Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
  Afdrukweergave

Re: Mensapencollectie KMDA, doorheen de jaren
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 Jul 2017 12:21 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Er spelen duidelijk heel wat redenen als je het mij vraagt:
- Mix van ondersoorten: Shirley en Maaike zijn Oostelijke chimpanzees (P. t. schweinfurthii), Chita is een Centrale chimpanzee (P. t. troglodytes) en de overigen zijn allemaal hybrides of van onbekende origine. Niet ideaal om te kweken dus
- Er zijn tussen 1989 en 1995 (minstens) 14 chimpanzees geboren in de Zoo, waarvan er minstens 10 dood geboren zijn en/of voor hun 2 jaar. Enkel Siri, Tambuzi, Tuma en voor zover ik weet mogelijk ook Rakker hebben het overleefd. Rakker is op een bepaald moment verhuisd naar Artis en nog later naar een opvangcentrum in Brazilië! 't Is pure speculatie van mijn kant in zekere zin, maar met zo weinig jongen die overleven kan je toch wel bijna de conclusie gaan trekken dat er iets scheef zit in de groep? Of dat dan agressie of moederinstinct of puur biologisch is, laat ik in het midden.
- Er zaten tot voor kort 9 chimps in een redelijk klein verblijf. Daar was toch helemaal geen ruimte meer extra vrij voor nageslacht? De perikelen in de samenstelling van de groep maken dat zo mogelijk nog onmogelijker met een kwetsbare baby er vlak tussenin.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2017 14:18 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Vooral Arnold en Shirley hebben het niet zo op jongen begrepen heb ik eens vernomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2017 14:33 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Aha vandaar.

Dank allen voor de reacties

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2017 19:56 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Dbelgian schreef:
limburg_vooruit, er werd gevraagd of iemand wist waarom er niet gekweekt werd, niet wat veronderstel jij.

Ik heb gehoord dat er teveel agressie zou zijn.

Ik veronderstel niks, maar zal int vervolg niet meer antwoorden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2017 20:11 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:
Dbelgian schreef:
limburg_vooruit, er werd gevraagd of iemand wist waarom er niet gekweekt werd, niet wat veronderstel jij.

Ik heb gehoord dat er teveel agressie zou zijn.

Ik veronderstel niks, maar zal int vervolg niet meer antwoorden.

was niet zo bedoeld L_V ik miste gewoon motivatie of een uitleg over het waarom.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2017 20:30 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Geen probleem, heb gewoon soms de indruk dat mijn antwoorden over de KMDA steeds in twijfel worden getrokken. Het is niet omdat ik er zelden kom en kritisch sta ten opzichte ervan dat ik niets erover weet.

Besef intussen ook wel dat mijn antwoord ultra kort was.

Profiel  

Chimpanseeverblijf planckendael
BerichtGeplaatst: 31 Jul 2017 10:58 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Ik was net eens enkele oude zoo magazines aan het doorbladeren en in een exemplaar uit april, mei, juni 2002 las ik dat de gibbons in Planckendael in de winter in "het voormalige chimpanseeverblijf werden ondergebracht. Zij moesten echter tijdelijk plaatsmaken voor de sneeuwluipaarden, maar keerden nadien terug.

Weet iemand om welk verblijf het hier gaat en waarom de sneeuwluipaarden hier tijdelijk gehuisvest waren?

Profiel  

Re: Chimpanseeverblijf planckendael
BerichtGeplaatst: 31 Jul 2017 11:23 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Dat zal wel de winteropvang van de gibbons geweest zijn, vooraleer de tropische serre er stond. Elke winter werden de gibbons immers van hun eiland gehaald en ondergebracht in een van de gebouwen die te situeren zijn tussen het bonobo-eiland/gebouw, de shop en het neushoornverblijf.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2017 11:26 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Dat is (was?) een kooi op het dienstterrein achter de schermen die in de jaren '90 gebouwd is voor enkele chimpanseemannen (o.a. Arnold uit a'pen heb ik begrepen). Ik weet dat die kooi later gebruikt werd om de gibbons (die toen geen vast binnenverblijf hadden) 's winters in onder te brengen, maar waar die kooi nog voor gebruikt is weet ik niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2017 12:34 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Bedankt voor de info!

(Sorry voor het nieuwe topic, ik zie net dat ik per ongeluk op nieuw onderwerp i.p.v. reactie heb gedrukt)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2017 14:37 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Er worden nu twee verblijven door elkaar gehaald:

- Enerzijds is er het voormalige koetsgebouw waar momenteel onder meer de Knuffelshop in onder is gebracht. Hier verbleven vroeger nog enkele chimpansees en bonobo's.

- Anderzijds is er nog het oude 'Reservekot': dit is een apart gebouwtje waar onder meer winteropvang was voor de gibbons -zoals de legendarische George- maar ook voor andere soorten zoals de landschildpadden of enkele vogels. Dit gebouw situeert zich op hetzelfde plein als dierenkeuken, het gidsenlokaal, de verzorgersruimte, ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2017 15:25 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Ik weet dat er 4 mannelijke chimpasees in Planckendael hebben geleefd. Maar ik kan mij dus niets meer herinneren over het verblijf :blush:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2017 16:59 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

seborga schreef:
Er worden nu twee verblijven door elkaar gehaald:

- Enerzijds is er het voormalige koetsgebouw waar momenteel onder meer de Knuffelshop in onder is gebracht. Hier verbleven vroeger nog enkele chimpansees en bonobo's.

- Anderzijds is er nog het oude 'Reservekot': dit is een apart gebouwtje waar onder meer winteropvang was voor de gibbons -zoals de legendarische George- maar ook voor andere soorten zoals de landschildpadden of enkele vogels. Dit gebouw situeert zich op hetzelfde plein als dierenkeuken, het gidsenlokaal, de verzorgersruimte, ...

Klopt inderdaad, maar ik heb ooit nog ergens op dit forum gelezen dat een paar overgebleven chimps na de sluiting van het koetsgebouw nog in dat reservekot gezeten hebben (maar niet heel lang vermoed ik).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2017 17:42 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Gibbon2000 schreef:
Bedankt voor de info!

(Sorry voor het nieuwe topic, ik zie net dat ik per ongeluk op nieuw onderwerp i.p.v. reactie heb gedrukt)

Niets wat we hier niet kunnen oplossen hoor. ;) Bij deze. :)

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alle tijden zijn UTC + 1 uur