Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 290 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Planckendael (2018)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 Jun 2018 20:14 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Joost schreef:
Gorilla Gust schreef:
zoofan schreef:
Alle olifanten die zes jongen gekregen hebben zouden volgens het studbook niet lang daarna gestorven zijn. Vijf zou een aanvaardbare grens zijn.

Daar was ik me nog niet van bewust.... Zijn er daar veel voorbeelden van?
Niet qua namen dan, maar in aantal. Over hoeveel olifanten spreek je hier?

Naar mijn weten zijn er wel degelijk olifanten die zes jongen hebben gekregen en ook nog steeds leven. Thi Ha Way in Chester is recent bevallen van haar 9e jong! En Htoo Yin Aye (Dierenrijk) en Khaing Hnin Hnin (Pairi Daiza) hebben er allebei nu 6 nakomelingen. Ook heeft Htoo Kin Aye 7 nakomelingen gekregen, maar is zij twee weken na de geboorte van de laatste overleden aan een bloeding in de baarmoeder, wat mogelijk wel de oorzaak is van vele zwangerschappen.

Olifant Warda in Ramat Gan Zoo heeft 12 jongen gekregen waarvan momenteel nog 9 in leven zijn!
(Ze is onder andere de moeder van Alexander)
http://elefanten.wikia.com/wiki/Warda

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2018 15:08 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Veel jonge dieren in Planckendael:

Baridi en Barbie hebben er een jong bij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Twee maskerkievitten

Afbeelding

Een steltkluut

Afbeelding

Twee strohalsibissen, twee zwartmaskeribissen en enkele zwarte ibissen.

Helaas zijn er ook dieren verdwenen: alle De Bruijnpademelons en de dwerglori's.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2018 15:51 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Aha, jongen bij de strohalsibissen. En dat nadat er een tijd geleden slechts één exemplaar meer over was in het park. Wat een 'comeback' van de soort in Planckendael.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2018 16:38 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Mooie resultaten!

(dat van de Pademelons merkte ik ook al op; zouden ze echt het park verlaten hebben? zou jammer zijn, heel mooie zeldzame soort!)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2018 18:13 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

PRACHTIG GIRAFJE GEBOREN
Stevig kereltje met sierlijke wimpers

ZOO Planckendael is dit weekend getrakteerd op een prachtige giraffenbaby. Barbie beviel afgelopen zondag van haar jong: een wolk van een baby. Barbie is een zeer ervaren moeder en koestert haar kleine, grote jongen in de warme stal, waar iedereen hen kan bewonderen. Als het weer het toelaat kun je ze ook al buiten zien rondlopen.

Vlotte bevalling
De baby zag afgelopen zondag om 00u10 het levenslicht. Eerst bungelde één, daarna twee voorpootjes naar buiten en daarop volgde het kopje. De eigenlijke geboorte duurde vrij kort. Een giraffengeboorte is wonderlijk, want de baby maakt een val van zo’n twee meter om daarna heel snel op zijn ranke pootjes te staan. Drooglikken gebeurde door de mama en na 13 minuten wankelde het diertje al op zijn lange benen. Het past mooi met zijn kopje onder mama’s buik en drinkt lekker warme melk. Het kleine girafje meet bijna 2 meter, wat bijzonder groot is voor een babygiraf. Zijn vacht telt veel kleine vlekjes en zijn poten kleuren donkerder beige dan die van zijn familieleden. Het is een stevig kereltje met sierlijke wimpers als kers op de taart.

Naam met een T
“We kozen voor de naam Twiga. Dat betekent giraf in het Swahili. Het is de naam van een van de actieplannen van de Giraffe Conservation Foundation in Afrika. Met operatie Twiga redden ze daar giraffen en hun leefomgeving.”

Verzorger Jolien: “Kleine Twiga stelt het zeer goed en ook Barbie is zoals verwacht een voorbeeldige mama. Het is dan ook al haar zesde baby. Het babygirafje huppelt intussen zelfs al op de Savanne.”

Verbluffende cijfers
Het is voor Barbie haar zesde baby die ze na een draagtijd van ongeveer vijftien maanden ter wereld brengt. Mannetjes worden tot vijfenhalve meter lang, vrouwtjes tot vierenhalve meter. Ze zijn de langste landdieren ter wereld en toch hebben ze maar zeven nekwervels, net als de mens. Ook hun tong heeft unieke afmetingen: wel 45 cm lang. Dit jonge girafje voelt zich al snel thuis op de savanne samen met zes familieleden (Barbie, Diamant, Rafiki, Saba, Megara en kweekman Saleye), de addaxantilopen, de impala’s en de grappige helmparelhoenders.

Bedreigde ondersoort
ZOO Planckendael neemt deel aan het Europese kweekprogramma voor deze bedreigde dieren, maar steunt ook de giraffen in de natuur, onder meer via het Giraffe Conservation Foundation. Ze steunt een project in het Garamba Nationaal Park in Congo. Ze helpen de bedreigde kordofangiraffen door hun trek in beeld te brengen. Met satelliethalsbanden monitoren rangers deze sierlijke dieren. Kennis is kostbaar voor hun bescherming. Help je mee? Muntjes welkom bij de giraffenlodge in Planckendael.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2018 22:38 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Leuk nieuws over al die jonge dieren!

Wel jammer van de kleine plompe lori's (ik neem aan dat je die bedoelt en niet de papegaaisoort "dwerglori") en pademelons... Beide soorten die in Europa, en zeker in Benelux best zeldzaam zijn. Ik vraag me af waar de pademelons heen zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2018 18:05 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

QIYO - AMBASSADEUR VAN DE STRIJD TEGEN OLIFANTENHERPES

Morgen zou onze jonge olifant Qiyo 3 jaar zijn geworden in ZOO Planckendael. Helaas heeft het herpesvirus daar een stokje voor gestoken. Op 28 mei is ze heel plots gestorven. Haar dood mag niet voor niets geweest zijn en daarom roepen de verzorgers iedereen op om samen met ons de strijd aan te gaan met olifantenherpes.

Zowel in dierentuinen als in de natuur sterven, vooral jonge, olifanten aan dit virus. Er is tot op heden nog geen vaccin of afdoende medicatie tegen herpes ontwikkeld. Internationaal zetten we samen met collega-dierentuinen en universiteiten al jaren onze schouders onder onderzoek naar zo’n vaccin.

We willen olifantenherpes de wereld uithelpen.

Juist nu we Qiyo hebben verloren, zetten we die strijd extra gemotiveerd voort. Laat Qiyo ambassadeur zijn voor de strijd tegen olifantenherpes. Daarom hebben we een mooie foto van Qiyo en een sleutelhanger ontwikkeld die te koop zijn in onze shops in ZOO Planckendael. Zo blijft de herinnering aan Qiyo levend en steun je met een kleine bijdrage dit levensbelangrijke onderzoek. Je kunt ook een bijdrage storten op het rekeningnummer dat we speciaal voor dit onderzoek in het leven hebben geroepen: BE66 7350 1419 6643.

Elke bijdrage telt, elke bijdrage helpt.

Bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2018 20:07 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Ik weet niet of het al gemeld was (ik vond het niet meteen terug op de voorgaande pagina's) maar er zijn momenteel 4 buidelduivels: de reeds aanwezige moeder+dochter, en recent 2 jonge broers.

Vandaag toch 3 impala's gezien (1M2V), eindelijk eens een das gezien, de rode wouwen in de uilenvolière (waarbij een dacht ik ransuil zat ipv de vermelde kerkuil), 2 stoombooteenden, de ganse kolonie pinguins op wandel, alweer 1 vale gier in de gierenvolière (geen enkele alpenkraai gezien). Alweer geen zwartbektoerako gezien in de wevervolière, zit die er eigenlijk nog?

Azieparcours is een heel mager beestje zonder de olifanten aangezien ook de rode panda's, sneeuwluipaarden, kleinklauwotters, kuifbavianen en visayazwijnen onzichtbaar bleven. Wel 4 kippen gezien maar daarvoor kom ik niet. Ook in de serre was het zeer kalm maar het was natuurlijk ook wel heel warm

Amerika: is er geen wapitiman meer? De geelvleugelara's zitten nu achter de schermen.

Voor het eerst zag ik de ietwat verborgen volière aan de watutsistal met gierparelhoenders, purperreiger (met overigens een halvelings foutieve kaartaanduiding tenzij dit een ondersoort zou zijn die niet in Europa voorkomt) en een kraanvogel. Is die volière daar al lang?

Bonobo's gaat groot worden maar jammer dat bv. de colobussen er niet bij betrokken worden. Die zouden niet mistaan op dat eiland.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2018 21:17 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:
Ik weet niet of het al gemeld was (ik vond het niet meteen terug op de voorgaande pagina's) maar er zijn momenteel 4 buidelduivels: de reeds aanwezige moeder+dochter, en recent 2 jonge broers.

In Planckendael zijn momenteel drie Tasmaanse duivels te zien. In 2016 kwamen Mienna en haar dochter Corrinna vanuit Kopenhagen. In maart 2017 moesten we helaas afscheid nemen van het jongste (vier jaar oude) vrouwtje. Begin dit jaar werd ze vervangen door twee mannetjes, Cove en Creek, kleinzonen van het overgebleven vrouwtje Mienna.

Apenarend schreef:
Vandaag toch 3 impala's gezien (1M2V), eindelijk eens een das gezien, de rode wouwen in de uilenvolière (waarbij een dacht ik ransuil zat ipv de vermelde kerkuil), 2 stoombooteenden, de ganse kolonie pinguins op wandel, alweer 1 vale gier in de gierenvolière (geen enkele alpenkraai gezien). Alweer geen zwartbektoerako gezien in de wevervolière, zit die er eigenlijk nog?

Ik heb de indruk dat er de al enkele maanden regelmatig geschoven wordt in de verschillende volières in het park. Ik volg de samenstelling van de vogelafdeling minder nauwgezet als enkele collega's hier maar ik vermoed dat verzorgers sinds de aanname van de opvangdieren, de verschillende werken in het park en natuurlijk vooral bouw van de vogelafdeling achter de schermen aan het zoeken is naar een ideale samenstelling van de verschillende volières.

Apenarend schreef:
Azieparcours is een heel mager beestje zonder de olifanten aangezien ook de rode panda's, sneeuwluipaarden, kleinklauwotters, kuifbavianen en visayazwijnen onzichtbaar bleven. Wel 4 kippen gezien maar daarvoor kom ik niet. Ook in de serre was het zeer kalm maar het was natuurlijk ook wel heel warm

Deze waarnemingen zijn eigenlijk allemaal momentopnames ... Jammer voor jou (en andere bezoekers) natuurlijk. Het verhaal van de olifanten is bekend, de panda's, otters en bavianen hebben (een) jong (-en) zijn daarom misschien niet altijd even goed te zien.

Apenarend schreef:
Voor het eerst zag ik de ietwat verborgen volière aan de watutsistal met gierparelhoenders, purperreiger (met overigens een halvelings foutieve kaartaanduiding tenzij dit een ondersoort zou zijn die niet in Europa voorkomt) en een kraanvogel. Is die volière daar al lang?
Ik weet niet precies wanneer deze volière is geopend maar dat moet toch zeker een jaar of tien-vijftien jaar geleden zijn :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2018 21:37 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

seborga schreef:

Apenarend schreef:
Ik weet niet precies wanneer deze volière is geopend maar dat moet toch zeker een jaar of tien-vijftien jaar geleden zijn :)

Echt? Oh my god :-- Never ever op gelet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2018 21:49 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

In de Europese volière zitten momenteel een koppel kerkuilen en 2 nakomelingen, deze zitten echter bijna altijd in de taxus en zijn slecht zichtbaar. Na uren en uren (en daarmee bedoel ik echt tientallen uren met de verrekijker) zoeken heb ik er nog maar 3 tegelijk gezien. Verder zitten er 2 vrouwelijke ransuilen die zich wel goed laten zien, maar niet staan aangeduid. Sinds kort zit er een koppel rode wouwen bij, en zijn de edelfazanten er uit gehaald. Daar zit dan nog een vrijgezellengroep kaalkoppen bij.

De zwartbektoerako's (koppel) zitten er normaal nog, die zitten echter vaak binnen. De linkse ruit kan je doorkijken als je dichtbij kijkt, dan zie je ze vaak rechtsboven zitten.

Die volière is er inderdaad al jaren, vroeger zat er een koppel kroonkraanvogels, sinds een aantal jaar de paradijskraanvogels waarvan er nu nog 1 overblijft.

Er zit al zeker 3 jaar geen wapitiman meer, jammer gezien de zeldzaamheid van de ondersoort in Europa.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2018 21:59 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

En dan vergeet ik natuurlijk nog dat er onze goede oude castor is in de bevervolière, maar die zit tegenwoordig vaak in zijn zelfgemaakte burcht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2018 15:07 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:
seborga schreef:

Apenarend schreef:

Echt? Oh my god :-- Never ever op gelet.

Ik heb die er inderdaad altijd ook wel geweten, toch na de komst van het bonobo-eiland(speeltuin) aan die zijde. De bezetting is daarentegen wel gevarieerd geweest meen ik. Maar het merendeel van de mensen zal deze voliere inderdaad niet kennen.... ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2018 16:14 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

ZOO PLANCKENDAEL BLIJFT SUCCESVOLLE THUIS VOOR OOIEVAARS
Opnieuw ringt Planckendael haar jonge ooievaarskuikens. Drie ringrondes heeft Planckendael nodig om alle kuikens van 2018 van hun paspoort te voorzien. We telden na de eerste ringronde al 76 jongen in de eerste 26 nesten. Tel daar de kuikens van vandaag en woensdag bij. Ooievaars leggen drie tot vijf eieren, die ze 33 dagen warmhouden en om beurten bebroeden. Gemiddeld worden er 2 tot 3 jongen groot per nest. Dit jaar zijn het er zelfs 3 à 4 per nest.

Ringen
Zoals elk jaar ringt Planckendael alle kuikens. Met behulp van een hoogtewerker gaat hun verzorger twaalf meter de hoogte in op bezoek bij elk nest om de jongen te identificeren. Die nesten hebben een diameter van zo’n 1,5 meter en liggen hoog in de boomkruinen en op nestplatformen, verspreid over het hele park. Elk kuiken wordt geringd en we plukken veertjes die we bewaren voor later onderzoek.

Planckendael ligt op een natuurlijke trekroute
Overwinteren doen de ooievaars tussen Spanje en West-Afrika. Sommigen vliegen meer dan 4 000 kilometer met een gemiddelde van 300 kilometer per dag. De ooievaarstrek naar het zuiden heeft niets met hun zoektocht naar warmere oorden te maken, zoals weleens wordt gedacht. Ze vliegen naar het zuiden omdat daar in de winterperiode meer voedsel te vinden is. Een gevaarlijke tocht, want hoogspanningskabels zijn een grote vijand van ooievaars.

Ooievaars zonder grenzen
Planckendael hielp in de jaren ’90 de bijna verdwenen ooievaars overleven in West-Europa door enkele koppels ooievaars te laten broeden in het park. Hun nakomelingen volgden de natuurlijke trekroutes naar het zuiden en komen jaarlijks terug naar Planckendael om er te broeden. De oorspronkelijke Planckendaelgroep van zes dieren breidde daardoor uit tot een kolonie van meer dan 128 ooievaars in 2017. Samen met de Vlaamse Gemeenschap, het Zwin en Natuurpunt startte Planckendael in 1999 het project ‘Ooievaars zonder grenzen’. Binnen dat project werd extra onderzoek gedaan naar de trekroutes van ooievaars. Met satellietzenders ontdekten de wetenschappers van het CRC (Centre for Research and Conservation), het wetenschappelijk instituut van ZOO Antwerpen en Planckendael, dat jonge dieren nog steeds naar Afrika trekken, maar dat veel oudere ooievaars al lang niet meer de oversteek maken. Ze overwinteren in Spanje en Frankrijk, omdat ze daar op o.a. vuilnisbelten voldoende voedsel vinden.

Indrukwekkende cijfers
De laatste jaren brak Planckendael record na record met 86 jongen in 54 nesten in 2014 en 96 jongen in 2015. In 2016 telden we 57 nesten, een recordaantal, maar door het kille en natte voorjaar eindigde de teller op slechts 62 kuikens. 2017 was met 64 nesten een superjaar!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 09:03 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Zopas op het radio 1 10u nieuws: leeuw ontsnapt in PL. Zit wel blijkbaar nog ergens achter een tweede omheining.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 09:31 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Nog wel in een dienst gang blijkbaar.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180621_03573407/leeuw-ontsnapt-in-planckendael-personeel-geevacueerd

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 11:11 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Volgens het LN dan weer zou ze los in het park lopen

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/leeuwin-ontsnapt-in-planckendael-personeel-en-bezoekers-geevacueerd~a3cc97e5/

Natuurlijk niet de meeste onverdachte bron, maar indien het klopt dat de Leuvensesteenweg is afgesloten, lijkt het me toch niet dat dit dier in een dienstgang zit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 11:25 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/21/een-leeuw-ontsnapt-in-planckendael-hulpdiensten-ter-plaatse-be/

https://www.gva.be/cnt/dmf20180621_03573407/leeuw-ontsnapt-in-planckendael-personeel-geevacueerd

Toch doodgeschoten volgens de VRT en gazet van Antwerpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 13:21 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Doodsgeschoten. "We hebben het dier laten inslapen door middel van een kogel":volgens Ilse Segers. Een mislukt eufemisme.
Een schande voor het park. Een schande voor de dierentuinwereld. Verdovingspijlen kunnen niet gericht geschoten worden. Een kogel wel.
Dit is weer voer (en terecht dit maal) voor de anti-dierentuinmensen.
Dit is 2018 en er wordt nog steeds gereageerd zoals in juni 1868, toen de ontsnapte tijger uit de Zoo van Antwerpen in de Carnotstraat doodgeschoten werd.
Een trauma voor de dierentuinwereld. En uiteraard de gewelddadige dood van een onschuldig dier wiens leven afhing van de verantwoordelijkheid van een officiële diereninstelling. Het dier koos niet om te ontsnappen, het maakte gebruik van de mogelijkheden die er waren. Door een zoo gemaakt. Een moderne zoo met alle nieuwe snufjes. En toch zo een verschrikkelijke daad stellen. Een gemakkelijkheidsoplossing met als groot slachtoffer de leeuwin. En de dierentuinen.

Laatst bijgewerkt door neushoornvogel op 21 Jun 2018 13:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 13:51 
Volgroeide Laafse kikker
Volgroeide Laafse kikker
Gebruikers-avatar

neushoornvogel schreef:
Doodsgeschoten volgens Ilse Segers. Een schande voor het park. Een schande voor de dierentuinwereld. Verdovingspijlen kunnen niet gericht geschoten worden. Kogel wel. Dit is weer voer (en terecht dit maal) voor de anti-dierentuinmensen. Dit is 2018 en er wordt nog steeds gereageerd zoals in juni 1868, toen de ontsnapte tijger uit de Zoo van Antwerpen in de Carnotstraat doodgeschoten werd. Een trauma voor de dierentuinwereld. En uiteraard de gewelddadige dood van een onschuldig dier wiens leven afhing van de verantwoordelijkheid van een officiële diereninstelling.

Doe eens normaal man, weet jij hoe lang het duurt voordat zo'n dier slaapt? Dat risico kan je gewoon niet nemen, op die tijd kunnen er veel gewonden en zelfs dode vallen.

Voer voor discussie is dit zelfs niet, roofdier buiten de omheining van zijn gebouw is altijd neerschieten!

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 290 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur