(Creatief) Officieus Zoo Plan

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

(Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Even wat voorgeschiedenis:
Inmiddels al enige jaren geleden beschikte ZOO Antwerpen over best wel knappe plannen waarop een groot aantal diersoorten eenvoudig terug te vinden was. De afgelopen jaren zag ik dat echter devolueren tot een, naar mijn persoonlijke mening, lelijk ding waarop je op een beperkt aantal blikvangers nauwelijks nog iets ziet staan.

Het han plan voor het huidige was wel leuk, maar uiteraard niet meer up to date en gezien de stijl ook niet zo eenvoudig te actualiseren. Dus zitten we nu met dit ding:

Afbeelding

Dat kan toch wel beter dacht ik dan.

Tijd verliep en het bleef bij denken. Enige maanden geleden vroeg ik me dan af welke diersoorten de zoo allemaal in haar tuin heeft. Dat bleek echter een makkelijke vraag met een niet al te makkelijk antwoord. Gewapend met een fototoestel, stapel papier en een hoop potloden, besloot ik dan maar om het gewoon ter plekke proberen uit te vissen. (en dan uiteraard te beperken tot de dieren die te zien zijn voor de bezoeker)

Het resultaat daarvan voegde ik aan Wikipedia toe, kwestie dat ik me niet kon voorstellen dat andere enthousiastelingen zich al niet eens dezelfde vraag gesteld hadden.

Lijstjes zijn leuk, maar echt gebruiksvriendelijk is anders ... en dat plan, dat kon toch beter? Voor alle duidelijkheid: een schilder ben ik in geen geval én bovendien is dat soort plan niet altijd of zelfs nooit geschikt voor een totaalplaatje. Dus ging ik aan het werk in Inkscape aan de hand van via allerhande bronnen verzamelde referentiedata en bij deze het voorlopige resultaat:

Afbeelding
(klik voor een download met veel meer detail op DeviantArt)

Zo'n algemeen plan was al serieus wat werk, maar wat met de gebouwen? Terug de trein op richting Antwerpen. Doel: interieurs van gebouwen in kaart brengen (de soorten die ze huisvesten had ik al). Ook dat is inmiddels achter de rug, enkel de kaarten zelf moeten nog uitgetekend worden. So far is enkel het aquarium ongeveer af:

Afbeelding

Uiteraard zijn de plannen niet tot op de halve millimeter correct, vooral dan van de interieurs, maar dat is ook hoegenaamd niet het hoofddoel. 't Is in de eerste plaats een leuke bezigheid en bovendien nog een extra excuus om regelmatig een zoo-bezoekje te plegen.

Eenmaal alle plannen af zijn? Dan hoort er bij die plannen misschien wel een "echte" bezoekersgids met informatie over de beestjes én een deftige brok geschiedenis van de zoo. In de zoo magazines en een beperkt aantal boeken valt alleszins heel wat interessante informatie te lezen over de zoo als organisatie, de gebouwen en de beestjes die er voor / rond / in lopen.

Onlangs las ik zo nog de special die destijds werd samengesteld van het magazine rond de Egyptische tempel (bouw en renovatie). Maar er zijn nogal wat jaargangen van het magazine, dus ik heb nog wel wat werk voor de boeg :)

zoorro

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door zoorro »

Dat is wel knap , maar wel vervelend dat de populatie van het aquarium zo snel wisselt.
Of heb ik het fout?
Er sterft toch regelmatig iets dat niet wordt vervangen? (bv octopus)
Of iets verhuisd achter de schermen...(zeepaardjes.?...) , steenvissen komen en gaan...

vermillio

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door vermillio »

Ik vind dit al zeer indrukwekkend en hier kan en mag de KMDA volgens mij een voorbeeld aan nemen. Zeker de gedetailleerdheid vind ik geweldig!

Welke gebouwen ben je nog van plan om uit te werken? Reptielengebouw, nocturama en kleinapengebouw? Of ga je ook nog andere gebouwen uitwerken (vb. Egyptische tempel, nijlpaardengebouw, vogelgebouw, ...)?

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Wintertuin, apengebouw, kangoeroegebouw (kongopauwen & co), mensapengebouw, rotondevoliere, vogelpaleis, egyptische tempel, tropische volieres (aan de varkensstallen), nocturama en het reptielenhuis. Ze staan alleszins al volledig op papier.

Hippotopia stond eigenlijk niet bij op de planning wegens maar één soort, maar op zich is het ook niet zo moeilijk om dat even in te delen. Over vriesland twijfel ik nog, dat zal ik later wel nog bekijken.

Wat betreft het aquarium: inderdaad niet makkelijk. Kwestie van regelmatig de monitors te checken op veranderingen. Continue aanpassen zak sowieso de boodschap zijn en blijven. Deel van de uitdaging :-D

zoorro

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door zoorro »

Je bewaard ze toch met datum bij , zodat je een perfecte momentopname hebt van wat er op dat moment in de zoo zat.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Van zodra ze "af" zijn (een eerste totaalbeeld dus), is het inderdaad de bedoeling ze chronologisch bij te houden en zo dan het geheel te kunnen zien evolueren / fluctueren na verloop van tijd.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Gorilla Gust »

Knap en gedetailleerd werk moet ik zeggen, leuk dat je dit ongetwijfeld arbeidsintensieve werk met ons deelt hier! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Apenarend »

Dat heb je zeer knap gedaan, mijn respect. Dit ga ik altijd blijven volgen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

't Was bovendien ook de perfecte manier om nog wat beter met Inkscape te leren werken. (na het digitaal reproduceren van een aantal tekenfilmposters, ook te zien op DeviantArt) Voordeel van het resultaat in Inkscape: reproduceerbaar op quasi onbeperkte grootte zonder enige kwaliteitsverlies.

Basisformaat van de grote kaart is dacht ik ongeveer 60 op 42 cm. (= A2 ofte vier A4 pagina's) Voor de interieurs is het op dit moment A4.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Boomkangoeroe »

Wel ScaraMcDuck alvast heel erg knap werk van jou zenne !!! Respect!
:bravo:

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door seborga »

Doe zo voort! Fijn dat je het ook met de buitenwereld wilt delen.

Pachyderm

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Pachyderm »

Knap werk :bravo:

Mitsy
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:23
Favoriete dierentuin: Meerdere

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Mitsy »

Dit is zeker knap werk! Heel mooi gedaan dit blijf ik ook zeker volgen :)

TWit894

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door TWit894 »

Mooi zo! :)

vermillio

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door vermillio »

Misschien een idee om dit voor te leggen aan de KMDA? Volgens mij kan dit verderreiken dan enkel een hobby gegeven. ;)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Goh, ik ga ze niet tegenhouden om het te gebruiken of er wat mee te doen. Vooral voor de website creeert het wel wat mogelijkheden. (Gedrukt zou het pas rendabel zijn in een groter geheel of voor specifieke geinteresseerden)

Vooral de diereninfo op de website hinkt serieus achterop en informatie over de individuele dieren (zoals die vaak wel wordt opgenomen in het ZOO magazine), zou heel leuk zijn. Om dat juist te plaatsen is een relatief exact plan dan wel leuk.

Er wat aan verdienen interesseert me niet, ik vind de amper 96 euro die het me nu kost voor een jaarabonnement al op het randje van crimineel goedkoop, wetende hoeveel werk en geld er niet moet kruipen in het 365 dagen op een jaar, 24 uur op 24 verzorgen zoveel prachtdieren en soorten. :)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Gerald »

Erg mooi gedaan. Nu pruts ik zelf ook wel eens wat met plattegrondjes dus ik weet wat voor een werk daar aan zit. Petje af.

Toch een klein puntje: ik maak juist mijn plattegrondjes wegens de auteursrechten van de originelen. Ik gebruik daarom ook nooit de originele logo's en/of achtergronden. Jij hebt die wel gebruikt. Ik weet niet in hoeverre dit mag volgens de Belgische wetgeving?

Ik ken Inkscape niet maar het ziet er in ieder geval erg mooi uit.

Wat ik momenteel erg storend vind in de Zoo is de huisvesting van de grote katten. Voor de leeuwen is er nu een prachtig verblijf en de siberische tijgers zitten ook niet verkeerd maar de overige katten... triest gewoon.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Van het ZOO logo heb ik inderdaad gewoon één versie gebruikt die online als svg te vinden was. De "gekribbelde" beestjes zijn hertekend. Strikt genomen mag dat vermoedelijk niet, maar aangezien ik er compleet geen commercieel doel voor ogen mee heb en de cc licentie dat reflecteert, verwacht ik nu niet direct één probleem. Ik sluit trouwens niet uit dat ik ze op termijn vervang.

Heb één paar interessante conceptjes in gedachten, maar dan moet ik eerst zeker zijn van het totaal aantal plannen.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Btw. Inkscape is goed vergelijkbaar met het veel beter gekende Adobe Illustrator, maar dan wel compleet gratis :-D

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Gerald »

ScaraMcDuck schreef:Btw. Inkscape is goed vergelijkbaar met het veel beter gekende Adobe Illustrator, maar dan wel compleet gratis :-D
Ik zie dat Inkscape zichzelf vergelijkt met o.a. CorelDraw en dat is het programma welke ik gebruik. :p

Plaats reactie