Dierenpark Emmen

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Noorder Dierenpark

Bericht door Gerald »

Een beetje historie in de vorm van twee oude plattegrondjes. Omdat Dierenpark Emmen gaat verhuizen is het wellicht leuk om even een paar oude zaken uit de begintijd te laten zien.

Voor de duidelijkheid eerst even een luchtfoto van het huidige park (Google Earth)

Afbeelding

De eerste plattegrond stamt uit 1948. Het dierenpark was toen nog een stuk kleiner en je kan goed zien dat het is gebouwd in de "achtertuin" van Willem Oosting. Je kon het park bereiken middels een steegje vanaf de plaats van de huidige ingang tot aan de ingang welke je linksonder op de plattegrond ziet.

Aan de linkerkant bevond zich toen reeds het "Groot Wildpark" welke je kon bereiken via een ingang vanuit het dierenpark (linksonder). Globaal besloeg dit wildpark de huidige savanne.

Datering heb ik gedaan a.d.h.v. de opmerking in de bijbehorende tekst dat de twee olifanten Katinka en Sheila er woonden. Sheila overleed in 1949. Bovendien is er sprake van een geboorte in maart 1948 van 2 manenschapen.

De manenschapen bewoonden toen een rots welke zich bevond op de plaats van het huidige bulleneiland van de olifanten. Middenonder zie je het paviljoen op dezelfde plaats als het huidige restaurant.

Enkele nummers:
1 = Manenschapenrots
5 = speeltuin (nu nog steeds)
6 = Jeugdhoeve (nu de kinderboerderij en rattenriool)
10 = zeeleeuwenbassin (nu Zuid-Amerikaanse vogeltuin maar direct ernaast wonen nog steeds de zeeleuwen)
15 = rotspartij met bruine beren (nu het kodiakberenverblijf waar straks de brilberen komen)
18 = Dikhuidenverblijf met nijlpaard Winston en olifanten Sheila en Katinka
19 = Apenhuis (laponder-, huzaren-, mangabey-, rhesus-, capucijner-, Java-, mona- en doodshoofdapen en chimpansee Tommy)
20 = Roofdierengalerij (tot vlak na de oorlog woonden in het middengedeelte hier ook de olifanten!)
40 = toegang tot Wildpark


Afbeelding

Zelfde plattegrond geprojecteerd op de luchtfoto:

Afbeelding

De volgende plattegrond toont ons wel het wildpark en zoals je op de projectie op de luchtfoto kunt zien besloeg deze inderdaad de huidige savanne.

Datering is ca 1966, kan ook 1967 zijn maar niet veel later want op de voorzijde zien we een zeer jeugdige Annabel die in mei 1966 naar Emmen kwam als een één- of anderhalf jaar oud olifantje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
loekje
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 255
Lid geworden op: 12 jul 2011, 10:58
Favoriete dierentuin: o.a. Dierenpark Emmen
Contacteer:

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door loekje »

Leuk om te lezen en te bekijken.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door Apenarend »

Er lijkt van vroeger helemaal niets overgebleven te zijn of vergis ik mij?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

meubilair

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door meubilair »

pfff , ook het verschil in prijs van toen tot nu.
en dan was het ook nog 2,50 gulden? dan zou het uitkomen op ongeveer 1,04 euro

zolifantje

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door zolifantje »

Leuk, om te zien, ze zijn daar echt grondig gaan bouwen, (bijna)niets is nog hetzelfde.

Johnny

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door Johnny »

zolifantje schreef:Leuk, om te zien, ze zijn daar echt grondig gaan bouwen, (bijna)niets is nog hetzelfde.
Nee, alles van vroeger is al jaren weg. Oudste verblijf is zelfs de savanne, uit 1974. Naast het bullenperk staat nog wel een stuk van de manenschapenrots die daar vroeger op die plek stond.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door Gorilla Gust »

Bij onze collega's van Parkspot.eu kunnen we gluren naar het oude Noorder Dierenpark van Emmen door middel van postkaarten:
http://www.parkspot.eu/nostalgia/nostal ... ark-emmen/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door Gorilla Gust »

Nu WILDLANDS Adventure Zoo Emmen op het punt staat om haar deuren te openen, keken we al diverse malen terug naar het oude Dierenpark Emmen. Maar we kunnen ook verder terug de tijd in kijken, en kijken naar het Noorderdierenpark Emmen.

Kijken jullie met mij terug naar de tijd van weleer?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bz1Yklvfn_Y[/youtube]
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door Gorilla Gust »

Er gaat geen dag voorbij, of de nieuwe dierentuin van Emmen WILDLANDS Adventure Zoo Emmen) komt in het nieuws. Zo ook bij ons, maar eigenlijk begon het mediacircus rondom de voorloper van deze dierentuin al veel vroeger.

Via Emmen in Beeld kijken we daarnaar terug. Kijken jullie mee naar dit fragment uit het Polygoon Nieuws van 16 juni 1976?
https://www.facebook.com/EmmenInBeeld/v ... 281190317/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door Joost »

Zaterdag 18 juni is het oude Dierenpark Emmen weer opengegaan voor publiek, vandaag ben ik er voor het eerst weer doorheen gelopen. Ik vind dat het park haar charme nog steeds heeft, maar het blijft gek dat er geen dieren meer in de verblijven zitten en de enige dieren die je hoort vogels in de bomen zijn, ook opvallend hoe de natuur (en soms ook de mens) tekeer zijn gegaan.
Hier een verslag van hoe het er nu bij ligt:
Aan de ingang van het park in hier veel veranderd en ligt er vrijwel hetzelfde bij als eerst, alleen de "wij zijn verhuisd stickers zijn weer verwijderd:
Afbeelding
Het Biochron en de souvenirshop hebben een likje verf gekregen en zijn van binnen volledig omgebouwd tot ateliers en ook het Oosters Centrum Drenthe is er gevestigd:
Afbeelding
Biochron
Afbeelding
Souvenirshop
Vervolgens loop je langs het oude verblijf van de Textorwevers, hier is nauwelijks echt wat veranderd:
Afbeelding
Vervolgens langs waar de gibbons en de olifanten zaten:
Afbeelding
Gibbons
Afbeelding
Olifantenverblijf
Afbeelding
Olifantenverblijf
Bij het Flamingoverblijf in nauwelijks nog te zien dat er ooit dieren geleefd hebben:
Afbeelding
Van het leeuwen verblijf is nauwelijks wat over, het uitkijk platvorm en de binnenverblijven staan nog, maar veel van dit verblijf is hergebruikt in het nieuwe park:
Afbeelding
In de bocht bij de olifanten, leeuwen, otters en tijgers stond het vroeger helemaal vol met bamboe, maar dit is volledig verdwenen en heeft plaats gemaakt voorgras. Dit geeft toch meer een "stadspark gevoel":
Afbeelding
Een leeg bavianen verblijf:
Afbeelding
Bij het verhoginkje bij het kangoeroe verblijf zijn ruiten gesneuveld:
Afbeelding
Op de savanne heb ik het gras nog nooit zo hoog gezien:
Afbeelding
Het savanne restaurant staat leeg en de overkappingen buiten zijn verdwenen:
Afbeelding
Het berenverblijf ligt er nu alsvolgd bij:
Afbeelding
Afbeelding
Vanaf de buitenkant is goed te zien dat er veel planten verdwenen zijn uit de tropische kas "Americasa", voorheen kwam er door alle beplanting hier nauwelijks licht doorheen:
Afbeelding
Het zeeleeuwenverblijf is niet veel veranderd:
Afbeelding
Pinguïnverblijf is het water uit:
Afbeelding
Slingerapenverblijf:
Afbeelding
De kinderboederij:
Afbeelding
Binnen
Afbeelding
Buiten
Lege terrassen en zalen in het Paviljoen:
Afbeelding
Afbeelding
In het wilde westen leven alleen nog wilde planten en wat canadese ganzen:
Afbeelding
In het nijlpaardenverblijf staat ondertussen zoveel water dat het eiland in het midden van de vijver nauwelijks nog te zien is:
Afbeelding

Meer foto's van het oude park vind je hier: https://www.flickr.com/photos/101864964 ... 391630774/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door Limburg vooruit »

Het blijft doodzonde dat dit niet meer bestaat. Er zat zoveel potentieel in dat park. Die verhuis was voor niets nodig.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door Gorilla Gust »

Mooie fotoreeks zo! Boeiend om te zien!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door Apenarend »

Geweldig verslag Joost, superleuk om dit te zien!
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door ScaraMcDuck »

Beetje triestig om het zo allemaal leeg te zien staan ... en tegelijk bizar dat het alweer open is voor het publiek als "lege" dierentuin zonder eerst meer "opkuiswerk" te verrichten.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door Gorilla Gust »

Ik vind het vooral zonde dat ik dus te vroeg naar Wildlands ging... en daarom het oude park niet alsnog kon bezoeken. Vraag me af hoelang het zo blijft, want op deze manier kan je het park toch geen jaren laten liggen zonder onderhoud?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Noorder Dierenpark

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:Ik vind het vooral zonde dat ik dus te vroeg naar Wildlands ging... en daarom het oude park niet alsnog kon bezoeken. Vraag me af hoelang het zo blijft, want op deze manier kan je het park toch geen jaren laten liggen zonder onderhoud?
Het is ook niet de bedoeling het nog jaren zo te laten liggen, voor de korte termijn is het in elk geval de bedoeling om van het olifanten verblijf en de savanne een stadspark te maken. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze een soort trappen de savanne op willen maken. Voor de rest van het park is het volgens mij zo dat mensen met eigen initiatieven mogen komen, maar het kan dan nog wel een tijd duren denk ik voordat het hele park gebruikt is.. En daar waar echt onderhoud nodig is zal de gemeente dat wel doen volgens mij of ze zorgen dat je er niet meer bij kan komen (de kapotte ruiten bij de kangaroo's en de beren waren afgezet met bouwhekken met zwarte doeken erop, net als de paden waar ze liever niet hadden dat je daar kwam).

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Dierenpark Emmen

Bericht door Gorilla Gust »

Het oude Dierenpark van Emmen is gesloten sinds de verhuis van het dierenpark naar het nieuwe WILDLANDS Adventure Zoo Emmen even verderop. Maar het oude Dierenpark en haar nostalgie zijn momenteel nog steeds te bezoeken als een stadspark.

Wij maakte een poosje terug alvast een wandeling doorheen dit stadspark. Kijken jullie met ons mee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer op https://www.facebook.com/pg/laafsekikke ... 7648724253
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Apenarend »

Leuk om terug te zien
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Gorilla Gust »

n ZOO Antwerpen kunnen we weldra naar de tweede versie van het China-Light (*zie archief foto uit Zoo Antwerpen) kijken, maar ook in Safaripark Beekse Bergen kan dat met Africa by Light Beekse Bergen. Maar ooit? Begon het in de lage landen met een China-Light festival in het oude dierenpark van Emmen.


Kijken jullie samen met ons mee terug? http://www.chinalantern.cn/anli.php?id=51
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Dierenpark Emmen

Bericht door Gorilla Gust »

Sinds dit jaar kan je niet alleen het nieuwe Wildlands bewonderen, maar ook opnieuw genieten van de herinneringen aan het oude Dierenpark nu dit heropend is als een stadspark.

Wandelen jullie samen met ons mee doorheen het verleden? Straks zit er ook geluid bij het filmpje, maar dat zeg ik eerder als een waarschuwing. ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W7udUoNwdtM[/youtube]
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie