Zwartberg Zoo

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

De dierentuin is weliswaar gesloten, en dat zal hoogstwaarschijnlijk ook altijd zo blijven. Toch kwam deze voormalige dierentuin weer even in mijn vizier vanwege een stukje renovatienieuws in de krant. In het Nieuwsblad staat immers geschreven dat de directeurswoning van de voormalige zoo (eveneens de directeurswoning van de koolmijn destijds) gerenoveerd kan worden. Ofwel, de geschiedenis wordt zo toch ook nog een beetje bewaard.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=UP36S6EA
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3810
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Laafsekikker »

Nota Laafsekikker
Deze post is afkomstig van het oude forum, waar deze door Gorilla Gust geplaatst werd op 5 mei 2007

Meer over Zwartberg Zoo kan u terugvinden in ons forumarchief:
http://www.laafsekikkers.be/archief/vie ... php?t=3740



Een paar foto's die mijn ouders nog maakte (+/-1985) in de Zwartberg Zoo (Zoo Genk).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Wie er iemand wat er met de eigenares gebeurt is?
Isabel dreikoningen of Isabel Wauters?
Ze was al erg oud...

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door black-star »

Vorig jaar woonde ze nog op het landgoed.
http://www.stampmedia.be/?p=6864

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

350 000 euro voor renovatie aan de buitenkant...djeezes.
En langs binnen was het ook helemaal uitgeleefd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Limburg vooruit »

Ik begrijp niet dat er nooit een nieuw park gekomen is. De gronden staan nog steeds leeg. Een hoop planten erop zodat je een mooie tuin hebt, en dan ieder jaar enkelle nieuwe verblijven met wat dieren erop.

Zo moeilijk kan dat nu toch niet zijn, dat is iets dat Genk zelf kan doen, vermits ze een goede directeur zouden vinden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gerald »

Lees ik dit nu goed? Wil jij dat Genk dit oppakt en overheidsgelden gaat steken in een dierentuin? daar was jij toch zo op tegen? :s

Bovendien moet je je afvragen of zoiets nog wel kan. Is er draagvlak voor een dierenpark? Wie gaat dat betalen?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:Lees ik dit nu goed?
Je leest goed, maar ik heb mij verkeerd verwoord blijkbaar.
Gerald schreef:Wil jij dat Genk dit oppakt en overheidsgelden gaat steken in een dierentuin?
Ik zou willen dat Genk het opstart en er een bedrijf van maakt dat alleen verder kan. Om het helemaal duidelijk te maken, het startgeld zou een soort van lening moeten zijn. Dus Genk start op, de zoo betaald terug, en gaat uiteindelijk alleen verder. Eventueel onder toezicht van de stad genk om situatie's zoals in het verleden uit te sluiten.
Gerald schreef:Bovendien moet je je afvragen of zoiets nog wel kan. Is er draagvlak voor een dierenpark?
Waarom zou dit niet kunne, al eens gekeken hoevbeel dierenparken duitsland telt, dat is gemiddeld 1 dierenpark per 82'329 inwoners. België zit momenteel op 1 dierenpark per 258'092 inwoners.
Gerald schreef:Wie gaat dat betalen?
Zoals ik al zei, Genk start op, de zoo betaald gelijdelijk terug. Als je bekwaam personeel hebt dat zelf veel kan raak je zeer ver. Je moet niet op 1 jaar alles hebben wat je wil hé. en door 2de hands materiaal te gebruiken en geen ondoordachte investeringen raak je ook al zeer ver.

Zoals ik de zoo mij herinder is er een kleiner stuk vooraan met daarachter een grote kale vlakte. Kleed het kleine stuk al netjes aan, zet er enkelle mooie soorten tussen en je bent begonnen. En stilletjes werk je naar achtere toe.

Nog een pluspunt is, doordat je van 0 begint zijn alle verblijven nieuw, wettelijk dus in orde en kosten ze de eerste jaren een minimum aan onderhoud.

En als je het van in het begin onderhoud gaat de levensduur van een verblijf ook weer verlengd worden.


Is mijn visie nu iets duidelijker? Ik vlijf ervan overtuigd dat het haalbaar is, maar je moet een zot vinden die ermee wil starten. En de gemeente moet ook mee willen natuurlijk. Daar weet ik niets van. Dit is maar een voorstel natuurlijk van wat ik met de grond zou doen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gerald »

Ik ken de Belgische mores niet maar is het niet zo dat een ondernemer met een plan komt en dan bij de overheid gaat informeren naar de uitvoering daarvan (lokatie, vergunningen, draagvlak, etc.)?

Jij draait de boel nu om: de overheid bij monde van de gemeente Genk moet in jouw ogen met een plan komen en daarvoor dan een ondernemer zien te vinden.

Hoe dan ook: als er voldoende draagvlak zou zijn waarom is er dan niet iemand opgestaan? De dierentuin was er en iemand kon dat gewoon overnemen en na een grondige reorgisatie een doorstart maken. Dat is niet gebeurt. Waarom niet? Niemand zin in of was er toch geen draagvlak genoeg?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:Ik ken de Belgische mores niet maar is het niet zo dat een ondernemer met een plan komt en dan bij de overheid gaat informeren naar de uitvoering daarvan (lokatie, vergunningen, draagvlak, etc.)?

Jij draait de boel nu om: de overheid bij monde van de gemeente Genk moet in jouw ogen met een plan komen en daarvoor dan een ondernemer zien te vinden.

Hoe dan ook: als er voldoende draagvlak zou zijn waarom is er dan niet iemand opgestaan? De dierentuin was er en iemand kon dat gewoon overnemen en na een grondige reorgisatie een doorstart maken. Dat is niet gebeurt. Waarom niet? Niemand zin in of was er toch geen draagvlak genoeg?
Je hebt gelijk hoor, maar voor de stad Genk is dit ook niet echt ideaal hé. zei hebben die gronden gekocht, hebben ze netjes opgeruimd en laat het nu liggen.

Waarom het park niet is overgenomen, kijk naar de foto's van het park en je weet genoeg. Maar nu is het een leegstaand recreatiedomein van 12 hectare als ik mij niet vergis. Daar moet je toch iets mee doen.

Wachten tot iemand het koopt is onbegonnen werk als je weet wat de gronden op dit moment kosten. Ik schat dat dit perceeltje zo'n 4 à 5 miljoen euro zal kosten in aanschaf, dan moet je het nog bebouwen, beplanten, enz enz enz

De stad moet het niet meer aankopen, ze hebben het al. Dus een investering, en dan iemand vinden die het op termijn wil overnemen lijkt mij toch niet zo'n slecht idee.
Het is de omgekeerde wereld,maar het laten leegstaan is ook geen optie.

Het is zo groot als olmen, Bouillon en Antwerpen. Dus er is iets mee te doen, kijk naar de boezoekersaantallen, en je kunt ongeveer een schatting maken van inkomsten die er gaan komen op termijn.

Je moet ook bedenken dat het pal bij de afrit E314 is, dus qua ligging,ideaal.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gerald »

Bel Libéma eens, wellicht hebben zij nog zin in een avontuur. ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Op zich gaat er nooit echt een groot draagvlak komen voor een grote dierentuin in Genk. Daarvoor is de dierentuin al te lang gesloten vrees ik. En op zich reizen de mensen nu gemakkelijk, je zit op een half uurtje van Gaiapark, veertig minuuten van Olmen of de kleinere tuin van Aken. Op zich hebben de mensen redelijk wat alternatieven, die relatief dichtbij liggen.

De stad heeft ook andere ideeën met het gebied dan een dierentuin. De buurtbewoners zouden echter maar al te graag een dierentuin of een stadspark zien verschijnen. Een mengeling van beide zou voor hen ideaal zijn. Een soort van provinciaal recreatiepark. Maar het stadsbestuur hoopt al veel langer dan vandaag op een meer commerciële benadering van het gebied. Iets wat hen daadwerkelijk op korte termijn ook meer "zou kunnen" opbrengen. We denken dan vooral aan 'Welness' toestanden, zoals sauna's, zwembaden, kuuroorden, etc.

Er zijn trouwens al diverse private kandidaat investeerders gepasseerd te Genk hiervoor. Maar nooit zijn er concrete voorstellen geweest die echt haalbaar waren, of echt goed lagen bij de gemeente en/of de buurtbewoners.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

TWit894

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door TWit894 »

@ GG, bijna niemand kent Gaiapark, Euregiozoo of de Olmense zoo hoor.
Dat valt mij toch op, Olmen kennen ze wel, maar in België zullen ze eerder naar de zoo gaan, a'pen dus ;)

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Ten tijde dat de zoo sloot was er een overnemer-investeerder.
Die had op dat moment 80miljoen bef verzameld.
Ter vergelijking , vriesland , dat dat jaar openging koste geloof ik 13O miljoen bef.
Bovendien wou hij met een schone lei beginnen. Bijna alle exoten moesten weg ...

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gerald »

zoorro schreef:Ten tijde dat de zoo sloot was er een overnemer-investeerder.
Die had op dat moment 80miljoen bef verzameld.
Ter vergelijking , vriesland , dat dat jaar openging koste geloof ik 13O miljoen bef.
Bovendien wou hij met een schone lei beginnen. Bijna alle exoten moesten weg ...
Huh? Wat wilde hij er dan in zetten, uitsluitend Belgische diersoorten?

Dierenrijk begon ook zo, met Europese soorten. We weten allemaal hoe dat is afgelopen...

Ook Ouwehand ging die kant op, gelukkig kwam er op tijd een nieuwe eigenaar.

Quetzal

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Quetzal »

Iets in de aard van de Brielmeersen of van Artisklas zou perfect kunnen en er blijft voldoende ruimte over voor andere bestemmingen. Een dergelijke parkje kan perfect door de stad zelf opgezet en onderhouden worden en de scholen in de stad, toch vrij veel in Genk, zullen er dankbaar gebruik van maken tijdens hun lessen.

zoorro

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door zoorro »

Dromen , dromen....
Ik denk dat er andere economische belangen in het spel zijn die jullie droom , een educatief parkje , in de weg staat.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Limburg vooruit »

Economische plannen van leegstand?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

zoorro schreef:Ten tijde dat de zoo sloot was er een overnemer-investeerder.
Die had op dat moment 80miljoen bef verzameld.
Ter vergelijking , vriesland , dat dat jaar openging koste geloof ik 13O miljoen bef.
Bovendien wou hij met een schone lei beginnen. Bijna alle exoten moesten weg ...
Voor de gulden-mensen even een vergelijking in Euro...
Dat zou neerkomen op een kleine €1.983.148 . Een relatief klein bedrag, ook in die tijd.

@ Limburg_vooruit: Het is soms goedkoper gewoon een terrein te laten liggen, dan het te verkopen voor een lage prijs. Stel dat men de grondprijzen bepaald, en deze laat omrekenen voor het terrein. Dan kan je op zich de geschatte waarde van het terrein in je boekhouding opnemen. En op die manier maakt de gemeente eigenlijk geen verlies op papier...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwartberg Zoo

Bericht door Gorilla Gust »

Naar aanleiding van een discussie op zoochat.com had ik een lijstje online gezet welke de inventaris van de Zwartberg Zoo in 1984 weergeeft. Daar de inventaris nooit meer zal veranderen, is het misschien interessant dat ik deze ook even hier neerzet. Per uitzondering zullen we maar zeggen. ;)

Helaas heb ik deze momenteel enkel in het latijn. Maar ik denk dat de mensen die zich in deze lijst interesseren, daar niet moeilijk over doen? De vertalingen zijn op zich makkelijk op te zoeken immers...
Cercopithecus diana (1)
Papio sphinx (1): 1.0
Pan troglodytes troglod. (13): 6.8
Pan troglodytes paniscus (6) : 2.4
Canis lupus (30)
Helarctos malayanus (4): 1.3
Selenarctos Thibetanus (5): 0.5?
Acinonyx jubatus (2): 1.1
Felis bengalensis (1)
Panthera onca (12): 5 zwarte, 7 gevlekte
Felis concolor (1): 1.0
Panthera pardus (6): gevlekte en zwarte
Panthera tigris tigris (12)
Elephas maximus (3): 0.3
Eqsuus grevyi (4): 1.3
Equus prezwalskii (5): 3.2
Ceratotherium simum (6): 3.3
Addax nasomaculatus (1): 1.1
Bos gaurus (3): 1.2
Chincilla Laniger (10)
Struthio camelus camelus (2): 1.1
Spheniscus humboldti (2): 1.1
Platealea leucorodia (1)
Crossoptilon mantchuricum (1)
Crossoptilon aurithum (1)
Psitaccus erithacus princeps (2)
Cercopithecus lhoesti lhoesti (2)
Macaca mulatta (39)
Cebus capucinus (4)
Macaca irus (29)
Cercocebus galeritus (2)
Cercocebus aterrulys (3)
Cercopithecus neglectus (2)
Cercopithecus nictitans (5)
unkown monkey (1)
unkown monkey (1)
Macaca sylvana (3)
cercopithecus aethiops (10)
Papio hamadryas (49)
Macaca maura (3)
Papio anubis (14)
Ursus arcos middendorfi (6)
Ursus arctos (11)
Ursus arctos horribilis (1)
Thalarcos maritimus (3)
Felis pardalis (4)
Equus hemionus onager (2): 2.0
Equus hemionus kulan (8)
Equus zebra hartmannae (2): 1.1
Hippopotame nain (3): 1.2
Lama guanacoe (10)
Ammotragus lervia (4)
Hippotragus equinus (2): 1.1
Phoenicopterus ruber chilensis (12)
Anthropoides virgo (2)
Testudo graeca iberia (15)

Her en der zaten er typfouten in de latijnse namen, normaal gezien heb ik de meeste eruit kunnen halen ondertussen. Maar er kunnen dus enkele vreemde zaken tussen staan. Laat het me maar weten indien dat het geval is.


Ik heb ook twee postkaart-scans toegevoegd aan mijn foto-album van Zwartberg Zoo, helaas is mijn scanner wel aan vernieuwing toe moet ik bekennen...
https://picasaweb.google.com/GorillaGus ... erentuinen
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie