Zwartberg Zoo

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
vermillio

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door vermillio »

Wat mij wel opvalt is dat Zwartberg vele soorten beren heeft gehuisvest. Dan is mijn vraag nu: was dit allemaal tegelijkertijd? Of is die lijst van alle dieren die ooit in het park verbleven hebben?

Kan mij de dierentuin ook niet goed voorstellen (was er toen namelijk nog te jong); dus kan er iemand die zich de dierentuin zich nog wel voor de geest kan halen eens een korte impressie geven van de dierentuin?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Apenarend »

Deze zoo werd midden jaren negentig door de BBC omschreven als de ergste ter wereld. Een beetje overdreven wellicht want ik kan me niet voorstellen dat de zoos in pakweg Gaza of in Mauretanie beter zijn. Desondanks, ik ben er een drietal keren geweest en het was gewoonweg een grote gruwel: kleine putten met beren, overbevolkte apenkooien en achteraan een groot kaal stuk grond met kleine lelijke perken voor hoefdieren; De collectie was wel fenomenaal en als ik het mij goed herinner stond de zoo bekend als de zoo met de grootste berencollectie ter wereld, ik dacht op een bepaald ogenblik acht soorten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Afbeelding

Kleine lelijke perken voor hoefdieren zou ik het niet noemen. Ik vond dat helemaal niet klein.
Of ze lelijk waren dat laat ik in het midden.ze waren wel wat onderkomen en zeker onverzorgd. Persoonlijk vond ik dat het beste stuk van de zoo.
Toen ik er kwam (ze waren eigenlijk al gesloten) zaten er nog zo'n dertig beren van allerlei soorten.
Zo voor de vuist weg herinner ik me ijsberen , lippenbeer , grizly , bruine beer....enz.

Ze hadden zeker nog een mooie collectie paardachtigen. Tarpan , onager , twee soorten zebra, prezwalski... alles wat nog te verkopen viel , legaal of anders , werd verkocht in die tijd zodat er alleen nog dieren overbleven die onverkoopbaar waren.
Laatst gewijzigd door zoorro op 15 mei 2011, 02:05, 1 keer totaal gewijzigd.

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

http://www.flickr.com/photos/frank-wout ... 8841/show/

Wie eens wil kijken naar de collectie volgens het laatste boekje dat door de zoo werd uitgegeven...
ik zet de foto's tijdelijk zichtbaar voor iedereen. Echt wel een collectie om je aan te vergapen vind ik. Ik denk ook niet dat het altijd zo slecht geweest is. Ze zijn langzaam afgegleden naar de tristesse die het geworden is. Nooit iets vernieuwd...ze waren echt niet meer mee op't laatst.

harimau

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door harimau »

Ik herinner me bijvoorbeeld ook nog dingo's en kruisingen tussen leeuwen en tijgers.... :cool
En veel te veel tijgers en leeuwen die van overal werden opgevangen...in veel te kleine verblijven.
Vele berensoorten in te kleine "berenkuilen"...maar toen was het een andere tijd die gelukkig aan het veranderen is...

Bedankt voor de foto's zoorro... :blackstar:

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Inderdaad, bedankt voor de vele foto's! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door vermillio »

Ontzettend bedankt, zo krijgen mensenvan mijn generatie (te klein om het bewust te beseffen, of te klein om het ooit mee te maken) toch de kans om de dierentuin een klein beetje te ervaren.
Wat mij meteen opvalt is dat Zwartberg een prachtige collectie van soorten had, en dan vooral de verschillende katachtigen, beren, apen en hoefdieren. Als een hedendaagse dierentuin deze collectie zou hebben, dan zou deze gegarandeerd bij de top 3 in de wereld behoren (Als de vormgeving uiteraard verzorgd is en conform met de wetgeving). Wat ik me ook afvraag, met de huidige normen: had Zwartberg deze immense collectie ooit kunnen huisvestte op zijn grondgebied.

Als ik het zo hoor, dan had het anders met Zwartberg kunnen lopen! Spijtig voor ons landje, nu zijn er nog maar 3 grote vlaamse dierentuinen (PLD, AZ en Olmense Zoo) en vind dat Vlaanderen nog wel een dierentuin of twee kan dragen en hier had Zwartberg een zeer mooie rol in kunnen spelen (zeker als je weet dat er met het terrein niets gebeurt!)

TWit894

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door TWit894 »

Ik denk niet dat je hoeft te geloven dat zwartberg in de top 3 wereldwijd gestaan zou hebben hoor ;)
Denk dat het vrij onbekend zou geweest zijn voor andere dierentuinliefhebbers in bv Oost-Europa ;)

vermillio

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door vermillio »

Ik bedoel qua collectie, welke hedendaagse dierentuin biedt vandaag zo'n uitgebreide collectie aan?

TWit894

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door TWit894 »

De Zoo van Berlijn en het Tierpark bv, ook zeer veel beren, katachtigen en beren ;)

vermillio

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door vermillio »

TWit894 schreef:De Zoo van Berlijn en het Tierpark bv, ook zeer veel beren, katachtigen en beren ;)
Zij zouden dan den top 3 vervolledigen :p

Harm

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Harm »

vermillio schreef:Ik bedoel qua collectie, welke hedendaagse dierentuin biedt vandaag zo'n uitgebreide collectie aan?
Ze hebben inderdaad veel beren, hoefdieren en katachtige. Maar op het vlak van kleine zoogdieren, vissen en vogels missen ze heel veel. Ik denk dat bijvoorbeeld Beekse Bergen en een paar andere dierentuinen nog aardig in de buurt van deze tuin komen als ik het zo bekijk, ze hebben niet zoveel beren en zebra soorten. Maar de collectie vogels en zoogdieren is veel groter en divers.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gerald »

Best wel een indrukwekkend aantal diersoorten. Ook de apen zijn mooi vertegenwoordigt. Ook leuk om de verouderde Latijnse benamingen te zien. Maar wel een mooi gidsje overigens.

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Ze hadden overigens ook een aquarium...ik heb het weleens gezien- leeg , ook een grote voliére en enkele kleinere . Iedere directeur heeft wel zijn voorkeur en de rest komt dan ook helemaal niet in het boekje. :D (emoe , nandoe , ibis , gier ....fennek , dianameerkat zijn enkele dieren die ik me herinner van de laatste dagen.)

(er is blijkbaar een post van mij weg)

Collectiebeheer ging zo de laatste dagen.
Als er iemand stopte voor de poorten van een circus bv dan werd er voor dat dier een plaatsje gezocht of er werd bijgebouwd. Ook de drie filmberen van l'ours werden daar naartoe gestuurd.
Zo eindig je met 12 chimps waarvan 10 mannen , 30 beren enz enz.
Een keer waren we er en dan werden er kippen over de poort gegooid.
's morgens vonden we dan reuzengeiten in het park die op hun knieën liepen doordat hun hoeven zwaar vergroeid waren. Ook deden ze hun ronde om alle zwerfkatten op het terrein eten te geven.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gerald »

Circus Toni Boltini heeft daar toch ooit twee olifanten gestald?

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Afbeelding
Myriam - de laatste olifant is daarna nog verkocht aan een circus vermoed ik.
Die neushoorn (op de achtergrond)is ook nog verkocht (lenaerts?) en omgekomen van de hitte in zijn container nabij de franse grens.

Afbeelding
Tibo , één van de chimps.
Ze noemden hem een mongooltje omdat hij zo klein en gedrongen gebouwd was.
Volgens mij was hij een dwergje (Achondroplasie - het type dwerg)

Afbeelding

Jachtluipaarden. Ze werden vanuit Nederland daar geplaatst omdat die maar een vergunning hadden voor 12 dieren. Ik denk dat het wassenaar was.


Voor alle duidelijkheid. Ik wil die foto's nergens anders zien opduiken. Alleen hier.
Ze staan in mijn account ook privé en zijn alleen hier zichtbaar.

TWit894

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door TWit894 »

Wederom leuk dat je je foto's op het forum zet zoorro! :)
Zo slecht ziet die olifanten en die cheeta's er niet uit vind ik :D

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Ben je zeker dat die post waar je naar refereert ook effectief gepost is Zoorro? Je browser kan blijven hangen, je kan het voorbeeld bekeken hebben idv de post, en zo nog wel wat meer. Zowel de moderatorslog als beheerderslog spreken namelijk niet van een verwijderde post, terwijl deze het zelfs zou moeten registreren als je hem zelf per ongeluk had weggehaald.


Trouwens...
Die olifant is inderdaad naar een Frans circus gegaan, via Lenaerts. Dierenhandelaar Lenaerts kocht toen vrij veel dieren over van Zwartberg, toch als ik lees op het dierentuindatabase-forum.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Indian rhino

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Indian rhino »

Zal eens kijken of ik in mijn eigen archief nog info heb over de dieren die geleefd hebben in Zwartberg Zoo.

Dacht zelfs dat alle rhinos die na de sluiting in Zwartberg Zoo nog leefde zijn afgemaakt en niet verkocht.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Limburg vooruit »

Zwartberg is voor zeer veel dieren na de redding (volgens gaia toch) gewoon het einde geworden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie