(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2788
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: KMDA Masterplan-topic

Bericht door Boomkangoeroe »

Ja oké maar wees dan ook eens eerlijk dan kunnen ze ook terug een streep trekken door het masterplan 2020 hé....

elandantiloop

Re: KMDA Masterplan-topic

Bericht door elandantiloop »

Dat geldt toch voor elk masterplan. Welk masterplan verloopt er nu volledige volgens plan. (zowel qua timing als que realisaties)

Een masterplan is dan ook niet meer of minder dan een iet of wat indicatie van hoe iets (in dit geval de zoo) in de toekomst veranderd wordt.

Hippo

Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Hippo »

Eerder postte ik dit in het Bouwnieuws van 2013:
Op 19 december 2013 heeft de KMDA een aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning ingediend bij de stad Antwerpen. Het betreft een aanvraag tot renovatie en restauratie van de gebouwen en landschap van de zone Z in de ZOO van Antwerpen. Zoals gebruikelijk kunnen er vanaf die datum 30 dagen bezwaren of opmerkingen ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen.
Zoals gewoonlijk als de KMDA iets voor het nog in te vullen uitbreidingsgebied aankondigt (zoals de muur die er nu staat, eerdere bouwplannen op Zone Z, ...), moet het buurtcomité zich zorgen maken en mogelijk weer een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen en kan alles weer uitgesteld worden. De ZOO organiseert op 13 januari een buurtoverleg om de plannen te verduidelijken en iedereen gerust te stellen.

Link naar het nieuwsfragment op ATV: http://atv.be/nieuws/2013-12-31/buurtbe ... sPWk5V3vIU

Ik hoop echt dat het buurtcomité niet weer een bezwaarschrift gaat indienen, want dan kan het nog wel eens heel lang wachten zijn op de definitieve (om)bouw van 'Zone Z'.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Ironisch, vroeger stond het er vol met hoge semi-vervallen huizen en nu is het dan ook weer een probleem ... *zucht*

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2788
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Boomkangoeroe »

Dat snap ik ook niet vroeger was er nooit een probleem ze hadden beter de huizen afgebroken en meteen een nieuwe gevel gezet.... :doh: en by the way ze wonen in een stad hé als je open wilt wonen dan moet je komen wonen op het platteland zoals wij dan spelen je kinderen zelfs bijna veilig op straat :s

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Misschien is het grootste "probleem" dat men niet langer gratis de zoo zal kunnen binnenkijken? :p
Ik meen me trouwens te herinneren dat men er initieel gewoon een volle gevel / muur wou zetten, maar door het protest dat daar toen op kwam werd toen de huidige muur met gaten gezet ...

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2788
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Boomkangoeroe »

Misschien dan een tegemoet koming doen vanuit de zoo en de bewoners elk een abbonnement geven.

Mystique

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Mystique »

Elke bewoner een abonnement is geen optie, want dan komt half Antwerpen klagen voor die plannen, zeker die kant van het stad...

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Boomkangoeroe Mike schreef:Misschien dan een tegemoet koming doen vanuit de zoo en de bewoners elk een abbonnement geven.
Misschien moet de stad Antwerpen op dat vlak gewoon wat harder optreden ... ik snap de bezorgdheid over open ruimte en veiligheidsgevoel uiteraard wel. Vanzelfsprekend oogt het veel mooier als je in de straat loopt en zicht hebt op giraffen of okapi's. Maar is dat belangrijker dan het uitbreiden / verbeteren van de perken van een aantal diersoorten? We kennen het antwoord ongeveer half januari blijkbaar.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Welke dierentuin laat zijn collectie zien vanop de straat?? Dat ze een muur bouwen ter hoogte van 3 verdiepen met het uitzicht van die krotten die er stonden. Dan is de buurt terug tevrede, hebben ze hun marginaal uitzicht terug.
Sorry voor de zwaardere woorden, maar dat gezaag van al die buren hangt mijn kl...n uit, de zoo bestaat 170 jaar, er is dus niemand die daar langer woont dan de zoo en iedereen wist dat ze er was toen ze er gingen wonen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door seborga »

Limburg vooruit schreef:Welke dierentuin laat zijn collectie zien vanop de straat??
Artis is op dat vlak heel 'transparant'. Je hebt vergeet er geen moment dat je je in het hart van een grootstad bevind. Hopelijk gaan ze die tour niet op ...

girafon

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door girafon »

seborga schreef:
Limburg vooruit schreef:Welke dierentuin laat zijn collectie zien vanop de straat??
Artis is op dat vlak heel 'transparant'. Je hebt vergeet er geen moment dat je je in het hart van een grootstad bevind. Hopelijk gaan ze die tour niet op ...
Dat is in den Antwerpse situatie ook niet gewenst.

Ik begrijp het punt van kritiek overigens wel een beetje (de buurt om de Ommeganck was nimmer een plaatje ….. laatstelijk). Toch vind ik ook dat het punt van dierenwelzijn … een zwaarwegend element zou moeten zijn. Het is mij awel ietwat te antropomorfisch nu.

Mystique

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Mystique »

Ze hebben enkele jaren geleden voorgesteld om doorkijkruiten te maken voor de dierenkeuken of stallen, maar een dergelijk plan werd ook afgeketst...

Dat de buurt zijn mond eens houdt, een organisatie als de Zoo moet gewoon evolueren en enkele zuurpruimen mogen deze evolutie niet belemmeren. Precies of de achtergestelde buurt van de Ommeganckstraat opeens zoveel slechter zou worden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

Mystique schreef:...

Dat de buurt zijn mond eens houdt, een organisatie als de Zoo moet gewoon evolueren en enkele zuurpruimen mogen deze evolutie niet belemmeren. Precies of de achtergestelde buurt van de Ommeganckstraat opeens zoveel slechter zou worden.
De buurt stelt zich dan wel moeilijk op, en ogenschijnlijk niet altijd even verdraagzaam. Maar de toon van deze tegenreactie is ook van dat kaliber vrees ik. Het leven van een bedrijfsleider zou zoveel makkelijker zijn als dat allemaal zomaar zou mogen, maar de wereld zou er toch niet beter van worden vrees ik. Gelukkig staan er verdraagzamer mensen aan het roer van het land... ;)


Maar om inhoudelijk verder te gaan. Omwonende moeten dus zwijgzaam toekijken, en alles braaf accepteren wanneer een populaire dagattractie een historische (en voor de omwonende dus ook voor zeer lange tijd bepalende) verbouwing doorgaat? Ongeacht hoe of wat deze dagattractie juist gaat doen? En dit terwijl de verbouwing ook deels betaald wordt via subsidies, waar de burgers dus onrechtstreeks aan hebben meebetaald? We spreken immers van een dagattractie, daar een dierentuin niet enkel meer een asielfunctie, of een natuurbeschermende functie heeft. Het zijn ook grote commerciële bedrijven (die voorlopig gelukkig nog te rechtvaardigen zijn dankzij hun inspanningen voor fauna en flora, en educatie hiervan naar de mensen toe).

Of de buurt achtergesteld zou zijn of niet (vanuit een andere opinie ben je sowieso al achtergesteld als je in een stad gaat wonen, het is maar wie, en vooral hoe je het bekijkt.) speelt ook weinig rol. Anders zouden we snel enkele armere buurten kunnen platgooien, en er snel ons eigen ding gaan doen. Iets wat in de onze samenleving dus (gelukkig) niet kan.

Wat de Zoo nu gaat doen, gaat het beeld van de dierentuin (zeker langs de straatkant) voor een zeer lange tijd tekenen, en zal niet meer snel veranderen. De Zoo zit nu eenmaal opgesloten in een stad, dat er dan dergelijke stadsproblemen en strubbelingen zijn is niet meer dan normaal. Enkel een verplaatsing van de dierentuin kan dat volledig doen verdwijnen, maar dat is zeker nog niet nodig. De KMDA is een oud en gedreven lobby-instituut. In dat soort zaken zal ze ook wel haar weg vinden, het duurt misschien enkel wat langer. Wie weet wat ze kan forceren de 13de. :anders:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Mystique

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Mystique »

Het enige wat ik wil zeggen is dat de buurt bepaalde eisen stelt die nu eenmaal op niets slaan...
1) Ze vinden dat de Zoo een mooi stukje groen is, waar ze alleen naar kunnen kijken via de kijkruiten. Misschien moet je eens in de Zoo gaan wandelen en niet enkel profiteren van het gratis zicht? Trouwens ze gaan binnen enkele jaren hetzelfde meemaken als de ingang verlegd is, dan kunnen ze ook naar de zoo kijken van buitenaf, maar dan zit men wel al voor een stuk in een groene zone.
2) De buurt heeft bezwaar tegen een muur van 10,5 meter, soms 8m hoog. Vrije vertaling: de buurt heeft bezwaar tegen een muur, van welke hoogte ook. Dat is ook de reden van de kijkruiten, niet omdat de Zoo het wilde, maar omdat de buurt het eiste. Toch ronduit absurd: ik ga toch ook niet tegen mijn buurman zeggen dat hij een gat in zijn haag moet maken omdat ik wil kunnen genieten van het uitzicht?
3) Mensen moeten eens dringend leren dat de Zoo niet enkel een dagattractie is, zoals een museum of een pretpark. Dierentuinen zijn er om mensen te vermaken, én om de diverse biodiversiteit zo goed mogelijk in stand te houden. Tevens wordt er wetenschappelijk onderzoek verricht naar verschillende soorten. Dus de Zoo moet nu eenmaal uitbreiden en evolueren om zijn missie te kunnen verderzetten.
4) Mensen zijn gekke wezens. Langs de ene kant roepen ze dat dieren in dierentuinen er echt verschrikkelijk bij zitten (vb te kleine verblijven), maar langs de andere kant protesteren ze tegen een uitbreiding in functie van het dierenwelzijn... Gek, gek, gek...

ricky

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ricky »

Mystique schreef:2) De buurt heeft bezwaar tegen een muur van 10,5 meter, soms 8m hoog. Vrije vertaling: de buurt heeft bezwaar tegen een muur, van welke hoogte ook.
Het lijkt me vrij logisch dat iemand tegen een blinde muur van 10,5 meter hoogte is, zeker omdat het geen kort stukje is, maar bijna de lengte van de straat. Dus dat is iets waar de zoo wel rekening mee moet houden. En ja, de zoo is er al lang en de buurtbewoners zouden niet zomaar eisen mogen stellen maar de Zoo zelf moet ook rekening houden met de buurt.
En ik zou trouwens ook niet staan te springen voor een blinde muur voor mijn huis.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2788
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Boomkangoeroe »

Wie zecht er dat deze muur langs heel de lengte wordt geplaatst en wie zegt er dat dezemuur geen mooie afwerking krijgt zoals de buitenzijde van het aquarium? Mocht ik van de zoo zijn zou ik ook eens kijken wat de wet op de privacy zegt, niet iedereen hoeft immers steeds inkijk te hebben... :s

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door seborga »

Even een bemerking: op hoeveel plaatsen in Antwerpen is de bouwlaag lager dan 8 meter? Op niet veel plaatsen denk ik ...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

seborga schreef:Even een bemerking: op hoeveel plaatsen in Antwerpen is de bouwlaag lager dan 8 meter? Op niet veel plaatsen denk ik ...
Helemaal correct, vroeger stonden daar ook huizen van die hoogte. Die buurtbewoners beschouw ik als opportunisten en egoïsten. Helaas zie je dat soort mensen almaar meer opduiken bij belanggroepen en actiecomités. Dat is heel jammer want op de duur gaat de waarde van dergelijke groepen teniet.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

ricky

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ricky »

Apenarend schreef:vroeger stonden daar ook huizen van die hoogte. Die buurtbewoners beschouw ik als opportunisten en egoïsten.
Inderdaad, vroeger stonden er huizen en geen blinde muur. Zoiets is een heel groot verschil. Het is maar normaal dat de buurtbewoners bezorgd zijn.
Als de zoo gewoon zou mogen bouwen wat ze wil, zonder met de buurt rekening te houden, dat zou egoïstisch zijn.

Plaats reactie