Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Bericht door Zoozot » maart 9, 2019, 07:41

Ik hou het vooral bij domme communicatie van een niet al te slimme pr-dienst; er staat immers 'zeldzaam binnen Europese dierentuinen' en niet 'zeldzaam binnen België'.
Uiteindelijk maakt het niet veel uit. Het is een attractieve diersoort, educatief interessant, en ik neem aan dat ze ook deelnemen aan het fokprogramma.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » maart 9, 2019, 11:36

Ik heb mijn abo niet verlengd en neem er eentje in Blijdorp. Dan kan ik nog altijd in Antwerpen en Planckendael eens langskomen om de bouwwerken te zien. 1x per jaar volstaat dan wel.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 10, 2019, 14:50

Net zoals de Zoo in Antwerpen, ging zonet Planckendael toe omwille van de windstoten die nu over het land gaan...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door seborga » maart 14, 2019, 19:09

Limburg vooruit schreef:
maart 9, 2019, 04:11
Het nieuws is niet lachwekkend, de hele PR- en ledendienst wel.
De vele (inter-) nationale prijzen en erkenningen ten spijt? :s Je kan het hun marketingdienst kwalijk nemen dat ze Zootierliste niet hebben nagekeken maar je gaat zelf ook wel erg kort door de bocht hé ...

https://ovationdmc.com/2018/08/02/o-int ... ing-award/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20091205_010

https://www.gva.be/cnt/oid430107/archie ... -antwerpen

Ik geef toe dat ik het zelf ook een nogal ongelukkige uitspraak vind, daar niet van. Maar we moeten daar toch ook niet op overreageren ... Af en toe sluipt er dan wel eens een foutje in de marge. Want dat is het ook wel, welke bezoeker ligt er immers wakker van dat ze ook berberbapen hebben in godbetert Bouillon, Aachen en Oostvleteren (als ze überhaupt al weten dat er daar een dierentuin is. En sinds ze in GaiaZoo zitten krijgen we opeens geen korting meer met ons KMDA abonnement ;)

Dit lijkt mij vooral een iets te enthousiast verkooppraatje. Maar is niet elke (Belgische) dierentuin in dat bedje ziek? Als je de verschillende dierentuinen hun sociale media volgt lijken er alleen maar mirakelbaby's te worden geboren en wonen er enkel uiterst bedreigde dieren in hun park ...

Zoozot
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Zoozot » maart 15, 2019, 11:17

Ik kan de kritiek op de PR-dienst van de KMDA enigszins wel begrijpen. Persoonlijk heb ik niet zo mijn twijfels over de kwaliteit van de dienst op zich, maar de rol die de PR-dienst vervult ten opzichte van een dierentuin. Dat men hier en daar feiten opblaast of zelfs compleet foutieve informatie verkondigt kan dan wel opgevat worden als verkoopspraatje, van een educatieve instelling als een dierentuin kan men toch enigszins verwachten dat men alle informatie juist heeft.

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door seborga » maart 15, 2019, 11:44

Op zich zijn marketing, communicatie en pr een andere dienst dan educatie.

Ik vind het educatief verhaal van de KMDA -en bij uitbreiding van álle dierentuinen- erg belangrijk. Dierenparken kunnen een belangrijke rol spelen omdat ze een erg breed publiek bereiken en op een laagdrempelige, speelse manier informatie overdragen ... Ik ben dan ook wel blij met recente, educatieve projecten zoals bijvoorbeeld de 'Silent Forest' campagne in Planckendael, 'Coltan cave' in Antwerpen en de communicatie rond ZOO Science. Dat zit sterk in elkaar en ze brengen zo het belang van natuurbehoud en wetenschap over op hun publiek. In dit segment is juiste info uiteraard erg belangrijk! Maar daar lijkt dat toch wel oké te zitten, niet?

De communicatie over de berberapen past wel niet echt in het luik educatie (alhoewel het een goede gelegenheid is natuurlijk) maar is toch wel van een andere orde. Pas op, ik zeg niet dat daarom nauwkeurigheid onbelangrijk is maar het is ook niet meer dan een accident de parcours ;)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 16, 2019, 13:27

De Silent Forest campagne kan ik volgen, maar de 'Coltan Cave' in Antwerpen is vooral een speeltuin voor de kinderen, het educatie deel ervan gaat de mensen vrij snel voorbij. Dat (achter is het altijd makkelijk natuurlijk) had op een andere manier indrukwekkender geweest vermoed ik, nu heeft het maar een minieme impact. De mensen beseffen niet waarom ze in een grot lopen. Maar goed, dat is meer iets voor in het Antwerpen-topic. ;)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 21, 2019, 20:11

bye bye Rafiki?

In het Franse Parc Animalier d' Auvergne wisten ze vandaag de giraf Rafiki te verwelkomen. Deze mannelijke Kordofan-giraffe van twee en een half jaar zal er samen verblijven met de huidige Rothschild giraffen Zaïd en Johari alsook netgiraffe Djibouto. https://www.facebook.com/ParcAnimalierd ... =3&theater

Plaats reactie