KMDA vs Pairi Daiza?

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door ScaraMcDuck »

zoofreak schreef:Als ik me niet vergis zegt Domb nergens dat hij de KMDA wil 'overnemen'.
Hij beweert enkel dat hij de KMDA winstgevend zou kunnen 'leiden' zonder een euro belastinggeld. Hij spreekt dus zeer voorwaardelijk.
Dat staat wel degelijk in een Franstalig interview van Le Soir dat ik recentelijk las. Geen idee of dat ook ergens online raadpleegbaar is.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

ScaraMcDuck schreef: In één van de artikels werd namelijk als datum al midden 2012 vermeld voor de eerste opstootjes over "illegale" subsidies, lang voordat er ook maar sprake was van zwart-witte teddyberen en alle spijtige zaken die daar op gevolgd zijn.
En uit een reportage van Canvas leren we dat het incident eigenlijk (volgens Eric Domb) begon in 2011. Kersvers KMDA-directeur Dries herpoelaert zou toen in La-Derniere-heure en de Standaard verklaard hebben dat er teveel Vlamingen naar Pairi Daiza gingen. Wat volgens Domb een oorlogverklaring vanuit Antwerpen was voor hen...

Zie de video onderaan dit artikel op De-Redactie:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... =1.1929055
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

ScaraMcDuck schreef:
zoofreak schreef:Als ik me niet vergis zegt Domb nergens dat hij de KMDA wil 'overnemen'.
Hij beweert enkel dat hij de KMDA winstgevend zou kunnen 'leiden' zonder een euro belastinggeld. Hij spreekt dus zeer voorwaardelijk.
Dat staat wel degelijk in een Franstalig interview van Le Soir dat ik recentelijk las. Geen idee of dat ook ergens online raadpleegbaar is.
Dit wellicht: http://www.lesoir.be/503148/article/act ... tre-flandr ?

Gorilla Gust schreef:
ScaraMcDuck schreef: In één van de artikels werd namelijk als datum al midden 2012 vermeld voor de eerste opstootjes over "illegale" subsidies, lang voordat er ook maar sprake was van zwart-witte teddyberen en alle spijtige zaken die daar op gevolgd zijn.
En uit een reportage van Canvas leren we dat het incident eigenlijk (volgens Eric Domb) begon in 2011. Kersvers KMDA-directeur Dries herpoelaert zou toen in La-Derniere-heure en de Standaard verklaard hebben dat er teveel Vlamingen naar Pairi Daiza gingen. Wat volgens Domb een oorlogverklaring vanuit Antwerpen was voor hen...

Zie de video onderaan dit artikel op De-Redactie:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... =1.1929055
een beetje een domme redenering, Als er veel meer walen naar Antwerpen en PLD zouden gaan en Domb zegt "we zouden de Waalse markt opnieuw moeten kunnen heroveren", zou de KMDA dat dan als een oorlogsverklaring zien?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

In het Nederlandstalige de Standaard lezen we dit:

Pairi Daiza-directeur: ‘Ik ben bereid om Antwerpse Zoo over te nemen’,
zie http://www.standaard.be/cnt/dmf20140329_01046563

Tot zover de koptitel toch, want in het artikel zelf lezen we een genuanceerdere versie 'Domb zou zelfs de zoo willen leiden om te bewijzen...' Toch wel een heel verschil. ;)

Dbelgian schreef:een beetje een domme redenering, Als er veel meer walen naar Antwerpen en PLD zouden gaan en Domb zegt "we zouden de Waalse markt opnieuw moeten kunnen heroveren", zou de KMDA dat dan als een oorlogsverklaring zien?
Ik vind het specifieke artikel niet direct terug op de website van de standaard, maar op zich kan ik wel begrijpen dat men dit als een soort oorlogsverklaring heeft beschouwd toen.

Het gaat hier niet om wat wij ervan vinden, maar hoe dat krantenartikel toen bij hun overkwam. Andere mensen, andere gewoontes alsook cultuur/ mentaliteitsverschillen. Wat in Antwerpen makkelijk langs je neus weg kan gezegd worden, moet je immers ook niet overal zomaar proberen te zeggen in kleinere dorpjes. Ook niet in Vlaanderen. Zelfs het verschil van houding tussen een werkman en een baas kan soms tot conflicten leiden, terwijl de inhoud daar zich in principe niet toe zou moeten lenen, maar puur door de manier waarop er gecommuniceerd wordt.

Op zich geen probleem, maar dan moet de 'ruzie' of 'oorlog' op dat moment ook ontmijnd kunnen worden, of toch zeker in de vervolgstukken doorheen de jaren. We spreken nu immers al over een periode van 3 jaar. En dat is helaas en vrij duidelijk niet gebeurd... En dat is vanuit beide kampen wat mij betreft een misser geweest.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

maar zoals zovaak bespelen de zogezegd "objectieve" journalisten en kranten de publieke opinie naar hun partijkaart (de kranten zijn ontstaan uit strooibiljetten van de vroeger nog meer politiekgeladen vakbonden).

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

Niemand is 100% objectief, dat merken we hier op het forum uiteraard ook dagelijks.

Het is echter vooral te hopen dat Bart de Wever straks niet al te vaak het panda-onderwerp gaat aanhalen in zijn debat tegenover Paul Magnettte (PS). In het VTM-nieuws liet de reporter alvast een dergelijke vraag vallen... En ook daar is het panda-thema duidelijk nog een hot item om in de marge aan te halen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

kids will always be kids ...

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic KMDA (algemeen) -2-

Bericht door Dbelgian »

Ilse Segers mocht 's morgens vroeg op Radio2 weer maar eens gaan verkondigen dat het openstellen van amerika echt geen oorlogsverklaring is aan de panda's van pairi Daiza.

http://apps.vrt.be/radioplayer/player.h ... 21stjw.xml ca. 40'20"

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic KMDA (algemeen) -2-

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:Ilse Segers mocht 's morgens vroeg op Radio2 weer maar eens gaan verkondigen dat het openstellen van amerika echt geen oorlogsverklaring is aan de panda's van pairi Daiza.

http://apps.vrt.be/radioplayer/player.h ... 21stjw.xml ca. 40'20"
Na het zien van Amerika denk ik niet dat ze zich in PD veel zorgen gaan maken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic KMDA (algemeen) -2-

Bericht door Dbelgian »

geef het wat tijd misschien geeft zo'n verandering wel kracht...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic KMDA (algemeen) -2-

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:geef het wat tijd misschien geeft zo'n verandering wel kracht...

Zeg jij nu 'de kracht van verandering' ? :D (sry, kon deze niet laten liggen).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic KMDA (algemeen) -2-

Bericht door Dbelgian »

Ik had de grap net op jouw gestuurd, jij die stemt voor "de kracht van verandering" begint te klagen bij de eerste de beste verandering.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:Ik had de grap net op jouw gestuurd, jij die stemt voor "de kracht van verandering" begint te klagen bij de eerste de beste verandering.
De eerste de beste verandering? :s

In Planckendael termen is het herinrichten van een volledig continent best wel groots hoor, zeker nu de continenten ook afgesplitst werden van elkaar. Op zijn minst is het een behoorlijke reactie op hetgeen wat de laatste jaren in dierentuinland aan het gebeuren was...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Babiroessa
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mar 2014, 18:06
Favoriete dierentuin: Geen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Babiroessa »

De werking van het CRC (Centre for Research and Conservation) lijkt me toch nog wel een beetje onbekend op dit forum. De meesten weten wel dat de KMDA 7 stamboeken beheerdt en van deze 7 diersoorten ook de kweekprogramma's coördineert. Aan hoeveel kweekprogramma's ze deelnemen, weet ik niet. Daarnaast doen ze ook inspanningen voor bedreigde diersoorten waar (nog) geen kweekprogramma's voor bestaan. Ik denk vooral aan de vele amfibieënsoorten, noodzakelijk nu er internationaal een grote crisis is op het vlak van het voortbestaan van deze dieren (bv. de kweek van verschillende soorten pijlgifkikkers en de amfibieën van de Iraanse hoogvlakte).
Voor zover ik kan zien lijken ze 1/3 van de kosten van het CRC zelf te moeten financieren. Ik som daarom even op wat deze instelling allemaal uitvoert. Zo publiceert het CRC ongeveer 20 studies per jaar in internationale wetenschappelijke tijdschriften en geeft het meer dan 40 voordrachten op internationale wetenschappelijke conferenties. Het CRC deelt op deze wijze zijn kennis met de hele zoölogische en dierentuinwereld. Naast studies zijn er nog lopende projecten over onder meer bonobo's, amfibieën en ooievaars. Als wetenschappelijke instelling beschikken ze over eigen laboratoria (onder meer voor genetisch onderzoek naar bv. de babiroessa), werken ze samen met universiteiten en begeleiden ze doctoraatsstudies. Ze stellen hiervoor een aantal onderzoekers te werk, niet de goedkoopste arbeidskrachten. Je kan dit allemaal verifiëren via de link onderzoeksportaal op de webstek van de KMDA, bij wetenschap en natuurbehoud.
In de dierentuinen van de KMDA worden vaak onderzoeken uitgevoerd. Meest opvallend zijn natuurlijk de observaties van bepaalde diersoorten. Daarnaast zijn er ook een pak conservatieprogramma's in situ van het CRC:
onderzoeksprojecten van het CRC zelf (soms met financiering van partners): brilbeer in Bolivië; goudkopleeuwaapje in Brazilië; De Zegge in België (het natuurreservaat van de KMDA); ooievaar in België; chimpansee en gorilla in Kameroen; amfibieën wereldwijd; babiroessa in Indonesië.
onderzoeksprojecten met financiering van de KMDA: koningspinguïn op Antarctica; monniksgier in Spanje en Frankrijk; giraf in Niger; okapi en kongopauw in de Democratische Republiek Congo; bonobo in de Democratische Republiek Congo; grevyzebra in Ethiopië en Kenia; sneeuwluipaard in Mongolië; Aziatische olifant in Indië; komodovaraan in Indonesië; amoerluipaard en amoertijger in Siberië.
Je kan dit nakijken in het jaarverslag van de KMDA. Voor de populair wetenschappelijke artikels kan je trouwens terecht op: http://crc-sciblog.blogspot.be/

Daarnaast bezit de kmda ook een wetenschappelijke en educatieve bibliotheek die twee halve dagen per week wordt opengehouden en ook voor buitenstaanders op aanvraag te bezoeken is. Een van de boeken staat trouwens op de Vlaamse lijst van topstukken, namelijk het Walvisboek uit 1585, dat ze nu in bruikleen hebben gegeven aan de Erfgoedbibliotheek van de stad Antwerpen, omdat deze instelling meer ervaring heeft met oude handschriften.
Ik denk niet dat een commerciële instelling zulk een wetenschappelijk programma zou ontwikkelen. Dat is ook normaal natuurlijk. Als men een commercieel bedrijf is, moet men op de uitgaven letten. Of men moet een mecenas hebben. Daarom meen ik dat subsidies voor tuinen zonder winstoogmerk moeten kunnen, zolang deze subsidies aan voorwaarden zijn verbonden. Bovendien meen ik dat een instelling die zo veel inspanningen levert op het vlak van het voortbestaan van de babiroessa, al zijn subsidies dubbel en dik waard is!
(Natuurlijk zijn er nog de educatieve projecten en zooklassen, maar dat gebeurt in de meeste dierentuinen.)

Babiroessa
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mar 2014, 18:06
Favoriete dierentuin: Geen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Babiroessa »

Ben ik nog vergeten, in 2006 kreeg het CRC de EAZA Research Award voor zijn wetenschappelijk werk. Ik schat zelf zo'n prijs hoger in dan een publieksprijs, maar dat is een persoonlijke voorkeur natuurlijk.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Ik steun je pleidooi, babiroessa, maar de bibliotheek van de Zoo is toch al een hele tijd overgegeven in handen van andere instanties?
Zo is het volledige Zoo-archief naar het Felixarchief verhuisd, waar het onder de beste omstandigheden wordt bewaard (en kan geraadpleegd worden).

Wat wél nog ander kmda valt is natuurgebied De Zegge, maar ik heb geen idee hoe die financiering verloopt.

Babiroessa
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mar 2014, 18:06
Favoriete dierentuin: Geen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Babiroessa »

Een deel van de bibliotheek wel, maar ze hebben zelf natuurlijk nog een bibliotheek nodig. Zie hiervoor: http://www.collectiewijzer.be/collectie/7066

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Bedankt voor de link.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

In het verhaal waarin de dierentuinen tegenover elkaar staan kan dit ook wel tellen...

Pairi Daiza en Planckendael zijn beide uitgeroepen tot Beste Dierenpark van België 2013! De titel voor het "Beste Dierenpark 2013" werd een ex-aequo. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
PairiDaizaFan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 504
Lid geworden op: 04 mei 2012, 10:47
Favoriete dierentuin: PairiDaiza

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door PairiDaizaFan »

zo is iedereen (PD en KMDA) tevreden (zo dat niet met opzet gedaan zijn ?)

Plaats reactie