Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 153 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 12 Aug 2013 10:37 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

De Gnoes van Pairi Daiza zijn ondergebracht in een ander gebouw winter Ricky.

Bouillon echt van plan collectie is niet, het is een park "trash" dat overtollige dieren beschermingsprogramma's of overschotten in andere dierentuinen ontvangt.

Bouillon heeft geen grote ambities of projecten op dit moment. De eigenaar van het park is een oude boer die geld leeft gewoon ingangen. Het park is gemiddeld 30.000 bezoekers per jaar, zou het gaan om 60.000.

Bouillon heeft onlangs verloor zijn Zoölogisch eigenaar die ontslag heeft genomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2013 11:08 
Gebruikers-avatar
Kevin.L schreef:
De Gnoes van Pairi Daiza zijn ondergebracht in een ander gebouw winter Ricky.

Spijtig dat die dieren dus twee keer per jaar moeten verhuizen. Hopelijk hebben ze aan de winterstalling toch nog een buitenverblijf zodat ze niet enkele maanden de hele tijd op stal hoeven te staan. Maar het is toch een overtreding op de wetgeving. Niet enkel in de winter moeten ze een stal hebben met een bepaalde minimumtemperatuur maar ook als het park weer open is. In april dit jaar was het ook nog koud.

Kevin.L schreef:
Bouillon echt van plan collectie is niet, het is een park "trash" dat overtollige dieren beschermingsprogramma's of overschotten in andere dierentuinen ontvangt.

Yep, dat dacht ik ook wel. Op zich is er niks mis mee met het opvangen van overschotten van andere dierentuinen maar zo kan je nooit een collectieplan maken. Tegenwoordig komen er toch ook dieren aan uit EAZA-dierentuinen en zelfs Antwerpen heeft een takin met ze geruild.

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2013 20:56 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

ricky schreef:
Had gisteren al gereageerd maar mijn reactie is blijkbaar verdwenen.

Cookies en cache-problemen lijken dat euvel heel af en toe te veroorzaken bij sommige gebruikers. Veelal is het een 'lokaal' computerprobleem, maar als je dit vaker opmerkt mag je dat zeker aan het bestuur laten weten. Dan kunnen we eventueel samen kijken waar het probleem ligt, ook vanuit onze kant kunnen er immers zaken voorvallen. Zover ik het nu nog kan terugzien hadden wij er deze keer alvast niets mee te maken.

ricky schreef:
Ben tot nu toe 2 maal in Bouillon geweest en als dierentuinliefhebber vind ik het niet zo'n slecht park en ik wil er wel nog eens naartoe. Natuurlijk is niet alles perfect. Wat ze nieuw bouwen ook niet allemaal maar het is zeker niet allemaal slecht.

We zien inderdaad het verslag dat zich eerder naar een bepaald beeld van het park lijkt te focussen, net zoals ik ook toch wil opmerken dat het verslag op het forum van Leszoosdanslemonde op 24 december is gemaakt. Net zoals een eerdere impressie van Zoorro is dat op een tijdstip dat dergelijke parken het sowieso moeilijk hebben om positief in het daglicht te komen. Het meer zomerse verslag van Zooinbeeld laat dan weer een indruk zien die heel wat positiever is dat het eerdere verslag.

Weliswaar is het nog steeds niet te vergelijken met de standaard die we globaal kunnen aantreffen in onze lage landen. Dat staat wat mij betreft zelfs buiten de discussie, de zogenaamde standaard behalen ze immers absoluut niet. Maar die standaard is puur subjectief, en inderdaad veelal gericht op hoe wij als mensen naar een verblijf aankijken. Ik ben ergens wel nieuwsgierig naar deze dierentuin, maar ik heb voorlopig toch niet de behoefte om hier een (groot of kleine) omweg voor te gaan maken...

Dat het park een dierentuin is met vele overschot-dieren vind ik zo geen probleem. Ik heb bijna een gelijkaardige mening op dat vlak van de kraaknette dierentuin van Amiens in Frankrijk bijvoorbeeld. Ook dergelijke overschot-dierentuinen moeten er zijn, de dieren moeten immers ergens heen. Zoiets staat geheel los van hoe je ze huisvest en laat zien aan het publiek. Toch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2014 11:23 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Park Bouillon heeft afgelopen de herfst 2 gevlekte hyena's uit Denemarken ontvangen, welke een eerdere hyena kwam uit Zooparc Beauval vergezellen. Aldus Les-zoos-de-belgique op http://les-zoos-de-belgique.eklablog.co ... a106281536

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2014 11:31 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Die collectie breidt daar wel snel uit!

Enig idee hoe groot dat het park is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2014 19:45 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

seborga schreef:

12 hectare

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2014 21:13 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:
seborga schreef:

12 hectare

Ik dacht meer :s

Maar op twaalf hectare kan je al wel iets doen. Ik denk dat Bouillon op die oppervlakte toch het niveau van Olmen moet kunnen halen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2014 08:19 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Bouillon zou meer dan olmen kunnen daar het in een vrij heuvelachtig terein zou liggen (ben er zelf nog niet geweest). Tegen een helling kan je al meer, olmen moet voor alles een muur of iets dergelijk bouwen.
Waarom het park niet verder raakt is mij een raadsel, ze hebben een mooie collectie (zoog)dieren en op de foto's ziet het er allemaal redelijk uit. Misschien dat de ligging in hun nadeel is, ik weet het niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2014 10:53 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:
Bouillon zou meer dan olmen kunnen daar het in een vrij heuvelachtig terein zou liggen (ben er zelf nog niet geweest). Tegen een helling kan je al meer, olmen moet voor alles een muur of iets dergelijk bouwen.
Waarom het park niet verder raakt is mij een raadsel, ze hebben een mooie collectie (zoog)dieren en op de foto's ziet het er allemaal redelijk uit. Misschien dat de ligging in hun nadeel is, ik weet het niet.

Zal wel te maken hebben met de financiën. Bouillon is dan wel toeristisch, het trekt nu ook geen 100.000den mensen (meer) aan. En het ligt ver van alle autosnelwegen, noch is het bereikbaar met het openbaar vervoer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2014 11:29 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:
Limburg vooruit schreef:

Zal wel te maken hebben met de financiën. Bouillon is dan wel toeristisch, het trekt nu ook geen 100.000den mensen (meer) aan. En het ligt ver van alle autosnelwegen, noch is het bereikbaar met het openbaar vervoer.

Dat is ook de reden dat ik er nog niet geweest ben. Zonder wagen raak je daar amper ...

En ik denk dat er weinig mensen van hier speciaal naar Bouillon zullen rijden voor dat dierenpark, er wordt gewoonweg géén reclame gemaakt :,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2014 21:43 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

seborga schreef:
En ik denk dat er weinig mensen van hier speciaal naar Bouillon zullen rijden voor dat dierenpark, er wordt gewoonweg géén reclame gemaakt :,

Jawel... Ik... ;)

Nadat we vluchtig zwaaide naar de reuzenpanda's in hun grote gele ooievaar van DHL reden we vandaag naar Parc Animalier de Bouillon. Een wildpark dat volledig aan mijn verwachtingen voldeed, en waar ik eigenlijk ook wel positief verrast over was.

Een guitig doeroecoeli duo

Een zeer jonge Mishmi Takin

De schroefhoorngeit - Markhor

Het park heeft recent enkele nieuwe verblijven neergezet, en dat kan je duidelijk merken. Het blijft echter een wildpark, en een park met regelmatig kleine verblijven maar algemeen aangenomen is dit zeker een wildpark dat er mag zijn. En een wildpark dat zeker tegenover vele andere Duitse wildparken zijn mannetje kan staan.

Pinche-aapjes, witoorpenseelaapjes, witgezichtoesitites, franjeapen, mandrils, kapucijnapen, ringstaartmaki's en zwarte vari's... Deze zitten allen samen met een enkele (uiteraard in een aparte kooi ;) ) jaguar in een nieuwer deel tegen het restaurantgebouw. Op zich allen dieren die je niet direct verwacht in een wildpark, de toon was dus al vlug gezet voor mij...

De dierentuin bestaat veelal op standaard wildpark-verblijven, maar ook uit een massa ge-asfalteerde paden. Diverse herten en andere hoefdieren vulde deze perken op. Maar ook zebra's, wolven, schotse hooglandrunderen (met een aandoenlijk kalfje), takins (waaronder eentje van enkele weken?) en de prachtige schroefhoorngeiten zaten daartussen.

De grotere dieren zoals de tijgers, witte leeuwen, hyena's, poema, lynxen, en bruine beer zitten dan weer... Duits? Een klein ogend en eerder kaal verblijf met veel beton. Persoonlijk vind ik dat zonde, maar ik had het eigenlijk ook niet anders verwacht in een wildpark. We zitten hier immers niet in Pairi Daiza, maar in een totaal andere categorie. Maar ze doen zeker ook goed werk, en herbergen in een vrij recente kooi bijvoorbeeld ook twee berberapen voor Stichting Aap.

Ik heb me met andere woorden zeker weten te vermaken, en ben blij dat ik ook dit park heb ontdekt. En als het aan de tijgerman of mandril lag... Komen er op termijn nog wel jonge dieren bij, reden genoeg om het park ook eens te ontdekken. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2014 22:03 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Leuk verslag dat mij aanspoort om toch maar eens een keertje naar Bouillon te reizen ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2014 07:11 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Ook dit takinjong heet de specifieke incestvlek op zijn voorhoofd staan.
Die schroefhoorngeit gaat alsof hij voor de eerste keer in maanden buiten komt.

Mooi park precies, moet er toch eens naar afzakken als ik in de buurt ben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 00:18 
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Gebruikers-avatar

Gorilla Gust schreef:
Maar ze doen zeker ook goed werk, en herbergen in een vrij recente kooi bijvoorbeeld ook twee berberapen voor Stichting Aap.

Er is één mannelijke berber van Stichting Aap, het vrouwtje zat al in dit park. ;)

Limburg vooruit schreef:
Die schroefhoorngeit gaat alsof hij voor de eerste keer in maanden buiten komt.

Zo lopen wel meer dieren in dat park rond, ik denk dat er ook veel 'overschot' dieren daar zitten.

Jammer genoeg had je bij de gebouwen veel last van weerspiegeling.
Afbeelding
Zwarte Maki: Eulemur Macaco Macaco

Het is toch wel vreemd opkijken als je links bovenin ineens 'iets' ziet zitten:
Afbeelding

Afbeelding
En ja, het leefde nog, het oortje ging heen en weer. ;)

Veel beton dus, dit is bijna de helft van het verblijf:
Afbeelding

In actie:
Afbeelding
Dichterbij kon je niet komen, toch niet zonder kleerscheuren, dit nieuwsgierig beestje zat al aan mijn broekspijpen te trekken. :D

https://picasaweb.google.com/1060760865 ... Bouillion#

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 07:05 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

black-star schreef:
Veel beton dus, dit is bijna de helft van het verblijf:
Afbeelding

Wie nu nog over de leeuwen in Olmen klaagt :battere:
Die hadden zelfs in Casa panthera nog veel meer plaats.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 13:42 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Leuke filmpjes!
Alleen al die drie 'ontmoetingen' maken een bezoekje de moeite waard.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 16:00 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Het is niet omdat het ergens anders nog erger is dat er geen commentaar meer mag gegeven worden he. Want dan kan je niks meer zeggen natuurlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2014 16:44 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

zoofan schreef:
Het is niet omdat het ergens anders nog erger is dat er geen commentaar meer mag gegeven worden he. Want dan kan je niks meer zeggen natuurlijk.

Zeer terechte opmerking, met een 'slechter' voorbeeld kan je een ander (minder) slechte zaak zeker niet goedpraten.

Maar impressies uit dit park kunnen wel helpen bij het vormen van het algemeen perspectief waarin we de zaken bekijken. Want ook dit park is een Belgisch park, een park waarvoor dezelfde regels (zou toch moeten) gelden als voor andere Belgische parken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2014 18:09 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Afbeelding
(foto door black-star)

Navraag leert ons dat de kleine takin 10 tot 12 dagen geleden geboren werd. Een filmpje van deze takin konden jullie hierboven reeds terugvinden. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2014 22:21 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Voor een algemenere impressie van het park kan ik jullie ook nog naar deze filmpjes doorverwijzen...

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 153 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur