Nieuwstopic Olmense Zoo/ Pakawi Park

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Olmense Zoo

Bericht door Gorilla Gust » oktober 11, 2017, 15:35

Was het er zo slecht? Tsja... Voor de derde grootste te zijn was het inderdaad niet voldoende.

Slecht? Nee...
Goed? Ook niet...

Ze timmerde echter duidelijk aan de weg, en in pakweg de Ardennen of diep in Duitsland kan je zo zonder veel problemen verder ontplooien en stilletjes verbeteren.

Hun relatie naar de overheid en de reactie omtrent klachten was hetgeen hen hier de das omdeed. In principe is er niets onoverkomelijk mocht je dit zo houden en geen nieuwe dieren meer aannemen of kweken. Maar gezien hun continue kweek bij sommige soorten... In Monde Sauvage wordt er in de kleine kooien niet gekweekt, en zijn er ook geen nieuwe klachten. Dat lijkt me wel verband te houden. ;)

Met de botte bijl en een zak geld is daar veel op te lossen. De basis is niet echt slecht, veel zit hem ook in het dagelijkse qua onderhoud. Maar of je daarna direct een winstgevende zaak gaat overhouden? Wellicht niet makkelijk... anders vonden ze wel een overnemer een poosje terug. Want het stond bij meerdere kanalen inderdaad te koop Iceskate. Dat verhaal bereikte ons al op meerdere manieren. Op zijn minst is dat verkenningsgewijs (mogelijkheden aftasten) wel waarheid geweest.

De miminster wilt (terecht, klachten zonder opvolging hebben geen zin) een voorbeeld stellen lees ik. En als je vanuit dierenwelzijn zegt dat de uitbating niet mag omdat de dieren slecht zitten... is het logisch dat ook de dieren er niet kunnen blijven. Dus ik neem aan dat de dieren als de sluiting definitief is, ook niet meer volledig van hen zijn? Dat de overheid mee opvolgt waar ze heen gaan?
Hoe het juridisch in elkaar steekt is ook een ander paar mouwen. Maar dat is (voor mij) duidelijk de minister zijn bedoeling als ik dit lees. Dat of het eindelijk uitlokken van concrete acties op de officiële klachten.

Maar goed... ze hebben 60 dagen op te reageren, en ze lieten hun evenementpartners al weten om verder te willen gaan na enkele aanpassingen. Dus of het zover gaat komen? Ik weet het niet...

Het lijkt me dat het meeste wel snel kan opgelost worden mits goede wil en een budget.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 11, 2017, 15:56

De eigenaar van de Olmense Zoo is niet te spreken over de beslissing om zijn dierentuin per direct te sluiten:
http://m.gva.be/cnt/dmf20171011_0312531 ... gn=seeding

De gemeente Balen ontving vandaag onverwacht een brief van bevoegd minister Weyts en moest de Olmense Zoo met onmiddellijke ingang sluiten. Ter plaatse dient de lokale politie toe te zien dat dit correct verloopt:
http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171011_ ... e=facebook

De Olmense Zoo werd vandaag gesloten wegens inbreuken op de wetgeving.

Na een verklaring van onschuld in de media door de Olmense Zoo, friste de bevoegde minister de dierentuin haar geheugen via sociale media terug op... we lezen mee:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3467219125

olifantje
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door olifantje » oktober 11, 2017, 16:33

de opvangcentra zullen veel werk hebben en pairi daiza krijgt er 2 afrikanen bij denk ik

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Gibbon2000 » oktober 11, 2017, 16:54

olifantje schreef:de opvangcentra zullen veel werk hebben en pairi daiza krijgt er 2 afrikanen bij denk ik
Inderdaad, de andere parken zullen dit graag horen.
Was er eigenlijk veel samenwerking tussen de Olmense Zoo en bijvoorbeeld Pairi Daiza en Antwerpen?
Want voor zover ik weet was er quasi nooit een uitwisseling o.i.d. tussen deze tuinen en Olmen. Al kan ik me natuurlijk vergissen, ben geen kenner wat betreft de Olmense Zoo.

aaronwwf
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door aaronwwf » oktober 11, 2017, 17:06

Ik dacht dat de blauw gnoes van PL onlangs naar daar waren verhuist (zou fout kunnen zijn!).

iceskate
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Bericht door iceskate » oktober 11, 2017, 17:07

Gibbon2000 schreef:
olifantje schreef:de opvangcentra zullen veel werk hebben en pairi daiza krijgt er 2 afrikanen bij denk ik
Was er eigenlijk veel samenwerking tussen de Olmense Zoo en bijvoorbeeld Pairi Daiza en Antwerpen?
Want voor zover ik weet was er quasi nooit een uitwisseling o.i.d. tussen deze tuinen en Olmen. Al kan ik me natuurlijk vergissen, ben geen kenner wat betreft de Olmense Zoo.
Als ik het goed voor heb heeft de olmense zoo ooit een of meedere zebra's gekregen van de Zoo van Antwerpen of Planckendael. Maar anders was er denk ik wel weining interactie tussen de tuinen.
En met PD denk geen contact als het anders was mogen de andere me gerust verbeteren :)

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » oktober 11, 2017, 17:13

aaronwwf schreef:Ik dacht dat de blauw gnoes van PL onlangs naar daar waren verhuist (zou fout kunnen zijn!).
Zou kunnen, wat betreft die gnoes heb ik al verschillende tuinen gehoord, ik weet ook niet exact hoeveel dieren ze uiteindelijk nog hadden. (ik dacht 1 of 2)

Ik bedacht me net dat Olmen ook geen EAZA-lid is, wat verklaart waarom er zo weinig samenwerking zou kunnen zijn.

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » oktober 11, 2017, 17:16

Ze zijn geen EAZAlid maar hebben wel een aantal EEPdieren zoals de giraffen gekregen van EAZAparken. De giraffes kwamen bijvoorbeeld uit Nederland (als ik het goed heb onthouden was 1 netgiraf uit Blijdorp en 2 rothschilds uit Burgers of Emmen toen ze aankwamen)

Dbelgian
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Bericht door Dbelgian » oktober 11, 2017, 17:34

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171011_03125459

in dit artikel spreken ze ook van Zeehonden dus vraag ik me af sinds wanneer had Olmen Zeehonden?

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » oktober 11, 2017, 18:28

Dbelgian schreef:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171011_03125459

in dit artikel spreken ze ook van Zeehonden dus vraag ik me af sinds wanneer had Olmen Zeehonden?
Dat vraag ik me ook af.
Maar de schrijver van dit artikel lijkt zijn bronnen ook niet echt te hebben gecheckt.
Er wordt eerst over "De Zonnevloed" gesproken, wat nadien dat ineens "De Zonnegloed wordt" en het park is ook geen 20ha groot, op hun eigen site spreekt de Olmense Zoo zelf van 12ha.
Je zou onder het woord "domein" natuurlijk niet enkel het park kunnen zien, maar dan is die benaming natuurlijk niet relevant in deze context.

Verder vind ik de uitspraak "er is een overaanbod aan roofdieren in gevangenschap" vrij algemeen.
Er is inderdaad een overaanbod aan o.a. leeuwen en tijgers, maar ik denk dat heel wat tuinen staan te springen om fossa's (slechts drie tuinen in de benelux), genetkatten, nevelpanters of sneeuwluipaarden te mogen ontvangen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 11, 2017, 19:20

iceskate schreef:
Gibbon2000 schreef:
Als ik het goed voor heb heeft de olmense zoo ooit een of meedere zebra's gekregen van de Zoo van Antwerpen of Planckendael. Maar anders was er denk ik wel weining interactie tussen de tuinen.
En met PD denk geen contact als het anders was mogen de andere me gerust verbeteren :)
In de marge van onderlinge contacten... Momenteel heeft ook de KMDA gereageerd in de pers (Gazet van Antwerpen) en willen ze de Zoo net zoals bij Aquatopia bijstaan met raad en daad als het om een nieuwe thuis gaat voor de dieren.

Als ik het artikel in het nieuwsblad erop nalees, ziet het er sowieso niet goed uit voor bepaalde diersoorten zoals de olifanten, tijgers en giraffen. Die zouden door het intrekken van de vergunning momenteel er niet meer mogen verblijven. Dus als de zaak langer aansleept, zijn ze deze wellicht sowieso kwijt?

ricky

Bericht door ricky » oktober 11, 2017, 19:26

Waarom moet Ben Weyts zijn beslissing verantwoorden door oude foto's te gebruiken? Het telt dus niet dat er nu iets opgelost is. In dat geval ziet het er niet goed uit voor de andere dierentuinen want als daar ook enkel naar het verleden wordt gekeken en niet naar het nu ...

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » oktober 11, 2017, 20:13

De Vlaamse regering werkt met 10 maten en gewichten. De katten in Antwerpen zitten veel kleiner dan in Olmen. Om van de olifanten maar te zwijgen.

Maar aan dat heilig huisje mag niet geraakt worden natuurlijk, ze pompen er jaarlijks miljoenen in.

En dan schijnheilig doen dat ze hulp aanbieden moest het nodig zijn.

Hoe lang heeft olmen niet moeten wachten op het prup,juist ja, en wiens bevoegdheid is dat?

Theo
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: meerdere
Contacteer:

Bericht door Theo » oktober 11, 2017, 20:20

Limburg vooruit schreef:De Vlaamse regering werkt met 10 maten en gewichten. De katten in Antwerpen zitten veel kleiner dan in Olmen. Om van de olifanten maar te zwijgen.

Maar aan dat heilig huisje mag niet geraakt worden natuurlijk, ze pompen er jaarlijks miljoenen in.

En dan schijnheilig doen dat ze hulp aanbieden moest het nodig zijn.
Zeuren is ook een beroep... door te focussen op die 2 kleine dingen vergeet je alle hygienische problemen en zwaar verouderde manieren van dieren houden, zoals jonge katten gelijk weghalen voor de bezoekers... Daarnaast doet de KMDA heel veel meer qua natuurbescherming en is het qua dierenwelzijn toch echt een aantal treden hoger dan Olmen. Ik ben het ook echt niet altijd met de KMDA eens, ik snap niet waarom ze neushoorns willen halen bijv. maar dit is echt appels met peren vergelijken.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » oktober 11, 2017, 20:31

Ik kap ermee!

Dbelgian
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Bericht door Dbelgian » oktober 11, 2017, 20:58

ligt het eigenlijk niet aan de nog ouderwetse visie van charel, ik las hier al enkele keren dat de dochter en hoofdverzorger stonden te springen om het park te leiden en te moderniseren / verbeteren. Maar blijkbaar zit Charel nog altijd stevig op zijn troon.

kenai
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door kenai » oktober 11, 2017, 21:01

Ik kan me wel inbeelden dat de KMDA en PD staan te springen om enkele unieke diersoorten op te vangen, maar dan moeten die op korte termijn wel opvang kunnen voorzien wat mij ook niet evident lijkt.
Volgens mij mogen die trouwens ook niet zomaar welke dieren opvangen ivm het kweekprogramma enzo...

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 11, 2017, 21:35

Opvangen... is niet hetzelfde als direct in je werkgroep zetten. En zelfs als je dat doet, kan je medisch ingrijpen zodat er niets gebeurd. ;)

aaronwwf
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door aaronwwf » oktober 11, 2017, 21:39

Ik zie vooral dieren zoals de puma's, australische saruskraanvogels, witte leeuwen, nevelpanters, enzovoort snel weggaan maar dieren zoals de oude bruine beren, en sommige standaard dieren zullen toch een tijdje moeten wachten volgens mij.

Plaats reactie