(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Gorilla Gust »

Inhoudelijk vraag ik me bij het artikel van dendreihoek vooral af in hoeverre de Zoo effectief rekening wenst te houden met de buurtbewoners. Ik heb namelijk toch ook wel de indruk dat de Zoo (wat iedereen in hun plaats ook zou doen) er momenteel liefst niet al te veel rekening mee wil houden. Op zich klinkt hetgeen ze daarover zeggen niet zo absurd, en lijken sommige mediaberichten dat ook wel te beamen...

Maar andere termen zoals: "een sloopkogel, supermuur, de Zoo gaat bomen kappen, buffelkot, ... " zorgen er wel voor dat ik toch wel mijn bedenkingen (en meer dan een korreltje zout) heb bij het artikel. Het gaat allemaal om best harde taal, wat de discussie naar het populistisch roepen van slogans doet herleiden. Zoals bij veel actiegroepen (helaas) gebeurd... Jammer en misschien ook wel hun eigen doodsteek (wat mij betreft toch).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:Inhoudelijk vraag ik me bij het artikel van dendreihoek vooral af in hoeverre de Zoo effectief rekening wenst te houden met de buurtbewoners. Ik heb namelijk toch ook wel de indruk dat de Zoo (wat iedereen in hun plaats ook zou doen) er momenteel liefst niet al te veel rekening mee wil houden. Op zich klinkt hetgeen ze daarover zeggen niet zo absurd, en lijken sommige mediaberichten dat ook wel te beamen...

Maar andere termen zoals: "een sloopkogel, supermuur, de Zoo gaat bomen kappen, buffelkot, ... " zorgen er wel voor dat ik toch wel mijn bedenkingen (en meer dan een korreltje zout) heb bij het artikel. Het gaat allemaal om best harde taal, wat de discussie naar het populistisch roepen van slogans doet herleiden. Zoals bij veel actiegroepen (helaas) gebeurd... Jammer en misschien ook wel hun eigen doodsteek (wat mij betreft toch).

Wat ik zo vreemd vind is dat ze vooral zitten te roepen over de muur aan het giraffenplein. Dat is toch aan het einde van o.m. de Ommegancksstraat en de Ploegstraat, niet? Daar is het al breder en dus zal de lichtingeval toch door die muur veel minder gehinderd worden in de woningen op de hoek van o.m. Tuinbouwstraat. Ik zou nu nog denken dat het vooral de bewoners uit de Ommeganckstraat zouden zijn die bezorgd zijn over de lichtinval in hun woningen (een bekommernis die ik best kan begrijpen).

Die actiegroepen zijn idd heel populistisch: ze roepen veelal maar wat en met fotoshop hitsen ze veel mensen op. Ik zie ook van hun kant uit geen enkel voorstel om ergens een middenweg te vinden, terwijl ze nu al jaren weten dat de zoo die zone gaat ontwikkelen. Op hun site gaat het alleen over de zoo moet dit en de zoo moet dat... jammer. Ik kan mij nog altijd niet van de indruk ontdoen dat ze eigenlijk alles gewoon willen behouden: zij hebben hun uitzicht op de Egyptische tempel en dat moet blijven. De zoo moet in zijn ontwikkeling maar zijn plan trekken, en desnoods een veredelde kinderboerderij worden. Ze eisen een tweede zoo-ingang maar is die wel rendabel?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door seborga »

Apenarend schreef:Ze eisen een tweede zoo-ingang maar is die wel rendabel?
Waarom niet? In Planckendael bestaat het systeem al. Naast de gewone ingang is er daar een automatische schuifdeur die je met je abonnement kan openen. Zoiets gelijkaardig moet in Antwerpen toch ook mogelijk zijn aan de kant van de Ommeganckstraat?

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door zoofan »

Zo'n aparte ingang voor abonnementshouders is er in Antwerpen ook al geweest, aan de andere kant van het inkomgebouw dan de gewone ingang. Om redenen die ik niet ken is die al sinds lang niet meer in gebruik. Maar zelfs aan een automatisch poortje zal iemand moeten zitten want anders kan daar op allerlei manieren misbruik van gemaakt worden. Kent er trouwens iemand een ingang van een dierentuin waar niemand zit?

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Dbelgian »

PLD om 9 uur 's ochtends, de portier is dan in de shop bezig.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:PLD om 9 uur 's ochtends, de portier is dan in de shop bezig.
Je mag dan enkel als abonnee naar binnen, en dat kan makkelijk via de automatische deurtjes met scanner. En als er een probleem is, zien je ze ook vrijwel direct staan daar. De shop tegen de ingang bestaat uit ramen, niet uit volledig dichte muren.

Als ze je niet komen helpen, zal je er gewoon te bekwaam uitgezien hebben... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Dbelgian »

Het enige probleem was dat de scanner z'n pyjama nog aanhad, toen hij die verwijdert had, ging alles vlot :)

Mystique

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Mystique »

Er werd tevens misbruik van gemaakt: er gingen meerdere mensen tegelijkertijd binnen, en zonder enige controle is dit dus problematisch. De enige oplossing hiervoor is dan ook een toezichter... :-\

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Gorilla Gust »

Meten is weten

Met dank aan Isabelle -voor de lasermeter- stapten en maten we deze ochtend de ‘muur’ in de 326 meter lange Ommeganckstraat af om de impact van de plannen van de Zoo op de straat iets accurater inbeeld te brengen. Uiteraard met die beperking dat we wellicht niet over alle data beschikken. Maar die had de Zoo zelf maar ter beschikking moeten stellen.

We beginnen op de hoek met de Carnotstraat, aan de kant van de zoo, met het café en de twee winkelvitrines (21 m) en lopen richting Giraffenplein/Ploegstraat. Daarna volgen nog eens 21 m van het vroegere melkerijgebouw (nu planetarium) en kangoeroegebouw (uit 1898). Aan die situatie -die loopt tot tegenover de voordeur van Ommeganckstraat 5- zou niets veranderen.

Meer lezen we terug op: https://www.facebook.com/zooniet/posts/205629739643927

Afbeelding

De eerste 'Zoo Niet'-banner is deze ochtend verschenen op de hoek van Provinciestraat en de Tuinbouwstraat. Boven het bushokje 'Ploeg'

Bron & foto's op: https://www.facebook.com/zooniet/posts/205630529643848

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Gorilla Gust »

Zooniet maakte zojuist hun 'posters' bekend welke het protest tegen de muur in de verf moeten kunnen zetten: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Steeds weer onderweg enzo(o)!

crosti

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door crosti »

Ik moet zeggen dat het mooie affiches zijn. Al moet ik wel toegeven dat we in een verzuurde samenleving beginnen te leven...Op de affiche staat : Zoo van ons !!! Misschien moeten alle buurtbewoners even hun rekening leegmaken en doorstorten aan de zoo ??? Dat "de zoo" op zijn terrein doet wat hij wil !!! Ik doe in mijn huis en in mijn tuin ook wat ik wil ... Of hebben wij als zoo bezoekers ook iets te zeggen over de lelijke gordijnen of de verwelkte planten bij die buurtbewoners aan het balkon hangen ??? Ik denk het niet...

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door zoofreak »

Dit is je reinste onzin.
Hoe kan je nu de Zoo claimen als zijnde 'van ons'?
De Zoo is geen openbaar domein en de actievoerders streven hiermee hun eigen persoonlijke voldoening na.
Er is geen enkele openbare overheid (ten minste dat hoop ik!) die hier kan in meegaan.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Dbelgian »

De ramen in de Muur die er nu zijn waren ook niet echt verplicht eerder een tegemoetkoming van de zoo, om van het gezeur af te zijn.

Het is aan de buurt om de buurt leefbaar te maken en houden en niet een opdracht voor de zoo.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Gorilla Gust »

Persmededeling, Zoo Niet

In de nieuwjaarsperiode ontdekten de bewoners van de Kievitwijk dat de Zoo een grote nieuwbouw plant en daarbij over de hele Ommeganckstraat een blinde muur voorziet van 4, 7 tot 10 meter hoog. Ook het zicht op groen van het Giraffenplein verdwijnt in die plannen.

De koepel van buurtverenigingen De Ploeg coördineerde een bezwaarschrift van 21 bladzijden en daarnaast waren er tal van individuele bezwaarschriften en twee petities.

Nu start de buurt een campagne met spandoeken en raamaffiches. De affiches tonen opnieuw de positieve basishouding tegenover de Zoo van de bewoners uit deze historisch zo nauw met de Zoo verbonden wijk.

‘Zoo van ons!’ zeggen de affiches onderaan.
Aan de ene kant stelt de Kievitbuurt ‘Zoo niet’. De aanpak van de Zoo met deze blinde gevangenismuur is asociaal en éénzijdig en zal zorgen voor onveiligheid in de Ommeganckstraat. Daarnaast is er ook ‘Zoo wel’, de Zoo die de buurt openheid, groen en licht kan brengen.

Ook de eerste spandoeken zijn al verschenen in de Ommeganckstraat en op het Giraffenplein. Nu er nog visueel contact is tussen de Zoo en de buurt, zal de Zoo moeilijk naast die spandoeken hoog op de huizen kunnen kijken; ze zijn uit de Zoo goed te lezen. (zie bijlage)

Zaterdag zal ook buurtvereniging ‘Den Dreihoek’ zijn spandoek hangen, dwars over de Tuinbouwstraat die uitkomt op het Giraffenplein. ‘Den Dreihoek’ verenigt bewoners van de dieper gelegen straten tussen de Provinciestraat en de Kroonstraat, zoals de Dodoensstraat, Van Geertstraat en Ketsstraat. De Dodoensstraat is trouwens genoemd naar een belangrijk botanicus, de Van Geertstraat naar de boomkweker met een boom- en bloemenkwekerij in de Ploegstraat die ook aan de basis ligt van het arboretum van Kalmthout, en de Ketsstraat naar de allereerste directeur van de Zoo. Via het uitzicht in de Tuinbouwstraat genieten de straten van Den Dreihoek nu nog mee van de Zoo.

De Ploeg stelde vanaf het begin van dit verhaal een gesprek voor tussen de buurt en de Zoo. Dat gesprek komt er wellicht snel. Schepen Koen Kennis bood namelijk aan om vanuit de stad te bemiddelen tussen de Zoo en zijn buurt.

https://www.facebook.com/zooniet/posts/ ... ream_ref=1

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door zoofan »

Dat ze snel die muur bouwen zodat we niet op die protestaffiches moeten zien! En misschien moeten ze ineens ook het station weg willen dan kunnen ze vanuit hun zolderraam de kathedraal zien staan.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door zoofan »

Dit zag ik vanmiddag op twee huizen van aan de struisvogels.

Afbeelding

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Limburg vooruit »

Ik zou de muur nu overal 12 meter hoog maken :duiveltje: , iets dikker zodat je er bovenop een soort bloembak met daarin klimplanten zoals wingerd, Clematis, Passiflora,... :love: die de muur aan zookant mooi bedekken zodat je in de zoo veel groen ziet en prachtige kleuren.
In de achterkant cementeer je glasscherven zodat niemand eraan kan komen :battere: , heb mijn buik wel vol van al die mensen die denken dat ze bedrijven (niet alleen de zoo dus) hun eisen kunnen opleggen terwijl ze er zelf maar enkele jaren wonen!
Hier is ook een vliegplein en militaire kazerne, die staat er hier al zolang. Best vervelend als ze oefeningen doen, al dat schieten of de 130 die 12x een doorstart maakt op de landingsbaan of leert droppen. Klaagt daar iemand over, nee, tot hier een shik vrouwke kwam wonen dat een hele dag niets te doen heeft, die vond dat vervelend. Die wou de hele buurt ertegen opzetten, gelukkig is dat niet gelukt.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:... heb mijn buik wel vol van al die mensen die denken dat ze bedrijven (niet alleen de zoo dus) hun eisen kunnen opleggen terwijl ze er zelf maar enkele jaren wonen!
Hier is ook een vliegplein en militaire kazerne, die staat er hier al zolang. Best vervelend als ze oefeningen doen, al dat schieten of de 130 die 12x een doorstart maakt op de landingsbaan of leert droppen. Klaagt daar iemand over, nee, tot hier een shik vrouwke kwam wonen dat een hele dag niets te doen heeft, die vond dat vervelend. Die wou de hele buurt ertegen opzetten, gelukkig is dat niet gelukt.
Dan gaat het inderdaad om een veel bredere stroming dan enkel hier bij de Antwerpse Zoo. Het komt praktisch overal voor. Mensen die na goedkoop en dicht bij de luchthaven gaan wonen klagen op het geluid van de vliegtuigen. Mensen op een zelfde wijze dicht bij een festivalweide gaan wonen klagen op het geluid en de drukte van datzelfde festival. Maar ook bij zaken van algemeen nut, zoals bijvoorbeeld de ontsluiting van de Antwerpse ring zag je dat goed... Iedereen koos daar vooral voor iets wat niet in zijn tuin lag. Een brug of een tunnel speelde geen rol, als het maar elders was. ;)

En die houding... Gaat veel verder dan enkel in het Antwerpse, die zit overal. Mensen zijn vaak conservatief op hun eigen omgeving, en wensen te behouden wat ze gewoon zijn. Dat verander je niet zo makkelijk, en daar kan je (helaas) enkel maar rekening mee houden vrees ik.




Op DeRedactie lezen we trouwens ook een artikel over hen terug:

"De aanpak van de Zoo met deze blinde gevangenismuur is asociaal en éénzijdig en zal zorgen voor onveiligheid", klinkt het in een gezamenlijke mededeling van de buurtverenigingen"

Zo klinkt het daar, meer op: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... _Antwerpen
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Dbelgian »

Buurtbewoners blijven protesteren tegen plannen Zoo van Antwerpen
ANTWERPEN - Het protest van de bewoners van de Kievitwijk tegen de nieuwbouwplannen van de Antwerpse Zoo zwelt aan. Eerst diende een buurtvereniging een bezwaarschrift in, nu worden er spandoeken en raamaffiches opgehangen in de buurt.

Bron


Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door ScaraMcDuck »

De stelling dat die muur rechtstreeks voor onveiligheid gaat zorgen is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Die zorgt hoogstens voor een, al dan niet gerechtvaardigd, onveiligheidsgevoel. Anderzijds vraag ik me dan af of gewone "bureaufacade" van de mogelijke dienstlokalen en wat groene aankleding aan de straatkant wel als voldoende ervaren zou worden? Er wordt tegenvoordig erg veel gebruik gemaakt van "glazen" muren voor bv. burelen, om het ook voor de mensen die er werken iets minder besloten te laten aanvoelen. Ik blijf persoonlijk met het gevoel achter dat ook de inkijk in de tuin zelf en de daarbijhorende beestjes als belangrijk ervaren wordt. Helaas zou dat meteen ook een gegeven zijn waarvoor ik weinig of geen begrip kan opbrengen.

Plaats reactie