Bouwtopic Planckendael

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Re: Bouwtopic Planckendael (2015)

Bericht door Gorilla Gust » maart 15, 2015, 21:03

Een video-overzicht van de werkzaamheden in het park...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3quUWMUXO_E[/youtube]

met alsook een gedetailleerdere/ langere versie van het nieuwe pad tussen de giraffen en de duingazellen (al blijft het op zich vrij saai... ;) )
https://www.youtube.com/watch?v=l8vRDIkp7tQ
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Boomkangoeroe Mike » maart 16, 2015, 22:48

Alle werken die deze winter lijken uitgevoerd te worden lijken me eerder wat aan de saaie kant moet ik eerlijk zeggen tenzij er in de loop van het voorjaar nog enkele toevoegingen gebeuren .... We zullen zien want als alle plannen nog doorgaan krijgen de speelpleinen ook nog een faselift. Ik mis eigenlijk het opknappen van verblijven om het voor de dieren aangenamer te maken?

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » maart 17, 2015, 09:42

Ik, als niet-frekwente Planckendael bezoeker, ben anders best onder de indruk.
Een hoop verbeteringen die het comfort van de bezoeker verhogen; je kan niet elk jaar een nieuw continent uit de grond stampen, hé.
Het makiverblijf ziet er fraai uit en het nieuwe horecapunt is helemaal in de parkstijl.
Goed bezig.
(bedankt voor het filmpje, GG)

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » maart 17, 2015, 11:48

Mja, ziet er idd wel goed uit. Dat makiverblijf ziet er behoorlijk groot uit en een nieuw wandelpad is natuurlijk altijd meegenomen.
De doorgang van de giraffen naar de duingazellen is mss de eerste stap naar latere ontwikkelingen in die zone; En iets verder weg van de drukke Leuvensesteenweg is altijd meegenomen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 17, 2015, 12:17

Apenarend schreef: De doorgang van de giraffen naar de duingazellen is mss de eerste stap naar latere ontwikkelingen in die zone; En iets verder weg van de drukke Leuvensesteenweg is altijd meegenomen.
De houten muur bovenop het wandelpad naar de giraffen toe doet daar ook al goed aan, als je daar voorbij loopt merk je op hoeveel lawaai deze eenvoudige muur wel niet weet tegen te houden!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 17, 2015, 13:51

Gorilla Gust schreef:
Apenarend schreef: De doorgang van de giraffen naar de duingazellen is mss de eerste stap naar latere ontwikkelingen in die zone; En iets verder weg van de drukke Leuvensesteenweg is altijd meegenomen.
De houten muur bovenop het wandelpad naar de giraffen toe doet daar ook al goed aan, als je daar voorbij loopt merk je op hoeveel lawaai deze eenvoudige muur wel niet weet tegen te houden!

Is die muur ook iets nieuws dan? Kan mij die niet herinneren. Vraag me af waarom ze die niet meteen over gans de Leuvense steenweg plaatsen (kostprijs, grond overheid, verkeersveiligheid)? Het lawaai is toch een serieuze storende factor in die zone.
Extinction is forever!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 17, 2015, 17:51

Apenarend schreef:
Gorilla Gust schreef:
Is die muur ook iets nieuws dan? Kan mij die niet herinneren. Vraag me af waarom ze die niet meteen over gans de Leuvense steenweg plaatsen (kostprijs, grond overheid, verkeersveiligheid)? Het lawaai is toch een serieuze storende factor in die zone.
Zie ook deze foto door boomkangoeroe_Mike, https://lh4.googleusercontent.com/-Jds3 ... C09491.JPG

Luipaard
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Rotterdam

Bericht door Luipaard » juli 5, 2015, 09:45

Op het grasplein tegenover het kasteel werd een houten constructie gemaakt dat dienst zal doen als tribune voor de roofvogelshow. Deze is te bereiken via een nieuw aangelegd vlotterpad.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » november 16, 2015, 23:01

Jammer dat er totaal geen communicatie valt (zelfs niet op "dag van de abonnee") welke de nieuwe plannen komen te zijn voor 2016. Nu komt denk ik vooral de zoo op de eerste plaats te liggen en gaat men pas volgend jaar van start met het nieuwe bonobo domein die verder gaat uitbreiden en ook meerdere groepen zou moeten huisvesten, ook zouden ze meerdere eilanden willen hebben om de groepen in te delen. Daarnaast DENK ik dat men wel het Afrikaanse dorpje eens wat zal aanpakken. Net zoals het doodse stukje tussen de gnoe's en de giraffen in het Afrikaanse gedeelte.

Ook het oceanisch gedeelte zou binnen een bepaalde tijd worden aangepakt een datum is niet vermeld...

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » november 17, 2015, 09:10

Waar gaan ze meerdere eilanden maken voor de bonobo's? Dat kan toch maar enkel richting watutsistal en centraal inkomplein?
Extinction is forever!

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » november 17, 2015, 12:02

Ja dat klopt achterlangs door tot aan de neushoornstallingen of daar waar nu nog het speelplein staat....
Ook het binnenverblijf zou herbouwd worden zodat het groter komt te zijn en zal ook in meerdere compartimenten kunnen onderverdeeld worden voor de groepen ook binnen te scheiden en soms ook terug eens te mixen.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Re: Bouwtopic Planckendael

Bericht door Apenarend » januari 6, 2016, 10:48

Bonobo eiland zou er zo komen uit te zien:

https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q= ... 9749685634

Hoewel ik het huidige eiland een beetje saai ingericht vind, snap ik niet goed wat die rotspartijen met bonobo's te maken hebben.

edit: het is blijkbaar niet mogelijk om die foto hier opgeladen te krijgen. Je kan hem vinden via google afbeeldingen search planckendael.
Extinction is forever!

iceskate
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Bericht door iceskate » januari 6, 2016, 11:15

Apenarend schreef:Bonobo eiland zou er zo komen uit te zien:

https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q= ... 9749685634

Hoewel ik het huidige eiland een beetje saai ingericht vind, snap ik niet goed wat die rotspartijen met bonobo's te maken hebben.

edit: het is blijkbaar niet mogelijk om die foto hier opgeladen te krijgen. Je kan hem vinden via google afbeeldingen search planckendael.
Misschien beter hulp om de foto te vinden
http://parkoer.be/wp-content/uploads/20 ... obo_02.jpg

ook al staat er bij de teskt op de vorige link dat ze geen beelden mogen delen wegen geheimhoudingscontract

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 26, 2016, 11:35

Ik ben gisteren eens in planckendael gaan rondlopen, veel was er niet te beleven op vlak van bouwnieuws enkel volgende nieuwigheden:

- Het verblijf van de pekari's leek nog leeg maar leek ook wel zen eindfase te hebben bereikt.

- Aan de ingang naast de shop werd een extra overdekte stalplaats gemaakt voor de buggy's waar voorheen de kiosk staat, deze is nu gebruikt bij de aziatische neushoorns waar hij mooi dient als extra uitkijkplaats

- De stal van de reuzenmiereneters werd mooi afgewerkt met een houten sierkader om de stal meer in het thema te doen aansluiten

Vision
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Singapore Zoo

Bericht door Vision » februari 7, 2016, 03:22

Zoals al vermeld in het nieuwstopic, wordt de Afrikavoliëre blijkbaar verbouwd. Alle dieren waren weg, de hutjes waren helemaal ingepakt en leken ook niet echt stabiel meer, en het gaas was op sommige plaatsen losgemaakt. Geen idee of het gewoon een opfrisbeurt krijgt met wellicht nieuw, proper gaas, of het helemaal verbouwd wordt.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » februari 17, 2016, 19:31

Vision schreef: 1. Afrikavoliëre wordt verbouwd en staat helemaal leeg.

2. In de Europese voliëre zag ik één Laplanduil, en een Ransuil (Geen kerkuil dus)

3. Achter de schermen (zichtbaar over de beek achter het outbackhuis, dicht bij de flamingo- en pinguïnvoliëre) zag ik minstens een secretarisvogel in een voliëre daar, in het gewone verblijf zag ik ook een secretarisvogel. Weet iemand iets over extra secretarisvogels, of dat ze afgezonderd waren?
1 Dat klopt en zoals seborga al zei hier zie je nog wat beeld materiaal en zie je dat de daken worden vervangen, het verblijf zelf werd naar mijn inziens niet verhoogd.

Afbeelding

2. Dat klopt nu zitten de lepelaars er (tijdelijk denk ik tot na verbouw afrikavolière ) ik zag vorige keer nog zelfs drie ransuilen wel al sinds december geleden dat ik kerkuilen zag maar deze soort is dan oo erg nacht actief.

3. Achter de schermen zit er inderdaad nog een paar secretarisvogels (in een veel te klein hok die ook erg sterk verwilderd is) net als enkele monniksgieren (ook te klein gehuisvest). De heremietibis of kaalkopibissen zijn nu ook gehuisvest achter de schermen zag ik gisteren.

Dan nog wat andere puntjes...

Afbeelding
Daarnaast waren er gisteren ook nog enkele werken gaande nabij het waterzuiveringscentrum.

Afbeelding
Ook in het pinguïn verblijf waren schoonmaakwerken aan de gang, dit was wel eens leuk om te zien alles zal weer blinken volgende week de verzorgers leverden alvast weer mooi werk.

Afbeelding
Achter het olifanten verblijf was men ook nog aan het werk in de barebeek.

AfbeeldingAfbeelding
Hier zie je ook nog enkele foto's van het opgesmukte zebramangoesten verblijf, die toch wel gezien mag worden vind ik zelf, een geslaagde make over door weinig geld uit te geven. Aan het gedeelte voor de dieren zelf was er echter weinig verschil te merken, hier kan nog wat verbeterd bij worden.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » maart 27, 2016, 17:52

Nog een kleine update (wel al 1 week oud)...

Amerika:
Er werden ook wat schermen geplaats aan de bizonvlakte wat ook erg logisch is anders zag je steeds hetzelfde zicht nu wordt dit eens onderbroken en zorgt dit iets verder voor nieuwe gezichten.

Afbeelding

Het maraperk werd toen ook opnieuw ingericht.

Afbeelding Afbeelding

Ook het miereneter verblijf werd naar achter toe wat voorzien van schermen, nu moeten ze nog het perk zelf wat inkleden en dan komt alles goed.

Afrika:

De Afrikaanse voliere werd mooi opgeruimd en beter aangekleed een leuke update alle soorten zijn hier ook gebleven.

Afbeelding

De olifantenglijbaan kreeg ook eens een meer dan nodige onderhoudsbeurt de glijbaan stond voorheen dan ook al onder het mos, algen en schimmel niet zo kindvriendelijk als je het mij vraagt maar dit is bij deze terug weer mooi aangepakt.

Afbeelding

Er is geen toegang meer tot het waterzuiveringsstation hier werd ook het pad deels herlegd waarschijnlijk komt hier ook nog een update van het stekelvarkenverblijf en van het vroegere schildpaddenverblijf, naast het verblijf van de wevers.

Afbeelding

Oceanië:
In het deel van Oceanië waren ook een deel werken aan de gang het pad werd verder aangevuld maar ook bij de wallaby's werd er een soort van scherm geplaatst om de olifantentempel wat te onttrekken aan het zicht.

Afbeelding Afbeelding

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 29, 2016, 12:14

Foto's (met dank aan BoomkangoeroeMike) zeggen zoveel meer dan woorden:

Afbeelding
Wombat(s)

Afbeelding
Huidige kangoeroeperk... weldra Tasmaanse Duivels als het nieuwstopic klopt.
Een grotere foto zien we hier: https://lh3.googleusercontent.com/-bQxY ... 8102_o.jpg

Afbeelding
En we sluiten af met een andere verbouwing in Australië, het reptielengebouw(tje)

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 29, 2016, 13:11

Een beetje jammer dat net het grote perk wordt aangepakt, samen met de wetlandvolière vind ik dat immers het beste verblijf in Oceanië.

Ik had ze liever aan de andere kant gezien, tegenover de koala's, maar ik kan niet zo goed inschatten hoeveel plaats daar nog is tot aan de beek.

Wordt het wombatterrein groter?
Extinction is forever!

aaronwwf
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door aaronwwf » mei 29, 2016, 13:49

Wombat terrein blijft ongeveer het zelfde.

Plaats reactie