Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Bericht door Limburg vooruit » januari 11, 2019, 21:49

Apenarend schreef:Ik heb dit al veel gezegd en ik blijf dit zeggen.

Het houden van neushoorns-olifanten-zebra's-gorilla's-leeuwen-tijgers-buffels-giraffen-nijlpaarden op 12 ha (in feite veel minder wegens de beschermde status) valt gewoonweg niet te verdedigen. Temeer daar dit aantoonbaar ten nadele van een heleboel andere kleinere, minder bekende maar daarom niet minder waardevolle soorten.

Waarom is dit nu in godsnaam nodig? 1 neushoorn. Mannenoverschot? Zet ze samen in een mannengroep. Maar 1 neushoorn in een stadsdierentuin louter en alleen om te kunnen zeggen 'we hebben de big 5'? En intussen zijn we de babiroessa kwijt, de anoa's, de dwergnijlpaarden, de jagoears, de luipaarden, etc.

Dat er dat iemand verdedigt, ik begrijp dat niet.

En is er nu echt 1 iemand die denkt dat die 4-tonner ook op het miniveldje van de giraffen-zebra's gaat komen en dat dat een vredevol samenzijn kan worden?
AMEN!!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 11, 2019, 21:56

Boomkangoeroe Mike schreef:Apenarend geeft wel een mooi alternatief voor de huidige nijlpaarden, de dwergnijlpaarden zouden inderdaad wel een volwaardig alternatief kunnen vormen.

Ik mis vooral ook de banden met Congo die zo stilaan verdwijnen ze zouden er meer gebruik van moeten maken deze dieren kom je nu eenmaal niet overal tegen en hebben wel een sterke band met de zoo. Zoals de Babiroessa's, dwergnijlpaarden en die schitterende mandrillen die nu wel nog in het apengebouw verblijven. Gelukkig hebben de okapi's al een vaste stek :love:
Niet echt hoor, was gewoon een opsomming van de eerste dieren die in mijn hoofd komen. De oplossing voor de nijlpaarden is niet ideaal maar wel bevredigend; deze leven immers niet altijd in grote groepen. 1 man met 2-3 vrouwtjes zou moeten kunnen, alleen het binnenverblijf is daarvoor wat te klein. Voor dwergnijlpaarden is het dan weer net andersom: binnen ideaal maar buiten te groot.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Burgerszoo/ Blijdorp

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 11, 2019, 22:32

Ja dat had ik ook al in gedachten maar samen met de pelikanen vijver kan ook daar iets nieuws komen dan

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » januari 11, 2019, 23:02

Ik denk dat men met 'een neushoorn' niet slechts 1 exemplaar bedoelt, dit lijkt me eerder een ongelukkige manier van uitdrukken.
We mogen ook niet vergeten dat de zoo nog volop in een transitie periode zit. Er wordt nog steeds kritiek gegeven op de grote katten en het kleineapengebouw, maar dit is normaal gezien binnen een jaar of zeven ook opgelost.

Al zal er binnenkort nog wel wat kritiek geuit worden, het wordt de komende jaren geven en nemen.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » januari 12, 2019, 07:22

Hoeveel kan je nog geven in de collectie van de zoo? Is er nog niet genoeg weg gemoeten?
Ze maken er in mijn ogen gewoon de verkeerde keuzes, het moet altijd de grootste soort zijn.

De Siberische tijger i.p.v. de Sumatraanse.
De Amoerluipaard i.p.v. de chinese.
De gorilla's of chimpansees i.p.v. de orangs.
Kaderbuffels i.p.v. anoa's.

En dat is geen kritiek, dat is een vaststelling.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » januari 12, 2019, 10:12

Limburg vooruit schreef:Hoeveel kan je nog geven in de collectie van de zoo? Is er nog niet genoeg weg gemoeten?
Ze maken er in mijn ogen gewoon de verkeerde keuzes, het moet altijd de grootste soort zijn.

De Siberische tijger i.p.v. de Sumatraanse.
De Amoerluipaard i.p.v. de chinese.
De gorilla's of chimpansees i.p.v. de orangs.
Kaderbuffels i.p.v. anoa's.

En dat is geen kritiek, dat is een vaststelling.
Wat de tijgers betreft geef ik je volledig gelijk, ik zou ook opteren voor de Sumatraanse.
Men kiest na de werken niet voor het Amoerluipaard, noch het chinese luipaard, dus dat is niet aan de orde.
Wat de apen betreft zie ik misschien ook wel liever de orangs, maar dat is een persoonlijke keuze, ze lijken mij een correcte keuze te maken wat de gorilla's betreft. Het lijkt me overigens moeilijk om een dergelijke groep chimpansees kwijt te geraken, niet echt een interessante groep voor andere tuinen, vandaar dat ze op dit vlak ook een uitdoofbeleid voeren.
De kafferbuffels vind ik nu niet perse een foute keuze, al zou ik ook graag de anoa's naar Antwerpen zien komen. Zelf vind ik het een mogelijke oplossing om de bongo's eventueel naar Planckendael de verhuizen (slechts twee dieren) en in dat perk, dat toch wel vrij ruim is, een combo van anoa's en babiroesa's te houden. Dat er op die plaats iets moet veranderen, is overigens zeker, dit is een ruim perk dat met de huidige bezetting nauwelijks benut wordt.

Ik snap datje vindt dat de collectie achteruit gaat, maar dat is ook niet meer dan logisch.
Je ziet dit fenomeen in zowat elke stadsdierentuin. Vroeger 'kon'/mocht je een dier op enkele vierkante meters houden, nu moet je meegaan met je tijd en dan sneuvelen er nu eenmaal soorten. Een dierentuin is en blijft ook voor een deel een commercieel bedrijf, logisch dat ze keuzes moeten maken tussen populaire en zeldzame soorten, dat zie je overal. Ik vind persoonlijk dat ze dat, ondanks de beperkingen van plaats en beschermde status, niet slecht doen.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 12, 2019, 11:03

Je hebt grotendeels gelijk hoor Gibbon2000, een vermindering van de collectie was onafwendbaar. Maar de keuzes zijns soms zeer betwistbaar, de beslissing om de grootste dieren te houden is redelijk absurd op zo'n kleine oppervlakte, en van een instelling als de KMDA mag er meer verwacht worden op het vlak van zeldzaamheden. Siberische tijgers zijn nu echt het probleem niet binnen de EAZA: met 178 holders is het programma groot genoeg, zelfs in die mate dat men zijn dieren kan beginnen plaatsen buiten Europa.

Wat de katten betreft: ik zou nooit nog tijgers houden in Antwerpen maar wel een luipaardensoort en een kleine kat (type fossa, nevelpanter, goudkat of nog kleiner). Daar heb je immers wel plaats genoeg voor om 3-4 verblijven te voorzien.

En wat de kleine apen betreft: waar gaan ze die nog steken zonder ook daar een drastische collectieinkrimping te doen. Stilaan is elke ruimte in de zoo verdwenen om nog ergens de mandrills, colobussen, langoeren, rode vari, slingerapen en meerkatten in een buitenverblijf te steken. Rest dus in het Apenhuis zelf twee buitenverblijven (en die wellicht ooit nog 1 verblijf zullen worden). Zelf met een wisselsysteem kan je dus hooguit 2 van deze 6 soorten houden. Begin maar te kiezen.

Voor de verduidelijking: ik pleit er natuurlijk niet voor om geen grote soorten meer te houden in Antwerpen, maar 5-6 ipv 10 lijkt me een stuk redelijker.
Extinction is forever!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 12, 2019, 11:21

Boomkangoeroe Mike schreef: Ik mis vooral ook de banden met Congo die zo stilaan verdwijnen ze zouden er meer gebruik van moeten maken deze dieren kom je nu eenmaal niet overal tegen en hebben wel een sterke band met de zoo.
Hopelijk bouwt men bij de nieuwbouw van de bonobo's in Planckendael wat marge in, en kunnen er in de toekomst alsnog daar dieren verschijnen.

Op zich is er daar ruimte genoeg om de 'kleinere' soorten te plaatsen, welke moeten wijken in de huidige plannen ten gunste van de meer populaire diersoorten in de Zoo. Het moet helemaal niet vergezocht zijn, ik heb afgelopen zomer meerdere (op zich niet al te grote of kostelijke) verblijven in de gewone open lucht/ daglicht gezien met pakweg aardvarkens. Ook voor dergelijke dieren heb je wel ergens een plekje in Muizen als je gaat kijken. Ze hebben genoeg 'rustige' stukjes daar. :)

Ideaal gezien was het echter andersom, dat de kleinere soorten in Antwerpen een plek kregen. Nu krijgen we immers twee parken op korte afstand met beide een groot aantal 'groot gewichten'. Het eigen karakter en de eigenheid van beide parken maak je zo wel iets kleiner.... vlak nadat je ze vergroot hebt door de renovaties van de laatste jaren. :zaag:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 12, 2019, 11:30

Gorilla Gust schreef:
Boomkangoeroe Mike schreef: Ik mis vooral ook de banden met Congo die zo stilaan verdwijnen ze zouden er meer gebruik van moeten maken deze dieren kom je nu eenmaal niet overal tegen en hebben wel een sterke band met de zoo.
Hopelijk bouwt men bij de nieuwbouw van de bonobo's in Planckendael wat marge in, en kunnen er in de toekomst alsnog daar dieren verschijnen.

Op zich is er daar ruimte genoeg om de 'kleinere' soorten te plaatsen, welke moeten wijken in de huidige plannen ten gunste van de meer populaire diersoorten in de Zoo. Het moet helemaal niet vergezocht zijn, ik heb afgelopen zomer meerdere (op zich niet al te grote of kostelijke) verblijven in de gewone open lucht/ daglicht gezien met pakweg aardvarkens. Ook voor dergelijke dieren heb je wel ergens een plekje in Muizen als je gaat kijken. Ze hebben genoeg 'rustige' stukjes daar. :)

Ideaal gezien was het echter andersom, dat de kleinere soorten in Antwerpen een plek kregen. Nu krijgen we immers twee parken op korte afstand met beide een groot aantal 'groot gewichten'. Het eigen karakter en de eigenheid van beide parken maak je zo wel iets kleiner.... vlak nadat je ze vergroot hebt door de renovaties van de laatste jaren. :zaag:
Goede analyse.

Op zijn minst zou een instelling met twee zusterparken op 30km van elkaar gelegen de mogelijkheid moeten hebben om wat in Antwerpen (tijdelijk) verdwijnt omwille van renovatie/ombouw (Jubileumgebouw) in PL te tonen. Ik denk dan bv. aan de Afrikaanse soorten (naar Bonobogebouw en Afrikaans dorp), voor bv. de aardvarkens lijkt het me toch me niet al te veel moeite om deze in een huisje van het Afrikaanse dorp te houden; de Aziatische soorten naar de Aziehal, zoveel moeite kan het niet kosten om daar een volière te bouwen, vroeger stonden die er ook al. Een roofvogel (bateleurs) ontbreekt sowieso nog in het Afrikaans gedeelte. Etc, etc.
Extinction is forever!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » januari 12, 2019, 13:14

Voor de aardvarkens lijken de huidige Afrikaanse huisjes me toch wel wat te klein. Opzich had een echt nachtdierenverblijf mooi gestaan in de grot onder het afrikaanse dorp, maar dat lijkt me niet meer haalbaar om te bouwen nu het dorp er reeds boven staat. De verhuis van de bateleurs naar Planckendael zou opzich ook perfect uitvoerbaar zijn. Er zijn dode plekken genoeg daarvoor.

Opzich lijken me neushoorns in Antwerpen geen slechte keuze moesten ze dit ten koste van andere grote soorten doen. Het verblijf voor het runderverblijf is net ietsje kleiner dan dat van Pairi Daiza. Je kan daar dus perfect twee mannen samen met een klein groepje antilopen houden (type gazel of impala). Als je de olifanten wegdoet zouden ze die vrijgekomen ruimte kunnen gebruiken ter uitbreiding van de savanne zodat ze ook daar een antilope bij kunnen steken en eventueel ook nog wrattenzwijnen (met het binnenverblijf dan in het varkensgebouw).

Opzich zouden ze volgens mij wel tijgers kunnen houden, maar niet op de manier dat ze nu willen doen. Moesten ze nu die gracht van het oude verblijf dempen en werken met een muren en glas als barière lijkt het me toch groot genoeg om 1 of 2 circustijgers te huisvesten. Er is nog steeds een groot tekort aan opvangplekken voor die tijgers dus kan je nog enigszins verantwoorden dat je ze houdt in een klein verblijf. De rest van de ruimte kan dan worden gebruikt voor Nevelpanters en een kleine katachtige of marterachtige. Op die manier kunnen ze toch nog de populaire tijgers houden, en tegelijk interessantere soorten huisvesten.

Dwergnijlpaarden zou leuk zijn. Dan zouden ze het deel rechts van het eilandje misschien kunnen gebruiken voor een groepje penseelzwijnen. Opzich geen spectaculaire soort maar wel leuk voor het grote publiek.

De buffels zijn in mijn visie niet slecht geplaatst, en mooi gecombineerd met de tientallen vogelsoorten.

Orang-oetans zouden de ideale soort zijn voor het mensapengebouw. Als je kijkt naar de binnenverblijven hebben ze 3 grote binnenverblijven, ze kunnen dus 2 volwassen mannen en een vrouwengroep huisvesten via een fission-fusion systeem.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » januari 12, 2019, 13:33

Ik heb dit al eens eerder gezegd, maar de meeste recente projecten en zeker de toekomstige zijn 'slim' ontworpen, met het oog op invullingen die zich in de nabije of verdere toekomst mogelijk zullen opdringen. Ze zijn als het ware 'op de groei' gemaakt.

Het mensapencomplex is er helemaal op voorzien dat er op middellange termijn slechts één soort overblijft: de gorilla's. Geleidelijk aan zullen de chimps uitdoven en is er ruimte voor twee groepen, waaronder een mannengroep. Voor de situatie van vandaag is het uitstekend, voor die van morgen ook. Ik vind dat prima.
Het savannegebied is volgens mij op dezelfde manier geconcipieerd. Ik denk niet dat er iemand is die ervan overtuigd is dat de Zoo op de lange termijn olifanten kan blijven houden. Misschien nog 3 jaar, misschien nog 5 of langer, maar het stopt ooit. Het is dan perfect mogelijk om de giraffensavanne door te trekken en deze langnekken ook in de Tempel meer ruimte te geven. Prima, toch?
Exit de olifanten, welkom de neushoorns. Ik heb het gevoel dat de komst van deze dikhuiden het leed van de olifantenexit wat moet verzachten en voorbereiden. Een soort package-deal. Het perk met rundergebouw volstaat mijns inziens voor twee of drie vrijgezellen. Het is overigens niet de bedoeling dat ze het giraffenperk opwandelen. In de ondergrondse doorgang zal een dikke stavenconstructie zitten die de neushoorns tegenhoudt maar kleinere antilopen of zwijnen bvb doorlaat. Slim, alweer.
Wat ze precies gaan doen met het jubileumcomplex weten we nog niet, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het weer een 'slimme' oplossing zal zijn: geschikt voor vandaag, aanpasbaar voor morgen. Zo blijf je als dierentuin flexibel.

Waar ik me vooral zorgen over maak is de collectie uit het nocturama. Er zijn mogelijkheden genoeg om zoveel mogelijk soorten in Antwerpen te blijven houden. Hopelijk benutten ze die optimaal.

(Tenslotte: Babirussas behoren niet tot de Congolese fauna, he ;) ).

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 12, 2019, 15:36

2 perken met 2 aparte groepen gorilla's worden in mijn telling natuurlijk meegeteld als 2 aparte verbljiven voor grote zoogdieren, dat verandert natuurlijk weinig aan mijn standpunt.

Het punt is dat beide perken op het randje zijn. Beter zou zijn om het chimp perk op termijn te laten invullen door de mandrills-colobussen-meerkatten. Met een beetje meeval kan je die zelfs in 1 en hetzelfde verblijf houden.
Extinction is forever!

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » januari 12, 2019, 16:29

Tja, als zelfs de nieuwe mensapenperken 'op het randje' zijn, dan zal het in een stadstuin als de Zoo natuurlijk nooit 'goed genoeg' zijn.
We agree to disagree? ;)

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 12, 2019, 17:23

Nieuw hoeft niet noodzakelijk goed te betekenen. Vergeleken met de meeste andere parken is het gorillaverblijf van Antwerpen niet bepaald groot. Er is echter wel een manier waarop ze gorilla's zouden kunnen blijven houden waarbij iedereen tevreden is, ze zouden op termijn de mannengroep in Planckendael kunnen huisvesten en beide perken voor de kweekgroep + een kleine apensoort (colobus-meerkat-mandril) kunnen gebruiken. Moesten ze een verbinding tussen beide buitenverblijven kunnen maken zou die combinatie zeker gaan, want zowel binnen als buiten zijn er vele mogelijkheden voor de 2 soorten om uit elkaars zicht te gaan bij conflicten. De 2 perken samen + het zeer ruime binnenverblijf is zeker ruim genoeg voor een kweekgroep. Zo kunnen ze toch een kwekende mensapensoort tonen in Antwerpen, voldoen aan de eisen van de stamboekhouder en tegelijk een leuke soort kunnen toevoegen aan Planckendael. Dan zouden ze bovendien ook 1 van de drie soorten kleine apen uit Antwerpen (colobus-meerkat-mandril) kunnen huisvesten in Planckendael. Dan houdt je in het apengebouw nog maar 2-3 grote soorten over (Langoeren, slingerapen + 1 van de drie bovengenoemde).

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » januari 12, 2019, 17:45

Vergeleken met de meeste andere parken is het gorillaverblijf van Antwerpen niet bepaald groot.
De meesten staren zich blind op de buitenperken.

Wij leven echter in een wisselvallig seizoensklimaat (net als onze buurlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk, Engeland bvb). Een significant deel van het jaar vertoeven de dieren noodgedwongen in hun binnenverblijven.
Als we het mensapencomplex van Antwerpen in zijn totaliteit beschouwen (en dat moet je doen als je een objectief oordeel wil vellen) dan behoort het tot de beste van Europa: een complex netwerk van slaapverblijven met optimale hoeken en kanten om zich van mekaar te scheiden, en ruime terrassen (wat ik noem de verandas) die zomer en winter betreedbaar zijn en volop rechtsreeks daglicht bieden. Weinigen doen beter dan Antwerpen.
Het complex voldoet volledig aan de eisen van de stamboekhouder (en meer), zoniet dan hadden ze het nooit gebouwd.

Die bezorgdheid over de kleine apen is terecht en die deel ik. Binnen het beschikbare kleinapengebouw is niet zo heel veel mogelijk. Maar de Zoo lonkt naar een groot pand dat grenst aan de achterkant en zich uitstrekt tot aan de Carnotstraat. Klauwapen en meerkatten kunnen daar zeker terecht. Wat de middelgrote soorten betreft zijn misschien nog mogelijkheden met mixed species exhibits of herinvulling van bestaande perken. Netto zullen we wel soorten verliezen, vermoed ik. Wait and see.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 12, 2019, 17:57

Dat het binnen tot één van de beste in Europa behoort geeft ik je gelijk in
Jarne schreef:+het zeer ruime binnenverblijf.
, maar een belangrijk deel van de voordelen gaat verloren bij het houden van meerdere groepen. Hetgeen ik de grootste troef van het mensapenverblijf vindt is dat ze die 3 grote 'verandas' hebben, waardoor je bij het houden van 1 groep 3 aaneengesloten grote semi-binnenverblijven kunt maken die tegelijk visueel zijn gescheiden. Verder hebben ze de echter binnenverblijven achteraan nog waardoor je meerdere doorgangen kan maken naar de diverse veranda's. Dan prefereer ik dat ze dat voordeel optimaal gebruiken om er een grote kweekgroep te huisvesten die je jaarrond met een kleinere apensoort kan houden (wederom door de zichtbarières goed mogelijk) dan 2 kleinere groepen waarbij de kans groot is dat geen van beide met een andere apensoort kan worden gehouden.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » januari 12, 2019, 18:08

Valt iets voor te zeggen, Jarne, maar omdat er stilaan een surplus aan mannen ontstaat (en simulaties voorspellen dat dat probleem gaat toenemen), is het creëren van ruimten voor die mannen één van de voorwaarden bij het opstarten van nieuwe kweekgroepen. Ik vermoed dat Antwerpen zich daarnaar heeft moeten schikken.
Ik ben persoonlijk blij dat ze er alles aan gedaan hebben om een kweekgroep in Antwerpen op te starten en ik ben blij dat ze voor Gorilla's hebben gekozen. Maar ik besef dat het een persoonlijke mening is en respecteer absoluut de voorkeuren van anderen.
Kiezen is altijd een beetje verliezen...

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » januari 12, 2019, 18:15

2 groepen gorilla's in dat gebouw lukt nooit. Ik geef dat geen 3 maanden en die mannen breken het kot letterlijk en figuurlijk af!

Als die mannen een vrouw ruiken slaan ze de boel kort en klein. En voor alle duidleijkheid, dit ben ik niet die dat voorspelt hé! Maar iemand naar wie de zoo niet wil luisteren.

Ze moeten een mannengroep hebben om een kweekgroep te mogen houden, maar dat doe je niet in 1 gebouw en (naar zijn en mijn inziens) niet in een stadstuin.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 12, 2019, 19:12

Heren, mag ik als tussenopmerking iedereen danken voor deze nette en interessante discussie. Interessant om allerlei verschillende inzichten te leren
zoofreak schreef:Tja, als zelfs de nieuwe mensapenperken 'op het randje' zijn, dan zal het in een stadstuin als de Zoo natuurlijk nooit 'goed genoeg' zijn.
We agree to disagree? ;)
Ik bedoelde vooral qua grootte Zoofreak, ik had dat wellicht duidelijker moeten schrijven.
En zeker, we agree to disagree.
zoofreak schreef:
Vergeleken met de meeste andere parken is het gorillaverblijf van Antwerpen niet bepaald groot.
De meesten staren zich blind op de buitenperken.

Wij leven echter in een wisselvallig seizoensklimaat (net als onze buurlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk, Engeland bvb). Een significant deel van het jaar vertoeven de dieren noodgedwongen in hun binnenverblijven.
Als we het mensapencomplex van Antwerpen in zijn totaliteit beschouwen (en dat moet je doen als je een objectief oordeel wil vellen) dan behoort het tot de beste van Europa: een complex netwerk van slaapverblijven met optimale hoeken en kanten om zich van mekaar te scheiden, en ruime terrassen (wat ik noem de verandas) die zomer en winter betreedbaar zijn en volop rechtsreeks daglicht bieden. Weinigen doen beter dan Antwerpen.
Het complex voldoet volledig aan de eisen van de stamboekhouder (en meer), zoniet dan hadden ze het nooit gebouwd.

Die bezorgdheid over de kleine apen is terecht en die deel ik. Binnen het beschikbare kleinapengebouw is niet zo heel veel mogelijk. Maar de Zoo lonkt naar een groot pand dat grenst aan de achterkant en zich uitstrekt tot aan de Carnotstraat. Klauwapen en meerkatten kunnen daar zeker terecht. Wat de middelgrote soorten betreft zijn misschien nog mogelijkheden met mixed species exhibits of herinvulling van bestaande perken. Netto zullen we wel soorten verliezen, vermoed ik. Wait and see.
Ik durf het niet met zekerheid te stellen maar ik geloof dat de oppervlaktenormen niet toelaten dat je binnen en buiten samen optelt. In dat opzicht heeft Jarne gelijk en zo bedoelde ik ook mijn eigen standpunt.

Daarnaast hebben jij en Jarne een zeer valabel punt ivm de wirwar van het binnencomplex: de slaapplekken, gemeenschappelijke plekken, verborgen hoekjes, tunnels en binnengemeenschapsverblijven zijn uitstekend om mensapen te houden.Een mooi voorbeeld van hoe een verouderd complex een tweede leven krijgt. Ik geloof overigens dat het nieuwe bonoboverblijf in PL in dat opzicht deze visie ook uitdraagt.

Over jouw nieuwtje ivm de (poging tot) uitbreiding richting Carnotstraat kunnen we alleen maar zeer tevreden zijn.
Limburg vooruit schreef:2 groepen gorilla's in dat gebouw lukt nooit. Ik geef dat geen 3 maanden en die mannen breken het kot letterlijk en figuurlijk af!

Als die mannen een vrouw ruiken slaan ze de boel kort en klein. En voor alle duidleijkheid, dit ben ik niet die dat voorspelt hé! Maar iemand naar wie de zoo niet wil luisteren.

Ze moeten een mannengroep hebben om een kweekgroep te mogen houden, maar dat doe je niet in 1 gebouw en (naar zijn en mijn inziens) niet in een stadstuin.
Ik ken te weinig van hoe mensapen gehouden worden maar je punt lijkt me hier heel valabel. De dieren zouden op gehoor- en geurafstand van elkaar zitten (het zichtsveld kan je nog afschermen). Ik weet natuurlijk niet in welke mate EAZA rekening houdt met het feit dat de KMDA eigenlijk twee tuinen heeft, dit komt niet zo vaak voor, misschien zijn de richtlijnen op dat vlak niet soepel genoeg maar het meest logische lijkt me het voorstel van Jarne: in 1 tuin een kweekgroepn, en in de andere een mannengroep. Dit vergt uiteraard een grote investering in PL (wat me terzijde bij de berberapen brengt: indien de bongo's daar gestoken waren hadden we reeds een plaats gevonden voor de gorilla's :) )
Extinction is forever!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 12, 2019, 19:36

Dat mannenopvang nodig is zal ik ook zeker niet ontkennen, en ergens ben ik wel blij dat ze hun verantwoordelijk opnemen daarvoor.

Overigens interessant om te vermelden, de huidige (sterk verouderde) Belgische wetgeving stelt de volgende eisen:
Voor een groep van 4 gorilla's is een binnenverblijf van 80 vierkante meter en 240 kubieke meter nodig. Per extra dier komt daar 10 vierkante meter bij. Een buitenverblijf wordt aanbevolen maar is geen verplichting. Verder is een individueel slaaphok, de aanwezigheid van klimstructuren en visuele barières/mogelijkheid om soortgenoten te mijden en een minimale verblijfhoogte van 3 meter vereist.
Apenarend schreef: Ik geloof overigens dat het nieuwe bonoboverblijf in PL in dat opzicht deze visie ook uitdraagt.
Niet alleen het nieuwe bonoboverblijf volgt die visie, steeds meer nieuwe mensapenverblijven werken met meerdere binnenverblijven die visueel gescheiden maar toch verbonden zijn. Dit wordt verder ook aangeraden in de Best practice guidelines.

Plaats reactie