Naambordjes ZOO Antwerpen

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck »

Een tijdje geleden wist ik een collectie naambordjes van ZOO Antwerpen op de kop te tikken, in leeftijd variërend van de tweede helft van de 19e eeuw tot ergens ten laatste rond 1950.

Dit is het oudste bordje uit de jaren 18... tegenwoordig zouden we het een Spaanse keizerarend noemen. Het bordjes zelf is uit porselein en de plaat van de arend is geschilderd door de Antwerpse naturalist A. Croegaert.

Afbeelding

Een tweede serie dateert van rond 1906, of toen werden ze alleszins geschilderd. Het betreft allemaal fazantensoorten. Ook nu weer beschilderd porselein. De platen zijn gebaseerd om prenten uit 19e-eeuwse ornithologische monografiën (Birds of America van Audubon en Birds of Asia van Gould zijn van de bekendste)

Afbeelding

Afbeelding

(voor de overige bordjes in de reeks, de link naar het album volgt hieronder nog)

Hierna werd datering (voorlopig) moeilijk, al laat de stijl wel enigszins toe een rangschikking aan te brengen.

Eentje voor een hokkosoort in geemaillerd gietijzer.
Afbeelding

Nog meer fazanten, ook email !

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ScaraMcDuck op 23 nov 2015, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck »

Deze bordjes komen vermoedelijk uit het originele vogelpaleis. Ovaal en bol staand geemailleerd gietijzer:

Afbeelding

Afbeelding

Het enige zoogdier dat er tussen zit! Grote emailplaat, geproduceerd in Munchen:

Afbeelding

De bordjes zoals ik ze in mijn bezit kreeg waren trouwens niet altijd even proper, decennialang gebruik en opslag kan dat gevolg al wel eens hebben. Maar dergelijke kwaliteit laat zich, met de nodige inzet en overgave, ook mooi opkuisen. Dat was vooral bij dit bordje goed te merken:

Afbeelding

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck »

... en tot slot ook nog een reeks bordjes die vermoedelijk van het nieuwe vogelpaleis van vlak na de tweede wereldoorlog dateren:

Afbeelding

Voor foto's van alle bordjes kan je terecht in mijn archiefalbum op Flickr:
https://www.flickr.com/photos/27531601@ ... 6917047510

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Bedankt dat je dit wil delen alvast! :)

Je ziet immers wel af en toe bordjes voorbijkomen, maar de porseleinen versie is op zich vrij schaars.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:Bedankt dat je dit wil delen alvast! :)

Je ziet immers wel af en toe bordjes voorbijkomen, maar de porseleinen versie is op zich vrij schaars.

Waar passeert dat, zou mij wel interesseren?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck »

Je ziet ze nauwelijks ooit passeren ... als er al één keer om de zoveel manenschijnen iets passeert dan is het meestal op veiligsites à la eBay of Delcampe. Ik heb zelf maar foto's van 7 andere bordjes die ik ooit zag passeren. (ik wil die foto's hier gerust ook eens posten als daar interesse voor is)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door Apenarend »

ScaraMcDuck schreef:Je ziet ze nauwelijks ooit passeren ... als er al één keer om de zoveel manenschijnen iets passeert dan is het meestal op veiligsites à la eBay of Delcampe. Ik heb zelf maar foto's van 7 andere bordjes die ik ooit zag passeren. (ik wil die foto's hier gerust ook eens posten als daar interesse voor is)
Thx, Delcampe ken ik, daar een aantal mooie zooposters gekocht.

Indien tijd en zin zou ik graag je foto's hierover eens zien, ik vind die oude naambordjes prachtig.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Ik refereerde ook naar Delcampe, waar er voorheen wel af en toe voorbijkwamen. Af en toe kom (maar zeker niet maandelijks) je ze er nog op tegen, maar je moet het goed opvolgen... Lang blijven ze er nooit op staan.

Een groot deel van mijn collectie KMDA materiaal (+1000 postkaarten, folders, ledenblad, posters en andere rariteiten) komen ook vanaf deze site. Voor een dierentuinliefhebber een 'must' onder je bookmarks. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:Ik refereerde ook naar Delcampe, waar er voorheen wel af en toe voorbijkwamen. Af en toe kom (maar zeker niet maandelijks) je ze er nog op tegen, maar je moet het goed opvolgen... Lang blijven ze er nooit op staan.

Een groot deel van mijn collectie KMDA materiaal (+1000 postkaarten, folders, ledenblad, posters en andere rariteiten) komen ook vanaf deze site. Voor een dierentuinliefhebber een 'must' onder je bookmarks. ;)
Ik hou het in het oog.

Ik zou eigenlijk wel graag zo'n bordje willen laten inmetselen in een van mijn muren, nu ik toch bezig ben met verbouwen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door Gerald »

Apenarend schreef:Ik zou eigenlijk wel graag zo'n bordje willen laten inmetselen in een van mijn muren, nu ik toch bezig ben met verbouwen.
Inmetselen? Ben je gek, zo'n bordje dien je altijd met zorg te behandelen. Ophangen met koperen schroefjes of anders netjes opbergen in een lade. Maar niets tegenaan plakken, lijmen of metselen!

@ScaraMcDuck: een mooie, jaloers makende, collectie!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Gerald schreef: Inmetselen? Ben je gek, zo'n bordje dien je altijd met zorg te behandelen. Ophangen met koperen schroefjes of anders netjes opbergen in een lade. Maar niets tegenaan plakken, lijmen of metselen!
Hm, ik zie toch wel wat mogelijkheden hoor, al was inmetselen idd niet de correcte term.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck »

Gni gni ... ik heb dagen werk gehad om de resultaten van decennialang gebruik in context te verwijderen (overschilderingen, nicotinevlekken - of ik denk toch dat het dat waren, kalkafzettingen, etc.) dus ik kromp ook wel even ineen bij de vermelding van inmetselen. Maar ik hoop ze zelf ooit ook op een respectvolle manier als decoratie te kunnen gebruiken. Tot het zover is, zitten ze allemaal mooi en veilig verpakt opgeborgen ... ze zijn toch zo onvervangbaar weet je wel :)

@Gerald: Bedankt. Ik zie dergelijke waardevolle collecties niet graag verloren gaan en/of verdeeld raken. Tegelijkertijd ben ik van de overtuiging dat iedereen er van moet kunnen meegenieten. Er kan weliswaar maar één iets of iemand de fysieke objecten in zijn bezit hebben, maar gelukkig leven we in tijden van digitale media waarmee je dingen op hoge resoluties kan delen met de rest van de wereld. Dat vraagt wat werk, maar het is het meer dan waard naar mijn gevoel ...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Momenteel is volgende te koop op een online veiling; helaas ben ik nog bezig met verbouwen...

https://veiling.catawiki.nl/kavels/2198 ... -1934-1934
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck »

Geschat op 825 a 925 euro ... verbouwingen of niet, ik rol dan meestal even met m'n ogen en klik snel verder :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

ScaraMcDuck schreef:Geschat op 825 a 925 euro ... verbouwingen of niet, ik rol dan meestal even met m'n ogen en klik snel verder :)

Dat vind ik er ook van, maar ze bieden er al vlot op los dus zal het wel kloppen.

Al vind ik het persoonlijk fel bij de haren getrokken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck »

De verkoper kan er maar gelukkig mee zijn. Ik ben al tevreden met de digitale kopij van het origineel uit het Felixarchief. Die kan ik mooi op A4 formaat afdrukken en inkaderen zonder dat ik schrik hoef te hebben dat er ooit een duur stuk sneuvelt.

Voor wie de poster in kwestie graag van heel dichtbij bekijkt een WeTransfer-linkje: https://we.tl/t-wlRtYWoNzt

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Naambordjes ZOO Antwerpen

Bericht door Apenarend »

ScaraMcDuck schreef:De verkoper kan er maar gelukkig mee zijn. Ik ben al tevreden met de digitale kopij van het origineel uit het Felixarchief. Die kan ik mooi op A4 formaat afdrukken en inkaderen zonder dat ik schrik hoef te hebben dat er ooit een duur stuk sneuvelt.

Voor wie de poster in kwestie graag van heel dichtbij bekijkt een WeTransfer-linkje: https://we.tl/t-wlRtYWoNzt
Thx voor het transferlinkje ScaraMcDuck! Zal hier hetzelfde mee gebeuren als bij jou
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie