Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 346 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 12 Jan 2018 12:43 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
Citaat:
Dat de oude roofvogelvolière ook nog steeds niet heropgebouwd is achteraan de Moorse tempel vind ik ook zo'n zonde

Zoals ik al schreef: die roofvogelvolières komen er snel. Het terrein is klaargemaakt en de werfcontainer is geplaatst.

Citaat:
Zou het denkbaar zijn dat ze nog steeds niet goed weten wat te doen met het varkensgebouw of houden ze dit als reserve om de hier gehouden soorten later naar elders te verplaatsen.

Dat laatste is alleen nog mogelijk in de centrale kas van de toerako's. De andere volières zijn niet meer bruikbaar door die afdekking met houten platen.
Het is niet ondenkbaar dat de oplevering van de roofvogel- (lees: papegaaienvolières) binnen enkele maanden een bescheiden carroussel van verhuizingen gaat veroorzaken rondom het tropische vogelgebouw. Dat de soldatenara's op de nieuwe lokatie een ereplaats zullen krijgen is zo goed als zeker, en dan lijkt het me een uitgelezen moment om de volière die de ara's momenteel bewonen te herzien. Hier is plaats voor een grote tropische Congovolière waar we (let op: speculatie) de reuzentoerakos en kongopauwen misschien opnieuw mogen verwelkomen. Dat strookt goed met het behoud van de huidige serre aan het varkensgebouw totdat de bewoners kunnen verhuisd worden.

Ik heb overigens het gevoel dat ze het rundergebouw gaan inzetten voor een tijdelijke expo in het kader van het 175jarig bestaan. Er zullen speciale erfgoedwandelingen georganiseerd worden en - wie weet - wordt dit mooi gerestaureerde gebouw ingeschakeld om historisch archiefmateriaal te tonen. Zo krijgen we als pre-view (alweer misschien) het gerenoveerde interieur te zien, in afwachting van een definitieve - zoölogische - invulling.

Wait and see.

Lijkt me zeker een plausibel scenario. Kan er nog iets verhuizen Vogelgebouw>Roofvogelvolières op de soldatenara's na? Er zitten nog blauwkopara's, maar verder?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2018 12:56 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Het koppel Hyacinthara's komt zeker in aanmerking.
Verder een koppel blauwkopara's en een koppel Ecuador amazones.
Helaas zijn de Molukkenkaketoes er niet meer maar ik hoop vurig dat ze die soort terughalen!

Verder is er nog de grote volière aan de moerasbiotoop (grijze roodstaarten, grote geelkopamazones en rosé kaketoes) maar eigenlijk vind ik dat die daar goed zitten. We zullen zien of die ook verhuizen...

Er is tenslotte nog het koppel Kea's aan het jubileumcomplex.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2018 15:58 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
Het koppel Hyacinthara's komt zeker in aanmerking.
Verder een koppel blauwkopara's en een koppel Ecuador amazones.
Helaas zijn de Molukkenkaketoes er niet meer maar ik hoop vurig dat ze die soort terughalen!

Verder is er nog de grote volière aan de moerasbiotoop (grijze roodstaarten, grote geelkopamazones en rosé kaketoes) maar eigenlijk vind ik dat die daar goed zitten. We zullen zien of die ook verhuizen...

Er is tenslotte nog het koppel Kea's aan het jubileumcomplex.

Ik was idd een aantal soorten vergeten, thx.

Moerasvolière zie ik eigenlijk wel liever weer toegewezen worden aan een Aziatische neushoornvogelsoort.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2018 23:06 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

er zitten ook nog papegaaien in het stukje achter de schermen bij de bongo's zag ik vorig jaar nog oa ara & kaketoe ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2018 10:35 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Citaat:
er zitten ook nog papegaaien in het stukje achter de schermen bij de bongo's zag ik vorig jaar nog oa ara & kaketoe

Dat is de plek waar de molukkenkaketoes zaten. Eentje is daarvan gestorven, de andere is naar elders verstuurd.

Inmiddels valt te lezen in het Citta magazine bij GvA, uit de mond van Dries Herpoelaert dat
. de volières inderdaad worden opgebouwd
. er in de zomer een erfgoedwandeling komt door de Zoo en heel de tuin zal baden in de sfeer van de Belle-Epoque
. in het Melkerijgebouw een soort interactieve opstelling komt met links naar het verleden rond Cinema Zoo
. de werken aan het jubileumcomplex een jaar zijn opgeschoven; belangrijk: om redenen van dierenwelzijn is besloten dit complex niet in fasen de verbouwen, maar heel het gebouw leeg te maken en alles ineens aan te pakken.

Over het rundergebouw - helaas - geen woord, maar ik vermoed dat het deel zal uitmaken van de erfgoedwandeling.

Leuke plannen voor een goedgevuld feestjaar!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2018 13:37 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

De Savanne wordt aangepakt en is voor het publiek gesloten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2018 21:57 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:

Inmiddels valt te lezen in het Citta magazine bij GvA, uit de mond van Dries Herpoelaert dat
. de volières inderdaad worden opgebouwd

Leuke plannen voor een goedgevuld feestjaar!

Welken volieres bedoel je dan deze aan het rundergebouw gaan ze die ook opknappen of enkele de oude roofvogelverblijven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2018 10:19 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Neen, ik bedoel de roofvogelvolières.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2018 16:21 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Afbeelding
https://photos.app.goo.gl/P3Dq6GhIEG90GjsG3

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2018 18:18 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Ze gaan er precies wel iets groots van maken, een kostenplaatje van 1 miljoen is niet niks.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2018 18:38 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Ik zie dat er sprake is van 1 volière, of slaat dat op het geheel?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2018 18:47 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Hoewel het mooi zou zijn moesten ze enkele tussenwanden eruithalen zoals in artis bij de soldatenara's zal hier waarschijnlijk het complex mee worden bedoeld. Als ik het me ook goed herinner kunnen de uiterste 2 volières zelfs niet worden verbonden met de overige omdat deze een gaaswand delen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2018 18:52 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Gibbon2000 schreef:
Ze gaan er precies wel iets groots van maken, een kostenplaatje van 1 miljoen is niet niks.

Monumenten restoreren kost veel. Bovendien zijn er ook stukken van de volière die niet zijn bewaard gebleven zoals de stenen. Ze zijn echter wel verplicht stenen te zoeken die gelijken op de oude stenen, en dat was naar wat ik heb gehoord tamelijk lastig en vooral duur, en zo zijn er ongetwijfeld nog zaken. Uiteindelijk is het ook mede voor dit dat ze subsidies krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2018 18:56 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Jarne schreef:
Hoewel het mooi zou zijn moesten ze enkele tussenwanden eruithalen zoals in artis bij de soldatenara's zal hier waarschijnlijk het complex mee worden bedoeld. Als ik het me ook goed herinner kunnen de uiterste 2 volières zelfs niet worden verbonden met de overige omdat deze een gaaswand delen.

Ik vermoed ook wel dat ze het geheel bedoelen. Ben heel benieuwd wat ze gaan aanvangen met dat vroegere rechterdeel (die halve boog van kotjes), daar kunnen ze nu toch geen dieren meer in huisvesten? Tenzij men dit zou mogen moderniseren zolang het historische deel behouden blijft (bv. met netten).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2018 23:01 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Was die boog niet aanwezig aan beide zijden? Als ik me niet vergis was het aan beide zijden een 'grotere' volière, dan die bogen, vervolgens een rij groter volières en centraal de grootste volière. Voor iets papegaaiachtig zijn die i.i.g. veel te klein, iets ter grootte van een wever kan misschien wel als de tralies dat toelaten, hoewel ik ook dat toch nog klein zou vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2018 23:07 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Correctie, nu ik op zoek ben gegaan naar wat oud beeldmateriaal zijn die kleine kotjes echt ongeschikt, tenzij dat ze eventueel de tussenwanden slopen, en zelfs dan nog kunnen we ze niet groot noemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2018 01:17 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Jarne schreef:
Was die boog niet aanwezig aan beide zijden? Als ik me niet vergis was het aan beide zijden een 'grotere' volière, dan die bogen, vervolgens een rij groter volières en centraal de grootste volière. Voor iets papegaaiachtig zijn die i.i.g. veel te klein, iets ter grootte van een wever kan misschien wel als de tralies dat toelaten, hoewel ik ook dat toch nog klein zou vinden.

Die boog was origineel aanwezig aan beide zijden, maar de linkervleugel is al gesloopt in de jaren '50-'60. Naar wat ik gezien heb op plannen lijkt men wel beide vleugels terug te willen brengen.

Die kleine hokjes zijn wat mij betreft enkel nog geschikt voor iets dat kleiner is dan een grasparkiet, maar ik weet niet of het een goed idee is om daar aan te beginnen. Persoonlijk lijkt het me ook nog wel een leuk plan om die kooien niet te gebruiken voor dieren, maar het traliewerk er uit te halen en er een zithoekje voor bezoekers van te maken (zoals men ook gedaan heeft met de hertenstallen).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2018 10:43 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

is het trouens niet opmerkelijk dat er ook een bedrag naar buiten komt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2018 18:24 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Dbelgian schreef:
is het trouens niet opmerkelijk dat er ook een bedrag naar buiten komt?

Bij dergelijke projecten, via monumentenzorg? Dan gebeurd dat via een vaste protocol, en met dergelijke openbaarheid. Op zich valt me dat niet zo zeer als bijzonder op. Toch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2018 11:52 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Hebben jullie dit al gezien?

Roofvogelvolière, Zoo van Antwerpen
Tot aan haar ontmanteling in 2013 behoorde de Roofvogelvolière, samen met de Egyptische tempel, tot de oudste constructies in de Dierentuin. De constructie werd ontworpen door Charles Servais in 1855-56 volgens midden 19de-eeuwse normen over het houden van roofvogels, met het toen zeer moderne Bessemerprocédé om staal te vervaardigen. De constructie heeft lange tijd als voorbeeld gediend voor verschillende Europese dierentuinen. Om nog onduidelijke redenen heeft Emile Thielens het traliewerk rond 1900 aangepast. Rond 1968 verhuisden de roofvogels naar nieuwe ruimere kooien in het pas opgerichte Jubileumcomplex waardoor de roofvogelvolière haar oorspronkelijke functie verloor. Na jaren van leegstand werd het gebouw ontmanteld om binnen het masterplan van de Zoo op een nieuwe plaats te worden heropgebouwd en onderdak te bieden aan ara’s en kaketoes. Omwille van de zware roestvorming moet het kooiwerk volledig gereconstrueerd worden. Patine Architecten werkt mee aan de voorbereiding om hier binnenkort een elegante en waardevolle reconstructie te realiseren.

Bron: https://patine-architecten.be/projecten ... -antwerpen

Laatst bijgewerkt door seborga op 22 Jan 2018 12:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 346 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur