100 jaar Burgers' Zoo, een stukje geschiedenis in beeld

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Plaats reactie
Harm

100 jaar Burgers' Zoo, een stukje geschiedenis in beeld

Bericht door Harm »

Vanwege het 100 jarig jubileum een aantal oude foto’s uit mijn collectie:

100 jaar Burgers' Zoo, een stukje geschiedenis in beeld

Op 30 maart 1913 opende Johan Burgers’ zijn dierenpark in ‘s-Heerenberg voor publiek. Er waren toen voornamelijk fazanten aanwezig, maar ook wolven, manenschapen, lama’s en kamelen. Later kwamen daar o.a. flamingo’s, bizons, beren, hyena’s en zelfs leeuwen bij.

Afbeelding
Russische wolven in ’s-Heerenberg

In 1923 begon Johan Burgers met de verhuizing naar Arnhem. Op 23 juli 1924 gaat Burgers Dierenpark open in Arnhem.

Afbeelding
Oude ingang Burgers Dierenpark, nog steeds aanwezig in het park. In 1952 wordt er een souvenirwinkeltje en overdekte kaartcontrole toegevoegd waardoor er een klein pleintje ontstond

Afbeelding
Eén van de eerste verblijven: wolven met roodkapje en huisje van grootmoeder, roodkapje en het huisje zijn nog steeds aanwezig in het park

Afbeelding
Vijver met flamingo’s, pelikanen, blauwe reigers, aalscholvers en diverse eenden, nu nog steeds aanwezig in het park

Afbeelding
Rotspartij met manenschapen op ‘de bult’, gebouwd in 1924.Tot de afbraak voor de bouw van Rimba in 2006 was het nog een binnenverblijf voor lama’s, nandoes en kamelen

Afbeelding
Apenrots, afgebroken in 1995, hier staat nu de separatiekooi voor de tijgers

Afbeelding
Het eerste tralievrije verblijf van Nederland wordt in 1925 geopend, hier leefden zwarte en bruine beren apart in 2 verblijven . In 1994 leefde hier de laatste beren, sinds 2008 is dit de achterkant van het Maleise berenverblijf

Afbeelding
De eerste olifant (een sumatraan, 'Willy') kwam in 1929 uit Diergaarde Blijdorp, Burgers’ heeft altijd Aziatische olifanten gehouden. Een klein stukje van de oude gracht van het verblijf kun je nog zien bij de stokstaartjes

Afbeelding
2 olifanten afkomstig van circus Bouglione, stierven helaas beide in de oorlog

Afbeelding
In 1930 worden er 3 roofdierterrassen geopend, voor leeuwen, maar er hebben ook tijgers en cheeta’s gezeten. Nu staat hier de Desert

Afbeelding
Tijgers op één van de roofdierterrassen

Afbeelding
Leeuwen op één van de roofdierterrassen, in 1930 werd ook de eerste leeuwenwelp geboren

Afbeelding
Mannengroep leeuwen

Afbeelding
In 1935 wordt er een tijgervallei van 2800 m2(!) geopend voor Bengaalse tijgers, hier staat nu de Desert

Afbeelding
Bengaalse tijgers in de tijgervallei

Afbeelding
De giraffen zijn één van de eerste investeringen na de oorlog, op de achtergrond zie je een stukje van het oude olifantenverblijf. Nu leven hier de bongo's

Afbeelding
In 1959 komt het neushoornverblijf gereed. Hier leefde zwarte neushoorns en later breedlipneushoorns, de eerste zwarte neushoorn wordt in 1962 geboren. Nu leven hier wrattenzwijnen

Afbeelding
In 1964 wordt er een leeuwenzevenling geboren, in de jaren '50 en '60 fokt Burgers' veel met leeuwen. 1965 wordt dan ook de duizendste leeuwenwelp geboren

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: 100 jaar Burgers' Zoo, een stukje geschiedenis in beeld

Bericht door Gorilla Gust »

Mooi stukje werk dat je hier zo even plaatst, dat lezen we met plezier! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: 100 jaar Burgers' Zoo, een stukje geschiedenis in beeld

Bericht door black-star »

Harm schreef:Eén van de eerste verblijven: wolven met roodkapje en huisje van grootmoeder, roodkapje en het huisje zijn nog steeds aanwezig in het park
Ik wist niet dat Grootmoeder ook in het park heeft gewoond.
Jammer dat ze dan toch opgegeten is ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: 100 jaar Burgers' Zoo, een stukje geschiedenis in beeld

Bericht door Limburg vooruit »

Heb je nog zulke foto's?!? Prachtig om te zien, het is eigenlijk niet te begrijpen dat somigge verblijven afgebroken zijn,in de tijgervallei konden nu nog perfect tijgers leven bv.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

harimau

Re: 100 jaar Burgers' Zoo, een stukje geschiedenis in beeld

Bericht door harimau »

Wauw, voor mij een verre herinnering aan Burgers dierenpark...van wat me nog te binnen schiet... :s

De tijgervallei was zeker indrukwekkend, gezien in de context van lang geleden, maar verval en modernere inzichten hebben gelukkig voor verandering gezorgd.
De "put" was kil en vochtig en je zag de dieren vooral van boven of van ver...als je vergelijkt met het nieuwe verblijf in de Rimba is dit nu toch meer een leefgebied voor tijgers dan die oude kuil in de grond... :-\

Johnny

Re: 100 jaar Burgers' Zoo, een stukje geschiedenis in beeld

Bericht door Johnny »

Mijn oog valt op de geboorte van een zwarte neushoorn..... Vergis ik me nu, of betekent dat dan dat de claim van Blijdorp over de enige geboorte van een zwarte neushoorn in Nederland niet waar is?

Plaats reactie