten verdwijnen (dit is speculatie, maar zeker een reële).

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 13, 2019, 12:42

Het prijs is inderdaad aan de hoge kant voor wat je krijgt momenteel. Toch als je ziet dat GaiaZOO niet extreem ver om de hoek lonkt daar.
Mocht alles er netter en frisser uitzien, dan zou het (mits een gelijkaardige collectie als nu) echter wel rechtvaardig zijn. :)

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Olmense Zoo

Bericht door Dier » maart 17, 2019, 19:13

Ze zijn al bezig met het opfrissen van het kassagebouw. De binnenzijde kreeg vorige week een nieuwe laag verf. Met roze (of all colours :-\ ) en groen. Ik ben nog niet gaan kijken maar misschien valt roze nog wel mee.

En in de tropenhal zijn de hele achterste reptielverblijven niet meer te bekijken. Die zitten achter een houten muur verstopt. Alleen de 4 Verblijven aan de linkerzijde zijn nog te bezichtigen. Hopelijk gaan ze die nu wel mooi kunnen inkleden met beplanting enzo want ze waren nogal saai. Het enige wat ik jammer zou vinden mocht dit verdwijnen is het verblijf met het kampvuur erin. Ik stelde me dit altijd voor met een ratelslang erin maar de juiste slangsoort is er nooit in geweest. Dat is wel jammer. Er is dus ook met de reptielen verhuisd en vele zijn niet meer te zien zoals alle pythons en de groene leguanen zitten bvb bij de dwergzijdeaapjes waar er onlangs nog een vrouwtje bijgekomen is.

En ik wil ook geen nieuwe naam! De zoo is van O van Olmen dus :p . Kempische zoo waar slaat dit nou op. Of gaan we de naam weer verengelsen ofzo? Nee echt niet!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 18, 2019, 18:55

Hoe Engels kan je een naam krijgen? Zoo Olmen? ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » maart 18, 2019, 19:35

Wat dacht je van Wildlands? Ook niet bepaald Nederlands.

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Dier » maart 19, 2019, 18:19

Gorilla Gust schreef:
maart 18, 2019, 18:55
Hoe Engels kan je een naam krijgen? Zoo Olmen? ;)
Ja hoor! :p Kunt ge ook in het Nederlands uitspreken. Nee, ik bedoelde eerder een heel andere naam zoals Wildlands dus. Zoo Olmen is nog OK maar liever gewoon Olmense Zoo. Of ze moeten met iets heel speciaal afkomen zenne.

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Dier » maart 19, 2019, 18:30

Joey de witwanggibbon is gestorven :( .

https://www.facebook.com/olmensezoo/pho ... =3&theater

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » maart 19, 2019, 18:50

Dier schreef:
maart 19, 2019, 18:30
Joey de witwanggibbon is gestorven :( .

Dat zat er spijtig genoeg aan te komen. Vorig jaar zat hij al niet meer lekker in zijn vel.

Dier
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Dier » april 11, 2019, 19:14

Het kassagebouw heeft binnen een nieuwe laag verf gekregen . Lichtgroen aan de muren en roze aan het plafond. Snoepjeskleuren voor de kinderen. Fel aan de ogen.Ook de poort eigenlijk draaisluis word opnieuw bruin geschilderd hoewel ik eigenlijk vorig jaar gehoord had dat er al een nieuwe poort zou zijn.

Op de plaats waar aan de inkom vroeger de roofvogelvoliere stond lopen nu mara's.

OP het zand van de speeltuin achter de otters hebben ze botsautootjes geplaatst. :zotteke: Ze zijn de zoo precies aan het verMalteriseren. Dat is blijkbaar ook de bedoeling want heb gehoord dat Tommy er een soort van pretpark van wil maken . Laten we hopen van niet.De speeltuigen links zijn weg. Ik kan maar een ding zeggen.Ditch the dodgems please! Ik zal maar moeite doen dat te negeren zeker.

Ook de betonnen doorkruippijp aan de geiten is weg.

De doorgang binnen naar buitenverblijf van het blauw gele ara verblijf is dichtgemetseld en het binnenverblijf ligt op de schop want die staat er nog ;) . De vogels zelf zitten bij de hokko's.

Bij de colobussen stond een vangkooi klaar.

Ik heb gehoord van een andere bezoeker dat de wolven welpjes verwachten :) . Bij die wolven hebben ze bijna alle bomen rechts en enkele links omgezaagt . Maar kaal nu zenne.

Het binnenverblijf van de wallaby's links is afgebroken precies alsof er nooit iets gestaan heeft. Was ook al stuk daar er vorig jaar ofzo nog een boom opgevallen was.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » april 11, 2019, 19:44

Dier schreef:
april 11, 2019, 19:14
Het kassagebouw heeft binnen een nieuwe laag verf gekregen . Lichtgroen aan de muren en roze aan het plafond. Snoepjeskleuren voor de kinderen. Fel aan de ogen.Ook de poort eigenlijk draaisluis word opnieuw bruin geschilderd hoewel ik eigenlijk vorig jaar gehoord had dat er al een nieuwe poort zou zijn.

Op de plaats waar aan de inkom vroeger de roofvogelvoliere stond lopen nu mara's.

OP het zand van de speeltuin achter de otters hebben ze botsautootjes geplaatst. :zotteke: Ze zijn de zoo precies aan het verMalteriseren. Dat is blijkbaar ook de bedoeling want heb gehoord dat Tommy er een soort van pretpark van wil maken . Laten we hopen van niet.De speeltuigen links zijn weg. Ik kan maar een ding zeggen.Ditch the dodgems please! Ik zal maar moeite doen dat te negeren zeker.

Ook de betonnen doorkruippijp aan de geiten is weg.

De doorgang binnen naar buitenverblijf van het blauw gele ara verblijf is dichtgemetseld en het binnenverblijf ligt op de schop want die staat er nog ;) . De vogels zelf zitten bij de hokko's.

Bij de colobussen stond een vangkooi klaar.

Ik heb gehoord van een andere bezoeker dat de wolven welpjes verwachten :) . Bij die wolven hebben ze bijna alle bomen rechts en enkele links omgezaagt . Maar kaal nu zenne.

Het binnenverblijf van de wallaby's links is afgebroken precies alsof er nooit iets gestaan heeft. Was ook al stuk daar er vorig jaar ofzo nog een boom opgevallen was.
Zo te horen weinig goed nieuws dus.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » april 11, 2019, 21:45

Klinkt niet veel belovend, had hier al schrik voor.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » april 13, 2019, 18:22

Limburg vooruit schreef:
april 11, 2019, 21:45
Klinkt niet veel belovend, had hier al schrik voor.
Op zich zetten ze ook sterk op hun zaal in, en hun bijhorende speeltuin en binnenspeeltuin. Dus heel verrassend vind ik dit nu niet... of het echt storend is heb ik nog niet kunnen vaststellen natuurlijk. Maar zolang het bij dergelijke attracties blijft? Het is nu niet dat we direct een kermis-achtbaan zoals in Monde Verde hier moeten verwachten toch?

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » april 13, 2019, 19:14

Ik zou niet te hard roepen, de nieuwe eigenaar heeft cinema's. Entertainment dus, ik begin met deze zet meer en meer voor de dierencollectie te vrezen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » april 28, 2019, 14:19

De Olmense Zoo is in rouw voor Malik, hun zwarte panter is vannacht helaas overleden. Malik maakte deel uit van een uitwisselingsproject tussen de Olmense Zoo en een zoo in Denemarken. Malik was meer dan 16 jaar oud, wat een normale levensduur is voor een panter. Toch komt het overlijden heel onverwacht voor hen. Er waren daarom in de onmiddellijke toekomst nog geen plannen voor het verblijf.

Dbelgian
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Bericht door Dbelgian » april 28, 2019, 16:29

Olmense Zoo krijgt nieuwe naam: Pakawi Park
https://www.gva.be/cnt/dmf20190428_0435 ... aam-pakawi

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » april 28, 2019, 16:56

Euh.... Het is dan 1 april gepasseerd is. Anders had ik toch moeite met dit bericht.

Maar langs de andere kant is een naam als 'Pairi Daiza' ook verre van evident, en dat lijkt het andere park toch geen windeieren te leggen. ;)

Plaats reactie