(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
elandantiloop

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door elandantiloop »

Ik snap niet dat hier altijd op de kap van de omwonenden wordt gezeten. Die mensen hebben het volste recht zich bezig te houden met wat er tegenover hun neus wordt neergezet. Niemand wil op een blinde muur kijken, bovendien kunnen de woningprijzen nog eens serieus zakken ook als je appartement plots uitkijkt op een lege muur.

En op Mystique in te gaan, een gemeenschaps- of buurtoverleg moet een overleg zijn tussen buurtbewoners. Als jij elders in Antwerpen woont heb jij weinig tot niets met die buurt te maken. Of zou jij het bijvoorbeeld normaal vinden als inwoners van , ik zeg maar iets, de kerkstraat in Borgerhout, zich komen moeien als er een straat wordt heraangelegd op 't zuid.

Mystique

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Mystique »

elandantiloop schreef:En op Mystique in te gaan, een gemeenschaps- of buurtoverleg moet een overleg zijn tussen buurtbewoners. Als jij elders in Antwerpen woont heb jij weinig tot niets met die buurt te maken. Of zou jij het bijvoorbeeld normaal vinden als inwoners van , ik zeg maar iets, de kerkstraat in Borgerhout, zich komen moeien als er een straat wordt heraangelegd op 't zuid.
Ik begrijp dat de buurtbewoners geen blinde muur voor hun huis willen, en dat ze daarom in overleg willen treden met de Zoo. Hierdoor kan het vb. het uitzicht van deze muur gewijzigd worden onder invloed van dit overleg. :) Dus ik zeg niets over het feit dat ze willen overleggen.
Ik heb wel iets tegen de manier waarop ze dit doen. Door nu al de wildste verhalen de ronde te laten doen, door nu al rond zich heen te schoppen, maken ze geen vrienden en geven ze de Zoo een slechte naam, want de Zoo overlegd niet, terwijl de reactie op ATV het tegendeel bewijst.

En wil ik inspraak over de aanleg van een nieuwe straat? Neen, maar wel over zaken die rotsvast verbonden zijn met mijn stad (dezelfde stad als die van de omwonenden), ik verwijs hiermee naar de Sinksenfoor, het BAM-tracée en de Langewapperbrug, de bouw van het MAS, ... De Zoo hoort hier ook bij. Dit zijn zaken die alle Antwerpenaren aangaan, en niet enkel omwonenden, of zie ik dit zo fout.
Zo zie ik vb. Manu Claeys opduiken in het filmpje omtrent het buurtprotest, de grote man die tegen het BAM-tracée en de Langewapperbrug is en voor het Meccano-tracée, iets dat nochtans niet in zijn buurt zal plaatsvinden. Hij wil hier wel zijn mening over geven, terwijl hij dit volgens jouw visie niet mag doen. :) waarom mag dit voor dergelijke zaken, van maatschappelijk belang wel, en voor andere zaken van maatschappelijk belang niet?

Dit is helemaal geen verwijt naar jou toe Elandantiloop :) Helemaal niet, maar ik vind het twee maten-twee gewichtenprincipe niet zo rechtvaardig, ofwel doe je het altijd ofwel nooit. :) Dat is het eerlijkste voor iedereen. :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

elandantiloop schreef:Ik snap niet dat hier altijd op de kap van de omwonenden wordt gezeten. Die mensen hebben het volste recht zich bezig te houden met wat er tegenover hun neus wordt neergezet. Niemand wil op een blinde muur kijken, bovendien kunnen de woningprijzen nog eens serieus zakken ook als je appartement plots uitkijkt op een lege muur.

En op Mystique in te gaan, een gemeenschaps- of buurtoverleg moet een overleg zijn tussen buurtbewoners. Als jij elders in Antwerpen woont heb jij weinig tot niets met die buurt te maken. Of zou jij het bijvoorbeeld normaal vinden als inwoners van , ik zeg maar iets, de kerkstraat in Borgerhout, zich komen moeien als er een straat wordt heraangelegd op 't zuid.
Ik geef enkel af op mensen die altijd komen klagen voor zaken die eigenlijk normaal zijn. Ik ga er nu van uit dat de zoo bij het indienen van zijn bouwplannen rekening heeft gehouden met alle bestaande stedenbouwkundige vereisten die momenteel aanwezig zijn. Nogmaals, indien de zoo, of een particulier of onderneming, wil afwijken van die geldende regels, vind ik het zeker normaal dat er een verplicht overleg wordt georganiseerd, voorafgaand, en dat er toestemming van de omwonenden moet geschieden.

Maar wat is de feitelijke situatie met die zgn. muur van 10 meter hoog? Voordien stonden daar huizen, 10 meter is ongeveer 3 bouwlagen. Ik probeer mij die huizen voor te stellen: vele daarvan hadden toch 2 verdiepingen, vaak nog met een dak erboven? Er wijzigt dus niets aan de oorspronkelijke situatie. In zo'n geval heb ik dus wel een probleem met klagers. Idem voor mensen die op het platteland komen wonen en dan klagen over de boer die zijn mest uitrijdt. Of die rond een luchthaven komen wonen en dan proberen te verhinderen dat er nog geluidsoverlast is. Zo kan een samenleving zich niet meer verder ontwikkelen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Op diezelfde atv-site, een nog langer (meer dan 9 minuten) interview met Dries Herpoelaert. Ook ietske meer over de nieuwe plannen.

http://atv.be/antwerpen-vandaag/antwerp ... tAXwsux6t8µ

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

Mystique schreef: Ik heb wel iets tegen de manier waarop ze dit doen. Door nu al de wildste verhalen de ronde te laten doen, door nu al rond zich heen te schoppen, maken ze geen vrienden en geven ze de Zoo een slechte naam, want de Zoo overlegd niet, terwijl de reactie op ATV het tegendeel bewijst.
De geïmproviseerde verzameling van de buurtbewoners (er wordt benadrukt dat er geen comité is tegen deze zaak) spreekt echter dat ze een overleg mét de Zoo willen. Dat ze samen met de Zoo willen praten over deze muur. De Zoo geeft vooral aan dat ze vanzelfsprekend wil luisteren. Om nu te spreken van een rel en een slechte naam? Ik denk dat het eerder weer een ongelukkige timing van communicatie is, welke vlot werd opgepikt en vergroot in de plaatselijke media.

Het gaat nu eenmaal vrij plots en snel, als de Zoo een mediaheisa (welke je geblinddoekt kon zien aankomen, dat heb je altijd bij dergelijke plannen in een drukke omgeving) wenste te vermijden, had ze zelf de buurbewoners er vroeger kunnen bij betrekken. Buiten de bouwaanvraag (en de plannen op het stadhuis wellicht) horen ze immers pas de 13de meer van de Zoo als ik het goed heb.
Mystique schreef:En wil ik inspraak over de aanleg van een nieuwe straat? Neen, maar wel over zaken die rotsvast verbonden zijn met mijn stad (dezelfde stad als die van de omwonenden), ik verwijs hiermee naar de Sinksenfoor, het BAM-tracée en de Langewapperbrug, de bouw van het MAS, ... De Zoo hoort hier ook bij. Dit zijn zaken die alle Antwerpenaren aangaan, en niet enkel omwonenden, of zie ik dit zo fout.

Zo zie ik vb. Manu Claeys opduiken in het filmpje omtrent het buurtprotest, de grote man die tegen het BAM-tracée en de Langewapperbrug is en voor het Meccano-tracée, iets dat nochtans niet in zijn buurt zal plaatsvinden. Hij wil hier wel zijn mening over geven, terwijl hij dit volgens jouw visie niet mag doen. :) waarom mag dit voor dergelijke zaken, van maatschappelijk belang wel, en voor andere zaken van maatschappelijk belang niet?
Waar Manu Claeys eventueel woont, en wat zijn rol in het gesprek is weet ik niet... Maar op basis van zijn passage in beeld vind ik niet dat elke Antwerpenaar zijn medezeggingschap zou kunnen opeisen over een muur in de Zoo. Voor het zelfde geld doet men enkel beroep op de man omdat hij ervaring heeft in het organiseren van dergelijke vergaderingen/ bijeenkomsten. Wie aan de andere kant van de stad woont heeft er immers geen last of voordeel uit zo een muur, enkel de mensen die direct hiermee te maken hebben zouden enige kritiek mogen brengen naar mijn mening.

Ik woon in de provincie Antwerpen, en betaal ook belastingen... Aangezien dat de media zich volledig richt op Antwerpen, en dat dit het gehele landschap beïnvloedt, zou ik dan ook mijn zeg kunnen afdwingen bij de Zoo. Wat in mijn ogen absurd zou zijn. Op die manier kan men er nooit iets verwezenlijken. Wat ScaraMcDuck ook al aanhaalde vanochtend. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Eigenlijk is het jammer dat men bij bouwaanvragen alleen maar TEGENpartijen hoort.
Ik woon niet zover van de Zoo, maar net te ver om nog bij de 'buurt' te horen.
Ik hoop dat het stadbestuur beseft dat vele Antwerpenaren VOOR deze plannen zijn.
(Manu Claeys woont wel degelijk in de buurt. Maar de man is inderdaad een 'beroepsactivist' die daar full-time mee bezig is. Als die zijn tanden ergens in zet ... aiaiai).

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Het is zover !
De plannen voor zone Z staan online
http://www.zooantwerpen.be/nl/nieuws/be ... we-savanne
Laat de reacties losbarsten ;) !

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

Afbeelding

ik veronderstel dat het restaurant de omgekeerde ondergaande zon is bovenaan de maquette? de gebouwen erachter zullen dan de huizen van de Ommeganckstraat zijn?

leuk om te lezen:
De oude roofvogelvolière, een beschermd monument dat tijdelijk gedemonteerd werd, zal na de realisatie van de Savanne naast dit restaurant een plaats krijgen en de thuis worden van kleurrijke ara’s. Oorspronkelijk stond deze volière langs de rand van het park, daarom wordt deze ook nu verplaatst tot bijna tegen de nieuwe hofmuur van de ZOO.

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Lydia »

Dat restaurant is LELIJK!!! :doh:

De rest klinkt goed. Vooral de oude gebouwen die gerestaureerd worden. :bravo:
Bij de egyptische tempel is dat inderdaad nog eens dringend nodig heb ik al gezien.

Oh! De roofvogelvoliere komt terug!!! :god:
Ik vind het wel onozel dat ze ze niet gewoon hebben laten staan want dat speeltuingedoe trekt op nie veel vind ik. Dat zouden beter meer naar achter zetten zodat de bezoekers geen last hebben van die lawaaierige kinderen. Maar ik ben wel blij dat ze terugkomt!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Op het eerste zicht ziet er het heel goed uit. Restaurant look is een kwestie van smaak. Maar combi van buffels en veel vogels: :bravo:
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Lydia »

Apenarend schreef:Restaurant look is een kwestie van smaak.
Ja, ik hou vooral van oude/historische gebouwen. Dit is veeeeeel te modern voor mij. :lala Hopelijk zal het in het echt wat mooier zijn dan op het plan.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Lydia schreef:
Apenarend schreef:Restaurant look is een kwestie van smaak.
Ja, ik hou vooral van oude/historische gebouwen. Dit is veeeeeel te modern voor mij. :lala Hopelijk zal het in het echt wat mooier zijn dan op het plan.
Das waar Lydia, maar het vorige restaurant was ook niet om aan te zien. Daarnaast vind ik het wel goed dat ze iets heel moderns neerzetten, ipv die mooie historische gebouwen proberen te imiteren. Dat zou mss nog minder werken. Een combi van klassiek en modern kan heel erg tegenvallen, maar evengoed heel goed werken.
Goed dat ze in de hoogte werken, zo is er meer plaats. Een mooi terras zal de inkomsten uit horeca ten goede komen.
En dat we met het varkensgebouw een nieuwe indoorfaciliteit erbij krijgen, is toch een regelrechte onverwachte aanwinst in dit plan. Ik weet alleen niet of 2000m² voor de combi giraffen/zebra wel voldoende is?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Poeh!
Veel teveel om ineens op te reageren.
Twee opvallende dingen voor mij:
. de giraffen blijven in de tempel en krijgen er zelfs nog zebra's bij; dat zie ik even niet qua ruimte;
. het rundergebouw wordt dus toch dierenvrij; dat vind ik jammer, maar het schept wel enorme mogelijkheden voor de Zoo-academy, zeker als ze ook de bovenverdieping krijgen; ik had verwacht dat de Melkerij en heel de aanpalende hoek die functie zou krijgen.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

Ze spreken trouwens over Slurfhondjes...

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Was het al maar eind 2015 ... ik zie het al helemaal zitten. Uit de maquette en conceptplaten is het me nog niet helemaal duidelijk hoe ik me de zone rond de Egyptische tempel moet voorstellen ... en wat nu net de toekomst van het mensapengebouw en zijn bewoners is in dit geheel. We komen het vanzelf wel te weten veronderstel ik :)

elandantiloop

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door elandantiloop »

Ik vind het vooral positief dat de zoo de oude hekwerken doorheen de tuin terug gaat terugbrengen. Dat ze aan het volièregebouw( waar de pinguins komen) een deel gaan terugbrengen wisten we al. Maar dit wordt blijkbaar ook gedaan bij het varkensgebouw.

Als het lamagebouw er eenmaal staat kunnen ze de aanbouwsels van het restaurant flamingo afbreken en het Lodewijk XIV paviljoen terug in oorspronkelijke staat herstellen.

Wild speculeren van mijn kant. Zouden ze op het 'plein' voor het rundergebouw ook de oude buitenhekken terugzetten. De drie buitenste kooien zijn nog steeds aanwezig.

Lodewijk XVI paviljoen:
http://antwerpen-zoo.pictura-dp.nl/inde ... 50aa8e7c68

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

Gezien de bebouwing tegen 'de muur' aan de kant van de Zoo is het al bij al dus ook niet onlogisch dat er daar voor een groot stuk een muur komt te staan zonder kijkgaten. Anders kijk je immers enkel nog binnen bij het restaurant op het eerste zicht... Al merk ik uit het stukje over de hofmuur op dat er toch nog enkele ramen zouden zijn aan de straatkant?

Hofmuur
ZOO Antwerpen gaat verder met de ontwikkeling tot omsloten stadstuin met een expliciet gedefinieerde rand zoals opgelegd door Onroerend Erfgoed. De nieuwe gebouwen in de Savanne worden aan de rand van het gebied gepositioneerd zodat hun achtergevel dienst doet als muuronderdeel. Kleine stukjes hofmuur met enkele ramen verbinden de weinige leemtes aan de rand van het park en deze worden gefragmenteerd uitgevoerd in baksteen in een waaier aan verbanden.

Bron & meer:
http://www.zooantwerpen.be/nl/nieuws/be ... we-savanne

Voor de rest is het best een veelbelovend plan. Het tunnel-groeve concept slaagt ook elders (Doué, Gaia, ...) aan, dus zou ook hier wel kunnen werken. Maar ook het toegankelijke Varkensgebouw spreekt me wel aan, de invulling van het Rundergebouw (en speeltuin ervoor) minder... Maar dat laatste is nog even afwachten tot er meer details zijn. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joos
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 nov 2010, 11:47

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Joos »

Helemaal mee eens Gorilla Gust! ikzelf vind het ook jammer dat het rundergebouw diervrij gaat worden in de toekomst. Ik vind dit stukje zoo zeer charmant (zowel binnen als buiten) en had gehoopt dat ze de functie die ze er nu aan gaan geven hadden gepland in de oude melkerij. Maar bon buiten het feit dat de mensapen nog niet onmiddellijk zicht hebben op een echt buitenverblijf vind ik de voorgestelde veranderingen zeer geslaagd!!!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Joos schreef:Helemaal mee eens Gorilla Gust! ikzelf vind het ook jammer dat het rundergebouw diervrij gaat worden in de toekomst. Ik vind dit stukje zoo zeer charmant (zowel binnen als buiten) en had gehoopt dat ze de functie die ze er nu aan gaan geven hadden gepland in de oude melkerij. Maar bon buiten het feit dat de mensapen nog niet onmiddellijk zicht hebben op een echt buitenverblijf vind ik de voorgestelde veranderingen zeer geslaagd!!!
Idem bij mij, het enige wat echt jammer lijkt is de nieuwe functie van het rundergebouw. Voor mij dan vooral de buitenruimte waarvan ik de huidige invulling (perk met oude bomen, rotsafsluitingen, historisch hekwerk, historisch gebouw) gewoonweg super vond (dan mss wel maar met 1 soort).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

ricky

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ricky »

De plannen zien er mooi uit, en de bouwtijd van dit grote project is ook kort. dus dit wordt vrij snel een trekpleister.
Spijtig dat ze voor de giraffen en zebra's echt wel het wettelijke minimum nemen als oppervlakte voor hun verblijf.

Plaats reactie