(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

Bron?
En geldt dat voor het gebouw zelf of ook voor de ruimte ervoor, waar nu de perken zijn?
(zou wel een flinke streep door de rekening zijn..)

harimau

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door harimau »

Heb het enkele weken terug gelezen, maar weet helaas niet meer waar... :-\

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Dbelgian »

Toen ik net aan het zoeken was naar oude plans van de zoo, ben ik op een ander forum foto's tegengekomen van een deel plan en een deel maquette van de komende veranderingen in de zoo.
Al snap ik nog steeds niet wat waar nu zit, de olifanten gaan weer naar de kant waar de giraffen nu zitten, de giraffen en zebras komen net naast de olifanten.
het rundergebouw zie je rechtsonder, daar rechtboven ( waar het rundergebouw bijna loodrecht op uitgeeft) zie je de varkensstallen en tropische voliéres.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2792
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Boomkangoeroe »

Deze plannen zouden alweer achterhaald zijn heb ik gehoord.... :doh:

Nu zou er een nieuw restaurant op de plaats van het stokstaartje gebouwd worden en dat is dan ook weer niet te zien op deze maquette. De tijd zal heling bieden al verlang ik nu ook wel te weten wat we dan zoal mogen verwachten in het nieuwe deel van de zoo?

Ik hoop nog steeds dat we al een tipje van onder de sluier gaan kunnen kijken wanneer het KMDA magazine van maart uitkomt. Aangezien de eerste werken van deze zone gepland staan om begin maart van start te gaan. Misschien komen we dan meer te weten? Ik hoop dan ook wel dat de KMDA terug een prestigieus project kan naar voor brengen die uniek zal zijn in dierentuinland. Een project met een grote belevingswaarde zou bijvoorbeeld erg van pas kunnen komen in een kleine dierentuin als antwerpen zodat een bezoeker ook wel echt geprikkeld wordt om er eens rond te lopen. Net als bijvoorbeeld het nieuwe leeuwenverblijf zodat de Antwerpse ZOO ook zijn stipje op de landkaart verdiend.

:lion:

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Dbelgian »

op de afbeeldingen hierboven kan je denk ik zien dat het door de architecten voorzien was dat je een gebouw of overdekte gang had aan de giraffen, tussen het perk en de ommeganckstraat.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

Jongens, dat zijn de plannen waarmee Robbrecht en Daem architecten de ontwerpwedstrijd voor de uitbreidingszone hebben gewonnen. Ze dateren van 2005..
Ze zijn hier al zeer uitvoerig becommentarieerd en inmiddels al ettelijke keren aangepast.
Gaan we die discussie weer helemaal hernemen?

Wat min of meer de conclusie is: de hoek die voor de olifanten was ingetekend wordt ongeveer het savannegebied rond het neushoorngebouw (dat wilden de heren architecten gewoon slopen).
Het ingetekende giraffengebouw zou min of meer kunnen blijven waar het bedoeld was, maar er moet nu een horecapunt ingebouwd worden.
Wat zich links van de giraffen bevindt is een 'mensapen'project waar nog niks defintief over is.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA-masterplantopic

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:Toen ik net aan het zoeken was naar oude plans van de zoo, ben ik op een ander forum foto's tegengekomen van een deel plan en een deel maquette van de komende veranderingen in de zoo...
Aangezien dit aansluit op het Zooase verhaal dat ook al in dit masterplantopic terugkwam, is deze post (inclusief de vervolgantwoorden) hierheen verplaatst.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA-masterplan topic

Bericht door Gorilla Gust »

Ik wil graag even (los van de bovenstaande discussie) de aandacht vestigen op ons nieuwe toekomstplannen-topic (KMDA): viewtopic.php?f=84&t=4674
Steeds weer onderweg enzo(o)!

elandantiloop

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door elandantiloop »

Is er nu al iets bekend van de toekomstige savanne? Welke dieren er komen? Of er nieuwe binnenverblijen worden gebouwd?

Is het uberhaupt al zeker dat er een savanne komt? Want bij de zoo lijkt zoiets nooit zeker te zijn.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door zoofreak »

Eén ding is zeker: bouwen gaan ze doen. De vraag is wat precies :) ?
Het echt definitieve plan met inbegrip van het horecapunt (een relatief recente beslissing na de njet voor het rundergebouw) is nog steeds niet bekendgemaakt.
Maar dat het een 'savanne'project wordt daar kunnen we toch wel van uit gaan, denk ik. De giraffen zijn dringend toe aan nieuwe stallen en de bergzebra's zijn ook met dit project in het achterhoofd binnengehaald.
Of er nog plaats is in dit plan voor de buffels: geen idee;
Nu het rundergebouw geen restaurant kan worden, zullen de kaarten wel weer een beetje herschudt worden, zeker?
Wachten op de definitieve tekeningen, dus...

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2487
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door zoofan »

Vandaag hoorde ik iemand die blijkbaar toch wel vaak in Planckendael komt, want een uitzichtpunt op de pinguïns wist en toch wat info (niets dat wij nog niet wisten) over de przewalski's en wisenten vertelde, zeggen dat er plannen zijn om ijsberen te gaan houden en dat dat verblijf binnen ene jaar af zou moeten zijn. Ijsberen, tot daar aan toe, maar binnen een jaar?

TWit894

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door TWit894 »

Zou wel goed zijn, een berensoort in Pld. Maar inderdaad, voor volgend jaar is de opening van de pinguinvolière gepland, lijkt me straf moesten ze nu ook al aan ijsberen beginnen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door Gorilla Gust »

TWit894 schreef:Zou wel goed zijn, een berensoort in Pld. Maar inderdaad, voor volgend jaar is de opening van de pinguinvolière gepland, lijkt me straf moesten ze nu ook al aan ijsberen beginnen.
Het gerucht van de ijsberen gaat al een tijdje, en komt via diverse mensen binnen. Vanuit het park zelf heb ik er echter nog niemand over horen praten. Maar op zich is er wel nood aan een plek voor ijsberen binnen Europa, als we gewoon al even kijken naar het heen-en-weer verhuis van ijsbeer Vicks uit Rotterdam lijkt me dat toch evident.

Het zou me dus niet geheel verbazen als dit zou gebeuren. Ik zou me eerder wel verbazen over de snelheid waarmee dit zou gebeuren, dat staat immers haaks op hetgeen wat we gewoon zijn binnen een groot instituut zoals de KMDA. Ik denk dat het nog even wachten is op de eerste stemmen vanuit de dierentuin zelf hierover. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door seborga »

Ik vind ook dat een berensoort in Planckendael niet zou misstaan. Eén jaar is niet heel lang, maar we mogen niet vergeten dat de eigenlijke werken aan het olifantenverblijf in PLD ook "maar" een jaar geduurd hebben. Als de KMDA er al even bezig mee zou zijn, als, en de vergunningen liggen klaar en de eerste schup gaat morgen de grond in, zou dat in theorie kunnen lukken. Maar het lijkt mij toch allemaal wat voorbarig.

Zoofan: die persoon van wie je dat gehoord hebt; is dat gewoon een bezoeker die daar veel komt, of weet jij of die ook effectief iets met de KMDA te maken heeft?

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2487
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door zoofan »

Voor zover ik kon beoordelen komt hij er gewoon vaak al heb ik hem er nog nooit gezien.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door zoofreak »

Sorry gasten, één woord voor deze kwestie: flauwekul.
Een megaproject als een ijsberenverblijf (tegenwoordig van de grootteorde van een olifantenproject) hou je echt niet stil tot één jaar voor de opening. Alle masterplannen, begrotingen, beheersovereenkomsten, en noem maar op, die we hebben zien voorbijkomen, plaatsen de grote investeringen van kmda de komende jaren bij de Zoo en het congrescentrum. Dan gaat er echt niet één twee drie een ijsberenverblijf voor Planckendael uit de lucht vallen.
(een persoonlijk vind ik dat prima zo)

vermillio

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door vermillio »

Ik vraag me ook af waar ze dit dan zouden inpassen... Het is niet dat er zoveel vrije plaats is in PLD.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door black-star »

Plaats genoeg.
En als ik al even kijk naar het Amerika gedeelte dan komt daar toch redelijk wat plaats vrij.
Flamingo's gaan verhuizen, Poitou ezel is een uitdoofbeleid (ze hebben er immers ook nog maar één), Pekari gaat ook verdwijnen uit het 'straatleven' van Planckendael.
Dan hou je daar enkel nog de Guanaco over, en die is denk ik ook wel makkelijk te verplaatsen.

Dus helemaal flauwekul kan ik het niet noemen.

girafon

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door girafon »

Ik heb liever een uitgebreider deel Europa hier (bruine beer en wolven)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door Limburg vooruit »

girafon schreef:Ik heb liever een uitgebreider deel Europa hier (bruine beer en wolven)!
Bruine beren hebben ze overal in België. Enkel Pairi Daiza heeft ze niet van de grotere tuinen. Ijsberen zie je enkel in Monde Sauvage, dus is het geen slechte zet. Maar ook ik zie liever een andere soort verschijnen in Planckendael, Ijsberen leven in een poolgebied, en dat heeft Planckendael niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie