KMDA vs Pairi Daiza?

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Jelle

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Jelle »

Hippo schreef:
Jelle schreef:24 miljoen voor dat olifantenverblijf? DierenPark Amersfoort zet voor 2,6 miljoen een mooier olifantenverblijf neer, vind ik. (behalve de zwembaden en de grote dan)
Zie posten hierboven: €12,5 miljoen i.p.v. €24 miljoen. ;)
Tja, de kosten zullen wel ergens naartoe zijn gegaan. Duurder apparatuur, duurder binnen- en buitenverblijf, andere omstandigheden bij het bouwen (moerasgebied), ...
Alsnog veel ;)

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Boomkangoeroe »

Ben ik het volmondig mee eens zeker als je ziet dat de afwerking nog moet gebeuren. :doh:
Dat vind ik nog de grootste fout de meeste zorgen voor een nieuw themagebied, wat doen ze daar eerste een olifanten verblijf centraal zetten en de randomgeving nog 1 grote bouwwerf laten voor de zomer, het zou al een grote meerwaarde zijn mochten ze hier dan ook een bordje bij zetten onze excuses maar hier bouwen we nog een..... met een leuke tekening van wat er in de toekomst komt.... dit laat de bezoeker al even lustig denken naar wat komen zal en nieuwschierigheid wordt zo onbewust geprikkeld. :s

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door seborga »

Boomkangoeroe Mike schreef:Het zou al een grote meerwaarde zijn mochten ze hier dan ook een bordje bij zetten onze excuses maar hier bouwen we nog een..... met een leuke tekening van wat er in de toekomst komt.... dit laat de bezoeker al even lustig denken naar wat komen zal en nieuwschierigheid wordt zo onbewust geprikkeld. :s
Bij de opening van het olifantencomplex was de ruwbouw van de vollières al klaar dus ik denk dat de bezoekers wel al een licht vermoeden had van welke diergroep er zou inkomen Mike ... ;)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door ScaraMcDuck »

Harm schreef:De concurrentiestrijd is tussen Pairi Daiza en de KMDA is in België nu echt losgebarsten. Ik vind het wel zorgelijk dat een nieuw olifantenverblijf van 24 miljoen maar 8% extra bezoekers trekt. Je krijgt immers niet ieder jaar 24 miljoen beschikbaar, wat kan de KMDA nog doen om extra bezoekers te trekken?
Dat het extra bezoekers trekt is leuk, maar het welzijn van de beestjes zal hopelijk toch ook een rol gespeeld hebben? ;)

Wat kan de KMDA nog doen? Alle troeven die ze al bezitten een pak beter uitspelen. Het hoeft niet continue een groots georchestreerde show te zijn a la Kai-Mook (liefst zelfs niet wat mij betreft), maar als ik zie hoe weinig er soms gedaan wordt rond bv. geboortes, hoe weinig er uiteindelijk gedaan wordt met de website, ... . Nog meer aanwezig en zichtbaar zijn, denk ik dan.

Op TV-gebied heb je in Duitsland bijvoorbeeld zoo docu-soaps die al jaren continue lopen (Elefant, Tiger & Co loopt voor zover ik weet al straks 10 jaar onafgebroken), dergelijke continuiteit moet de KMDA toch ook wel kunnen leveren? Dan kan je ongetwijfeld zelfs mensen in hele bosjes naar de tuinen trekken voor eender welke diersoort. (al was het maar omdat de kinderen je de oren van de kop zagen omdat ze elke week of elke paar weken aapje X, leeuw Y of pinguin Z zien op TV)

Ze bewijzen af en toe al dat ze het best wel kunnen, ze moeten gewoon meer volhouden. Betrek bezoekers meer bij wat er ooit leefde in de tuin, wat er nu leeft in de tuin en informeer over wat je hoopt dat er ooit zal gebeuren in de tuin. (en uiteraard kunnen plannen wijzigen, dat is ookg een probleem, communiceer er gewoon over) Dat vraagt extra inspanning, maar niet in die mate dat het compleet geen meerwaarde zal hebben. Alle dingen waarover men het zou kunnen hebben zijn toch al gedocumenteerd, ze moeten gewoon toegankelijk(er) gemaakt worden voor de bezoekers.

vermillio

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door vermillio »

Wat DBelgian over de niet hedendaagse soorten kan volgens mij wel werken, maar dan alleen als dit op een deftige manier wordt aangepakt, en dan bedoel ik reclamegewijs (maak meer reclame in Zaventem, in Brussel, in Gent, in Antwerpen, in ...), zorg ervoor dat je de reisorganisaties goed bevriend houdt zodat ze eventueel toeristen naar de Zoo kunnen helpen, organiseer speciale evenementen zoals nocturnes, zoo-brunches, ..., en speel het zeker uit dat je de niet hedendaagse dieren houdt.

Ik zou dan bij niet-hedendaagse dieren denken aan: okapi's, reuzenpanda's, lamantijnen, boomkangoeroes, arctische pinguïnsoorten, sneeuwluipaarden, aye-aye, tasmaanse duivels, koala's, komodovaranen, neusapen, ...

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Boomkangoeroe »

seborga schreef:
Boomkangoeroe Mike schreef:Het zou al een grote meerwaarde zijn mochten ze hier dan ook een bordje bij zetten onze excuses maar hier bouwen we nog een..... met een leuke tekening van wat er in de toekomst komt.... dit laat de bezoeker al even lustig denken naar wat komen zal en nieuwschierigheid wordt zo onbewust geprikkeld. :s
Bij de opening van het olifantencomplex was de ruwbouw van de vollières al klaar dus ik denk dat de bezoekers wel al een licht vermoeden had van welke diergroep er zou inkomen Mike ... ;)
Ja en waarom dan niet al gedeeltelijk inrichten met één soort zodat er toch leven inzit maar er niet zo troosteloos bijstaat in hun topseizoen.... een stap in de foute richting zo lijkt mij! Kunnen ze dit gebied dan bv niet afsluiten en een boodschap bij zetten zoals planckendael bouwt hier....

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

vroeger zetten ze er werfhekken omheen met wat kunstwerkjes van leerlingen van het KSO (Kunst secundair onderwijs)

Afbeelding
12-23-2012_109 by MrTDiddy, on Flickr
ik denk dat ze toen het moeras aan het aanleggen waren...

TWit894

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door TWit894 »

Ik weet dat je de zoo van Berlin en Budapest en Wenen terug vindt in de toeristische boekjes over de steden. Is dit bij Antwerpen ook zo, want dat zou wel werken. Die tuinen halen nl enorm veel toeristen binnen.

Hippo

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Hippo »

TWit894 schreef:Ik weet dat je de zoo van Berlin en Budapest en Wenen terug vindt in de toeristische boekjes over de steden. Is dit bij Antwerpen ook zo, want dat zou wel werken. Die tuinen halen nl enorm veel toeristen binnen.
Ik veronderstel dat de ZOO ook wel in de toeristenboekjes staat van Antwerpen, maar zeker ben ik niet. Wat ik wel weet is dat de ZOO gepromoot wordt in de toeristen-infodesk in het Centraal-Staion van Antwerpen.

Geert

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Geert »

Overigens heeft de KMDA als het goed is toch kwa contacten een voorsprong op de Pairi? Ik bedoel dan bij de tv, zou men dan niet een mooie reclameprogramma kunnen maken a la Drukte in de Dierentuin. Gebruik die voorsprong die je daarin nog hebt zou ik zeggen...

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Boomkangoeroe »

Tja er komt alvast dit voorjaar een nieuwe televisieserie omtrend de werking in pld en de zoo hé

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

Ze hebben geen voorsprong of het moest een kleintje zijn, pairi daiza, aquatopia en olmen werken gewillig mee met vtm(commerciële vlaamse zender)'s "vinger aan de poot".

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door ScaraMcDuck »

Boomkangoeroe Mike schreef:Tja er komt alvast dit voorjaar een nieuwe televisieserie omtrend de werking in pld en de zoo hé
... en dat is bijzonder goed nieuws, men zou er gewoon een continuiteit van moeten maken! Er gebeurt meer dan genoeg in beide parken (en dat ze er het serpentarium wat mij betreft ook gewoon bij betrekken) om elke week een half uurtje te kunnen vullen. Er zijn zoveel soorten ter beschikking en van de grotere soorten zoveel identificeerbare individuen dat er verhalen genoeg zijn die je kan vertellen.

Dat vraagt dan natuurlijk wel enig engagement van de KMDA: de respectievelijke verzorgers moeten ook én bereid zijn én de tijd krijgen / hebben om af en toe wat te vertellen. Ik kan me echter niet inbeelden dat er in een park vol dieren, waar je als verzorger / medewerker toch wel regelmatig in contact komt met de bezoekers, niemand te vinden zou zijn die dat wil én kan doen.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

zou men dan niet een mooie reclameprogramma kunnen maken a la Drukte in de Dierentuin
Nu wel niet overdrijven hé mannen.
'Het leven zoals het is.. de Zoo' heeft meerdere jaargangen gelopen
Vorig jaar was er 'Zoo of love' en dit jaar start een nieuwe reeks.
Als er nu één medium is dat ze wel degelijk bespelen, dan is het tv.
Ook de sociale media worden steeds beter benut.

TWit894

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door TWit894 »

http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuw ... roon.dhtml

Ik vind de uitleg die Pairi Daiza hier geeft toch weer niet zo passend. Dieren eten geven en in contact komen met dieren (zoals bij de olifanten) is niet echt de stijl van de 21ste eeuw...

Denk dat het succes eerder zat in het nieuwe Afrikadeel, voor veel mensen zal het zoiets geweest zijn als "hmm, dat vogelpark heeft ook olifanten en leeuwen sinds dit jaar, gaan we dan niet daar een keer heen ipv naar de zoo of planckendael?".

Geert

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Geert »

Aha oke, ik ben een Hollander he, dus ik weet daar niks van. Ik zat enkel hardop dingen uit te spreken. ;)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door ScaraMcDuck »

zoofreak schreef:Nu wel niet overdrijven hé mannen.
'Het leven zoals het is.. de Zoo' heeft meerdere jaargangen gelopen
Vorig jaar was er 'Zoo of love' en dit jaar start een nieuwe reeks.
Als er nu één medium is dat ze wel degelijk bespelen, dan is het tv.
Ook de sociale media worden steeds beter benut.
Wel je haalt daar iets heel belangrijks aan "het heeft gelopen" ... eigenlijk kan men zich het nauwelijks permiteren om met zoiets te stoppen als je de interesse van mensen wil blijven houden. Iemand een idee hoe lang het inmiddels alweer geleden was dat "Het leven zoals het is" voor het laatst geproduceerd werd? Hoeveel jaar liep het eigenlijk uberhaupt? Het moet ergens in 2004/05 begonnen zijn dacht ik?

Dat dit in 2013 een vervolg krijgt, vind ik een bijzonder positieve en noodzakelijke evolutie. Ikh oop dat ze het kunnen en willen volhouden. "Zoo of Love" heb ik nooit gezien, maar had voor zover ik het begrepen had, had dat uiteindelijk weinig te maken met de parken zelf?

Sociale media worden inderdaad steeds beter benut. Het is op dit moment ook zo ongeveer de enige bron van echt actueel nieuws.

Hippo

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Hippo »

ScaraMcDuck schreef:Wel je haalt daar iets heel belangrijks aan "het heeft gelopen" ... eigenlijk kan men zich het nauwelijks permiteren om met zoiets te stoppen als je de interesse van mensen wil blijven houden. Iemand een idee hoe lang het inmiddels alweer geleden was dat "Het leven zoals het is" voor het laatst geproduceerd werd? Hoeveel jaar liep het eigenlijk uberhaupt? Het moet ergens in 2004/05 begonnen zijn dacht ik?

Dat dit in 2013 een vervolg krijgt, vind ik een bijzonder positieve en noodzakelijke evolutie. Ikh oop dat ze het kunnen en willen volhouden. "Zoo of Love" heb ik nooit gezien, maar had voor zover ik het begrepen had, had dat uiteindelijk weinig te maken met de parken zelf?
Je moet natuurlijk ook nog wel de productiehuizen, media-maatschappijen, ... meekrijgen. De productie van zo'n reeksen kost geld en het moet ook passen binnen de tv-zenders hun visie/programmatie. Zeker in het ook voor hun huidige harde concurrentie-klimaat.

Spijtig dat je 'Zoo of Love' nooit gezien hebt, ik vond het een mooie reeks. Het ging inderdaad niet over de werking van de dierentuinen zelf, maar het gaf wel een heel mooi beeld van wat de KMDA achter de schermen doet aan natuurbehoud/wetenschappelijk onderzoek.

TWit894

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door TWit894 »

Op welke zender komt dat nieuwe programma, op Vier of op Een?

Hippo

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Hippo »

TWit894 schreef:Op welke zender komt dat nieuwe programma, op Vier of op Een?
Op één.

Plaats reactie