Nieuwstopic Domein de Grotten van Han

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Domein de Grotten van Han

Bericht door Limburg vooruit » oktober 7, 2019, 11:07

Gisteren een bezoekje aan het wildpark gebracht.
Ik bezoek dit park eens per 5 jaar en eigenlijk te weinig als je van inlandse fauna en flora houd.

Wat me opviel tegen vorige keer is dat er veel oerossen liepen, ben zelfs niet zeker hoeveel ik er geteld heb.
Ik telde ook minstens 8 gemzen, na Gangelt in Duitsland de grootste groep die ik van deze soort gezien heb.

Er waren ook wel enkele soorten verdwenen ten voordele van de wissenten. Namelijk de huisdieren zijn weg zoals poitouezel, schotse hooglander, een paardenras en hadden ze ook geen Dexters?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 7, 2019, 18:54

De Schotse hooglanders en poitou ezels staan nog voor de rendieren, het allereerste perk van de wandelroute (enkel te voet te zien).

De Koninkpaarden (meen ik toch qua soort) staan dan weer op het laatste stuk van de treinsafari, en zijn niet te zien als je te voet bent. De Prezwalski's zijn wel te zien als je te voet bent.

Dexters heb ik er de laatste jaren alvast nooit bewust gezien.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Waterbok
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Waterbok » oktober 7, 2019, 19:38

Als je uitstapt van de tram heb je aan je linkerzijde een weide (die doorloopt tot aan de post van de wandelroute) die nu gebruikt wordt door de Schotse Hooglanders en Poitouezels.
De heckpaarden worden nu samengehouden met de wissenten (als je dat paardenras bedoelt).
Bij mijn bezoek van vorige week heb ik wel nergens steenbokken, zwarte ooievaars of wasbeerhonden gezien, ik heb wel enkel de wandelroute afgelegd.
De edelhertenbronst was vorige week wel fantastisch om te zien, een echte aanrader.

EDIT: Zie nu pas Gorilla Gust zijn post, excuus.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » oktober 7, 2019, 20:43

Wij hebben de wandelroute niet gedaan wegens het slechte weer.

De konikpaarden hebben we wel gezien, ik dacht dat het een andere soort was die vroeger achteraan liep.

Wij hebben steenbokken en 2 zwarte ooievaars gezien, maar ik denk dat je deze laatste enkel via de tram kan bekijken. Wasbeerhonden en veelvraten hebben we niet gezien maar die zitten op de wandelt-route.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 8, 2019, 16:40

Waterbok schreef:
oktober 7, 2019, 19:38
Als je uitstapt van de tram heb je aan je linkerzijde een weide (die doorloopt tot aan de post van de wandelroute) die nu gebruikt wordt door de Schotse Hooglanders en Poitouezels.
De heckpaarden worden nu samengehouden met de wissenten (als je dat paardenras bedoelt).
Bij mijn bezoek van vorige week heb ik wel nergens steenbokken, zwarte ooievaars of wasbeerhonden gezien, ik heb wel enkel de wandelroute afgelegd.
De edelhertenbronst was vorige week wel fantastisch om te zien, een echte aanrader.

EDIT: Zie nu pas Gorilla Gust zijn post, excuus.
De wasbeerhonden zijn uit de collectie zover ik weet. De zwarte ooievaars en steenbokken hadden wij echter ook niet gezien. De steenbokken zijn we trouwens al wat langer kwijt... Waar zaten deze toen je het laatst zag?

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » oktober 8, 2019, 17:40

Vooraan achter de wilde zwijnen, ik doe echt mijn hoed af voor de uitleg die je krijgt, zeer ruim en toch compact. Enkel bij het aantal Europese steenbok soorten waren ze fout, dat zijn er 3 i.p.v. de 2 die de vrouw zei.

Maar dat is muggenziften.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 9, 2019, 12:19

Limburg vooruit schreef:
oktober 8, 2019, 17:40
Vooraan achter de wilde zwijnen, ik doe echt mijn hoed af voor de uitleg die je krijgt, zeer ruim en toch compact. Enkel bij het aantal Europese steenbok soorten waren ze fout, dat zijn er 3 i.p.v. de 2 die de vrouw zei.

Dat is dus weer een stukje dat je te voet niet ziet meen ik... dat verklaard veel! :)

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » oktober 9, 2019, 17:15

Limburg vooruit schreef:
oktober 8, 2019, 17:40

Ik ken er 2, Alpen en Iberische, welke is de derde?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » oktober 9, 2019, 17:24

West Kaukasische, komt enkel voor op het Europese deel van de Kaukasus.

Secretarisvogel
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Secretarisvogel » oktober 9, 2019, 20:02

Volgens het boek Bovids of the World van José R. Castelló, hebben we vier Europese soorten:
- West Caucasian Tur (Capra caucasia)
- Alpine ibex (Capra ibex)
- Western Spanish ibex (Capra pyrenaica victoriae)
- Southeastern Spanish ibex (Capra pyrenaica hispanica)
Deze laatste 2 zijn echter zoals te zien in de Latijnse naam ondersoorten.
PS: het boek is trouwens een echte aanrader net als Canids of the World

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » oktober 10, 2019, 16:55

De geest van Hanlloween zweeft over het Domein van de Grotten van Han!

Van 26 oktober t.e.m. 3 november neemt de Hanlloweengekte bezit van het
Domein van de Grotten van Han. Kleurrijke decors, ludieke animaties en
spannende Hanlloween avondshows doen klein en groot griezelen van plezier!
Sinds verschillende jaren genieten de bezoekers van de Hanlloween sfeer. Een heuse traditie
waarbij de hele familie samen spookachtige en grappige avonturen beleeft.
Tijdens deze donkere en mysterieuze dagen zijn de klassieke bezoeken aan het Wildpark en
de Grot lichtjes verstoord. Verschillende mythische en vreemde wezens hebben het Domein
in hun grip…

Onder het wakende oog van de wilde beesten in het Wildpark, zweven magische bosgeesten
langs de paden en doorheen het struikgewas…

De Grot is omgetoverd tot een spookhuis, waarvan de vreemde bewoners ronddwalen in de
zalen en galerijen. De geheimzinnige Hanlloween sfeer heeft duidelijk bezit genomen van de
omgeving!

En voor diegene die er maar niet genoeg van krijgen is er nu ook het “Hol van de Trollen”,
een ontmoeting met louche schepsels langs de geheime gangen van de Grot!

De "Hanlloween" avondshows
Op 30 en 31 oktober en op 1 en 2 november 2019 beleef je een spannende avond op het
Domein van de Grotten van Han. Tijdens deze griezelige wandeling ontmoet je de
huiveringwekkende bewoners van het donkere woud. Een waardevol kristal is verdwenen!
Durf jij de heksen, ratten, vampieren en vele andere duistere wezens te trotseren om het
kristal terug te vinden?

En voor alle Hanlloweenmonsters die na dit avontuur grote honger hebben is er ons
restaurant Le Pavillon, gelegen aan de uitgang van de Grot waar je na afloop van je bezoek
van een lekker Hanlloweenhapje kan nagenieten!

Opgelet, enkel in het Frans!

Praktische info voor de avondshows:
*Plaats van afspraak: inkomsthal van het Domein
*Data: op 30/10, 31/10, 01/11 en 02/11
*Uurrooster: vertrekken om 17.30, 18.10, 18.50, 19.30 en 20.10 uur
*Duur: 2 uur
*Prijs: € 21/volwassene en € 15/kind
Prijs van het bezoek met maaltijd: € 36/volwassene en € 23/kind
*Te voorzien: warme kleren en wandelschoenen. Aarzel niet je te verkleden!
*Info:
http://www.grotte-de-han.be/nl/animatie ... avondshows
*Reservering verplicht: aankoop van tickets online op onze website:
http://www.grotte-de-han.be/nl of per telefoon: +32 (0)84 37 72 13

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » november 12, 2019, 20:12

Wie is de grootste Game of Thrones kenner?
De eerste officiële Game of Thrones quiz zal plaatsvinden op zaterdag 30 november in het unieke kader van de Grotten van Han!

Kent u de leuzes van House Stark, House Targaryen en House Greyjoy vlekkeloos vanbuiten? Kunt u op een kaart blindelings Riverrun, Pyke en Dorne aanduiden? Weet u nog hoe de "dansleraar" van Arya Stark heet? Kortom: beschouwt u uzelf als een échte Game of Thrones fan? Bewijs het en neem deel aan de eerste, officiële Game of Thrones quiz!

Om de release van het achtste seizoen op DVD, en daarmee het einde van succesreeks Game of Thrones te vieren, pakt Warner Home Video uit met een stunt van formaat. In samenwerking met enkele partners organiseert Warner op zaterdag 30 november in de Grotten van Han de eerste, officiële Game of Thrones quiz!
100 meter onder de grond, omgeven door druipende stalagtieten, indrukwekkende rotsformaties en mogelijk enkele White Walkers test u samen met uw vrienden uw kennis over de serie!

De quiz wordt gepresenteerd door een bekende Game of Thrones-fan en neemt u gedurende 9 rondes mee doorheen George R.R. Martin’s universum. Er zijn zowel standaardvragen als thema-, foto- en fragmentvragen. Voor de winnaars en ereplaatsen zijn er geweldige prijzen voorzien!

Hoe kunt u deelnemen?
Game of Thrones fans kunnen proberen een plaatsje te winnen voor het event door een mail te sturen naar: whv@dayonempm.be
Voor vragen kan men ook terecht op het volgende nummer: +32 (0)51 25 39 92

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » december 1, 2019, 20:27

Volgend jaar bestaat het Wildpark van de Grotten van Han 50 jaar... en dat wordt gevierd met een "Grote 5".

Met de Europese versie van "the Big 5" in een postzegelcollectie bij Bpost. Te koop vanaf 31 augustus 2020.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » december 2, 2019, 19:25

De Grot van Han, met haar nieuwe spektakel Origin by Luc Petit, verkozen tot "World Best Event Location"!
Tijdens de grote finale van de BEA, World Best Event Awards, in Milaan op zaterdag 29 november, waaraan kandidaten uit een veertigtal verschillende landen meededen, werd de Grot van Han, met haar prachtige nieuwe klank- en lichtshow "Origin" by Luc Petit, verkozen tot "Best Event Location", in de categorie van de culturele, muzikale en sportevenementen!

Elk jaar reikt de BEA World prijzen uit voor de beste evenementen en live communicatie wereldwijd. Dit jaar heeft de Grot van Han de trofee gewonnen van "beste locatie om culturele, muzikale en sportevenementen te organiseren". Een prestigieuze prijs die het Domein heel trots maakt! Vorig jaar nog werd de majestueuze Wapenzaal in het hart van de Grot volledig gerenoveerd om er verschillende soorten evenementen en spektakels te kunnen organiseren, waaronder de permanente klank- en lichtshow Origin by Luc Petit, die er dagelijks wordt gespeeld sinds de zomer van 2018. De Grot van Han is doorheen de tijden altijd al een bron van fascinatie geweest voor de mens, van de Prehistorie, toen de Grot werd gebruikt als schuilplaats en ceremoniële plek, tot vandaag: de pracht van het natuurlijke spektakel blijft de mens ontroeren. En het verhaal van de Grot is nog lang niet uitgeschreven, want de rivier de Lesse, die de Grot gevormd heeft en haar nog steeds doorstroomt, blijft haar werk dagelijks verderzetten, diep onder de aarde…

De Grot van Han, erkend voor haar indrukwekkende grote zalen en prachtige geologische wonderen, ontvangt jaarlijks zo’n 350 000 bezoekers. Sinds 2018 ontsluiert de Grot zich als nooit tevoren met een volledige nieuwe ecologische LED-verlichting. De natuurlijke kleur van de Grot en de schoonheid van de druipstenen zijn nu veel duidelijker zichtbaar, en de majestueuze zalen werden in een heel nieuw daglicht gezet. In de grote Wapenzaal, de tweede grootste zaal van de Grot en een unieke plek bij uitstek, vinden regelmatig professionele of privé-events plaats. Deze zaal werd onlangs volledig gerenoveerd en beschikt nu over een 600 m² groot terras dat met gemak 500 gasten kan ontvangen. Naast een volledig vernieuwde verlichting beschikt de zaal ook over een professionele geluidsinstallatie en moderne projectoren, waaronder 3 video-mapping en 2 laser-projectoren, die kunnen aangepast worden aan elk evenement. Doorstroomd door de rivier de Lesse en versierd met de meest prachtige druipstenen, is de Grot van Han een heel populaire plek voor bedrijven om er hun exclusieve evenementen te organiseren. Team buildings, concerten, walking dinners, recepties, productpresentaties, diners, maar ook trouwfeesten en verjaardagen… de mogelijkheden zijn eindeloos en kunnen aangepast worden aan éénieders wens! In het hart van het toeristische bezoek wordt de bezoeker in de Wapenzaal meegenomen op een magische reis naar de oorsprong van de wereld, met de majestueuze klank- en lichtshow “Origin”, een creatie van Luc Petit, een alchemist van podiumkunsten. Luc Petit Création heeft in het verleden al vaker trofees gewonnen bij de BEA World en is vandaag de regisseur die het meeste in de prijzen is gevallen bij de BEA!

Plaats reactie