(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

In Olmen rekenen ze de hele savanne en dat terwijl de olifanten maar toegang hebben tot 1/4?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

elandantiloop schreef:Ik snap niet waarom men hier (enkelen toch zeker) persee die olifanten daar weg wil. Daar is niets mis met dat verblijf, er zitten verdorie maar 2 dieren in.
Mss dat, zoals apenarend zegt, binnen 15 jaar er geen olifanten meer in de zoo zullen zitten, maar dat is nog ENORM ver in de toekomst.

verder vraag ik me af of iedereen die rond de savanne gaat door het varkensgebouw moet wandelen om bij het rundergebouw uit te komen.
Ik moet nuanceren: ik begon over de olifanten omdat dit ter sprake kwam in vorige berichten ivm de nu niet zo enorme oppervlakte van het toekomstige giraffen/zebra perk en de mogelijkheid tot uitbreiding.

Wel ben ik van mening dat de zoo met zijn oppervlakte van amper 11.5 ha (en eigenlijk is de mogelijk te benutten oppervlakte voor dierenverblijven veel kleiner: dienstgebouwen, bezoekersruimtes, beschermde monumenten en groengedeeltjes, inkomzonen etc.) niet geschikt is om zoveel grote zoogdieren te houden: gorilla, leeuw, tijger, olifant, giraf, nijlpaard, buffel, zebra, bongo, chimpansee. Die moeten natuurlijk niet allemaal verdwijnen (en wat mij persoonlijk betreft: zo weinig mogelijk), maar het lijkt me op langere termijn niet houdbaar deze allemaal te behouden. Natuurlijk zijn er heel wat oplossingen mogelijk: bv. door nieuwe verblijven deels ondergronds te bouwen, door bezoekersgedeelten ondergronds door te trekken (cf nieuwe restaurant, maar helaas niet op de nieuwe savanne) maar dergelijke inventieve constructies kosten heel veel geld, in aanleg en in afwerking.

Indien we nu eens concreet gaan kijken naar het nieuwe giraffenperk. Dit gaat verdubbelen in omvang tegenover het bestaande: van 1000 naar 2000. Ik denk dat vrijwel iedereen akkoord is dat het huidige perk veel te klein is, en weinig mogelijkheden biedt tot een attractievere inrichting.Hte is een typisch product van zijn tijd, toen het dier zo zichtbaar mogelijk moest zijn voor de bezoeker.
Een verdubbeling is dus een positieve ontwikkeling. Echter komt er een soort bij, eentje die in familieverband leeft, dus spreken we idealiter snel over 5-6 extra dieren. De beide soorten moeten elkaar en onderling kunnen ontwijken (al vermoed ik dat de giraffen van nature 'de baas' zullen zijn), dus moet er wat reliëf komen, en wat rotsblokken/omgevallen boomstam: die barrières nemen natuurlijk ook plaats in. De effectief beschikbare oppervlakte wordt dus nog wat kleiner.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Dbelgian schreef:Als ze daar de steppeslurfhondjes willen huisvesten en een kijk willen geven in het binnenhok van de Lepelhondjes dan moet dat gebouw idd opengesteld worden voor publiek en zullen dus de binnenhokken en volières aan de achterkant verdwijnen.
Zie ik het goed dat er geen doorsteek is gepland van de kant restaurant via de buffels en giraffen naar het varkensgebouw? Ik kan het plan niet goed lezen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:In Olmen rekenen ze de hele savanne en dat terwijl de olifanten maar toegang hebben tot 1/4?
In Olmen hebben ze inderdaat 1/4 van de savanne. De savanne heeft een oppervlakte van 1.2 hectare, wat voor de olifanten neerkomt op zo'n 3'000 m². Dit is nog steeds 2.5x de oppevlakte van Antwerpen, 3"000 m² is ook de minimumafmeting die WAZA vroeger aanhield voor 3 olifanten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

Voor 3 volwassen aziatische olifanten dan?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Waza maakte geen verchil tussen Afrikaanse en Aziatiche olifanten. De Belgische wet ook niet trouwens. Olmen heeft trouwens 2 Afrikanen hé.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Limburg vooruit schreef:Waza maakte geen verchil tussen Afrikaanse en Aziatiche olifanten. De Belgische wet ook niet trouwens. Olmen heeft trouwens 2 Afrikanen hé.
Ik vermoed dat DBelgian eerder dacht in de richting verschil tussen volwassen olifanten en de pubers die nu in Antwerpen staan.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Zie ik het goed dat er geen doorsteek is gepland van de kant restaurant via de buffels en giraffen naar het varkensgebouw? Ik kan het plan niet goed lezen.
Ik worstel ook een beetje met het verloop van de wandelweg op die plaats.
Er is weliswaar een smalle weg getekend vlak voor het lamagebouw maar die wordt als 'logistieke zone' benoemd. Dat lijkt er toch op te duiden dat het geen publieke ruimte is.

Als je het giraffenveld benadert langs het varkensgebouw, door het gebouw langs de runderkant te betreden, en dan door te steken naar de gevelkant die uitziet op het giraffenveld, (je staat dan dus opnieuw buiten), dan is er een strook die benoemd is als 'betonpadstrook'. Dat is grosso modo het verharde stuk van de huidige zwijnenperken. Misschien wil men die als publieksruimte openstellen, zodat een soort 'balkon' ontstaat waarop je naar de giraffen kijkt, met het varkensgebouw achter je rug. Daar zouden dan de historische hekwerkjes kunnen staan, waar je overheen kijkt. In plaats van de dieren staan dan de mensen achter de hekjes ;) . Het is maar een interpretatie van het plan natuurlijk.

Het nadeel zou dan zijn dan je de giraffen nooit kan zien met de achtergevel van de tempel als rechtsreeks decor, dat wil zeggen in één rechte visuele lijn, met het Lamagebouw in je rug. Jammer, want dat leverde de mooiste fotos op.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

ScaraMcDuck schreef:
Limburg vooruit schreef:Waza maakte geen verchil tussen Afrikaanse en Aziatiche olifanten. De Belgische wet ook niet trouwens. Olmen heeft trouwens 2 Afrikanen hé.
Ik vermoed dat DBelgian eerder dacht in de richting verschil tussen volwassen olifanten en de pubers die nu in Antwerpen staan.
Heeft een puber niet meer ruimte vandoen om zijn puberale kuren uit te werken.

Wie zal het weten, het beste was dat er geen mens bestaan had en die beesten nooit uit het wild gehaald was.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Die moeten natuurlijk niet allemaal verdwijnen (en wat mij persoonlijk betreft: zo weinig mogelijk), maar het lijkt me op langere termijn niet houdbaar deze allemaal te behouden.
Daar ben ik het mee eens, Apenarend, maar ik geloof dat de Zoo dat zelf ook wel beseft.
Alleen, heeft het zin om dat vandaag al te communiceren?

Dat er op termijn niet twee maar één soort mensapen zal worden gehouden, is duidelijk.
En ik durf te wedden dat er ook al wordt rekening gehouden met een exit-scenario voor de olifanten.
In het plan van Robbrecht&Daem was een volledig nieuw olifantenperk getekend: waanzin, natuurlijk, en gelukkig ook afgevoerd. Maar het wekte wel de schijn dat men nog tientallen jaren olifanten wou houden. In het huidige plan wordt geen eurocent uitgegeven voor een aanpassing van de olifantenverblijven.
Is dat in zekere zin niet het beste bewijs dat men gaat voor een uitdoofscenario? Waarom nog extra investeren in een soort die zal verdwijnen, zelfs al is het pas binnen vijf jaar? Plan B zou dan zijn: de bulletjes houden zolang het kan (en mag!), maar daarna de feiten accepteren en het savanneperk realiseren dat écht in hun hoofd zit: een hele tempel voor giraffen en zebra's en het olifantenperk erbij. Dat kan perfect, vertrekkend van de huidige inplanting.
Ik vind dat een slim plan waar ik kan mee leven.
En dat ze dat vandaag niet allemaal uitleggen, daar kan ik ook mee leven ;) .

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

zoofreak schreef:
Die moeten natuurlijk niet allemaal verdwijnen (en wat mij persoonlijk betreft: zo weinig mogelijk), maar het lijkt me op langere termijn niet houdbaar deze allemaal te behouden.
Daar ben ik het mee eens, Apenarend, maar ik geloof dat de Zoo dat zelf ook wel beseft.
Alleen, heeft het zin om dat vandaag al te communiceren?

Dat er op termijn niet twee maar één soort mensapen zal worden gehouden, is duidelijk.
En ik durf te wedden dat er ook al wordt rekening gehouden met een exit-scenario voor de olifanten.
In het plan van Robbrecht&Daem was een volledig nieuw olifantenperk getekend: waanzin, natuurlijk, en gelukkig ook afgevoerd. Maar het wekte wel de schijn dat men nog tientallen jaren olifanten wou houden. In het huidige plan wordt geen eurocent uitgegeven voor een aanpassing van de olifantenverblijven.
Is dat in zekere zin niet het beste bewijs dat men gaat voor een uitdoofscenario? Waarom nog extra investeren in een soort die zal verdwijnen, zelfs al is het pas binnen vijf jaar? Plan B zou dan zijn: de bulletjes houden zolang het kan (en mag!), maar daarna de feiten accepteren en het savanneperk realiseren dat écht in hun hoofd zit: een hele tempel voor giraffen en zebra's en het olifantenperk erbij. Dat kan perfect, vertrekkend van de huidige inplanting.
Ik vind dat een slim plan waar ik kan mee leven.
En dat ze dat vandaag niet allemaal uitleggen, daar kan ik ook mee leven ;) .
Ik ben het met elke zin van je helemaal eens :)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoo-tfan

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoo-tfan »

Volgens het AZA (U.S) moet 1 olifant beschikking hebben tot:

- Minimaal een buitenverblijf van 500 m2 (per olifant die het verblijf gebruikt dus)
- Minimaal een binnenverblijf van 37 m2 (per dier dus) voor 1 stier of 1 koe+kalf 55 m2

Let wel dit zijn cijfers die ik voor mijn onderzoek heb gevonden en dateren uit 2006 en nieuwere cijfers kon ik niet vinden, het kan nu dus anders zijn. Het EAZA zat niet ver van deze regels af volgens mij maar dit kan ik evt wel na proberen te trekken.

Het WAZA had ik ook iets van gevonden maar was 3000 m2 per 5 dieren (familiegroep) maar dit was een aanbeveling, geen regel

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

WAZA deed aanbevelingen, maar deze zijn van de site gehaald. Spijtig, ik had die 3'000 m² voor 3 dieren, maar ik kan ook een foutje gemaakt hebben met het overnemen van die info. Maar 3'000 voor 5 dieren is echt wel weinig hoor. Ik zie echt geen 5 olifanten op het buitenperk van Olmen staan.

500m² per dier buiten is op zich wel mooi, maar het mag meer zijn. Natuurlijk heeft Antwerpen dan wel een buitenverblijf dat voldoet en neem ik mijn woorden van het te kleine verblijf terug.
Maar mijn persoonlijke visie op het houden van olifanten loopt blijkbaar ver uit elkaar met de visie van de grote dierentuinverenigingen zoals EAZA.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door seborga »

Ik vind die normen toch ook wel zeer licht hoor!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

Lichte normen of niet...

Bij een mogelijk uitdoofbeleid klopt het algemene plaatje wel van de olifanten Antwerpen. Het is een klein perk, maar zolang er maar twee bullen zitten lijkt me dat daar nog geen probleem te vormen. Het perk biedt desondanks zijn cijfers immers wel nog de mogelijkheid om elkaar deels uit de weg te blijven als de dieren dat wensen.


Ik had gehoopt op een diervrije tempel, maar binnen de plannen en de wensen die de dierentuin had is het geen vreemde keuze geworden om er toch dieren in te houden. Ik ben al benieuwd naar het (al bij al snel verwachte) eindresultaat in 2015... :)

Dbelgian schreef:We hebben niet allemaal hetzelfde oogpunt hoor, ik vind dat het restaurant te futuristisch overkomt , zo hadden ze het bv beter gethematiseerd aangepakt, ik heb immers nog niet echt zo'n futuristisch gebouw op een savanne gezien....
Op de schetsen is het inderdaad een moderne stijlbreuk, maar dan gebeurd wel vaker als we kijken naar het restaurantgebeuren in de Zoo. Een schets zegt sowieso nog niet alles, pas indien we de gehele omgeving ervan zien, kunnen we dat echt ervaren/ beoordelen. Sowieso zie ik liever een te modern maar sfeervol gebouw, dan een sfeerloze grote eetkantine van beton welke niet volledig is afgewerkt. Iets wat ik bijvoorbeeld in Olmen toch wel een beetje ervaar... :sssst:
Dbelgian schreef:Ik vraag me trouwens af of ze de prijs gedurende de werken gaan laten zakken omdat er in die periode toch minder te zien zal zijn...
Al bij al gaat het maar om een beperkte periode, maar er zullen toch wel redelijk wat werven opduiken in het park op deze manier. Het zou zeker niet misplaatst zijn om dergelijke acties te zien opduiken. Het is dan ook zeer gelijkaardig met een sterk gereduceerd inkomtarief in de wintermaanden (wat ook enorm geapprecieerd wordt door de mensen) welke diverse andere dierentuinen kennen.
:zaag:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Mystique

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Mystique »

Ik ben voornamelijk benieuwd wat ze met hun giraffen gaan doen tijdens deze werken, je kan ze geen maanden binnenhouden...

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

zoo-tfan schreef:Volgens het AZA (U.S) moet 1 olifant beschikking hebben tot:

- Minimaal een buitenverblijf van 500 m2 (per olifant die het verblijf gebruikt dus)
- Minimaal een binnenverblijf van 37 m2 (per dier dus) voor 1 stier of 1 koe+kalf 55 m2

Let wel dit zijn cijfers die ik voor mijn onderzoek heb gevonden en dateren uit 2006 en nieuwere cijfers kon ik niet vinden, het kan nu dus anders zijn. Het EAZA zat niet ver van deze regels af volgens mij maar dit kan ik evt wel na proberen te trekken.

Het WAZA had ik ook iets van gevonden maar was 3000 m2 per 5 dieren (familiegroep) maar dit was een aanbeveling, geen regel
In de AZA Standards for Elephant Management and Care van april 2012 vind ik het volgende terug:
- Stallen: Minimum recommended stall space (i.e.
temporary holding, overnight, etc) is not less than 600 sq ft (56 sq m) for males or females with
calves, and not less than 400 sq ft (37 sq m) for females.
Dus: mannetje of vrouwtje met een kalf: 56m², vrouwtje: 37m²
- Perken: Recommended minimum size for outdoor habitats is not less than 5400 sq ft (500 sq m) per elephant using the habitat. Dus nog steeds 500m² per olifant.

Getallen blijken dus nog steeds te kloppen. Voor wie er meer over wil lezen: http://www.elephanttag.org/Professional ... il2012.pdf

Overdreven groot durf ik het toch allemaal niet noemen voor dergelijk grote dieren. Wat ik, puur persoonlijk, nog als verzachtende omstandigheid wil aanvaarden is dat er vermoedelijk niet al te veel tuinen zij die mogelijk staan te springen om bv. enerzijds puberolifanten of anderzijds "overschotgiraffen" in huis te nemen. Het is geen excuus voor echte wantoestanden, maar ik wil me anderzijds ook niet inbeelden wat het lot van moeilijk te plaatsen dieren anders had kunnen zijn.

@Limburg vooruit: Een kritische blik op de huidige geldende standaarden lijkt me essentieel om, waar nodig, dingen te verbeteren. Als tuinen voldoen aan de wettelijke minima, tja ... het is legaal, maar slechts het minimum natuurlijk. Ik vergelijk dat, weer persoonlijk, met minimumlonen: het is legaal, maar is het realistisch?

girafon

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door girafon »

Ik … droom … zeg Afrikaanse (puntlip-)neushoorns! Zou ook prima bij thema buffels, gieren, vogels en giraffen passen.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door seborga »

Ik denk dat het bij dromen zal blijven ;)

Neushoorns in Antwerpen :D

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Dat buurtcomité heeft dus een lijvig bezwaarschrift ingediend met als doel een bouwvergunning te verkrijgen die getuigt van een degelijke stedenbouwkundige visie en gedragen wordt door alle stakeholders. Met dat laatste bedoelen ze natuurlijk voornamelijk zichzelf :s
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie