(oude forum) Dierenpark Het Harde

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3806
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

(oude forum) Dierenpark Het Harde

Bericht door Laafsekikker »

Nota Laafsekikker
Deze post is afkomstig van het oude forum, waar deze door Gerald geplaatst werd op 29 Jan 2010


Midden in het dorp 't Harde (tussen Wezep en Nunspeet), daar waar nu een winkelcentrum is, bevond zich ooit Dierenpark Het Harde. Het dierenpark werd in 1951 geopend en sloot alweer in 1954. Totdat ik een ansichtkaart van het park kocht had ik er nog nooit van gehoord.

Op het www vond ik een artikel met daarin een interview met de dochter van eigenaar Jelle Scharringa. Uit het artikel:
Uw naam is voor altijd verbonden met het dierenpark Het Harde van Jelle Scharringa, uw vader? U opende het als 11-jarig meisje.

"Het was een mooie tijd op 't Harde. Een mooie anekdote is van aap Piet. Mijn vader fietste met hem om de nek hangend door 't Harde. Op een keer ging Piet er van door en graaide bij bakker Bep van Kleef, die voor Uit de Fles ventte, het brood zo uit de bakfiets. De meeste verhalen uit die tijd worden steeds gekleurder en mooier gemaakt. Maar toegegeven, er is inderdaad ooit een beer ontsnapt."

Weekblad Huis aan Huis, 23 juni 2009
Verder haalt iemand op een andere site wat herinneringen op en daarin staat:
In 1951 opende Jelle Scharringa midden in 't Harde, waar nu het winkelcentrum ligt, zijn eigen dierentuin. In die tijd was het een attractie voor een ruime omgeving. Ik herinner me de diverse apen- en vogelhokken, de kamelenweide, en het half ondergrondse aquarium.

Bekend, of berucht, werd het park doordat er regelmatig dieren ontsnapten. Volgens diverse getuigen hebben er een baviaan, kameel, bizon en beer door het dorp gezworven. Door de sterk stijgende kosten moest het park al in 1954 sluiten. In plaats daarvan opende Scharringa bij de ingang een restaurant dat het tot 1968 heeft uitgehouden.

Foto bij dit artikel:
Afbeelding
Ingang dierentuin met restaurant
Op de door mij gekochte kaart staat iemand bij een maleise beer, ik vermoed dat dit Jelle Scharringa is.

Afbeelding

Ik denk dat er wel meer mensen met de beste bedoelingen een dierenpark zijn begonnen maar wat op niets is uitgelopen. In Nederland zijn er een paar bekende en minder bekende voorbeelden en Dierenpark Het Harde is zo'n onbekende. Maar we moeten niet vergeten dat ook de huidige dierenparken ooit eens klein zijn begonnen en met onzekere tijden voor de boeg.

Enkele voorbeelden van "bekende" dierenparken welke het niet hebben gered:

Burgers's Dierenpark Tilburg / Tilburgs Natuur Dierenpark (zelfs de toen al bekende naam Burgers mocht niets baten)
Dierenpark Den Haag (redde het niet terwijl "leeftijdgenoten" Artis en Rotterdam het wel goed deden)
Dierenpark Wassenaar (bekend van TV maar ook dat mocht niet helpen)

Enkele onbekende tuinen
Dierenpark Zeist
Dierentuin Assen
Dierenpark Het Harde

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3806
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: (oude forum) Dierenpark Het Harde

Bericht door Laafsekikker »

Nota Laafsekikker
Deze reacties is afkomstig van het oude forum, waar deze door Rob geplaatst werd op 29 Jan 2010


Deze al eens gezien....??? http://www.fietsenindeachterhoek.nl/tropoosten.html

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3806
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: (oude forum) Dierenpark Het Harde

Bericht door Laafsekikker »

Nota Laafsekikker
Deze reacties is afkomstig van het oude forum, waar deze door Gerald geplaatst werd op 29 Jan 2010


Leuk met die filmpjes erbij alhoewel je daar hoofdzakelijk speeltuin ziet.

Mooie kat hadden ze daar, een ocelot? In ieder geval ook een maleise beer, berber(?)apen, een struisvogel, een roedel tekkels ( :s ) in een kooi, papegaaien, geiten, etc.

En nee, ik kende dit parkje nog niet... ;)

Kent iemand deze:

Afbeelding

Afbeelding

Sybrandy's Vogelpark (met o.a. unieke collectie fazanten) in Oudemirdum. Het park bestaat nog steeds maar de dieren hebben plaatsgemaakt voor kermisattracties en speeltoestellen. http://www.sybrandys.nl/

In een ver en grijs verleden kwam ik daar wel eens op de racefiets langs, heel hard... :D

Plaats reactie