Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
ricky

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door ricky »

Gorilla Gust schreef:In 1999 was er nog sprake van chimpansees in dit gebouw, diverse artikels in de marge rond de 'Chimpansee Maaike-rel' tussen Gaia en de Zoo van Antwerpen getuigen hiervan.
Hebben die chimpansees uit de Maaike-rel wel in dit gebouw gezeten? Ik heb toen beelden gezien op tv en dat was een donker hok en zeker geen serredak. Bovendien hebben die chimpansees later een buitenkooi gekregen die tegen hun binnenverblijf was aangebouwd (op de kop van het gebouw) en dat lijkt me hier toch niet het geval geweest te zijn.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door zoofan »

Die chimps daar hebben nooit een buitenverblijf gekregen hoor.

zoorro

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door zoorro »

De mannetjes-chimps zaten niet in de gallerij...
Ik denk dat in die gang met lichtkoepel ooit nog bonobo's gezeten hebben ook.

ricky

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door ricky »

zoofan schreef:Die chimps daar hebben nooit een buitenverblijf gekregen hoor.
Jawel, was een buitenkooi, een ouderwetse metalen spijlenkooi. Dit was achter de schermen dus nooit zichtbaar voor bezoekers.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door zoofreak »

Ik herinner me de binnenkant van het gebouw zoals zoofan het beschrijft.
Van de soorten die er zaten weet ik bijna zeker dat er zwarte kuifmakaken bijwaren en een groepje rhesusaapjes (of waren het Java aapjes)?
Langs buiten tegen de achtergevel van het gebouw stond nog een buitenkooi waarin een Ocelot werd gehouden.
En heel lang geleden stond er links van het gebouw een kooi(tje) dat we nu schandalig klein zouden vinden waarin een Dingo zat.
Langs buiten aan de voorkant tegenover het gebouw stond een rijtje kooien voor kleine roofdieren: vos, das, wasbeer. Het zijn die soorten die later in het huidige Europese deel zijn ondergebracht.

Voor wie begint te watertanden: het zijn echt geen tijden om heimwee naar te hebben. Van dierenwelzijn of enrichment was nog niet veel sprake.. Maar je kon wel meer soorten 'scoren' ;) .

Ik heb geen foto's uit die tijd, maar noteerde wel steeds netjes mijn waarnemingen. Als ik ooit in een doos op zolder nog eens zo'n notitieblokje tegenkom, dan kijk het eens na.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door zoofan »

Jawel, was een buitenkooi, een ouderwetse metalen spijlenkooi. Dit was achter de schermen dus nooit zichtbaar voor bezoekers.
Heb jij die kooi dan ooit zelf gezien of enkel van horen zeggen? Ik ben in de jaren '90 verschillende keren achter die schermen daar geweest enerzijds omdat ze toen vaak meededen aan de open bedrijvendag en je daar dus kon rondlopen in bijv de dierenkeuken en anderzijds omdat ik twee keer een maand vakantiewerk gedaan heb en er dus ook veel rondliep. Nooit heb ik daar een kooi gezien.

Er is wel een buitenkooi met tralies in een ander gebouw, waar men jarenlang de withandgibbons 's winters opving. Dat is het gebouw het dichtst bij het bonoboverblijf. Maar over dat gebouw gaat dit topic niet.

ricky

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door ricky »

zoofan schreef:Er is wel een buitenkooi met tralies in een ander gebouw, waar men jarenlang de withandgibbons 's winters opving. Dat is het gebouw het dichtst bij het bonoboverblijf. Maar over dat gebouw gaat dit topic niet.
Dat gebouw waar de gibbons in de winter werden ondergebrach is waar ook de chimpansees zaten. En dat is idd niet het apengebouw waar het in dit topic over ging.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door zoofan »

Dat gebouw waar de gibbons in de winter werden ondergebracht is waar ook de chimpansees zaten.
Ik denk dat dat niet zo is maar enerzijds mogen we van mening verschillen en anderzijds zullen we dat nooit echt zeker weten zonder foto of een directe getuigenis.

ricky

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door ricky »

Krantenartikel van 31 december 1999

Afbeelding

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door zoofan »

dan denk ik dat we allebei gelijk hebben. Arnold is in 1992 naar Planckendael gebracht en dit gebouw staat er volgens het artikel van 1999. De jaren daarvoor zat hij, en anderen, in het gebouw waar we het over hadden.

ricky

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door ricky »

Nieuw is enkel het buitenverblijf. Het binnenverblijf was een rij donkere hokken waar de chimpansees zaten en is in 1999 vernieuwd waarbij er een 'grote' speelzaal werd ingericht en twee enkele hokken als separatieruimte/nachthok. Dus in 1999 hebben de chimpansees tijdelijk ergens anders gezeten, maar daarvoor zaten ze al in dit gebouw.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door zoofan »

Ik heb ook wat opgezocht en ik moet bekennen dat je gelijk hebt. In een artikel uit GvA van 30/4/1999 lees ik " ... zitten in een klein hok, in het betonnen gebouw naast het bonobopark.". Heb ik het dus al die jaren fout voorgehad :doh:

Overigens leuk om nog eens in die knipselboeken te bladeren. Daar ga ik nog eens tijd voor maken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door Limburg vooruit »

Heeft er iemand foto's van het oude apengebouw, heb nooit geweten dat er in Planckendael een apengebouw heeft gestaan. Welke apen zaten daar dan buiten de bonobo's en chimpansee's?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door zoofan »

Het gaat om dit gebouw.

Afbeelding

Je ging er in waar die glazen boog is en ik weet zeker dat er aan de rechterkant apen zaten toen ik als heel klein jongetje er eens was.

Ik vermoed dat het een voormalig koetshuis was met stalling van de paarden want er hangt een paardenhoofd aan de muur.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door Limburg vooruit »

Dat gebouw ken ik ja, maar heb nooit geweten dat daar apen zaten. Kan wel gezien het feit dat ik van de jaren '80 ben. Kan me nog veel herinderen,maar dit dus niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door zoofreak »

Welke apen zaten daar dan buiten de bonobo's en chimpansee's?
ik weet zeker dat er aan de rechterkant apen zaten toen ik als heel klein jongetje er eens was.
Euh, is mijn post hierboven helemaal onzichtbaar geworden ofzo? ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door Gorilla Gust »

zoofan schreef:Ik heb ook wat opgezocht en ik moet bekennen dat je gelijk hebt. In een artikel uit GvA van 30/4/1999 lees ik " ... zitten in een klein hok, in het betonnen gebouw naast het bonobopark.". Heb ik het dus al die jaren fout voorgehad :doh:
Ik ging er eigenlijk ook vanuit dat het om dit gebouw ging. Nooit echt stilgestaan bij de andere verblijven welke achter de schermen (maar ook weer niet zo gek ver weg) liggen...

Heren, bedankt voor de verduidelijkingen alvast! Weer iets geleerd. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door Gorilla Gust »

De gorilla's van Antwerpen... En vooral de ondersoorten, het is een discussie die velen al niet meer kunnen volgen, en die voor veel onenigheid kan zorgen bij liefhebbers. Maar desondanks dat wil ik even wijzen op deze stambomen door Willard:

https://www.flickr.com/photos/slightlyb ... 348085741/
https://www.flickr.com/photos/slightlyb ... 350954742/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren

Bericht door ScaraMcDuck »

Dat lijkt me vrij compleet. Enkel Mambele, een dood geboren jong van Pega uit 1967 en Isabella, die in 1955 arriveerde in ZOO Antwerpen, lijken te ontbreken. Van dat dood geboren jong en Isabella ontbreekt in het officiële stamboek trouwens elk spoor. Ze worden echter wel vermeld in ZOO magazines uit die tijd.

grevy zebra

Re: Apengebouw Planckendael

Bericht door grevy zebra »

Is dit misschien ook in de Afrika-shop
http://www.zooantwerpen.be/nl/beeldbank

Plaats reactie