(Creatief) Officieus Zoo Plan

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

... en zo zou het er in de komende jaren moeten gaan uitzien, voor zover er gegevens beschikbaar zijn uiteraard:

Afbeelding

Wat betreft het jubileumcomplex en de invulling / uitwerking van het rundergebouw heb ik nog nergens echt concrete informatie gevonden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Apenarend »

Voorlopig niet zo enthousiast, weer alleen maar perken met aan alle kanten inkijk en publiek. En dat voor al bij al miniverblijfjes (ok, niet naar Antwerpse normen).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Daar kunnen we nu nog niet echt over oordelen natuurlijk. Een overzichtsplan geeft een zeer eenzijdig beeld dat niet noodzakelijk overeenkomt met de realiteit op de grond.

Een voorbeeld daarvan is het "verblijf" dat aansluit op benedenverdieping van het restaurant maar waarvan de stickers op de ramen bevestigen dat het een gorillaverblijf wordt ... die dieren gaan toch op de één of andere manier naar hun pinnenverblijf moeten raken, denk ik dan? :p Er lijken me daar met andere woorden niveauverschillen van toepassing waarop we op dit moment geen zicht hebben

Andere bedenking op de geraadpleegde bronnen is het niet echt duidelijk of we nu als bezoeker nog tot aan de oude lamagebouwtjes zullen kunnen komen. Heel die hoek ontoegankelijk maken maar daar tegelijk zoveel "loopruimte" voorzien lijkt raar.

Maar dat lijken me dan eerder discussies die thuis horen in een bouw- of dromentopic ;-)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Apenarend »

ScaraMcDuck schreef:Daar kunnen we nu nog niet echt over oordelen natuurlijk. Een overzichtsplan geeft een zeer eenzijdig beeld dat niet noodzakelijk overeenkomt met de realiteit op de grond.

Een voorbeeld daarvan is het "verblijf" dat aansluit op benedenverdieping van het restaurant maar waarvan de stickers op de ramen bevestigen dat het een gorillaverblijf wordt ... die dieren gaan toch op de één of andere manier naar hun pinnenverblijf moeten raken, denk ik dan? :p Er lijken me daar met andere woorden niveauverschillen van toepassing waarop we op dit moment geen zicht hebben
Je zou voor het bezoekersparcours de doorsteek in het mensapengebouw kunnen gebruiken. Dan heb je het meest linkse deel van het op je plan getekende pad niet nodig en sluit dit aan bij het gorilladagverblijf.

Maar zelf ben ik er voorstander om het chimp- en gorillabuitenperk achteraan bij elkaar te laten aansluiten, zonder dat daar een pad moet lopen.
ScaraMcDuck schreef:Andere bedenking op de geraadpleegde bronnen is het niet echt duidelijk of we nu als bezoeker nog tot aan de oude lamagebouwtjes zullen kunnen komen. Heel die hoek ontoegankelijk maken maar daar tegelijk zoveel "loopruimte" voorzien lijkt raar.

Maar dat lijken me dan eerder discussies die thuis horen in een bouw- of dromentopic ;-)
Indien ik goed naar je plan kijkt, valt het hard op dat het voormalige zebra-runderperk aan het runderengebouw verreweg het grootste perk is in Antwerpen. Ik vraag me daarom af of het niet beter is of was geweest om een grote cluster te maken van savanneperken vanaf het giraffenperk (bv. met giraffen en struisvogels) langsheen de kop van het varkensgebouw (met bv. wrattenzwijnen en klipdassen of lepelhonden) naar het grote perk aan het rundergebouw (met bv. zebra's en een antilopesoort). De bezoekersrondweg zou dan kunnen lopen via het terras van het lamagebouw, doorheen het midden van het varkensgebouw (zoals nu ook gepland op sommige plannen) en verder kunnen lopen doorheen het linker bizongebouw. het eerste deel van de volières zou dan verdwijnen tvv van het wrattenzwijnperk, het laatste deel zou kunnen behouden blijven of aan een andere kleinere soort toegewezen worden. Daar is er dan ook een toegang tot het rundergebouw. Je krijgt dan een mooi lint van aaneengesloten verblijven die elk groot genoeg zijn voor de voorziene soorten, de zichtassen worden behouden, en er blijft een rondweg voor de bezoekers mogelijk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Jarne »

Het zou voor de mensapen inderdaad beter zijn als de verblijven op elkaar aansloten. Dan kun je ze nog van drie richtingen bekijken (elks twee). Hopelijk komen de colobusen als amahoro sterft dan bij de gorilla's. Het zou ook fijn zijn moesten ze nog en kweekgroep zuivere chimps gaan houden en geen kweekgroep gorilla's maar dat zie ik niet gebeuren. Verder hoop ik dat ze in plaats van de oude volières aan de achterkant van het varkensgebouw 4 nieuwe kweekvolières zetten voor kongopauwen en toerakos (elk 1 koppel van beide). Ze midden in het varkensgebouw een tunnel maken met aan beide zijden een perk. Links een separatieperk voor een Mannelijk wrattenzwijn (vrouwtjes permanent op savanne) en rechts Borneo baardzwijnen. Vervolgens een reconstructie van de twee bisonperken met in het ene chaco pekaris en het andere visaya wrattenzwijnen en dan tegen het rundergebouw zelf 4 perken voor een totaal van 2 koppels hertenzwijnen. Zou zeker publiek kunnen lokken met al de mogelijke kleintjes. Natuurlijk past dit niet echt in het thema savanne maar het past wel bij de Zoo zelf vind ik.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Boomkangoeroe »

Jarne schreef: Verder hoop ik dat ze in plaats van de oude volières aan de achterkant van het varkensgebouw 4 nieuwe kweekvolières zetten voor kongopauwen en toerakos (elk 1 koppel van beide). Ze midden in het varkensgebouw een tunnel maken met aan beide zijden een perk. Links een separatieperk voor een Mannelijk wrattenzwijn (vrouwtjes permanent op savanne) en rechts Borneo baardzwijnen. Vervolgens een reconstructie van de twee bisonperken met in het ene chaco pekaris en het andere visaya wrattenzwijnen en dan tegen het rundergebouw zelf 4 perken voor een totaal van 2 koppels hertenzwijnen. Zou zeker publiek kunnen lokken met al de mogelijke kleintjes. Natuurlijk past dit niet echt in het thema savanne maar het past wel bij de Zoo zelf vind ik.
Ik zou dan eerder opteren om de kongopauwen en toerakos te combineren in het binnenverblijf voor de okapi's met een al dan niet ook overspannen verblijf voor de okapi's en vogels in de zomer buiten mss ook in combi met de hertenzwijnen of in een kleiner perk ernaast?

Het grote varkensplan zie ik eerder niet tot uiting komen omdat de meeste bezoekers elk zwijn voor een zwijn aanzien en niet voor een andere diersoort zoals wij dit zien, een tunnel tussen de giraffen en de bisonperken ben ik dan wel voor, ooit is dan ook gesproken om mss hier weer neushoorns te gaan houden zelf vrees ik mocht dit zo uitkomen ze dan kiezen voor de breedlipneushoorn, zelf zou ik eerder de iets gedrongen versie nemen namelijk de zwarte neushoorn en door middel van die tunnel kun je dan ook weer meer gaan combineren zo beschikken dan ook bvb de zebra's over veel meer ruimte en kunnen gerust ook terug wrattenzwijnen de savanne bevolken al dan niet met een kleine gazellen soort

kenai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 mar 2016, 10:20
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door kenai »

Boomkangoeroe Mike schreef:
Jarne schreef: Verder hoop ik dat ze in plaats van de oude volières aan de achterkant van het varkensgebouw 4 nieuwe kweekvolières zetten voor kongopauwen en toerakos (elk 1 koppel van beide). Ze midden in het varkensgebouw een tunnel maken met aan beide zijden een perk. Links een separatieperk voor een Mannelijk wrattenzwijn (vrouwtjes permanent op savanne) en rechts Borneo baardzwijnen. Vervolgens een reconstructie van de twee bisonperken met in het ene chaco pekaris en het andere visaya wrattenzwijnen en dan tegen het rundergebouw zelf 4 perken voor een totaal van 2 koppels hertenzwijnen. Zou zeker publiek kunnen lokken met al de mogelijke kleintjes. Natuurlijk past dit niet echt in het thema savanne maar het past wel bij de Zoo zelf vind ik.
Ik zou dan eerder opteren om de kongopauwen en toerakos te combineren in het binnenverblijf voor de okapi's met een al dan niet ook overspannen verblijf voor de okapi's en vogels in de zomer buiten mss ook in combi met de hertenzwijnen of in een kleiner perk ernaast?

Het grote varkensplan zie ik eerder niet tot uiting komen omdat de meeste bezoekers elk zwijn voor een zwijn aanzien en niet voor een andere diersoort zoals wij dit zien, een tunnel tussen de giraffen en de bisonperken ben ik dan wel voor, ooit is dan ook gesproken om mss hier weer neushoorns te gaan houden zelf vrees ik mocht dit zo uitkomen ze dan kiezen voor de breedlipneushoorn, zelf zou ik eerder de iets gedrongen versie nemen namelijk de zwarte neushoorn en door middel van die tunnel kun je dan ook weer meer gaan combineren zo beschikken dan ook bvb de zebra's over veel meer ruimte en kunnen gerust ook terug wrattenzwijnen de savanne bevolken al dan niet met een kleine gazellen soort
Bij de rondleidingen in en rond de savanne deze zomer, is al bevestigd dat het om witte neushoorns gaat. Zou wel niet voor de eerstkomende 2 jaar zijn

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Boomkangoeroe »

Ja dat klopt daar zeiden ze dat ook maar dan moet je ook de keerzijde bekijken van de medaille, zijn de poorten in het rundergebouw wel breed genoeg want het rundergebouw is geclasifieerd en mag dus bijna niet verbouwd worden, wel gerenoveerd onder bepaalde voorwaarden (zoals het dak nu, en je weet ook dat als de zebra's komen te verhuizen deze ruimte mss komt leeg te staan, tenzij er een verhuizing zou gepland staan om bvb iets anders op te knappen in planckendael...

kenai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 mar 2016, 10:20
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door kenai »

Zelf zou ik ook liever de zwarte neushoorn zien komen. Of eventueel zelfs de indische neushoorns van planckendael naar de zoo verhuizen, en daar dan witte neushoorns te huisvesten. Sluit daar ook beter aan bij het afrika continent.

aaronwwf

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door aaronwwf »

Maar normaal gezien zouden er ondergrondse stallen komen voor neushoorns als alles goed gaat.

Plaats reactie