(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Ik voel het al dat gaat weer een mooi deel van de dierentuin worden. Hier zullen wel geen combinaties mogelijk zijn, waarschijnlijk. :p

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7648
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

vermillio schreef:Komen er dan ook extra dieren bij? En zullen het twee verblijven zijn of meerdere verblijven met doorloopschachten?
Een doorloopverblijf met tijgers en luipaarden :eten: ?? Orgineel, maar denk niet dat je er veel publiek voor warm gaat krijgen :beestt: . Je gaat er wel wereldwijde persaandacht mee krijgen :bengeltje: .
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6545
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
vermillio schreef:Komen er dan ook extra dieren bij? En zullen het twee verblijven zijn of meerdere verblijven met doorloopschachten?
Een doorloopverblijf met tijgers en luipaarden :eten: ?? Orgineel, maar denk niet dat je er veel publiek voor warm gaat krijgen :beestt: . Je gaat er wel wereldwijde persaandacht mee krijgen :bengeltje: .
Wellicht is het door Vermillio wat slecht geformuleerd maar onmogelijk is het niet. In Schwerin of Eberswalde kan je ook tussen de leeuwen staan. Best leuk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

cat-hater

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door cat-hater »

Een leuke variant zie je hier.. http://www.oranawildlifepark.co.nz/lions.htm

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

Het plan dat ooit voorlag voorziet in twee langgerekte verblijven die zich uitstrekken van aan het huidige leeuwenterras helemaal tot aan het huidige tijgerterras.
Beide verblijven zouden zich op verschillende niveaus bevinden en met zo weinig mogelijk zichtbare barrières van mekaar gescheiden worden.
De Siberische tijgers bevolken dan de 'laagste' verdieping (op wandelniveau) en de amoerpanters de 'bovenste' leeflaag.
Mogelijk worden er dan observatiepunten gecreëerd vanuit de huidige wandeling langs de roofvogelvolières (die trouwens ook vernieuwd worden).

Het grote voordeel is dat de verbouwing zich beperkt tot de buitenverblijven, maar dat alles wat zich binnen bevindt grotendeels kan behouden blijven.
Sowieso spreken we over ingrijpende sloop- en bouwactiviteit van het kaliber van de berenterassen, en dat in een druk bezocht en visueel belangrijke zone van de tuin ligt.
Enige overlast zullen we er dus moeten bijnemen...

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Apenarend schreef:
Limburg vooruit schreef:
vermillio schreef:Komen er dan ook extra dieren bij? En zullen het twee verblijven zijn of meerdere verblijven met doorloopschachten?
Een doorloopverblijf met tijgers en luipaarden :eten: ?? Orgineel, maar denk niet dat je er veel publiek voor warm gaat krijgen :beestt: . Je gaat er wel wereldwijde persaandacht mee krijgen :bengeltje: .
Wellicht is het door Vermillio wat slecht geformuleerd maar onmogelijk is het niet. In Schwerin of Eberswalde kan je ook tussen de leeuwen staan. Best leuk.
Ik bedoelde met de doorloopschachten verschillende delen die men kan afsluiten van elkaar maar waar de dieren het grootste dele van de tijd gewoon doorkunnen en de verschillende verblijven dus kunnen gebruiken. ;)

elandantiloop

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door elandantiloop »

De ideale plaatsbesparende oplossing is vanaf het tijgerverblijf tot aan de kleine roofdierenkooien helemaal rechts een nieuw verblijf voor de jaguars aan te leggen en daarboven de tijgers.
Het onderste deel zou dan wel (gedeeltelijk) overdekt zijn en tamelijk donker, maar met goede aankleding, grote fake bomen en dergelijk kan het worden aangekleed als de donkere oerwoudbodem.
En als je het laat doorlopen tot aan het tijgerverblijf hebben ze daar een licht stuk en kan je ook nog eens in de hoogt werken dat de jaguars daar ook vanaf vanboven(oog in oog) zitten met de mensen.
Stel je voor, je komt naast het groot perk(binnenkort leeuwen) richting het aquaforum en voor je zie je een gigantische boom die zich uitstrekt tot boven aan de roofvogels. Met daarvoor een glazen of semi glazen wand.
Tot aan het leeuwenverblijf is dit niet mogelijk vanwege de historische plataan, maar met dat verblijf kan nog veel anders worden gedaan, daarom zelfs niet met katachtigen.

Ik zal eens een schets plaatsen van mijn idee.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6545
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Naar die schets kijk ik uit Elandantiloop gezien de idee om de zwaarste soort bovenaan te zetten me vreemd lijkt.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

elandantiloop

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door elandantiloop »

Haha, dat wist ik niet, maar geen zorgen het zijn nu ook weer geen olifanten hè.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Deels omhelst dit toch ook de Zoo, vandaar even deze link:
http://www.gva.be/blog/standpunt-antwer ... eleer.aspx

Het gaat (in het kort) over de grote veranderingen die nabij (en in) de Zoo staan te gebeuren. Concreet is het misschien leuk en interessant om op het nieuwe forum ook te melden dat de renovatie van de concertzaal (Elisabethzaal) start na de paasvakantie in 2012. Het ontwerp van het Britse architectenbureau Ian Simpsons zal samen met de hulp van het Amerikaans bureau Kirkegaard moet zorgen voor een gehele nieuwe en optimale concertzaal in 2014.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

Ik begrijp nog steeds niet helemaal die plannen voor de ticketverkoop. Waarom moet de hoofdingang publiek domein worden?

zoorro

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoorro »

Omdat ze denken dat het geld opbrengt.
Horeca op het astridplein , een oase waar niet zoobezoekers iets komen drinken.

Als ze denken dat de carnotstraat gaat heropleven door er een dienstingang te maken... dream on.
De c&a is daar nog een deftige winkel tussen de afrikaanse schoenen en pruikenwinkels , de sjakochen voor 5 euro en....

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Gerald schreef:Ik begrijp nog steeds niet helemaal die plannen voor de ticketverkoop. Waarom moet de hoofdingang publiek domein worden?
Wat zou er anders komen? Momenteel op die plek van de zoo niets anders... Dan kunnen ze beter de interesse van mensen trekken door ze al voor een deel naar binnen te lokken... En trouwens horeca op het Astridplein is dus ook inkomsten voor Paon Royal en dus inkomsten voor de KMDA waar ze weer mooie dingen mee kunnen doen voor de mensen die wel in de zoo/planckendael/serpentarium komen...
Ze kunnen daar trouwens een mooi deeltje tuin van maken door bv. een verblijf van de apen, vb. goudkopleeuwaapjes of een nieuw te introduceren soort doodskopaapjes, dat ook in het publieke deel te bezichtigen zijn door vb. glazenwand, zodat al de kinderen die in het publieke deel komen de aapjes geen koekjes/chips/snoep/... kunnen geven... Lijkt me wel een goed plan...

Off topic: ben vandaag naar de zoo geweest en er zijn een paar te melden puntjes:
1) Ze waar aan het werken aan de omheining van de nieuwe perken achter de okapis. De draad was tussen sommige verblijven weggehaald...
2) Heb me een beetje geërgerd aan de roofvogelgallerij en aan de buitenverblijven van de papegaaien aan het vogelhuis... Deze kunnen veel natuurlijker en moderner zodat het beter is voor de dieren. Zeker de uilenverblijven zijn (te) oud... Wel moet er, vind ik, zo 1 verblijf blijven, waar je evntueel als bezoeker in kan met foto's van de zoo vroeger, vroeger, zodat mensen ook de geschiedenis van de zoo beter leren kennen.. Je moet niet enkel educatie over dieren verstrekken, maar ook over de zoo zelf, als geheel... Tevens moet dit niet enkel gebeuren adhv bordjes, maar ook door materiaal zoals een voormalig verblijf te laten staan (ben dan ook voorstander van de oude grote roofvogelvolière te behouden)...
3) De komodovaranen waren zeer, zeer, zeer actief... Het mannetje zat voortdurend achter het vrouwtje aan en liepen heel de tijd toertjes in hun verblijf...

Vala... Het moest van mijn hart ;)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6545
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Gerald schreef:Ik begrijp nog steeds niet helemaal die plannen voor de ticketverkoop. Waarom moet de hoofdingang publiek domein worden?
Ik ook niet Gerald, zoals ik elders en eerder al heb aangehaald, is het een uitermate dom en dwaas idee, ontsproten in de hoofden van marketeers, en de ombouw gaat veel nutteloos geld kosten, het aanzien van de tuin binnenin doen dalen, en het lawaai doen toenemen.

Het zou net andersom moeten: de zoo moet naar buiten, richting Astridplein. Zet daar de kassa's; shop, ledenservice, etc. Geen dieren natuurlijk, die worden zot van het lawaai.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Lawaai kan je weren eh... Niemand heeft gezegd dat het een open ingang moet zijn zoals nu het geval is... Daar zijn volgens mij wel methoden voor die tevens een meerwaarde kunnen zijn voor de stijl van de zoo... Dat je het gevoel hebt dat je een andere wereld instapt ofzo... Ook voor mijn voorstel met de dieren die eventueel in het publieke gedeelte ook te bezichtigen zijn, of een deel, moet dit mogelijk zijn, zodat zij er geen last van ondervinden..

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Op zich snap ik de redenatie er wel achter, en het is deels een feit dat je in het eerste deel vooraan in de Zoo niet veel hebt staan nu. Maar toch lijkt het me sterk dat ze met een dergelijke ombouw het beoogde effect gaan krijgen. Ik gok eerder dat veelal de abonnees die toevallig in de buurt zijn die terassen gaan bemannen "in" de Zoo. Vele mensen hebben immers een abonnement, en komen via het station wel eens "toevallig" daar bij de Zoo in de buurt. Maar of het ook echt veel dagjesmensen gaat lokken weet ik niet. Het is toch een flinke hap uit je budget als je besluit om de dat ene tasje koffie nog even vlug de Zoo in te duiken met je vriendin tegen het dagtarief...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Of gewoon kunnen genieten van een stukje groen is al goed om die ingang een deel in het park te leggen, zodat iedereen, ook de mensen die het niet willen betalen, van de zoo kunnen genieten... En op die geluidshinder vinden ze nog wel iets ;)... Door bijvoorbeeld een soort muur in de vorm van 'oerwoud' te creëren, met boomstammen ofzo... We doen eens zot :p... (Zal eens proberen een schets maken van het idee)

Zeg nog een ander vraagje: zijn er na deze uitbreiding nog uitbreidingen mogelijk? Of is het nu de laatste mogelijkheid? Want als dat zo is dan zal de zoo in haar bestaan toch niet veel meer kunnen veranderen... De dierenverblijven staan allemaal op het punt om vernieuwd te worden en ze gaan nu al in de hoogte (niets mis mee overigens...) dus dat ze het maar slim aanpakken...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6545
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

vermillio schreef:Of gewoon kunnen genieten van een stukje groen is al goed om die ingang een deel in het park te leggen, zodat iedereen, ook de mensen die het niet willen betalen, van de zoo kunnen genieten... En op die geluidshinder vinden ze nog wel iets ;)... Door bijvoorbeeld een soort muur in de vorm van 'oerwoud' te creëren, met boomstammen ofzo... We doen eens zot :p... (Zal eens proberen een schets maken van het idee)
Wil jij me dan aub eens uitleggen waarom dat nu persé nodig is in een dierentuin die sowieso in elk denkbaar scenario al over te weinig ruimte beschikt? Genieten van een stukje groen... vraag dan aan de stad een nieuw openbaar park. Geluidershinder weren zonder visueel storende barrières in te bouwen... sommigen geloven echt in luchtkastelen als die maar met de juiste woorden door marketeers worden bedacht. En waarom moet ik dan een almaar duurder wordende toegang betalen voor een zoo die niet groter wordt (of minstens waar een stuk toegankelijk is voor iedereen)?
Ik zal het nog 1000x herhalen, bouw een modern transparant glazen kassa-onthaal-ledenservice gebouw op het Astridplein (cfr. Rubenshuis) en tover die ruimte rond de kiosk om tot een nieuw dierenverblijf. Als men inspiratie genoeg heeft om daar de toegang te gaan bouwen, dan zal men ook wel inspiratie hebben zeker om een verblijf te bouwen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Apenarend schreef:
vermillio schreef:Of gewoon kunnen genieten van een stukje groen is al goed om die ingang een deel in het park te leggen, zodat iedereen, ook de mensen die het niet willen betalen, van de zoo kunnen genieten... En op die geluidshinder vinden ze nog wel iets ;)... Door bijvoorbeeld een soort muur in de vorm van 'oerwoud' te creëren, met boomstammen ofzo... We doen eens zot :p... (Zal eens proberen een schets maken van het idee)
Wil jij me dan aub eens uitleggen waarom dat nu persé nodig is in een dierentuin die sowieso in elk denkbaar scenario al over te weinig ruimte beschikt? Genieten van een stukje groen... vraag dan aan de stad een nieuw openbaar park. Geluidershinder weren zonder visueel storende barrières in te bouwen... sommigen geloven echt in luchtkastelen als die maar met de juiste woorden door marketeers worden bedacht. En waarom moet ik dan een almaar duurder wordende toegang betalen voor een zoo die niet groter wordt (of minstens waar een stuk toegankelijk is voor iedereen)?
Ik zal het nog 1000x herhalen, bouw een modern transparant glazen kassa-onthaal-ledenservice gebouw op het Astridplein (cfr. Rubenshuis) en tover die ruimte rond de kiosk om tot een nieuw dierenverblijf. Als men inspiratie genoeg heeft om daar de toegang te gaan bouwen, dan zal men ook wel inspiratie hebben zeker om een verblijf te bouwen?
Visuele barriëres? Ooit al gehoord van doorkijkruiten??? Dus dat weert geluid, je kan er door kijken en heeft dus geen belemmerend visueel effect...
Iedereen denkt trouwens dat er zoveel mensen van de openbare plek gaan gebruik maken.. Eerst zien dan geloven... Er is niets aantrekkelijk aan die openbare ruimte, enkel de mogelijkheid om daar even te rusten... Ik denk dus niet dat als er mensen naartoe komen, er zoveel geluidshinder is... Anders had deze er nu ook al moeten zijn... En dit is nu niet het geval...

Als we trouwens jou idee hanteren dan kunnen we anders heel het astridplein laten gebruiken door de zoo.. Dit zal nooit het geval zijn... Naar mijn weten is dit plein eigendom van de NMBS en ik zie hen dat niet afgeven aan de KMDA... Maar hoop doet leven, zong ooit een geëerd belgisch zanger...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6545
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

vermillio schreef:
Apenarend schreef:
vermillio schreef:Of gewoon kunnen genieten van een stukje groen is al goed om die ingang een deel in het park te leggen, zodat iedereen, ook de mensen die het niet willen betalen, van de zoo kunnen genieten... En op die geluidshinder vinden ze nog wel iets ;)... Door bijvoorbeeld een soort muur in de vorm van 'oerwoud' te creëren, met boomstammen ofzo... We doen eens zot :p... (Zal eens proberen een schets maken van het idee)
Wil jij me dan aub eens uitleggen waarom dat nu persé nodig is in een dierentuin die sowieso in elk denkbaar scenario al over te weinig ruimte beschikt? Genieten van een stukje groen... vraag dan aan de stad een nieuw openbaar park. Geluidershinder weren zonder visueel storende barrières in te bouwen... sommigen geloven echt in luchtkastelen als die maar met de juiste woorden door marketeers worden bedacht. En waarom moet ik dan een almaar duurder wordende toegang betalen voor een zoo die niet groter wordt (of minstens waar een stuk toegankelijk is voor iedereen)?
Ik zal het nog 1000x herhalen, bouw een modern transparant glazen kassa-onthaal-ledenservice gebouw op het Astridplein (cfr. Rubenshuis) en tover die ruimte rond de kiosk om tot een nieuw dierenverblijf. Als men inspiratie genoeg heeft om daar de toegang te gaan bouwen, dan zal men ook wel inspiratie hebben zeker om een verblijf te bouwen?
Visuele barriëres? Ooit al gehoord van doorkijkruiten??? Dus dat weert geluid, je kan er door kijken en heeft dus geen belemmerend visueel effect...
Iedereen denkt trouwens dat er zoveel mensen van de openbare plek gaan gebruik maken.. Eerst zien dan geloven... Er is niets aantrekkelijk aan die openbare ruimte, enkel de mogelijkheid om daar even te rusten... Ik denk dus niet dat als er mensen naartoe komen, er zoveel geluidshinder is... Anders had deze er nu ook al moeten zijn... En dit is nu niet het geval...

Als we trouwens jou idee hanteren dan kunnen we anders heel het astridplein laten gebruiken door de zoo.. Dit zal nooit het geval zijn... Naar mijn weten is dit plein eigendom van de NMBS en ik zie hen dat niet afgeven aan de KMDA... Maar hoop doet leven, zong ooit een geëerd belgisch zanger...
Dus jij gaat doorkijkramen plaatsen vanaf de oude ingang tot aan de nieuwe... en omdat je er kan doorkijken vind jij dat geen visuele barrière? Ik noem dat een kromme redenering. Het astridplein is openbaar domein en je maakt mijn idee van een kassa belachelijk door het uit te breiden naar gans het plein. Nogmaals, neem eens een kijkje aan het Rubenshuis. Ik zeg overigens niet dat die ruimte rondom de kiosk nu aantrekkelijk is, maar je kan er best iets anders mee aanvangen, een verblijf bv. Waar veel mensen naar toekomen is er veel lawaai (en men mag toch vermoeden dat de zoo dit idee heeft ontwikkeld net in de hoop dat er meer mensen gaan komen?). Dat dat nu niet het geval is komt omdat .... dit idiote plan nog niet in voege is natuurlijk, lees: ge moet eerst een dure ingang betalen vooraleer je daar kan komen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie