(oude forum) Geschiedkundige feitjes en vragen

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Hippo

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Hippo »

Ik heb laatst een gids van Antwerpen te pakken gekregen van rond '71. Daar staat ook een hele soortenlijst in, als er interesse is en ik tijd heb, wil ik deze wel plaatsen.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door seborga »

Graag!
En mocht er iemand iets gelijkaardigs hebben van PLD, plaatsen!

vermillio

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door vermillio »

Uiteraard mag je die plaatsen. En anders als er geen interesse is, dan wil ik het wel eens inkijken, als dit mogelijk is. En hoe ben je eraan geraakt als ik dat mag vragen? Via-via of via een beurs of ...?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Limburg vooruit »

jaja,ik wil die ook wel zien
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Hippo

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Hippo »

Ok, als ik morgen avond terug thuis ben, zal ik me er eens mee bezig houden.
vermillio schreef:Uiteraard mag je die plaatsen. En anders als er geen interesse is, dan wil ik het wel eens inkijken, als dit mogelijk is. En hoe ben je eraan geraakt als ik dat mag vragen? Via-via of via een beurs of ...?
Vroeger was ik actiever opzoek naar oude zoo-spullen, via kenissen etc.
Nu was het toevallig, de buurman van mijn grootvader had nog een oud zoo-gidsje gevonden en natuurlijk wist die buurman dat de kleinzoon vaak in de zoo komt :zotteke: .
Vandaar dus ;) .

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Gorilla Gust »

seborga schreef:Graag!
En mocht er iemand iets gelijkaardigs hebben van PLD, plaatsen!
Als ik meer tijd heb zal ik proberen wat over Planckendael te plaatsen. Op zich heb ik redelijk wat materiaal van het oudere dierenpark liggen hier. Maar ja... tijd hé... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Pachyderm

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Pachyderm »

Gorilla Gust schreef:
seborga schreef:Graag!
Maar ja... tijd hé... ;)
Schijnt ieders probleem hier te zijn, ik kan er van mee praten. We hebben gewoon te veel hobby's en te weinig tijd. Moest ik niet moeten gaan werken, het zou heel wat beter zijn :)

Doet me er aan denken dat ik nog mijn hobby's in het desbetreffende topic moet opgeven. Zal ik zo snel mogelijk doen als de tijd het toelaat :D

elandantiloop

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door elandantiloop »

Ik zal straks eens foto's plaatsen van zooverblijven die intussen veranderd zijn.
De oudste zijn wel van 2005 (zo oud ben ik nu ook weer niet :D )

Hippo

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Hippo »

Het exacte jaartal vind ik niet terug van de gids met soortenlijst, maar ik vermoed begin jaren '70 aangezien op de achterflap bij de afbeelding van een orang oetan met jong hetvolgende staat:
"Moeder Pin-chin met Xeno (geb. 16-3-1970), haar tweede kind."

De zoogdieren:
Afbeelding
Afbeelding

De vogels:
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje leesbaar is. De reptielen en vissen volgen later.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door seborga »

Knap werk.

Ik vraag me wel af waar ze al die roofdieren terzelfdertijd zette. 5 soorten beren, 2 tijgersoorten, poema's, panters, jaguars...

Hippo

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Hippo »

Volgens de plattegrond die erbij zit, had je toen gewoon nog de oude terrassen voor bruine beren en ijsberen. Toen waren er ook nog enkele berenverblijven op de plek waar nu de uitbreiding is van het olifantenperk. Dus daar zullen waarschijnlijk de Mazanderan beer en brillenbeer gezeten hebben.

En over de katten: je had het leeuwenterras en het tijgerterras (waar dus misschien Bengaalse en Siberische afwisselend zullen buiten gezeten hebben) en daartussen de oudere versies van de huidige roofdierenkooien waar volgens het plan poema's, jaguars, panters, enz. zaten.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door seborga »

Is het mogelijk om ook dat plattegrond te plaatsen?

Hippo

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Hippo »

Met wat knippen en plakken op de computer moet dat wel mogelijk zijn. Maar dat zal iets voor morgen zijn ;) .

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door seborga »

Alvast Bedankt!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Apenarend »

Hippo schreef:Het exacte jaartal vind ik niet terug van de gids met soortenlijst, maar ik vermoed begin jaren '70 aangezien op de achterflap bij de afbeelding van een orang oetan met jong hetvolgende staat:
"Moeder Pin-chin met Xeno (geb. 16-3-1970), haar tweede kind."

De zoogdieren:
Afbeelding
Afbeelding

De vogels:
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje leesbaar is. De reptielen en vissen volgen later.
Poeh, het lijkt wel de frituur :eten: indrukwekkend gewoon
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Gorilla Gust »

PLD (ouder verhaal, vanuit de archiefkast van brebart.be ;) )

In 1993 wordt de Picknickweide van Planckendael getransformeerd in een groots Afrikadorp en met bonobo's, vanaf nu kunnen we spreken van een echt dierenpark met diverse grote themagebieden. Echter kan je nog verder gaan terugkijken...

Bij de start van het dierenpark bestond de collectie onder andere uit diersoorten die nu verdwenen zijn, onder andere de Lunebergerschapen, Egyptische geiten, Ponys, nandoes, Darwin nandoes, schroefhoornschapen, apenarenden, vigognes, lappengieren, hamerhoenders, Derbyantilopen, Indische Gazellen, Hoornloze Yaks, Inheemse riviervissen, Hyena's, Dingo's

Vroeger had het Dierenpark van Planckendael ook nog enkele:
Koelans (nu de Prezwalkipaarden)
Schotsehooglandrunderen (Nu kamelen)
Pater Davidsherten (wisenten nu)
Falabella Dwergpaardjes (Nu boshonden)
Monnikskraanvogels (Nu paard voor de trekkar)
Bantengs (nu Struisvogels)
Sneeuwgeiten (naast Kinderboerderij)
Muskusossen (Giraffenperk)

In het begin van Planckendael, en na de expo van 1958 deed het expogebouw van de Antwerpse Zoo dienst als een aquarium te Planckendael. In 1968 was er tevens een perk met everzwijnen en paarden bestemd voor wetenschappelijk onderzoek, ook uniek!

In het begin van de jaren 80 was er een Aziatisch veld (nu het Giraffenperk) met Prezwalskipaarden, kamelen en saigas. Er was eveneens een Afrikaanse steppe met Grevy zebra's en en de elandantilopen, eerst samen maar later met schrikdraad tussen elkaar.
Vroeger had de dierentuin tijdelijk ook nog enkele chimpansee's (nu Shop Koekoeksnest)
In 1991 zaten er best nog wat speciale dieren in Planckendael die ondertussen verdwenen zijn, ondere andere de koritrap (Nu de neushoorns)

Vroeger stond er een Walvisskelet van een gewone vinvis naast het oude verblijf van de leeuwen. Naast de bootingang van Planckendael.

Een kleine toegift uit 1976 die ik nog online tegenkwam past hier wellicht ook mooi bij...
Afbeelding
Uit het toenmalige boekje dat werd uitgegeven door de toeristische federatie van Brabant, door A.K. Rottiers.
of https://lh4.googleusercontent.com/-KHIe ... 00/IMG.jpg
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Pachyderm

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Pachyderm »

Interessant om nog eens te lezen!!!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door seborga »

Bedankt Gorrila Gust!

Sommige verdwenen soorten zou ik wel graag terugzien zoals de wolven, onagers en, muskusossen en antilopen/herten. Sommige heb ik nog in Planckendael geweten en dat waren soorten waarvoor Planckendael was opgericht. Maar ja, niemand ziet graag een soort verdwijnen, en wat nieuwe dieren betreft mogen we toch ook niet klagen. ;)

Hippo

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Hippo »

De reptielen:
Afbeelding

De amfibiën:
Afbeelding

De vissen:
Afbeelding
Afbeelding

De plattegrond volgt later...

Hippo

Re: De KMDA, vroeger...

Bericht door Hippo »

Afbeelding

Een link naar een grotere en duidelijkere versie: https://picasaweb.google.com/lh/photo/- ... directlink

Plaats reactie