Aquatopia Antwerpen

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Gorilla Gust »

Spannend! Begin juli verwachten we 2 nieuwe grijze rifhaaien... Je kan trouwens heel de zomer onze "12 tinten grijs" ontdekken: 12 verschillende haaiensoorten van 75 cm tot 3 m! Ooit al zoveel haaien bij elkaar gezien?

https://www.facebook.com/aquatopiaantwe ... 5477753768

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Gorilla Gust »

Ze zijn er: de grijze rifhaaien! Kom ze zeker eens bekijken, want het is de moeite.
https://www.facebook.com/aquatopiaantwe ... 437036872/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Gorilla Gust »

Er kwam aldus de facebookpagina een koningspython uit het ei gekropen om zijn nieuwe leefwereld te ontdekken vandaag.

Maar al die vissen, haaien en reptielen? Die zijn ook prima te bezoeken met je kroost, en het dierenpark geeft je alvast enkele tips mee vooraleer je op bezoek komt met je kinderen. Lees er meer over via https://aquatopiaantwerpen.wordpress.co ... je-bezoek/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

wegens "geen affiniteit met vissen" sluiten de nieuwe eigenaars Aquatopia in Januari 2017
er komt wel een nieuwe binnenattractie op dezelfde plaats.
er wordt een oplossing gezocht voor de bewoners en de 8 personeelsleden.

http://www.gva.be/cnt/dmf20161125_02593 ... in-januari


Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door aardvarkentje15 »

Dbelgian schreef:

wegens "geen affiniteit met vissen" sluiten de nieuwe eigenaars Aquatopia in Januari 2017
er komt wel een nieuwe binnenattractie op dezelfde plaats.
er wordt een oplossing gezocht voor de bewoners en de 8 personeelsleden.

http://www.gva.be/cnt/dmf20161125_02593 ... in-januari

ik denk dus: neem het gewoon niet over als je niks met vissen hebt..... :zotteke: :, :grr
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Dbelgian »

het is de hotelketen die het uitbaatte hoewel ze in berlijn (dacht ik) het grootste Europese aquarium in hun lobby hebben http://www.dailymail.co.uk/travel/trave ... -fish.html

maar dat is iets anders dan een heel vissen-park

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Gorilla Gust »

Na 5 januari gaat het bekende Antwerpse aquarium Aquatopia definitief haar deuren sluiten. Om een exacte datum mee te geven...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:Na 5 januari gaat het bekende Antwerpse aquarium Aquatopia definitief haar deuren sluiten. Om een exacte datum mee te geven...
Waarom verschiet ik hier niet van. Het was veel te duur voor wat het was, op een uurtje stond je terug naar de ingang van de zoo te kijken waar je voor iets meer een hele dag kan rondlopen.
Verkeerde locatie gekozen denk ik.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door zoofreak »

Ja, kroniek van een aangekondigde dood.
Wie de laatste tijd ging kijken kon ook zien dat er achterstallige investeringen begonnen zichtbaar te worden..
Toch vind ik het wel jammer.
Het was een klein maar sympathiek sterretje aan het Belgische dierentuinfirmament.

Hou je vast, hier komt wat speculaas:
het zou mooi zijn als de Zoo zich zou kunnen ontfermen over Mabouche en Sansbecco, de twee onechte karetschildpadden, de twee echte showstoppers van Aquatopia. Er hangt een mooi conservatieproject aan vast met een opvangcentrum in Italië.
Misschien eindelijk een volwaardige invulling voor het zeeotterverblijf? ;)

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door aardvarkentje15 »

zoofreak schreef:Ja, kroniek van een aangekondigde dood.
Wie de laatste tijd ging kijken kon ook zien dat er achterstallige investeringen begonnen zichtbaar te worden..
Toch vind ik het wel jammer.
Het was een klein maar sympathiek sterretje aan het Belgische dierentuinfirmament.

Hou je vast, hier komt wat speculaas:
het zou mooi zijn als de Zoo zich zou kunnen ontfermen over Mabouche en Sansbecco, de twee onechte karetschildpadden, de twee echte showstoppers van Aquatopia. Er hangt een mooi conservatieproject aan vast met een opvangcentrum in Italië.
Misschien eindelijk een volwaardige invulling voor het zeeotterverblijf? ;)
ik zeg: DUIMEN! :party: :party: :party:
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Apenarend »

aardvarkentje15 schreef:
zoofreak schreef:Ja, kroniek van een aangekondigde dood.
Wie de laatste tijd ging kijken kon ook zien dat er achterstallige investeringen begonnen zichtbaar te worden..
Toch vind ik het wel jammer.
Het was een klein maar sympathiek sterretje aan het Belgische dierentuinfirmament.

Hou je vast, hier komt wat speculaas:
het zou mooi zijn als de Zoo zich zou kunnen ontfermen over Mabouche en Sansbecco, de twee onechte karetschildpadden, de twee echte showstoppers van Aquatopia. Er hangt een mooi conservatieproject aan vast met een opvangcentrum in Italië.
Misschien eindelijk een volwaardige invulling voor het zeeotterverblijf? ;)
ik zeg: DUIMEN! :party: :party: :party:
Dan gaan ze het water daar toch moeten verwarmen? Dat gaat een gigantische kost zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Buidelwolf »

Apenarend schreef:
aardvarkentje15 schreef:
zoofreak schreef:Ja, kroniek van een aangekondigde dood.
Wie de laatste tijd ging kijken kon ook zien dat er achterstallige investeringen begonnen zichtbaar te worden..
Toch vind ik het wel jammer.
Het was een klein maar sympathiek sterretje aan het Belgische dierentuinfirmament.

Hou je vast, hier komt wat speculaas:
het zou mooi zijn als de Zoo zich zou kunnen ontfermen over Mabouche en Sansbecco, de twee onechte karetschildpadden, de twee echte showstoppers van Aquatopia. Er hangt een mooi conservatieproject aan vast met een opvangcentrum in Italië.
Misschien eindelijk een volwaardige invulling voor het zeeotterverblijf? ;)
ik zeg: DUIMEN! :party: :party: :party:
Dan gaan ze het water daar toch moeten verwarmen? Dat gaat een gigantische kost zijn.
Water verwarmen kost minder als koelen indertijd met de Zeeotter ;)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Apenarend »

Buidelwolf schreef:
Apenarend schreef:
aardvarkentje15 schreef:
zoofreak schreef:Ja, kroniek van een aangekondigde dood.
Wie de laatste tijd ging kijken kon ook zien dat er achterstallige investeringen begonnen zichtbaar te worden..
Toch vind ik het wel jammer.
Het was een klein maar sympathiek sterretje aan het Belgische dierentuinfirmament.

Hou je vast, hier komt wat speculaas:
het zou mooi zijn als de Zoo zich zou kunnen ontfermen over Mabouche en Sansbecco, de twee onechte karetschildpadden, de twee echte showstoppers van Aquatopia. Er hangt een mooi conservatieproject aan vast met een opvangcentrum in Italië.
Misschien eindelijk een volwaardige invulling voor het zeeotterverblijf? ;)
ik zeg: DUIMEN! :party: :party: :party:
Dan gaan ze het water daar toch moeten verwarmen? Dat gaat een gigantische kost zijn.
Water verwarmen kost minder als koelen indertijd met de Zeeotter ;)
Ik ben toch geinteresseerd naar een technische uitleg hiervoor. Bij mijn weten geldt zoiets enkel in een passiefwoning, maar ik ben geen ingenieur.
En in welke omstandigheden of vanaf welke temperatuur het water voor zeeotters moet gekoeld worden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Catfish
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 mei 2014, 12:31
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Catfish »

Limburg vooruit schreef:
Gorilla Gust schreef:Na 5 januari gaat het bekende Antwerpse aquarium Aquatopia definitief haar deuren sluiten. Om een exacte datum mee te geven...
Waarom verschiet ik hier niet van. Het was veel te duur voor wat het was, op een uurtje stond je terug naar de ingang van de zoo te kijken waar je voor iets meer een hele dag kan rondlopen.
Verkeerde locatie gekozen denk ik.
Inderdaad. Ik ben zelf een ongelofelijke aquariumfanaat, maar ben nooit enthousiast geweest van de bakken in Aquatopia: veel te veel gebogen ruiten en fancy toestanden. Geef mij maar het aquarium van de Zoo. Ouderwets, maar je bent wel in staat om de beestjes zonder optische misvormingen te bekijken.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Dbelgian »

Apenarend schreef:
Buidelwolf schreef:
Apenarend schreef:
aardvarkentje15 schreef:
zoofreak schreef:Ja, kroniek van een aangekondigde dood.
Wie de laatste tijd ging kijken kon ook zien dat er achterstallige investeringen begonnen zichtbaar te worden..
Toch vind ik het wel jammer.
Het was een klein maar sympathiek sterretje aan het Belgische dierentuinfirmament.

Hou je vast, hier komt wat speculaas:
het zou mooi zijn als de Zoo zich zou kunnen ontfermen over Mabouche en Sansbecco, de twee onechte karetschildpadden, de twee echte showstoppers van Aquatopia. Er hangt een mooi conservatieproject aan vast met een opvangcentrum in Italië.
Misschien eindelijk een volwaardige invulling voor het zeeotterverblijf? ;)
ik zeg: DUIMEN! :party: :party: :party:
Dan gaan ze het water daar toch moeten verwarmen? Dat gaat een gigantische kost zijn.
Water verwarmen kost minder als koelen indertijd met de Zeeotter ;)
Ik ben toch geinteresseerd naar een technische uitleg hiervoor. Bij mijn weten geldt zoiets enkel in een passiefwoning, maar ik ben geen ingenieur.
En in welke omstandigheden of vanaf welke temperatuur het water voor zeeotters moet gekoeld worden.
een koeling verbruikt al een pak meer dan een verwarming en zal ook constant aan moeten staan, daar het water langs de ruitkanten en de zijde waar het water aan de lucht komt ook altijd opnieuw opwarmt, naar de respectievelijke buiten- of kamertemperatuur opwarmen wordt meestal maar gedaan naar de graden die boven de kamer- of buitentemperatuur nodig zijn.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Limburg vooruit »

Ik dacht dat het water van de zeehonden hetzelfde filtersysteem als de pinguïns had. Het word dus vanzelf gekoeld door de temperatuur van het pinguïnverblijf.
Ik zeg duidelijk, ik dacht, ben er dus niet 100% zeker van. Maar als het klopt zijn de koelkosten plots veel lager want ze moeten Vriesland toch koelen, met of zonder zeeotters.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Ik dacht dat het water van de zeehonden hetzelfde filtersysteem als de pinguïns had. Het word dus vanzelf gekoeld door de temperatuur van het pinguïnverblijf.
Ik zeg duidelijk, ik dacht, ben er dus niet 100% zeker van. Maar als het klopt zijn de koelkosten plots veel lager want ze moeten Vriesland toch koelen, met of zonder zeeotters.
Is dat niet risicovol gezien de ziektegevoeligheid van pinguins? Maar ik vroeg me eigenlijk af of het nodig is om het water te koelen voor zeeotters, en zo ja tot welke temperatuur. Deed Blijdorp dit ook?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Limburg vooruit »

Ik wet dat de zeeotters vroeger met zeer ruime voorsprong de duurste gasten in de zoo waren qua verzorging. Ze kosten toen zo'n 320'000 Bef (€7'932,50) per jaar per dier voor adoptie. En er stond duidelijk bij dat dit niet de gehele kost dekte.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door zoofreak »

Gisteren nog eens naar Aquatopia geweest, en ik ben blij dat ik dat gedaan heb.
Ik zie natuurlijk ook wel de slijtage, hier en daar het achterstallig onderhoud en 'bloedarmoede' in de collectie. Maar ik blijf dit een speler vinden die zijn plaats verdient in het Belgische dierentuinlandschap.
Zo viel het mij opnieuw op dat de thematisatie (zeker in de beginjaren) van hoog niveau was. Ik heb voorbeelden in binnen- en buitenland gezien (oa bij Sealife-vestigingen!) die een stuk amateuristischer en kitcheriger waren.
Bovendien heeft men met een absoluut minimum aan personeel een hoog niveau van verzorging kunnen handhaven (ze hebben koeneusroggen, gitaarroggen, zebrahaaien en onechte karetschildpadden succesvol gehouden en sommigen gekweekt). Ook aan de communicatie (folders, plannetjes, website, nieuwsbrief) zal het niet gelegen hebben, noch aan de educatie, waar men zeer verdienstelijk werk heeft verzet. Chapeau en respect voor het personeel!

Als ik Philip Youk zou zijn (curator vissen KMDA) ik zou me reppen met een shoppinglistje richting aquatopia. Er valt heel wat moois te scoren, zowel nieuwe soorten als aanvullingen op groepen die al in de collectie zijn.

Ik ben een nostalg: net zoals bij Noorderdierenpark Emmen en Wissel Zoo zal ik de herinneringen koesteren en betreuren dat alles zo vluchtig is...

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3812
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Aquatopia

Bericht door Laafsekikker »

ZOO Antwerpen adopteert dieren Aquatopia
ZOO biedt goede thuis voor de vissen, reptielen en een verzorger

Nu Aquatopia in januari de deuren sluit, zouden meer dan 2 500 vissen, reptielen, amfibieën en ongewervelden binnenkort dakloos worden. Maar dit is buiten buur ZOO Antwerpen gerekend. Een groot deel van de dieren zal ZOO Antwerpen zelf opvangen en voor de overige dieren gebruikt de ZOO haar expertise en contacten om naar huisvesting te zoeken.

Curator Philippe Jouk van ZOO Antwerpen overlegt met de nieuwe eigenaar, de verantwoordelijke van Aquatopia, hun dierenarts en de hoofdverzorger om de dieren in zoveel mogelijk erkende instituten en opvangcentra te kunnen onderbrengen. Het welzijn en de huisvesting van de dieren zijn een prioriteit.

Curator Philippe Jouk: “We zijn blij dat we kunnen helpen en we gaan ervoor zorgen dat elk beestje op een goede plaats terechtkomt. Het is een huzarenstuk om zoveel dieren op zo’n korte tijd een nieuwe, goede thuis te geven, maar met onze kennis en contacten overal in Europa moet dit zeker lukken.”

ZOO Antwerpen heeft een Aquarium met een mooie collectie vissen en als kers op de taart een groot rifaquarium. De vissen van Aquatopia die binnen de collectieplanning passen, komen de vissen van de ZOO vervoegen. Zo krijgt al meer dan de helft van de vissen een bestemming dicht bij huis. Hun vervoer gebeurt met isotherme bakken over het Koningin Astridplein om de temperatuur en de kwaliteit van het water te behouden. Voor enkele reptielen wordt er opvang voorzien in het Serpentarium, de reptielenzoo in Blankenberge van dezelfde moedermaatschappij als de ZOO, de KMDA (Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen).

Voor de overige gasten, zoals de zeeschildpadden en de haaien, zoekt Philippe Jouk een thuis zo dicht mogelijk bij huis om het transport van de dieren zo kort mogelijk te houden, zo zijn Nausicaa in Frankrijk en Burgers’ Zoo in Nederland enkele van de kandidaten.

Koen Kennis, schepen voor Toerisme: “Fantastisch dat heel wat vissen nu een plaatsje krijgen in ZOO Antwerpen, één van de grootste rifaquariums van Europa. Een hele geruststelling én extra kijkplezier dus voor de bezoekers aan de ZOO.”

Bij Aquatopia werken twee dierverzorgers die hun baan verliezen. ZOO Antwerpen geeft één van hen een nieuwe job in haar Aquarium. Hij zal daar zijn vissen verder kunnen koesteren en hij gaat ook mee onder water tijdens de duikersbabbels in het rifaquarium. Dagelijks tijdens schoolvakanties en op maandagen, woensdagen, vrijdagen, zondagen en feestdagen.


Plaats reactie