Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek/ Oudsbergen

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek

Bericht door Apenarend »

Gibbon2000 schreef:
Buidelwolf schreef:
Apenarend schreef:Ik lees op zoochat dat er ook 8 binturongs, een mierenegel en een koppel vliegende reuzeneekhoorns aanwezig zijn. Ik blijf me er - helaas - over verbazen.

Luidens het bericht zouden de dieren aangeboden zijn aan tuinen in de Benelux maar niemand zou toegehapt hebben. Jammer, zeker de binturongs en de eekhoorns zouden serieuze aanwinsten zijn voor bv. Planckendael.
Inderdaad, dit vind ik ook eigenlijk beetje schandalig! Heb staan wachten tot bekend was wat er ging gebeuren en of de KMDA eindelijk eens beetje ballen kreeg om eens iets te happen.
Is inderdaad zeer jammer, ze zouden goed in Azië passen.
Maar langs de andere kant: Waar zou je ze moeten huisvesten? (de Binturongs bedoel ik dan)
De buitenkooi voor de neushoornvogels is quasi niet in gebruik.
Verder kan er rond het olifantenparcours nog wel wat bij (was ook zo gepland dacht ik)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek

Bericht door Buidelwolf »

Inderdaad, was zo gepland en heb ik deze week nog van vrouwelijke erzorger gehoord dat er wel wat leuks aan zit te komen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek

Bericht door Limburg vooruit »

Een gemiste kans: ja
Een begrijpelijke beslissing: ja

Als je als organisatie continu dierenparken afbreekt en houders van exoten afschilderd als onmensen en dierenbeulen. Als je met uw politiek de dierentuinen een kweekverbod voor een hele resem dieren oplegd, hoe kan je dan van deze zelfde tuinen nog hulp verwachten? Ze zijn slachtoffer van hun eigen (en alle andere natuurorganisatie's) politiek.
Ik zou als park ook niet staan springen om met het natuurhulpcentrum of stichting aap samen te werken. Dat ze het nu ook maar zelf oplossen, zeer spijtig voor de dieren, deze zijn weederom het slachtoffer.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Een gemiste kans: ja
Een begrijpelijke beslissing: ja

Als je als organisatie continu dierenparken afbreekt en houders van exoten afschilderd als onmensen en dierenbeulen. Als je met uw politiek de dierentuinen een kweekverbod voor een hele resem dieren oplegd, hoe kan je dan van deze zelfde tuinen nog hulp verwachten? Ze zijn slachtoffer van hun eigen (en alle andere natuurorganisatie's) politiek.
Ik zou als park ook niet staan springen om met het natuurhulpcentrum of stichting aap samen te werken. Dat ze het nu ook maar zelf oplossen, zeer spijtig voor de dieren, deze zijn weederom het slachtoffer.
Is het natuurhulpcentrum dan zo (even) radicaal als die gekken van de dierenrechtenbeweging? Was mij niet bekend.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek

Bericht door Gorilla Gust »

Zien de grotere dierenpark dat ook zo zwart-wit denk je? Sowieso zijn er voldoende kleinere tuinen welke wel graag met hun samenwerken, denk maar aan de Zonnegloed bijvoorbeeld.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:Zien de grotere dierenpark dat ook zo zwart-wit denk je? Sowieso zijn er voldoende kleinere tuinen welke wel graag met hun samenwerken, denk maar aan de Zonnegloed bijvoorbeeld.
Ze zouden gek zijn moesten ze het niet zo zien. De zoo heeft trouwens al dieren uit het opvangcirqui, de wasberen bv. Maar ik zie de kans groot dat deze samenwerking stopt.

De zonnegloed profileert zich als een opvanghuis voor wilde dieren die ergens weg moeten. Dat zei meewerken met het natuurhulpcentrum is dus logisch.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek

Bericht door Apenarend »

Ik kan begrijpen dat het Natuurhulpcentrum en de Zonnegloed, als organisaties die zich bezig houden met dieropvang, vinden dat particulieren geen of niet al te veel exotische dieren moeten houden. Van die twee organisaties heb ik geen weet dat zij een zo verregaande maatregel alsdat ook dierentuinen geen of bepaalde exotische dieren meer mogen houden, ondersteunen.
Het zou me dus verwonderen dat de grote tuinen op die wijze tegen het Natuurhulpcentrum aankijken.
Ik ben trouwens van mening dat indien in het verleden elke particulier zorgvuldig was omgesprongen met zijn dieren (en i.c. ze niet vrij zou hebben gelaten) we nu geen dergelijke strenge reglementering nodig hadden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Buidelwolf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 jul 2016, 20:37
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek

Bericht door Buidelwolf »

Apenarend schreef: Ik ben trouwens van mening dat indien in het verleden elke particulier zorgvuldig was omgesprongen met zijn dieren (en i.c. ze niet vrij zou hebben gelaten) we nu geen dergelijke strenge reglementering nodig hadden.
En heb jij zelf persoonlijk weet van particulieren die op zulke grote schaal doelbewust dieren gaan uitzetten?

Vind het kort door de bocht om naar de particuliere houderij te gaan wijzen!!

Voorbeelden waarvan referenties te vinden zijn dat ze zijn gelost in grote aantallen......
Halsbandparkiet --> meli zoo
Rudy Duck --> slimbridge
Heilige Ibis --> Franse dierenparken en Franse 'groenen'
Wasbeer en muntjak --> jachtsector
Heeft NIETS met particulieren te maken! Integendeel, dierenparken hebben veel te danken aan professionele particuliere kwekers! Vaak zit daar meer know how als bij veel afgestudeerde verzorgers.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek

Bericht door Limburg vooruit »

Buidelwolf schreef:
Apenarend schreef: Ik ben trouwens van mening dat indien in het verleden elke particulier zorgvuldig was omgesprongen met zijn dieren (en i.c. ze niet vrij zou hebben gelaten) we nu geen dergelijke strenge reglementering nodig hadden.
En heb jij zelf persoonlijk weet van particulieren die op zulke grote schaal doelbewust dieren gaan uitzetten?

Vind het kort door de bocht om naar de particuliere houderij te gaan wijzen!!

Voorbeelden waarvan referenties te vinden zijn dat ze zijn gelost in grote aantallen......
Halsbandparkiet --> meli zoo
Rudy Duck --> slimbridge
Heilige Ibis --> Franse dierenparken en Franse 'groenen'
Wasbeer en muntjak --> jachtsector
Heeft NIETS met particulieren te maken! Integendeel, dierenparken hebben veel te danken aan professionele particuliere kwekers! Vaak zit daar meer know how als bij veel afgestudeerde verzorgers.
Ben blij dat deze mail eens niet van mij hoefde te komen.

Halsbandparkiet --> douane zaventem

Het is gemakkelijk om alles op de particulieren af te stoten. Natuurlijk ontsnapt daar al eens iets, maar de wasberen in Duitsland, Nederland en Limburg zijn geen gevolg van 1 dier ontsnapt bij een particulier!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek

Bericht door Apenarend »

Buidelwolf schreef:
Apenarend schreef: Ik ben trouwens van mening dat indien in het verleden elke particulier zorgvuldig was omgesprongen met zijn dieren (en i.c. ze niet vrij zou hebben gelaten) we nu geen dergelijke strenge reglementering nodig hadden.
En heb jij zelf persoonlijk weet van particulieren die op zulke grote schaal doelbewust dieren gaan uitzetten?

Vind het kort door de bocht om naar de particuliere houderij te gaan wijzen!!

Voorbeelden waarvan referenties te vinden zijn dat ze zijn gelost in grote aantallen......
Halsbandparkiet --> meli zoo
Rudy Duck --> slimbridge
Heilige Ibis --> Franse dierenparken en Franse 'groenen'
Wasbeer en muntjak --> jachtsector
Heeft NIETS met particulieren te maken! Integendeel, dierenparken hebben veel te danken aan professionele particuliere kwekers! Vaak zit daar meer know how als bij veel afgestudeerde verzorgers.
Ik heb idd weet van particulieren (ik ken met naam en toenaam uitzettingen of loslaten van schildpadden, muntjacs, damherten, nertsen, fazanten,en diverse inheemse soorten) die dat bewust gedaan hebben: particulieren, dierenrechtengekken en idd enkele van de bovenvernoemde instanties (die vaak als particulier begonnen zijn en waar wat mij betreft geen onderscheid mee is). Om nog maar niet te spreken over diverse ongewilde ontsnappingen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek

Bericht door Gorilla Gust »

Na een procedureslag van meer dan drie jaar mag het sneeuwluipaard in het Natuurhulpcentrum van Opglabbeek binnen het kweekprogramma eindelijk naar de Talinn Zoo in Estland. We kijken mee met het Nieuwsblad.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201901 ... KFetaHfq0Q
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek/ Oudsbergen

Bericht door Gorilla Gust »

Zonet arriveerden twee wolven uit Oekraïne in het Natuurhulpcentrum! De dieren werden enkele maanden geleden in hoofdstad Kiev in beslag genomen. Beide wolven werden, samen met honden, katten en een tamme das (!!) gehouden in een appartementje. Eén van de wolven werd gebeten door de das en moest hiervoor naar de dierenarts. Die verwittigde de politie, waardoor de dieren in een tijdelijk opvangcentrum werden opgevangen. Bij het Natuurhulpcentrum zullen de dieren een maand in quarantaine verblijven, en daarna verhuizen naar grotere buitenkooien.

Uiteraard zullen de dieren niet worden vrijgelaten, maar ze zoeken een geschikt opvangcentrum of dierentuin in binnen- of buitenland. Aldus Facebook.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek/ Oudsbergen

Bericht door rick04 »

Mooi werk!

Maar een Das die een Wolf bijt? Ik weet dat dassen geen lieverdjes zijn, maar een wolf is toch echt een stukje groter.. Jammer dat zulke situaties nog steeds voorkomen in Europa..
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek/ Oudsbergen

Bericht door Gorilla Gust »

Het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek heeft een nieuwe bewoner: de 1,5 jaar jonge leeuw Simba. En die heeft een opvallende herkomst. Niet alleen komt het dier uit Moskou, hij bracht zijn eerste levensmaanden door in een bordeel in Rusland.

We lezen er meer over op https://www.hln.be/oudsbergen/natuurhul ... ~a06d1de0/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek/ Oudsbergen

Bericht door Limburg vooruit »

Opglabbeek heeft een kraagbeer uit Oekraïne gered.
Vermits dit dier onverwant is hoop ik dat hij naar een tuin gaat waar gekweekt word.

Al is dat met sill een groot vraagteken.

Ondanks mijn persoonlijke vete met Sill bewonder is toch wat hij doet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Natuurhulpcentrum Opglabbeek/ Oudsbergen

Bericht door MennoPebesma »

AZIATISCHE ZWARTE BEER VERTREKT NAAR SCHOTLAND

Zoals gisteren aangekondigd is het vandaag de start van een nieuw leven voor Aziatische zwarte beer Yampil. Na wat twijfelen lukte het vanmorgen om Yampil zonder verdoving, maar met wat lekkers, in zijn transporteerkist te lokken. Ondertussen zijn onze medewerkers met de kostbare lading onderweg richting de Schotse Five Sisters Zoo .

Bron: Facebook Natuurhulpcentrum Opglabbeek


Plaats reactie