(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

zoofreak schreef: Los van dit alles ben ik wel blij dat de tempel een functie als dierenverblijf kan blijven vervullen.
Gezien het feit dat dit gebouw in het verleden reeds zwaar kreunde onder de vele dieren (en hun uitwerpselen die insijpelde), vind ik het eerder jammer. Gezien de gewenste bezetting van de tempel zal het gebouw ook na een opwaardering hiervoor toch nog een zorgenkindje kunnen blijven vrees ik.

Ik had liever (zoals de Vlaamse overheid destijds ook aandrong) hier een educatief karakter aan gegeven. Dit in de plaats van wat men aan het Rundergebouw wil toekennen. In de tempel is er immers ruimte (indien de dieren weg zijn) om een extra verdieping te plaatsen (rondgang, zonder het middelste deel te verduisteren) en zo toch een mooie ruimte te verwezenlijken... Maar blijkbaar kan de Zoo geen afscheid nemen van een dierentempel. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Ik had liever (zoals de Vlaamse overheid destijds ook aandrong) hier een educatief karakter aan gegeven

Laat me dat even toelichten GG.
Mijn voorkeur gaat ook verreweg naar het behoud van het rundergebouw als dierenverblijf en de tempel als museum.
Maar de keuzes zijn wat ze zijn.
Als de Zoo-academy al heel het rundergebouw gaat innemen, vind ik dat er toch een redelijk evenwicht is gevonden in het gebruik van het historisch patrimonium. Een aantal gebouwen behouden hun functie als dierenverblijf (neushoorngebouw, varkensgebouw en dus ook de tempel), een aantal moet andere functies vervullen (lama- en dus ook rundergebouw).
Je opmerking over de mankementen van de tempel kloppen natuurlijk.
Vooral olifanten zijn super belastend voor eender welke constructie, laat staan een eeuwenoude. En ook voor de giraffen had ik liever een nieuwe stal gezien bvb aansluitend bij het restaurant.
Maar goed, het voordeel is dat de tempel ook in de toekomst de 'backdrop' vormt voor een giraffengroep, en dat is toch een decor dat zodanig onlosmakelijk met de Zoo verbonden is, dat het ook weer zijn charme heeft ;) .
Ik herinner me ook van enthousiaste tripreports dat de Zoo van Bazel mooie giraffenstallen heeft in een historisch gebouw. Het kan dus wel...

elandantiloop

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door elandantiloop »

Wat ik uit het artikel in de gazet begreep is dat de olifanten er de binnenstallen van de giraffen bijkrijgen. Ik denk dat de giraffen en zebra's een nieuw binnenverblijf krijgen in het gebouw rechts van het neushoorngebouw, vandaar ook dat dat zo hoog is vermoed ik.

Tevens volgens dat artikel komen de oude roofvogelvolières op het okapiperk aan de Vlaamse tuin, al spreekt dit wel het online artikel op de site van de zoo tegen.

Ik vind het trouwens prima dat de olifanten in de tempel blijven. Zeker als ze er de giraffenbinnenverblijven bijkrijgen vind ik dat zeker voldoende groot.

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Lydia »

De okapi's blijven toch waar ze zijn of niet?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Lydia schreef:De okapi's blijven toch waar ze zijn of niet?
Die zone zal zich na de afwerking van zone Z nog definitief worden ingevuld. De huidige 'nieuwe' perken voor de babiroessa's, okapi's en ringstaartmaki's zijn immers maar tijdelijk, d.i. voor 5-10 jaar. Daarna is het voor mss een congobiotoop met de okapi's en wat apen als centraal punt.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

zoofreak schreef:
Ik had liever (zoals de Vlaamse overheid destijds ook aandrong) hier een educatief karakter aan gegeven

Laat me dat even toelichten GG.
Mijn voorkeur gaat ook verreweg naar het behoud van het rundergebouw als dierenverblijf en de tempel als museum.
Maar de keuzes zijn wat ze zijn.
Als de Zoo-academy al heel het rundergebouw gaat innemen, vind ik dat er toch een redelijk evenwicht is gevonden in het gebruik van het historisch patrimonium. Een aantal gebouwen behouden hun functie als dierenverblijf (neushoorngebouw, varkensgebouw en dus ook de tempel), een aantal moet andere functies vervullen (lama- en dus ook rundergebouw).
Je opmerking over de mankementen van de tempel kloppen natuurlijk.
Vooral olifanten zijn super belastend voor eender welke constructie, laat staan een eeuwenoude. En ook voor de giraffen had ik liever een nieuwe stal gezien bvb aansluitend bij het restaurant.
Maar goed, het voordeel is dat de tempel ook in de toekomst de 'backdrop' vormt voor een giraffengroep, en dat is toch een decor dat zodanig onlosmakelijk met de Zoo verbonden is, dat het ook weer zijn charme heeft ;) .
Ik herinner me ook van enthousiaste tripreports dat de Zoo van Bazel mooie giraffenstallen heeft in een historisch gebouw. Het kan dus wel...
Ik kan mij hier volledig bij aansluiten. Bij mij genoot het rundergebouw de voorkeur om als dierenverblijf behouden te blijven omdat ik vooral de buitenperken heel aantrekkelijk vind. Maar het is niet anders, er moesten keuzes gemaakt worden. Ik vermoed dat men de tempel als dierenverblijf behouden heeft omdat anders die hoek te beperkt was om allemaal nieuwe verblijven te bouwen voor alle soorten die men wilde behouden.
En misschien wordt een deel van de ruimte voor het runderverblijf in de toekomst nog anders ingevuld, het is wel een zeer grote ruimte voor een horecapunt (mss in de twee voormalige stallen van de bizons/wisenten?) en een speeltuin.
Al bij al ben ik zeer tevreden met de gemaakte keuzes.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Lydia »

Ach ja... afwachten zeker? Maar ik hoop wel dat de okapi's blijven waar zijn.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Lydia schreef:Ach ja... afwachten zeker? Maar ik hoop wel dat de okapi's blijven waar zijn.
Dat zal zeker zo zijn, er is immers elders geen plaats meer. Vast staat ook dat de moorse tempel behouden blijft. Het enige wat jammer is dat er geen plaats meer is voor een overdekt tropisch regenwoud, dat past immers m.i. perfect bij een stadszoo (tenzij mss achter het apengebouw/planetarium, geen idee hoeveel ruimte daar nog is tot aan de Carnotstraat). Maar das speculaas.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Boomkangoeroe »

zoofreak schreef:De rol die de Egyptische tempel moet vervullen is inderdaad een beetje de achillespees van de nieuwe plannen.
Niet alleen blijven de olifanten daar wonen, de giraffen blijven ook in de tempel, en ik begin zelfs te vermoeden dat ze er de zebra's ook in willen.
Dat wordt wel heel krap...
Wie zegt dat eigenlijk dat de giraffen in de tempel blijven? De olifanten oké daarmee ben ik het eens maar de giraffen?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Boomkangoeroe Mike schreef:
zoofreak schreef:De rol die de Egyptische tempel moet vervullen is inderdaad een beetje de achillespees van de nieuwe plannen.
Niet alleen blijven de olifanten daar wonen, de giraffen blijven ook in de tempel, en ik begin zelfs te vermoeden dat ze er de zebra's ook in willen.
Dat wordt wel heel krap...
Wie zegt dat eigenlijk dat de giraffen in de tempel blijven? De olifanten oké daarmee ben ik het eens maar de giraffen?
Het nieuwe gebouw naast het neushoornverblijf is idd vrij groot op de maquette, het zou kunnen, maar het leek me laag. Mss voor de zebra's?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Boomkangoeroe »

Heeft er dan nog niemand de savanne links van de egyptische tempel gezien met de hoge box links in het perk.... dit is immers een perk die eerder in de diepte ligt zo ziet men de giraffen op ooghoogte vanuit het restaurant :D

De roofvogel boxen zijn te zien helemaal links in de hoek van de maquette in de hoek boven van de mensapenverblijven ik vermoed dan van het gorilla verblijf?

Afbeelding

Gebruikersavatar
iceskate
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 jan 2013, 21:53
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door iceskate »

Als je op deze foto kijkt, zie je langs de rechterkant van de egyptische tempel een klein verblijf die kan niet voor de zebra's zijn.
Als ik Boomkangeroe Mike volg in zijn redenering en de giraffen een nieuw verblijf krijgen dan zullen ze ook onder het net zitten?
Zolang we geen zekerheid krijgen van de zoo uit zullen we moeten verder gissen waar en hoe de giraffen en zebra's hun verblijf + binnen verblijf er zal uitzien.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Boomkangoeroe »

iceskate schreef:Als je op deze foto kijkt, zie je langs de rechterkant van de egyptische tempel een klein verblijf die kan niet voor de zebra's zijn.
Als ik Boomkangeroe Mike volg in zijn redenering en de giraffen een nieuw verblijf krijgen dan zullen ze ook onder het net zitten?
Nee zo bekijk ik het niet Icekate ik bekijk het eerder zoals ik voorstel op onderstaande tekening:
Afbeelding
Je gaat via de canyon onder het restaurant, zo kom je uit in de volière bij de buffels en de vogels. Op het einde van de volière kun je dan deze verlaten en kom je uit tussen de egyptische tempel en het lamagebouw, je keert dan met een pad terug langs de egyptische tempel langsheen enkele kleinere verblijven zo kom je dan uit bij de tweede savanne juist voor het restaurant. Naast de tempel...

ricky

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ricky »

Dus de giraffen en zebra's komen dan op de huidige hertenperken? Maar daar staat geen groot gebouw op de maquette om giraffen te huisvesten.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

Ik ben zelf begonnen met een fout, ik dacht dat heel de zon het restaurant was, ik denk nu dat aan 1 kant het restaurant is dat dan eigenlijk een muur vormt van de grote volière en dat eigenlijk de meeste oppervlakte van die zon eigenlijk gewoon de overspanning van die volière is/wordt.
Waar jij de giraffen plaatst, Mike, moeten ze een paadje over om naar hun nachtverblijf in de egyptische tempel te gaan (je hebt ze voor de tempel gezet).

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Boomkangoeroe »

Zo interpreteer ik ten minste de maquette de tijd zal meer uitleg moeten bieden vrees ik..?

ricky

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ricky »

De hertenperken zijn ook niet zo groot (max 1000 m²). Blijven de giraffen niet op het huidige perk dat verder richting de oude lamabinnenverblijven getrokken worden zodat er een groot deel van die hoek wordt ingenomen? Dat is ongeveer 2000m². (telkens opgemeten via geopunt). Op de schuine foto van de maquette is daar wel een stukje muur/afsluiting te zien.

Zebra's kunnen nog altijd bij in de tempel, als je de perken waar nu de anoa zit als 'separatie' ziet waar wel zebra's kunnen komen maar geen giraffen. Op die maquette is daar ook een perk te zien met iets dat lijkt op een rots maar tussen de rots en de tempel een lager muurtje (of dan poort)?

sonicman

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door sonicman »

hier wat duidelijkheid...

Afbeelding
Afbeelding

binnenkort meer...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Ziet er mooi uit op papier. Maar ze hadden beter een keuze gemaakt giraffen of olifanten. Dan had de gekozen soort 3'500m² i.p.v. 1'250 en 2'000 m² nu.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Ziet er mooi uit op papier. Maar ze hadden beter een keuze gemaakt giraffen of olifanten. Dan had de gekozen soort 3'500m² i.p.v. 1'250 en 2'000 m² nu.
Klopt, maar de huidige keuze is niet onomkeerbaar he, ze kunnen gerust in de toekomst het geplande giraffen-zebraperk uitbreiden met het huidige olifantenperk.

Wat ik vreemd vind is dat de meegedeelde verhoudingen tussen de oppervlakte van het giraffen-zebraperk (2000 m²) en dat van de buffels (8000m²) toch niet kloppen. Misschien is de volière 8000m², met daarin het buffelperk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie