Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 233 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
  Afdrukweergave

Re: Dierentuin awards & prijzen topic
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 Mei 2018 13:22 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Gibbon2000 schreef:
Wat de Diamond Themepark Awards betreft, vind ik dat ze een duidelijk onderscheid moeten maken tussen 'mooiste' en 'beste' dierenpark en (nieuw) verblijf. Le temple des fleurs in Pairi Daiza is een prachtig verblijf, maar in mijn ogen niet geschikt voor orang-oetans. In dit opzicht lijkt het mij dan ook onterecht dat Pairi Daiza deze award kreeg voor dit verblijf.

De prijs voor mooiste park is natuurlijk terecht, maar over die voor beste dierenpark heb ik toch mijn twijfels.

Ik vermoed dat dit een grote publiekswedstrijd is (gegeven het aantal stemmers)? Veel mensen zijn dikwijls verblindt door de pracht en praal. Wanneer ik kennissen wijs op de stressvolle omstandigheden waarin de tijgers gehuisvest zijn, of de kleine eilanden bij de gorilla's, kijken ze mij vol ongeloof aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2018 14:14 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Net op radio gehoord
Pairi daiza beste dierentuin van europa.
Gorillaverblijf ook beste ( denk benelux)
Oerangoetang ook in prijzen gevallen maar noet verstaan voor wat.
Iemand juiste resultaten ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2018 15:02 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Beste nieuw verblijf dacht ik gehoord te hebben

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2018 16:26 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Pairidaizafan7 schreef:
Net op radio gehoord

Dat geeft nogmaar eens het failliet aan van zulke prijzen..... Gorillaverblijf zou zelfs binnen de Benelux niet eens binnen top 5 komen en de orangs ook niet als er genoeg andere tuinen met Orangs zouden zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2018 16:41 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Apenheul doet dan toch wel beter denk ik dan...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2018 19:00 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

35.000 stemmers, waarvan veel dagattraactie bezoekers in het algemeen. Dus ook pretparken en bv zwempakken. Het is dus niet enkel een op dierentuinland toegespitste wedstrijd. Je moet 'Beste' hier dus niet enkel op dierenvlak bekijken, maar ook op het visuele plaatje naar de bezoekers toe. Toch wel een belangrijke kanttekening.

Ook geef ik mee dat ongeveer de helft van de stemmers was Nederlandstalig, 1/3 Franstalig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2018 20:54 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Gefeliciteerd aan alle dierentuinen met hun prijzen.

En vooral dat de Mangrove van Burgers Zoo de Mooiste nieuwe dierenverblijf award heeft gewonnen vind ik ook terecht. Want de Mangrove is meer dan alleen een verblijf maar echt een ecodisplay wat erg uniek is in de dierentuin wereld helemaal in deze grootte. En vind het echt super mooi en geslaagd. De Zeekoeien hebben een prachtig verblijf gekregen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2018 09:41 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

In sommige categoriën zou het woordje 'beste' beter vervangen worden door 'mooiste'.
Dat is een openlijk subjectief, persoonlijk criterium, waar niet over te twisten valt.
Als een groot aandeel van de bezoekers de bloementempel het 'mooiste' verblijf vindt, so be it.

Het adjectief 'beste' is van een andere orde: als je het gebruikt in de contect van een dierenverblijf dan zou het een kwalitatieve, objectieve, meetbare graadmeter moeten zijn, liefst in relatie tot algemeen erkende normen. Je kan van de orangtempel in Pairi daiza vanalles zeggen, maar het 'beste' verblijf is het mijns inziens zeker niet!

Voor de rest: Pairi Daiza is momenteel duidelijk de publiekslieveling en het populairste park van de Benelux. Met die prestatie wil ik hen gerust feliciteren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2018 16:43 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Pairidaizafan7 schreef:
Net op radio gehoord

viewtopic.php?f=107&t=5167&p=80089#p80089

Apenarend schreef:
Beste nieuw verblijf dacht ik gehoord te hebben

Zowel 'Beste nieuwe verblijf' (orangs, bloementempel) als 'Beste verblijf' (gorilla vulkanen), 'Mooiste park', 'Beste Europese Dierentuin', 'Beste dierentuin van België-Nederland.'

De sector zelf sprak tijdens het evenement bij deze uitreiking meermaals en breed haar waardering uit naar deze prijzen en de organisatie. En het resultaat? Deze kwam in samenspraak met onder meer stemmen van de parken zelf (Gouden Schoen principe) en 35.000 stemmers. Met name mensen met een voorliefde voor dagattracties zoals pretparken en dierenparken.

Zoals Zoofreak al aangaf kan je dan inderdaad de term 'beste' vaak vervangen door 'mooiste'. Het ging hier ook niet om het beste dierenwelzijn, het grootste verblijf, of beste enrichment. Maar algemeen hoe mensen tegenover dit verblijf stonden. En het feit dat Pairi Daiza met beide mensapenverblijven won sluit bijvoorbeeld niet uit dat men de overige verblijven elders niet mooi vond. Eén klein puntje verschil maakt soms het verschil in wedstrijden... Ook de afmetingen van je achterban tellen mee. Zoals bij elke wedstrijd is geen enkel resultaat onbetwist... en zijn er altijd wel opmerkingen. ;)

Elke tuin mocht in elke categorie één verblijf nomineren, en had daar zelf ook een zeg in. Dat de sommige tuinen die keuze zelf niet al te tactisch namen... en de markt niet aanvoelde in dit soort zaken, is minpuntje. Het gaf soms sterk uiteenlopende deelnemers per categorie.Voor wie de dierentuinen langer volgt, is de transformatie bij de mensapen in Antwerpen bijvoorbeeld enorm, en overstijgt die de pracht en praal van een bloementempel. Maar wie daar niet voor gaat, en voor de streling van het oog? Is de bloementempel een snelle en duidelijke keuze.

Als je een wedstrijd gaat houden waarin enkel expert mogen stemmen, een vakjury met kennis van zaken, dan krijg je een elitaire wedstrijd. Een wedstrijd waarin 90% van de bezoekers van die parken zich wellicht maar beperkt of niet in kan vinden. Wel met een correcte uitslag voor de critici... maar niet van het grote publiek, welke zorgden dat de parken steeds weer groeien. Een korreltje zout her en der, en een objectieve kijk leert ons dat dit toch wel, afgaand op de bezoekerscijfers, een breed gedragen uitslag is. Een uitslag waarin het grote publiek zich wel kan vinden.

Laten we ook niet vergeten dat deze wedstrijd vooral een ontmoet moment is voor de parken, elk park stuurt immers een delegatie. En dat het ook een mooie moment is om in de aandacht te komen van de brede pers. Als we zien dat de grote kranten allen deze berichten zeer snel oppikte, waar dit bij algemene recreatieprijzen eerder lokaal of beperkter wordt opgepikt.

Dan lijkt het me alvast wel duidelijk dat men bij de parken alvast vlot weet te waarderen. Wellicht is dat ook de reden waarom deze wedstrijd er na acht edities nog steeds is, en populair blijft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2018 18:45 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Voor wie interesse heeft, na het evenement mochten de genodigden ook een kijkje nemen op het nieuwe resort. Ik heb enkele foto's online geplaatst op https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... 2540674425

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2018 20:22 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Ik vind in deze bundel een grote fout want bij Mooiste geboorte Award staat Indische Neushoorn bij Diergaarde Blijdorp moet dat niet Zwarte Neushoorn zijn.

Hier vind je de Bundel van de uitslag: http://www.diamondthemeparkawards.com/p ... PA2018.pdf

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2018 19:12 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Dustin1999 schreef:
Ik vind in deze bundel een grote fout want bij Mooiste geboorte Award staat Indische Neushoorn bij Diergaarde Blijdorp moet dat niet Zwarte Neushoorn zijn.

Hier vind je de Bundel van de uitslag: http://www.diamondthemeparkawards.com/p ... PA2018.pdf

Ik twijfel of er ergens een misvatting is ontstaan tussen de Zwarte en de Indische neushoorn. Ik meende dat Mara (zwarte) genomineerd was, maar blijkbaar heeft Karuna gewonnen. Maar ook dat is een mooie geboorte! :)

Wel is Mara vrij laat op het jaar geboren, dus mogelijk was er nog niet geboren toen men al begonnen was aan de voorbereidingen van deze wedstrijd. Deze binnen standaard immers al in het najaar.... en komt heel wat meer bij kijken dan een lijstje opstellen, daar er nauw contact is met alle parken. Het kan ook zomaar zijn dat de dierentuin bij haar twee neushoorntjes toch zelf besloot te gaan voor Karuna, deze lijstjes worden immers in overleg opgemaakt. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2018 21:24 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Kan Mara dan nog genomineerd worden voor de 2019 editie of kan dat niet meer?

Ja eigenlijk verdienen alle twee bijzondere geboortes de award wel. Mara is wel extra bijzonder omdat er dat in Nederland pas de tweede geboorte is van een Zwarte Neushoorn. Maar Karuna mag de eer strijken.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 233 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Alle tijden zijn UTC + 1 uur