Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Ik heb alvast geen kamelen aangetroffen in het park...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Forestia is wegens de barre weersomstandigheden gesloten vandaag... maar wie naar buiten kijkt, zal dat wel niet erg verbazend vinden. Sneeuw, smeltende sneeuw, smeltwater en een overvloed aan regen maken het immers niet veilig daarbuiten.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:Forestia is wegens de barre weersomstandigheden gesloten vandaag... maar wie naar buiten kijkt, zal dat wel niet erg verbazend vinden. Sneeuw, smeltende sneeuw, smeltwater en een overvloed aan regen maken het immers niet veilig daarbuiten.
Jij leeft in een ander land al beweer ik niet dat hier de zon schijnt en het 20 graden is :)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
Gorilla Gust schreef:Forestia is wegens de barre weersomstandigheden gesloten vandaag... maar wie naar buiten kijkt, zal dat wel niet erg verbazend vinden. Sneeuw, smeltende sneeuw, smeltwater en een overvloed aan regen maken het immers niet veilig daarbuiten.
Jij leeft in een ander land al beweer ik niet dat hier de zon schijnt en het 20 graden is :)

Kom dan hier maar eens kijken. Kom je thuis van werken kan je nog 30 minuten sneeuw ruimen en strooien. Jij moet uw voetpad begaanbaar houden, maar van de openbare weg spreken die van de stad wel niet natuurlijk. Daar zie je geen strooiwagen of sneeuwruimer van een hele winter.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 793
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Rafiaan »

Ze zouden daar in Forestia flink bezig zijn. Volgens Les Zoos de Belgique kunnen we er binnenkort nieuwe verblijven voor wasberen, marmotten, Amerikaanse en Europese bizons en herten verwachten.

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 793
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Herten en Schotse hooglander geboren

Bericht door Rafiaan »

Les Zoos de Belgique meldt ook dat er in het park hertenkalveren en een jonge Schotse hooglander zijn geboren.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door aardvarkentje15 »

Gorilla Gust schreef:Ik heb alvast geen kamelen aangetroffen in het park...
nu ff erop teruggekomen: ik denk dat ik in de war ben met n ander park, daar stond in een folder: NEU, kamelen und gemzen. welk park zou dat zijn geweest? :s het was een park met een tokkelparcour iig
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Eerst en vooral... dit is een Franstalig park in Wallonië, mogelijk bedoelde jij een Duits park? En wat is een tokkelparcour?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door aardvarkentje15 »

Gorilla Gust schreef:Eerst en vooral... dit is een Franstalig park in Wallonië, mogelijk bedoelde jij een Duits park? En wat is een tokkelparcour?
:grr :zotteke: :doh:

waarom ben ik zo in de war soms :doh:

een tokkelen is een soort kabelbaanparcour tussen de bomen (op hoogte). je draag hierbij een helm en veligheidsgordels.

zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tokkelbaan

ok, genoeg off-topic nu ;)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Nabij de wasberen kunnen we weldra ook zwarte beren verwelkomen in het Waalse FORESTIA (niet ver van Monde Sauvage). We kijken mee met Les Zoos de Belgique.

https://www.facebook.com/LesZoosDeBelgi ... =3&theater
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Niet zover van Monde Sauvage vinden we nabij Luik ook Forestia terug, een wildpark met heel wat bijzondere dieren. En zo ook de zwarte beer. Sinds enkele dagen kregen ze drie beren vanuit Amerika. Het gaat om het mannetje Barry en de vrouwtjes Nina & Winnie, allen zijn ze anderhalf jaar oud.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

In Forestia is ondertussen een gems geboren, ook zagen we een nieuw inkijkpunt verschijnen om de rendieren beter te bekijken. Foto's heb ik net ook op de Laafsekikkers-facebookpagina gezet, zie https://www.facebook.com/media/set/?set ... tn__=-UC-R



Omwille van de Corona-maatregelen is het park nu voorzien van eenrichtingsverkeer (vanaf de start richting gemzen), en blijft het restaurant gesloten. Mits een food-truck wisten ze dit handig aan te pakken, en konden er alsnog steeds broodjes (of koude maaltijden) besteld worden.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Vandaag waren we in Forestia, waar de marmotten voorlopig verdwenen zijn (inclusief verblijf). Ook werden er heel wat kleinere werkzaamheden uitgevoerd aan de paden en het hekwerk. Het deels verkleinen van het everzwijnenperk lijkt er op dat men in dit hoekje ook nog iets van plan is, dit is het stuk vlak tegen het berenbos van het park.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Afgelopen zomer stierf moederbeer (bruine beren) Fifille op haar 34ste, als ambassadeur en logo van het park toch jammer voor de verzorgers. Het berenbos huisvest momenteel nog enkel haar jong Kinder (°2014) en beer Bernie .
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

COVID-19 zorgt alvast niet voor een bouw- of renovatie pauze in de Belgische wildparken. In Forestia zagen we eind vorig jaar het marmottenverblijf nabij het horecapunt Marmot helaas verdwijnen, maar niet getreurd. Ondertussen zien we het verblijf traag en gestaag terug verschijnen. Ook bij de everzwijnen wordt er door het park gewerkt.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

In Forestia is er wederom een gemsje geboren afgelopen week. :)



De everzwijnen zitten nu in hun vernieuwde verblijf (tweede deel), waardoor het eerste deel nu verbouwd wordt. Zover te zien met alvast een nieuw hekwerk... wel waren er nog maar heel weinig everzwijnen over, waardoor je zou kunnen denken dat hun oorspronkelijke verblijf mogelijk nieuwe bewoners krijgt straks?

De oude lynxenkooi welke sinds 2016 uilen als bewoners had, was ook half gesloopt. Wellicht wordt dit hoekje (er achter zat ook de oude berenkuil van voor 2015) uiteindelijk helemaal aangepakt? Plannen ervoor zijn alvast niet (openlijk) bekend... maar met een speeltuin vlakbij, en de reeds bestaande sanitaire voorzieningen, is een klein horecapunt al snel bedacht. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Niels Grootegans »

Bedankt voor de update! Wat is dat voor een ding met buis, waar de gems opstaat in 1:10?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Gezien de locatie is dat wellicht een oude put en onderdeel van een afwateringssysteem. Dat is niet doelbewust voor de dieren erin geplaats, maar de dieren geven er duidelijk niet bepaald om. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Niels Grootegans »

Oké, bedankt voor de info.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Renegade »

Afgelopen zaterdag heb ik Forestia voor het eerst bezocht. Het was een vrij aangename ontdekking en ik heb er zeker van genoten. Hieronder mijn bemerkingen over het bezoek en het park.

Forestia is iet of wat vergelijkbaar met Han, al is het terrein toch net wat minder lastig en is de collectie wat anders. De verblijven zijn over het algemeen eerder eenvoudig van opzet en vrij tot zeer ruim. De meeste zijn oké tot goed, al waren er wel waar ik toch wat vragen bij heb, zoals het wasberenverblijf met toch wel vrij weinig klimgelegenheden en slechts een waterbak in plaats van een vijver, de vreemde afzonderingsruimte vol modder voor de everzwijnen en de schuilplaatsen van met name de bizons waar er niet echt veel droge grond was, al is dat natuurlijk een gevolg van de weersomstandigheden. Ook viel het op dat de omheiningen op sommige plaatsen niet in hele goede staat waren, al was het wel te zien dat daaraan gewerkt wordt, en op heel wat plaatsen waren er duidelijk recent nieuwe afsluitingen geplaatst. Dus wellicht zal men dat in de toekomst op nog meer plaatsen gaan doen.

Doordat sommige dieren in het park gevoederd mogen worden (enkel met voeder verkocht door het park zelf) komen veel dieren vrij tot zeer dicht bij de bezoekers. In een wildpark is het natuurlijk leuk om zo veel dieren van dicht bij te zien in plaats van veraf. Het systeem heeft zeker voordelen, maar ik vraag mij toch af of zo'n systeem ook geen negatieve kanten heeft. Ik heb er zelf niet aan meegedaan, maar ik heb ook geen onverantwoorde situaties gezien bij bezoekers die het wel deden.

Qua diersoorten heb ik zeker genoten van de gemzen, een soort die ik eindelijk voor het eerst kon bewonderen nadat ik ze vorig jaar niet gezien had in Han. Daarnaast was er bij de edelherten een heel recent geboren kalf, ook bijzonder om te zien.

De foodtruck die ze gebruiken was een goede manier om de aanwezige horeca te ontlasten en om mensen de kans te geven vrij snel wat te eten en te drinken op het naburige terras (met meer dan ruime afstand tussen de tafels).

De toiletten waren wel niet allemaal even gebruiksvriendelijk of netjes, zeker na de middag niet.

Qua Covid-19 was het allemaal vrij goed geregeld, helaas volgde niet iedereen de regels even goed op. Maar ook hier heb ik geen ernstig onveilige situaties gezien. Het park is gelukkig groot genoeg dat het zelfs met een volle parkeerplaats nog niet echt heel druk leek te zijn.

Ik heb ook nog wel gemerkt dat de plattegrond op de website, de plattegronden op de borden in het park en de plattegrond die we aan de ingang kregen op sommige punten niet overeenkomen. Dus niet alles is helemaal up to date.

Ik ben van plan om binnenkort een uitgebreide fotoreportage te plaatsen in de galerij op ZooChat.

Plaats reactie