Bouwtopic Planckendael

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
girafon
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Chester, Port Lympne WAP, Koelner Zoo, Tierpark Berlin
Abonnement dierentuin: Meerdere

Re: Bouwtopic Planckendael

Bericht door girafon » maart 30, 2018, 08:35

Jarne schreef:Het Zoomagazine meldt ook dat er fishertoerako's en reuzentoerako's (laatste uit Nederland) zijn aangekomen. Verder zijn de trompetvogels uit de collectie, is er een fazantduif uit de Zoo aangekomen (andere vogel naar andere zoo gegaan) en lijkt het erop dat de Arabische oryxen weg zijn.
Van de Arabische oryx zou ik jammer vinden, maar als ze de "pijn" verzachten met een thematisch Noord-Afrika gebied (met de spiesbok algazel en duingazellen en roodhalsstruis) blijf ik nog even ietsje tevreden.

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Rafiaan » oktober 30, 2018, 13:19

Gisteren was ik in Planckendael. Er is een afdak over het uitkijkpunt bij het verblijf met emoes, wallaby's en kangoeroes gebouwd. Aan het uitkijkpunt bij de guanaco's is gewerkt. Het leek erop dat één of meerdere mensen bezig waren aan een ruimte onder het uitkijkpunt. Er is alvast al een brugje naartoe gebouwd.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » december 8, 2018, 01:22

Staat er naast het nieuwe bonoboverblijf nog iets op het programma voor dit jaar in planckendael?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » december 30, 2018, 15:21

Bonobo's 2.0.... en de stand van zaken op het einde van 2018.

Afbeelding
Allereerst het plan... maar of ze voor het hoogseizoen volledig klaar zullen zijn?
Het wordt spannend vrees ik. :google:

Afbeelding
Zicht vanaf de neushoorns

Afbeelding
Zicht vanuit Afrika

Afbeelding
Helaas dus nog steeds geen zichtbare bonobo's...

Afbeelding
Zicht vanaf de speeltuin

Afbeelding
En tijdelijk geen ikea-doorgang tussen Afrika en Europa door deze werken.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » december 30, 2018, 16:41

Zouden de grijze roodstaarten uit Antwerpen dan naar Mechelen trekken of zou men elders een nieuwe groep halen? Als de roodstaarten niet naar de nieuwe volières achter de okapi's zouden gaan, ben ik toch wel benieuwd naar die invulling, dan zullen ze toch enkele nieuwe soorten naar Antwerpen moeten halen.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » december 30, 2018, 21:28

Gibbon2000 schreef:Zouden de grijze roodstaarten uit Antwerpen dan naar Mechelen trekken of zou men elders een nieuwe groep halen? Als de roodstaarten niet naar de nieuwe volières achter de okapi's zouden gaan, ben ik toch wel benieuwd naar die invulling, dan zullen ze toch enkele nieuwe soorten naar Antwerpen moeten halen.
Soldatenara's, blauwkopara's, hyacinthara's en een of andere kaketoe (niet zeker of die er nog zijn rond het Vogelhuis), zou dat al niet volstaan?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » december 30, 2018, 22:30

Kaketoe's hebben ze niet meer, maar nog wel een koppel Ecuadoramazones. Het lijkt me logisch dat er 5 verblijven komen, en ze dus 5 soorten kunnen houden.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » december 31, 2018, 14:30

ook rode ara's hebben ze nog ik zag er eentje in de separatieverblijven in planckendael dus wellicht komen deze ook over naar Antwerpen?

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » maart 23, 2019, 15:53

't wordt tijd deze topic nog eens nieuw leven in te blazen
Bij deze een kleine update over het bouw en verbouwnieuws vanuit Planckendael ;-)

Het nieuwe berberapen verblijf krijgt snel zijn vorm aangegoten, het nieuwe perk zal zijn plaats weten te vinden tussenin het bongo verblijf en de giraffen in het Afrika gedeelte van het park net na de duingazellen.

Afbeelding
Zicht vanaf de giraffen vlakte.

Ik merkte ook op dat de klimhut op het einde van de giraffenvlakte is verdwenen de reden hiervoor is bij mij wel nog een vraag want bij kinderen was deze zeker wel in trek. Wat wel ook opviel is dat het kadaver van de antilope die daar in een boom lag weggehaald is, de reden snap ik echter wel want veel kinderen maakten zich wel zorgen, wat hier echt ontbrak was gewoon een infopaneel naar het hoe en waarom dat zou veel vragen hebben weggenomen bij het grote publiek, bij veel kinderen deed dit echter angstig aan.

Afbeelding
Zicht op het berberapen verblijf zelf die toch al aardig vorm begint te krijgen.
Wat hier echter wel opviel is dat er veel bomen zijn gesneuveld in dit bosrijke gebied terwijl een tijdje geleden hier nog heel wat bomen werden aangeplant, hopelijk zijn deze gerecupereerd en vinden ze alsnog ergens anders een plaats in de tuin.

Afbeelding
Zicht op het berberapen verblijf vanaf de bongo's.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Afbeelding
Tegenover de zebra's wordt de weg heraangelegd waarschijnlijk ook omdat hier enkele nieuwe nutsleidingen zijn aangelegd naar het nieuwe berberapen verblijf.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Afbeelding
Het bonobo project schiet ook aardig op al dacht ik persoonlijk wel dat hieraan meer zou zijn doorgewerkt.
Telkens als ik het park bezoek zie ik er weinig bedrijvigheid, jammer dat ze dit bvb niet zullen openen tegen de paasvakantie, velen zullen hier denk ik wel in een beetje teleurgesteld zijn.

Afbeelding
De achterzijde van het gebouw wordt wel al bezet met bakstenen maar ook hier schiet dit weinig op.

Net naast het bonoboverblijf is het makiverblijf ook nog steeds niet geopenend, dit denk ik omdat planckendael gewoon geen opzichter voorziet, jammer want ook hier waren veel mensen teleurgesteld over. Waarom bouwen ze immers een doorloopverblijf als ze dit dan toch enkel in het hoogseizoen openen.

Afbeelding
Aan het buitenperk van de bonobo's zijn ook nog geen wijzigingen aangebracht, weet iemand of dit ook groter wordt of blijft alles binnen zijn oorspronkelijke domein?
Als dit zo zou blijven zou dit toch wel een teleurstelling zijn aangezien de groep groter wordt pakken ze dit ook best nu al aan, zeker omdat je ook ziet hoeveel dingen rond het eiland verdwenen zijn...

Naast het safari horecapunt, die ook weer gesloten was ondanks het vele volk, viel het verder ook op dat er enkele tijdelijke sanitair blokken geplaatst waren, daarom hoop ik ook dat het bestaande sanitairblok dan ook plaats maakt voor een vergroting van het bonoboverblijf. want hiernaast is ook al een tijdje het verblijf met de purperreigers verdwenen.
Mss wordt er dan ook later een update gegeven aan de speeltuin voor de allerkleinsten...

Afbeelding

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Afbeelding Afbeelding
Naast het bullenperk van de Aziatische olifanten krijgt er nu ook een nieuwe kijkhut een plaatsje

Afbeelding
Hier zien jullie ook nog een nieuwe toevoeging aan de kleine Incatempel voor de allerkleinsten waar zich een mummie in bevind, ergens heel mooi maar voor de kleine kinderen denk ik ook wel erg akelig, wel leuk zijn de kleine watervalletjes en stroompjes die in de zomer zeker door veel kinderhandjes zullen worden bezocht.
Enkel zouden ze hier nog eens de grachten bladvrij moeten maken. En ook eindelijk eens de perken aanpakken van de guanaco's en deze mee inwerken met de rest van dit tropische stukje, nu valt dit met deze ouderwetse perken volledig uit de boot.

Wat wel leuk was om te zien is dat er nu ook een doorgangssluis is gemaakt tussen het miereneters perk in het verblijf van de nandoe en vicunia's, gisteren keken verzorgers hoe dit zou verlopen maar nu bleef de miereneter wel nog in zijn gebied, de nandoes bleven echter nog in hun binnenperk afgezonderd.

Ook de Zuid Amerikaanse vliegvoliere kreeg waarschijnlijk een onderhoudsbeurt, deze was jammer genoeg niet toegankelijk maar je hoorde ze wel met een hogedrukspuit alles schoonmaken. Dit beloofd weer mooi te worden in de zomer.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 23, 2019, 18:57

Het uitzichtpunt bij de olifanten is wel fraai geworden, dat vult dat dode stuk toch ook al een beetje op. :)

Voor de rest is het Afrikaans dorp wat minder sfeervol tijdens deze bouwwerken, je kan er ook moeilijk naast kijken. ;)

Omtrent de maki's is het een vaker gehoorde klacht, ikzelf vind het ook jammer... maar met het oog op de steeds strenger wordende wetten inzake contact met dieren hebben ze ook niet heel veel keuze op lange termijn. Het positieve van die wetten is dan wel weer dat de parken meer en meer inkijkjes in de stallen moeten gaan geven. Dat lost het probleem van de maki's helaas nog niet op, maar op die manier gaan we op lange termijn misschien wel andere dieren beter en vaker kunnen zien.

Tec7
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 » maart 23, 2019, 19:10

Inderdaad die fotos.
Ik heb verleden week nog eens Planckendael bezocht na meer dan 20 jaar... wat een teleurstelling.
Ok, dit is NIET de tijd van het jaar om een natuur/dierenpark te bezoeken aangezien het weer wat minder is, de planten niet in bloei staan en er (zoals in elk park) veel werken aan de gang zijn. (het park op zen slechtst dus)

Maar zelfs als ik dat in rekenschap neem was enkel het gedeelte Azie de moeite waard om te zien, de rest van het park (het gedeelte dat open is) is een grote speeltuin met wat dieren tussen.

Ik had verleden jaar een abonnement op Pairi Daiza en misschien vergelijk ik het teveel daarmee?

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » maart 23, 2019, 20:03

Kan je teveel vergelijken? Ik vind dat net het fijne.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 24, 2019, 16:14

Teveel vergelijken? Dat kan niet hoor. In pakweg een groot deel van Nederlandse tuinen is het wel aangenaam vertoeven momenteel. De meeste werkzaamheden zij niet al te hinderlijk of groot, al kon je nooit bouwen zonder enige vorm van overlast natuurlijk.

Maar jouw ervaring is in Plackendael (en de Zoo eigenlijk) altijd wel een beetje het geval geweest op dit moment van het jaar...

Ze richten zich net zoals de andere parken echt op de Paasvakantie als de start van hun 'echte' seizoen. Het heeft ze voordelen dat ze echter wel jaarrond open zijn, maar zoals we nu zien ook duidelijk zijn nadelen. Vooral voor de eenmalige dagjesbezoekers is dit wel zonde, dat zijn mensen die je mogelijk voor diverse jaren niet meer gaat zien na een dergelijke ervaring.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » mei 26, 2019, 16:39

Het verblijf van de berberapen is volledig omheind en ik denk dat zijn voltooiing niet lang meer zal laten wachten.

Het toiletgebouw aan de watoetsi's is gesloopt en tussen waar dat stond en de dienstgebouwen is men een groot houten uitkijkplatform over het bonobo-eiland aan het bouwen.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » juni 6, 2019, 20:14

Vandaag ben ik eens gaan kijken naar het nieuwe verblijf voor de berberapen. Van aan de bongo's heb je dit zicht op het gebouw:

Afbeelding

In dat gebouw zijn toiletten die naar Planckendael-normen mooi gethematiseerd zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Dan kom je op een binnenkoer met rechts het binnenverblijf en dan een zicht op het verblijf van de apen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De apen kunnen niet enkel op de grond maar ook hoog in enkele eiken.

Afbeelding

Afbeelding

Er is veel aandacht voor educatie.

Afbeelding

Afbeelding

Op de weg tussen de algazellen en de giraffen is een uitkijkhut met buizen waarin kinderen kunnen kruipen.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de bonobo's heeft men de buitenkant van het verblijf tegen het eiland met spuitbeton opgefrist, de gracht werd leeggebaggerd en het uitkijkplatform achter de watoetsistal lijkt ook klaar.

Afbeelding

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » juni 6, 2019, 20:40

Wauw dat nieuwe berberapen verblijf is erg mooi gethematiseerd! Enige kleine minpuntje is de omheining van het verblijf, dat had misschien nog wat mooier gekund..

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » juni 7, 2019, 04:46

Ze beginnen eindelijk door te krijgen hoe het moet, hebben ze misschien contact gehad met PD?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juni 7, 2019, 19:26

Mooie update van een mooi project. Kijken we nu aan tegen een Van Vliet sausje zoals de laatste tijd? Of iets uit de eigen keuken?

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Bericht door Rafiaan » september 10, 2019, 21:06

Tijdens mijn laatste bezoek eind vorige maand zag ik dat het stukje verblijf voor de otters aan het bezoekerspad is afgeschermd met een muurtje. Ik zag twee otters, die zich op het eiland bevonden. Waarom ze schijnbaar niet meer op hun stukje aan de andere kant van het water mogen, weet ik niet.

Plaats reactie