Bouwtopic Planckendael

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bouwtopic Planckendael

Bericht door Gorilla Gust » december 31, 2014, 13:11

Plaats vanaf 2015 hier al het bouwnieuws vanuit de Planckendael.

Het oudere bouwnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Bouwtopic Planckendael (2015)

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 13, 2015, 20:39

In planckendael waren er de voorbij zondag enkele nieuwigheden op te merken :vriendjes:

Zo kwam je te zien dat bij de olifanten het uitkijkpunt, waar de dieren ook buiten gevoederd en gedoucht worden, een beetje is verhoogd zodat je als bezoeker ook hier een beetje meer van het perk te zien krijgt.

Afbeelding

Ook viel het op dat ze begonnen zijn aan de werken van het Afrikarestaurant die vlakbij het speelplein wordt aangelegd. Zo staat de ruwbouw er al erg snel. Hopelijk komt in een latere instantie ook één van de eilanden van de bonobo's naderbij te liggen zodat we vanaf dit terras ook nog een mooi zicht krijgen en niet enkel uitkijken op de watoetsi-runderen.

Afbeelding Afbeelding

Zo moet het er komen uit te zien voor de nieuwsgierigen....
Afbeelding Afbeelding

Ook zijn ze verder aan het doen aan het nieuwe ringstaartmaki verblijf zo denk ik persoonlijk dat dit concept zal uitgewerkt worden als een volière, zij het dan wel in een kleine maat(persoonlijke indruk).

Afbeelding Afbeelding

Zo moet het er komen uit te zien voor de nieuwsgierigen....
Afbeelding Afbeelding

Verder waren er geen projecten bezig. Behalve dat er misschien aan de wombats te zien was dat ze de aarde aan het verversen of gewoon aan het uitgraven waren en dat er nu ook een emoe zit bij de grijze kangoeroe 's en ook nog twee op het perk met de wallaby 's.

Afbeelding

Ook aan de giraffen waren ze nog niet bezig met de vergrote vlonder en het binnenverblijf. Ik denk dan ook eerder dat deze werken zullen plaats vinden als het wat warmer wordt voor de dieren. Wel komen er één der deze dagen struisvogels bij de giraffen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 13, 2015, 21:00

De schetsen van de bonobo staan er helaas dubbel tussen, maar bedankt voor de update! :)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 18, 2015, 17:25

Boomkangoeroe Mike schreef:Zo kwam je te zien dat bij de olifanten het uitkijkpunt, waar de dieren ook buiten gevoederd en gedoucht worden, een beetje is verhoogd zodat je als bezoeker ook hier een beetje meer van het perk te zien krijgt.
Ik zag de hekken er inderdaad nog staan vandaag, maar mij viel vooral de muziekkeuze bij de soundscaping van dit stukje op. Volgens mij viel de keuze vandaag op een vrij kitscherige compilatie cd uit het Bollywood genre. Het was iets té nadrukkelijk aanwezig om als achtergrond te kunnen werken bij dit plaatje...

Afbeelding

En er zijn verder nog een aantal werven in het park. Vooral in Europa/ Afrika. Maar niet getreurd, wanneer je moest omlopen miste je toch niets. ;)

Links van de neushoorns, in de bosjes voor het kasteel (de Ooievaar) zagen we reeds een vlonder verschijnen. Wellicht de uitgang naar het Afrikaanse deel weldra? Ze komt in ieder geval uit bij de knuffelshop/ koekoeksnest. Daarom zijn de toiletten daar ook niet meer beschikbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Want aan de andere zijde van het Afrikaanse deel, waar het horecapunt de Bonobo een ferme opwaardering krijgt, zagen we immers ook al heel wat schijnen. Op die manier kan je weldra alvast niet meer zeggen dat het Afrikaanse deel van het park wat weggestopt lijkt te zitten. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat verder, in de bosjes achter de giraffen (vlakbij de afzetting waar we vroeger de elanden terugvonden) zien we weldra wellicht ook een brug verschijnen (en dus een vernieuwde doorgaande route doorheen Afrika?)

Afbeelding

Op de oude ooievaarslanding komen weldra de ringstaartmaki's, zoals je hierboven ook al zag op de foto's. Hiervoor sneuvelt ook het oude slangenhuisje aan de uitgang van de bonobo-grot/gang beneden. Het reptielen/ insectenhuisje in het dorp zelf was niet open... Dus ik kon niet nagaan waar ze nu zouden kunnen zitten. De uitgang van dit doorloopverblijf lijkt op het hoofdpad plaats te vinden, vlakbij de doorloopvoliere's in de richting van de zebra-savanne.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Europa tenslotte... loop je nu een rondje. Je kan niet meer achter het dassen of wasberenverblijf meer door, maar die dieren zitten er zelf dan ook niet meer. De schrikdraden zijn weggehaald, en hebben plaatsgemaakt voor een knuffelweide? Het dassenperk heeft alvast poortjes zoals een kinderboerderij gekregen, en werd ook voorzien van een tunnel met zichtpunt voor de kinderen. Hetzelfde vinden we terug aan de wasberenzijde (op de poortjes na).

Afbeelding

Afbeelding
(wasberenzijde)

Afbeelding
(wasberenzijde)

Afbeelding
(dassenzijde)

Afbeelding
(dassenzijde)

Oja, we bedanken uiteraard weer black-star voor de foto's. :zoorro:

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 18, 2015, 17:32

Lol ik heb jullie gisteren niet gezien in het park ;) maar ik denk dat de vlonder deel zal dienen om ook Europa van een rondgang te voorzien en niet zozeer de uitgang van Afrika zal worden.

Wat me ook opviel is dat het restaurant in het Afrika gedeelte inderdaad erg snel vorm lijkt te krijgen. De grote bouwperiode in Planckendael lijkt alvast gestart, wel is er bij de giraffes nog niets te merken maar wss gaat dan het bord die nu nog in Azie staat verhuizen naar Afrika :D

Afbeelding
copyright@Black-star

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 18, 2015, 19:55

We waren er dan ook niet gisteren... maar vandaag. ;)

Omtrent die vlonder... Kan goed, het gaat in iedergeval die kant uit. En het is tevens de enige manier om ook Europa te verbinden met de grote 'entreelaan' om het zo te zeggen.

Hier nog een bewegende update:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jAXRM-yI49E[/youtube]

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 31, 2015, 21:58

Na de goeie bouwverslagen uit de zoo en uit blijdorp steeds goed te kunnen volgen is het nu weer eens aan mijn beurt om jullie op de hoogte te brengen van de bouwwerkzaamheden uit Planckendael... :D

Allereerst begin ik men verslag aan de ingang van het park daar zijn enkele grote beuken moeten sneuvelen, zelf vind ik het wel jammer aangezien er ginds genoeg andere mogelijkheden waren. Deze moesten verdwijnen voor de centrale weg en om een overdekte ruimte te voorzien voor alle kinderwagens van het park. Met de aanleg van de centrale laan wordt zo meteen ook gestart (wellicht na de krokusvakantie denk ik dan...).

Afbeelding

-----------------------------------------------------------------------------
Vervolgens keren we af naar het Europese gedeelte daar zag ik bv dat de konijnen al op hun plaats zitten van de wasberen is nog geen spoor.
Wel merkte ik dat de souveniershop is veranderd van naam naar de pelikaanshop, hij wordt nu ook aangekleed met een aangepaster thema.

Afbeelding

Aan de houten vlonder waren ze nog aan het werken aan (ik neem aan..) het toiletgebouw, of is het een inkijk naar de neushoornstallen?
Afbeelding

Het valt me ook op dat in de grote uilen volière jammer genoeg de kerkuilen weer verdwenen zijn :-(

-------------------------------------------------------------------------
Dan gaan we verder naar het Afrikagedeelte, daar wordt nog met man en macht gewerkt aan het restaurant die er moet komen aan het begin van de route.

Afbeelding

Wat verder wordt er ook nog steeds gewerkt aan het nieuwe ringstaartmakiverblijf, dit was deze week al volledig overspannen met een net, de dieren zelf zijn ook al aangekomen en verblijven nu in het verblijf van de zwartkopgibbon's (dus denk ik dat er deze zomer ook daar een andere soort naartoe komt, let wel dit is louter een vermoeden).

AfbeeldingAfbeelding

Waar echter het meeste werd gewerkt was aan het bossige gedeelte die zich bevind tussen de giraffes en de gnoe 's, hier werd er heel veel schoongemaakt in de boszone (grote snoei werken). Ook ligt de nieuwe brug al op zen plaats, zelf ben ik wel nieuwsgierig naar wat hier komt te gebeuren. hier is er immers nog een grote zone beschikbaar voor iets nieuws...

AfbeeldingAfbeelding

---------------------------------------------------------------------
In het Aziatische gedeelte was er niks te merken enkel een geultje die nu over het pad loopt om het onderwater gelopen olifantenverblijf zo wat te kunnen ontwateren :Nick:

Afbeelding

En bij de chinese kraanvogels zitten nu ook een 6 tal kleine zilverreigers.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 31, 2015, 22:25

Thx Mike. Zou wel jammer zijn van zwartkopgibbons.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

grevy zebra
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: diergaarde blijdorp

Bericht door grevy zebra » februari 18, 2015, 19:45

Boomkangoeroe Mike schreef: Waar echter het meeste werd gewerkt was aan het bossige gedeelte die zich bevind tussen de giraffes en de gnoe 's, hier werd er heel veel schoongemaakt in de boszone (grote snoei werken). Ook ligt de nieuwe brug al op zen plaats, zelf ben ik wel nieuwsgierig naar wat hier komt te gebeuren. hier is er immers nog een grote zone beschikbaar voor iets nieuws...

AfbeeldingAfbeelding
Misschien dat ze het bongoperk in het bos gaan doortrekken, je mag toch niet meer doorsteken aan de gnoe's.
Boomkangoeroe Mike schreef:
Zouden die zilverreigers niet gewoon uit de moerasvolière van Antwerpen komen om te wachten op de buffelvolière.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » februari 18, 2015, 20:28

grevy zebra schreef:
Zouden die zilverreigers niet gewoon uit de moerasvolière van Antwerpen komen om te wachten op de buffelvolière.
Ja dat zou inderdaad het geval kunnen zijn.

En wat je zegt betreffende de bongo's zou het kunnen maar dan moeten ze wel nog een brug voorzien zodat deze onder het bezoekerspad door kunnen, mij lijkt het evident dat je nu langsheen de giraffes, naar de gnoe's en de bongo's gaat, zo langs de hyena's via de cheetah's naar de duingazellen en zo weer terug naar het waterzuiveringscomplex, dit verlengt niet alleen de wandeling maar zorgt ook voor een volledige rondgang. Maar met het bos tussen de giraffes en oa de gnoe's kan men wel nog heel wat doen...

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » februari 18, 2015, 20:34

grevy zebra schreef:
Ja dat zou inderdaad het geval kunnen zijn.

En wat je zegt betreffende de bongo's zou het kunnen maar dan moeten ze wel nog een brug voorzien zodat deze onder het bezoekerspad door kunnen, mij lijkt het evident dat je nu langsheen de giraffes, naar de gnoe's en de bongo's gaat, zo langs de hyena's via de cheetah's naar de duingazellen en zo weer terug naar het waterzuiveringscomplex, dit verlengt niet alleen de wandeling maar zorgt ook voor een volledige rondgang. Maar met het bos tussen de giraffes en oa de gnoe's kan men wel nog heel wat doen...

elandantiloop
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door elandantiloop » maart 5, 2015, 09:45

Zijn er al veel vorderingen gemaakt bij de Muizense werkzaamheden?

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » maart 5, 2015, 23:31

Daar krijgt u dit weekend een verslag van van mij ;)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 12, 2015, 17:32

Boomkangoeroe Mike schreef:Daar krijgt u dit weekend een verslag van van mij ;)
Ik ben benieuwd... :sssst: ;)

Dit is ook alvast een 'vorm' van een bouwupdate:

Om te vermijden dat onze secretarisvogels tegen de glazen wand lopen of dat vogels bij de jachtluipaarden en hyena’s tegen het glas vliegen, brengen we er speciale UV-stickers op aan. Deze zijn amper zichtbaar voor mensen, maar vogels zien reflecties op het speciale UV-laagje. Mooie oplossing, toch?

https://www.facebook.com/Planckendael/p ... 46/?type=1

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » maart 13, 2015, 22:37

Gorilla Gust schreef:
Boomkangoeroe Mike schreef:Daar krijgt u dit weekend een verslag van van mij ;)
Ik ben benieuwd... :sssst: ;)
Men excuses alvast voort lange wachten, in Planckendael zijn ze nu vooral bezig aan het updaten van de ingang, of deze werken echt groots zullen zijn dat betwijfel ik. Waarschijnlijk worden alle werelddelen zoals Amerika gethematiseerd met een soort van toegangspoort.

Afbeelding
Ingang

Afbeelding

Afbeelding
Toegangszone Afrika

Aan de giraffes was er nog niet zoveel nieuws te zien. Waarschijnlijk wordt hier gewacht met het kijkplatform tot de geboorte van beide giraffes, ook de struisvogels waren nog niet zichtbaar.
Wel werd er een houten wand voorzien aan de zijde van de buitenzone van de verzorgruimte.

Afbeelding

Het verblijf voor de ringstaartmaki 's leek me klaar te zijn op wat gras na. Ook stond er intussen ook al een kijkruit naar de secretarisvogels geplaatst.

Afbeelding

Wat er ook weer open bleek te gaan was de hut in het Afrikaanse dorpje met de insecten, maar als ik mag eerlijk wezen zouden ze deze handel beter opnieuw inrichten of van den eerste keer slopen het is echt afgrijselijk! Volledig Planckendael onwaardig!

Afbeelding

Wat wel duidelijk werd is dat er nu een nieuw pad gaat lopen van de giraffes (nieuwe brug over de beek) tot aan de duin gazellen, om zo aan te sluiten met de Gnoe 's en de Bongo 's.
Normaal worden er dan nog langsheen dit pad ook nog enkele klimconstructies voorzien voor de kinderen, maar ik hoop echter dat ze deze zone ook volgend jaar verder zullen aanpakken want hier zijn de mogelijkheden dan ook nog veel te groot om zomaar weg gesmeten te worden. De bomen die tussen de gekapte populieren werden aangeplant bestaan vooral uit Ginkgo bomen. Alsook een bos van haagbeuk langsheen het pad.

Afbeelding

En toen ik langsheen de Amerika route liep merkte ik ook deze nieuwkomer op ;)
Afbeelding

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 14, 2015, 07:41

Beter laat dan nooit, bedankt voor de visuele update!

aardvarkentje15
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: van alles en nog wat

Bericht door aardvarkentje15 » maart 14, 2015, 10:14

misschien komt er in de beboste zone wel een nieuw verblijf voor gorilla´s...

(stond in plannen, als ze nog doorgaan)
alles draait om de etherdicipline! ;)

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » maart 14, 2015, 23:10

Wat ik echt wel zonde vind dat zijn de werken omtrent het wasberen verblijf en de konijnen heuvel, dit vind ik echt geldverspilling! Echt zonde!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 15, 2015, 08:23

aardvarkentje15 schreef:misschien komt er in de beboste zone wel een nieuw verblijf voor gorilla´s...
(stond in plannen, als ze nog doorgaan)
Gezien de recentere en sterke continentale uitwerking van het park... acht ik dat vrijwel afgeschaft in deze fase. Niet?

Trouwens, over welke beboste zone hebben jullie het juist? Ik meen dat Boomkangoeroe Mike (en ik nu) het hebben over de gebied aan de oude ingang (achter de wasberen dus), maar ergens heb ik het gevoel dat aardvarkentje het heeft over het gebied tussen de giraffen de gnoe's?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 15, 2015, 15:23

Afbeelding

Afbeelding
De nieuwe vlonder tussen Europa en de neushoorns (sluipweg momenteel) werd al goed bevolkt door wat duifjes in de bomen... maar ook door enkele overblijfsels van Magisch Planckendael (van toch al wat ettelijke jaartjes geleden).

Afbeelding Afbeelding
De ringstaartmaki's (en kroonmaki's) krijgen alvast een leuke deur... :)

Afbeelding

Afbeelding
Hun verblijf lijkt me inderdaad zo goed als af te zijn, en sluit mooi aan bij Afrika. Maar toch ook bij de stallingen van het kasteel dat er reeds stond. Fraai!

Afbeelding

Afbeelding
Het pad tussen de giraffen en de duingazellen oogt voorlopig vooral kaal...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De poort naar Afrika gaat ook aardig vooruit...

Afbeelding
De watussi's zijn er helaas iets minder zichtbaar door geworden... (het pad is deels weg)

Afbeelding
Ook Australië krijgt haar nieuwe poort op die nieuwe verharde pad...

Afbeelding
De dieren van Afrika krijgen ook een nieuwe stijl qua bordjes...

Afbeelding
Zo ook bij Europa/ knuffelweide trouwens...

Plaats reactie